omgaan met het verdriet van een ander

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

omgaan met het verdriet van een ander

Berichtdoor Jippie » vr 20 juni 2008, 10:50

Plots stort je wereld in elkaar. Je wil het liefst wegkruipen en nooit meer wakker worden.
Gelukkig is er familie en zijn zijn er vrienden die je soms onnadenkend opbeuren,

Hou je hoofd omhoog en blijf positief.
Het is beter zo,, (oh, en bepaal jij dat?)
Ik ken iemand die heeft nog veel ergere dingen mee gemaakt en ook die is....
Het leven heeft nog zoveel moois te bieden
Onthoud 1 ding: na regen komt zonneschijn
Beter om verlegen dan mee verlegen.
Geen hand vol maar een land vol.
c' est la vie. c' est la guerre
De volgende keer beter. (ook zo lekker lomp)

Het leven is geen fruitautomaat waar je de jackpot uit kunt trekken.
De volgende? En welke volgende? Je moet eerst puin ruimen, alles een plaats geven voordat je ooit weer verder kunt.
Dat geldt voor alle mensen die iets dierbaars verliezen. Het motto; er komt vanzelf licht aan het eind van de tunnel" wil je even niet horen.
Dat weet jezelf in je achterhoofd ook wel. Het zijn de wetten van het leven. Maar voorlopig zegt je gevoel nog dat het niet kan.
Je zit nu in het donker en blijft even donker.

Voor mijzelf wil ik rust als ik verdriet heb. Loop maar met een grote boog om mij heen.
Alleen de mensen die heel dicht bij mij staan duld ik in de buurt.
Dat zijn mensen tegen wie ik niets hoef te zeggen en die ook nog over andere dingen kunnen praten.
Maar niet ieder mens is gelijk.

Omgaan met je eigen verdriet is al moeilijk. Omgaan met het verdriet van een ander kan soms nog veel moeilijker zijn.
Mensen met intens verdriet zijn verschrikkelijk kwetsbaar, en kunnen daarbij ook heel anders reageren dan je normaal van hen gewend bent.
We bedoelen het allemaal zo goed maar het is moeilijk om de juiste woorden te vinden.
Niets zeggen, een arm om de schouder of een kaartje sturen is vaak beter als je even niet weet wat je wel moet zeggen.

En soms komen mensen gewoon sociale vaardigheden tekort om op een passende manier te reageren.
Toen mijn vrouw destijds wegliep kwam een oude kennis langs die zei: "Laten we eerlijk zijn, je bent beter af op deze manier, eigenlijk was het een waardeloos wijf."
Ik ontplofte op dat moment. Hij dacht mij even te kunnen steunen omdat hij er vanuit ging dat ik razend was op mijn ex.
Ik zei wel eens: Mensen bij wie de bomen tot in de hemel groeien en helemaal van slag zijn vanwege de kras op hun nieuwe auto kunnen zich beter stil houden, die snappen het toch niet. Maar hierbij vergat ik even dat ikzelf ook ooit een onhandige kluns was in die situaties.

Ik had aan mijn hond meer steun als aan menig goed bedoelde ruggesteun.
En als ik daar aan terug denk, dan is iemand steunen voornamelijk zwijgen en laten weten dat je in de buurt bent.

Bloemknop
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 15:29

Berichtdoor Bloemknop » vr 20 juni 2008, 11:10

tja,
die goed bedoelde opmerkingen,kan er wild van worden
helemaal van familie en vrienden/kennissen.
en echt ''vertellen'' bij ze gaat niet,ze denken je te kennen.
maar is niet waar.
bij een onbekende kan ik makkelijker vertellen hoe het gaat,dan bij ''hun''.
dan kun je zonder nadenken gewoon eerlijk alles vertellen.
kan dan ook beter met kritische vragen omgaan.
omdraaien en weggaan,niet weglopen.




:cry:

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » vr 20 juni 2008, 11:20

Bij eigen intens verdriet sluit ik me af. Totaal, voor iedereen. Dus ook voor de mensen die mij het dichtst bij het hart zijn. Laat me maar gewoon met rust.
Ik kan me nog zo goed herinneren toen mijn oudste broer zelfmoord had gepleegd. Ik zie me nog zitten op de bank. Als een zombie. Helemaal afgesloten van de rest van de wereld. Niks of niemand drong tot me door. Als er wat tegen me gezegd werd hoorde ik niks.
Ik wil eerst voor mezelf alles een beetje duidelijk krijgen voordat ik me open kan stellen voor anderen. Pas dan sta ik open voor eventuele raad en advies en troost. Maar vaak nog gaat het dan langs me heen.
Ik ben nu eenmaal een apart geval denk ik.

Het verdriet van een ander: Ook daar ben ik geloof ik wel apart in. Het hangt zoveel af van wie het is die verdriet heeft. En wat voor verdriet. Ik kan slecht tegen kleine verdrietjes (in mijn ogen dan) die groter worden gemaakt. Het zogenaamde klagen, zo zie ik dat.
Mensen die me dierbaar zijn en die verdriet hebben, vaak weet ik niet wat te zeggen. En dat zeg ik dan ook. Mijn ervaring is dat men beter dat kan zeggen dan oeverloos zogenaamde troostwoordjes als "Het komt wel goed, het heeft niet zo mogen zijn" enzo. Woest kan ik daarom worden.

Mooi topic Jippie. :)
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

patrick
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 06 oktober 2004, 14:36

Berichtdoor patrick » vr 20 juni 2008, 11:40

verdriet van de ander laten bestaan
en niet weg willen nemen
omdat het zien er van confronterend kan zijn
en je dat om welke reden dan ook niet wilt zien/kan verdragen
en de ander voelt dat haarscherp aan
mijn hond ook
die komt gewoon aan je voeten zitten en zegt niets
ligt er alleen
verdriet van de ander accepteren en laten zijn kan alleen
als je je onmacht ook kan verdragen en je er samen kunt zijn
misschien samen in verdriet..... en ieder met zijn eigen pijn
dat is ook delen, vaak woordenloos
AANRAKEN........raakt je

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » vr 20 juni 2008, 11:50

Eentje die ik regelmatig hoor en waar ik dus echt niet goed van word: Ja maar bij mij is het echt. :shock: :roll:

Mensen kunnen zo makkelijk kwetsen en over andermans gevoelens heenwalsen. Ze denken niet na.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

dalinka
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 20:11
Locatie: brabant,redelijk actief

Berichtdoor dalinka » vr 20 juni 2008, 12:14

Ik heb nu verdriet (ja,toch wel ook al ben ik zelf gegaan),en ik heb heel veel aan "vreemde" internet kennissen,omdat die idd beter en makkelijker hun zegje doen en steun bieden dan bv je familie.
Die menen zich van advies te kunnen bedienen,waar ik niet op zit te wachten.

En ik dank de heer voor mijn drie honden,mijn trouwe schatjes,mijn steun en toeverlaten.Hun zwijgende blijdschap is altijd een pleister op de wonde

Gebruikersavatar
NachtVlinder
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 28 november 2004, 14:59
Locatie: Living in my own world

Berichtdoor NachtVlinder » vr 20 juni 2008, 12:21

Ik heb het zelf aan het hart kunnen ondervinden hoe verschrikkelijk eenzaam je je kunt voelen als je intens verdriet hebt.
Beter is vaak om niks te zeggen dan onhandige cliché's eruit te gooien...
en gewoon te laten weten/voelen aan de ander dat je er bent indien nodig.
Helaas heb ik niet mogen ervaren dat iemand er voor me wilde zijn in die tijd.

Toen mijn moeder overleed na een lijdzame periode was ik intens verdrietig en ging alles langs me heen alsof ik er zelf niet bij was.. ik kon me er niet toe zetten om iets te doen.
Vaak kwam het voor dat ik uit bed kwam in de ochtend, me aankleedde en ontbeet, op de bank ging zitten met doodse stilte om me heen, mijn partner dan thuiskwam na een dag werken rond 18.00 en mij dan aantrof, haast apatisch. Voor mijn gevoel en beleving had ik daar niet al die uren gezeten en dat alleen al maakte me angstig en in de war, ik was mezelf kwijt.
Ik had verwacht dat als je iemand zou verliezen die je lief hebt je dan alleen maar zou huilen en een intense rouw direct zou voelen, maar ik had het tegenovergestelde...ik was volledig dichtgeklapt, gevoelsmatig en kon geen traan laten en er ook niet over praten, ik zou niet weten wat ik erover moest zeggen..ik mis dr? Het zou nog niet 1% van de kern raken van wat ik voelde of beter gezegd kón voelen had ik het toegelaten.
Uiteindelijk is mijn verdriet er in de loop der jaren met golfbewegingen uitgekomen, en nog ben ik daarmee bezig... enfin.-->
In die tijd woonde mijn beste vriendin van me tijdelijk bij mij in huis.
Zij was de eerste die ik opzocht, een week na de begrafenis, toen er wat van verdriet loskwam.
Ik wilde gewoon heel graag bij dr zijn, iemand om uit te huilen en desnoods mijn verhaal aan kwijt te kunnen.
Maar ze stond er niet voor open merkte ik, de afwijzing die je daarin voelt is groot... ik heb dat kunnen relativeren met de gedachte dat mensen ook gewoonweg niet weten hoe ze hiermee moeten gaan... maar die hand heb ik nooit meer uitgestoken naar haar... en eigenlijk naar niemand meer.
2 weken na het overlijden van mijn moeder is ze enorm op mijn ziel gaan staan met de opmerking "je verschuilt je achter de dood van je moeder om niks te hoeven doen in huis", die relatie heeft t dan ook niet overleefd.

En verder nog onhandige opmerkingen van mensen zoals "gefeliciteerd" om er nog een grapje van te kunnen maken werden niet erg gewaardeerd kan ik je wel zeggen.
Ik heb me dan ook vaak afgevraagd "is het dan zo moeilijk om iemand gewoon een hand te geven met een gevoel van "ik heb respect voor je verdriet".

Wat shazia zegt herken ik nog het meeste, 'Bij eigen intens verdriet sluit ik me af. Totaal, voor iedereen. Dus ook voor de mensen die mij het dichtst bij het hart zijn. Laat me maar gewoon met rust.'
Wie zal dat niet kennen dat je zo intens moet huilen en je alleen maar echt kan laten gaan als je alleen bent...
Toch heb ik eenmaal echt mogen ervaren dat verdriet op die manier er gewoon mag zijn waar een ander bij is.
Eenmaal heb ik zo ontzettend gebruld en gehuild om mijn moeder toen ik alleen thuis was... in een foetushouding op het bed met een kussen voor mn buik geklemd... zo trof mijn partner me aan toen hij onverwachts vroeg thuiskwam van zijn werk.
Hij zei niets maar kwam bij me liggen, ik heb mn hoofd op zijn buik gelegd, met mijn blik afgewend heb ik mijn verdriet helemaal laten gaan.
drie kwartier en een doos tissues later vroeg hij kalm "zo, en zeg me nu maar eens wat er aan de hand is"... Ik heb me nog nooit zo fijn en veilig gevoeld waar een ander bij was met verdriet... ik vond het heel bijzonder.

NV
The sexiest thing a man can do, is crawl inside her mind and make her imagination run wild

Gebruikersavatar
NachtVlinder
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 28 november 2004, 14:59
Locatie: Living in my own world

Berichtdoor NachtVlinder » vr 20 juni 2008, 12:22

verdriet van de ander laten bestaan
en niet weg willen nemen
omdat het zien er van confronterend kan zijn
en je dat om welke reden dan ook niet wilt zien/kan verdragen
en de ander voelt dat haarscherp aan
mijn hond ook
die komt gewoon aan je voeten zitten en zegt niets
ligt er alleen
verdriet van de ander accepteren en laten zijn kan alleen
als je je onmacht ook kan verdragen en je er samen kunt zijn
misschien samen in verdriet..... en ieder met zijn eigen pijn
dat is ook delen, vaak woordenloos

Mooi!


NV
The sexiest thing a man can do, is crawl inside her mind and make her imagination run wild

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » vr 20 juni 2008, 16:08

Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je even niet weet wat je moet zeggen en kan doen.. laat de bal liggen bij degene die verdriet heeft.....

werkt vaak het beste..
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 20 juni 2008, 16:14

Niet ieder mens is gelijk nee, en als ik hierboven lees, herken ik een en ander, behalve;

ik heb juist dat er liever een cliché opmerking gemaakt wordt dan dat iemand niets zegt, over iets anders praat. Een cliché begrijp ik, ik begrijp als de ander even niets zinnigs weet te zeggen. Maar beter dan niets erover zeggen. Het voelt voor mij dan alsof mijn verdriet namelijk niet erkend wordt...

Dit als ik 'buiten' ben. Want inderdaad, de eerste momenten (uren, dagen) kòm ik niet eens naar buiten. Ja dat zombie-gevoel herken ik wel :( (hoewel mijn verdriet van een mindere tragiek was)...

Ik moet zeggen, dat ik bij de topic opening gelijk dacht aan een forumlid.. :( Daarbij heb ik een moeilijk gevoel... vooral via het net is dit zo moeilijk. Je leest mee, huilt mee, het mede-verdriet, het machteloze gevoel, dat je niets voor de ander kunt betekenen.. is zo shit. En dan wil je wel iets toeschrijven, want niets schrijven voelt niet oke. Maar je weet dat je dan al snel naar die clichees gaat grijpen. En wat zegt dat nou, een paar stomme woordjes die iedereen gewoon kan tikken...
Iemand die dichtbij staat, die je kent... je weet hoe je daarmee om kunt gaan, kunt helpen. Iemand virtueel, is een ander verhaal. Dan wil je de monitor als het ware een knuffel geven, maar dat komt helaas nooit aan...

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » vr 20 juni 2008, 19:24

Het verdriet laten zijn....
accepteren...niet ontkennen..maar erkennen..
niet weglopen voor verdriet..
maar laten merken dat je weet dat hij/zij verdriet heeft..
en als het kan het verdriet samen doorleven..
in stilte is vaak genoeg....
armen..een knuffel...een aai...
goed bedoelde adviezen zijn lief, maar komen meeestal niet aan...
en verlichten het verdriet niet..

kort verhaaltje van mezelf..
een tijd terug was ik bij familie...een kamer vol mensen..
ik had verdriet...zat wat teruggetrokken in de kamer.
iemand vroeg aan me wat er aan de hand was..
maar liet het daarbij..
een ander wist het wel en kwam met adviezen...
ik wist me ineens met zoveel aandacht 'op afstand' geen raad..
voelde me alleen maar beroerder worden..
mijn vader, de schat, zag dat..komt op me aflopen...zegt niks...maar slaat zijn armen om me heen, en drukt me stevig tegen zich aan...
we hebben samen staan janken...en knuffelen..zonder woorden..
man wat voelde dat goed!!!!
The music is all around us...you only have to listen..

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » vr 20 juni 2008, 20:22

Stil zijn, luisteren... Eventueel een arm om iemand heen, en hooguit het "advies" om op dit moment niet na te gaan denken, maar te laten zijn. Het is vreselijk, het doet pijn, stop het niet weg. Huil, schreeuw, doe wat je op dat moment zelf vindt dat je moet doen, dat je kunt.

Ik heb niet zo lang geleden ontdekt dat ik eindelijk hulp durf te vragen. Ik heb iemand nodig die bij me is, die me er uit trekt, die misschien de zaken relativeert maar niet minimaliseert.

Immens verdriet betekent voor mij overleven... Niet eens van dag tot dag, maar soms zelfs van uur tot uur.
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

verdwaaltje
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 20 december 2006, 21:29
Locatie: wachtend in dromenland

Berichtdoor verdwaaltje » vr 20 juni 2008, 21:12

Zit hier met de tranen in mn ogen, de herkenning is zo groot...

@Jippie: veel ben ik het niet met je eens, maar hierin: dank je wel voor deze topic. Je verwoordt het perfect!

Heb een aantal vrienden die me op een verschillende manier behandelen, maar allemaal doen ze het oprecht, en dat is in mijn ervaring het belangrijkst. Dus geen dooddoeners, maar gewoon eerlijk zeggen wat ze voelen en zien. En me dus ook soms als ik te diep ga, me bij mn lurven pakken en zeggen jezus man, doe 'es normaal.

@NV: :oops: mooi..
Niets is zo veranderlijk als de waarheid

JustMyself
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 05 mei 2008, 16:39

Berichtdoor JustMyself » za 21 juni 2008, 12:42

Schitterend topic!!!


Hoe ga je ermee om? Pfff... ook ik heb aan de lijve ondervonden hoe mensen kunnen reageren...

Mijn eerste kindje kwam leveloos ter wereld... onze wereld stortte in... Onbedoeld 'advies, reacties' je bent nog jong... je kunt nog genoeg kinderen krijgen!
Té erg voor woorden woorden gewoon!!! (alsof je tegen iemand zegt: oh je hebt je moeder verloren, kijk of de buurvrouw je moeder wilt zijn :?)
Ik ben heel aanhankelijk, kon uren in de armen van mijn man, moeder, vriendin, zusjes, vader, broers, tantes, oma's liggen.. Gewoon het contact... lichamelijk weten dat ze bij je zijn. De onnoemelijk veel kaartjes die we hebben gekregen... telefoontjes waar een half uur niets werd gezegd... maar wel weten dat ze aan je denken...

Zelf ben ik hierdoor ontvankelijker geworden tov verdriet, ik ga het niet meer uit de weg. Ik rijd gerust 2 uur naar mn beste vriendin midden in de nacht omdat haar vader alweer is opgenomen in het ziekenhuis... Een knuffel, midden in de winkelstraat... als ik mn vriend zie die net zn vader heeft verloren... een kaartje... een bloemetje... een smsje met: ik denk aan je...

Je kunt het verdriet niet wegnemen... maar door te laten weten dat je er bent... dat iemand je kan bereiken... al is het midden in de nacht...

Oef.... ik denk dat ik mn vriendin zo maar even een berichtje stuur!

Lieverds... echt een mooi topic!!!

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » za 21 juni 2008, 14:54

Wanneer ik echt intens verdriet heb ga ik op de bank zitten en doe niets. Mijn kinderen weten dan wel dat ze mij met rust moeten laten en doen dat dan ook. Vaak zijn het kenissen die denken dat ze je wel even "op kunnen beuren" terwijl ik daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb.
Vaak is het wel goed bedoelt maar weten ze eigenlijk helemaal niet hoe ze moeten reageren.

Mijn schoonzus kreeg borstkanker, ik heb heel eerlijk tegen haar gezegd dat ik niet wist hoe ik daar op moest reagerren, maar dat ik er met haar wel verdriet om had. Uiteindelijk was zij degene die mij moest troosten. Gelukkig is het "goed" gekomen en gaat het heel goed met haar. Dan zeg ik ook dat ik daar heel blij mee ben.

Toen mijn vader en moeder overleden had ik steun van mijn zussen en broers. Maar mijn toenmalige vriendin, die me alle steun had beloofd, was in geen velden of wegen te bekennen.

Nu heb ik ook weer verdriet, mijn vriend en Meester is weer opgenomen in het ziekenhuis met een ernstige infectie. Daar ben ik verdrietig om. Maar gelukkig ben ik alleen en kan ik het dan ook alleen verwerken. Zoals ik het het beste kan.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten