Loskomen van een loverboy of mishandelende partner

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Loskomen van een loverboy of mishandelende partner

Berichtdoor Savanne » di 11 december 2007, 1:03

Na vanavond wederom geconfronteerd te worden met een harde waarheid wil ik iets bespreekbaar maken.

Zoals de meeste van jullie weten ( of ook niet) heb ik in een 7 jaar durende relatie gezeten die alles behalve goed voor me was ( zo bleek achteraf). De relatie laat zich het beste vergelijken met een loverboy situatie ( misschien was het er zelfs wel 1) Tijdens mijn bewust wording van de situatie waarin ik me bevond raakte ik denk ik het meest geirriteerd door het onbegrip om me heen. Zowel van mensen die me na stonden als wildvreemden en de politie. Het moeilijkste vond en vind ik overigens nog steeds de vraag waarom ging ( ga) je niet GEWOON weg.

Recenter kwam ik in contact met twee vrouwen die beiden in een misbruik relatie zitten ( zaten) en ook hier merkte ik dat de mening waarom ga je niet gewoon weg hoog zat bij de verschillende mensen. Ook de hulp van mensen die vaak wegvalt om moment dat het slachtoffer op de een of andere manier weer in handen valt van de dader.. Met de boodschap ja daar ga ik geen tijd meer in stoppen want "ze" ( in mijn geval gaat t over vrouwen) gaat toch niet bij hem weg..was iets wat ik veel hoorden.

Laat ik voorop stellen dat ik me die gedachtengang kan voorstellen.. vandaar ook dat ik het bespreekbaar wil maken.

Loverboys hebben een manier om mensen aan zich te binden.. de manier waarop ze het slachtoffer bewerken kan het beste uitgedrukt worden als indoctrinatie ofwel hersenspoelen. Er wordt een soort van verslaving gecreeerd. Op het moment dat de verslaving er is is er geen gewone manier meer van stoppen.. Je kan je gewoon moeilijk los maken en daarbij komt dat er vaak dreigementen aan vast zitten op het verlaten van het wereldje..vaak worden familieleden van het slachtoffer bedreigd. Ook gebeurd het vaak dat het slachtoffer na vertrek nog in de gaten gehouden wordt en op een zwak moment weer opgenomen kan worden in het wereldje.. Ze weten namelijk heel goed wat de zwaktes zijn van het slachtoffer.

Misbruik situaties liggen iets anders.. vaak is een misbruik er ook niet vanaf dag 1 en is vaak ook niet de intentie van de dader ( wat loverboys heel duidelijk wel hebben) er is dus geen voorbedachte rade in het spel. Heel vaak hoor ik en merk ik dat het misbruik voort komt uit onmacht van de dader .. er niet op een andere manier mee kunnen omgaan. Deze situaties zijn dus vooral moeilijk doordat het slachtoffer zichzelf kan verwijten. Wat heb ik verkeerd gedaan, wat heb ik gedaan waardoor ik dit verdien. Dit slijt er langzaam in. Gevolg is dat er een zekerheid gecreeerd wordt. Ondanks dat er geen aanleiding te noemen is vaak door het slachtoffer is het gedrag voorafgaand aan misbruik wel herkenbaar. Iemand die weg wil gaan komt ook meestal voor het voldongen feit te staan dat die mededeling alleen al veel meer woede op kan leveren dan elke andere "fout"die het slachtoffer kan maken. Je kiest dus als slachtoffer al snel voor de beste van de twee kwaden.. Negatieve zekerheid is ook zekerheid. Daarnaast voelt het slachtoffer zich vaak minderwaardig en schuldig en dit zorgt er menigmaal voor dat weggaan teveel onzekerheden met zich mee brengt. Waar kan ik heen , wat gaat ie doen als hij erachter komt enz ( ik spreek nu over mannen als daders maar besef goed dat ook vrouwen daders kunnen zijn en dat ik die dus niet uitsluit)
De negatieve zekerheid is zoooo aantrekkelijk dat dit vaak het blijven bevorderd. Dan weten ze iig waar ze aan toe zijn.
De meeste vrouwen in een misbruiksituatie zijn ook niet assertief meer dat hebben ze in de loop der tijd afgeleerd..... en begrijpelijk ook.

Er zijn een heleboel dingen die je als buitenstaander kan doen.... ik wil ze als daar behoefte aan is best een keer neerpennen... Maar het allerbelangrijkste is dat er begrip is.. begrip voor de angsten en onzekerheden van het slachtoffer...onbegrip is zo`n killer!

sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
NachtVlinder
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 28 november 2004, 14:59
Locatie: Living in my own world

Berichtdoor NachtVlinder » di 11 december 2007, 1:29

Je hebt t over onbegrip sav....
en ik lees ook deze zin>
Met de boodschap ja daar ga ik geen tijd meer in stoppen want "ze" gaat toch niet bij hem weg..was iets wat ik veel hoorde.
Ik heb zelf ooit heel veel energie gestopt in iemand die in zo'n situatie zat, en om mezelf te beschermen moest ik de houding wel aannemen van "ik ga er geen tijd meer instoppen"
Beschermde ik mezelf niet dan was ik er zelf aan onderdoor gegaan, plus had ik heel veel problemen op mn nek gehaald(bedreigingen e.d. ook aan mijn adres en aan die van mijn familie)
En dan kies je ervoor om de problemen te accepteren die eruit voortkomen door die persoon toch te blijven helpen, en dan gaat die persoon alsnog terug....tsja dan moet je je wel terugtrekken op een gegeven moment alszijnde helpende van het slachtoffer.
Ik weet dat ik t hier nu heel kort en bondig neerpen, terwijl er nog veel meer kanten aan dit verhaal zit...maar ik wilde ook even de andere kant belichten van "de omgeving" die het onbegrip geeft of niet voldoende hulp.

IK kon niet meer doen dan ik al deed en uiteindelijk haalde het toch niets uit :cry:

NV, die je boodschap begrijpt en hoopt dat ze toch iets zinnigs heeft toe kunnen voegen met deze posting.
The sexiest thing a man can do, is crawl inside her mind and make her imagination run wild

dholak
Berichten: 809
Lid geworden op: za 07 april 2007, 10:55

Berichtdoor dholak » di 11 december 2007, 9:59

Savanne een mooi topic heb je geopend!

kom er nog op terug

liefs dholak
"Het beste wat je kunt bereiken is te worden wie je bent."

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » di 11 december 2007, 10:38

Hoi Savje,

Gelukkig ben ik (nog) nooit in deze situatie gekomen. Hopelijk gebeurt dat mij, of mijn dochter, ook niet.

Ik heb het wel meegemaakt aan de buitenkant. Ik heb (met mijn gezin) in een opvanghuis gezeten, door omstandigheden die ik hier nu niet wil bespreken.
Het was tegelijk een "Blijf van mijn lijf huis". Ontzettend goed dat die er zijn.

In de tijd dat wij er zaten (drie maanden lang) heb ik verschillende vrouwen voorbij zien komen die mishandeld waren door hun partner. De meeste daarvan gingen weer terug naar huis, als ze weer op adem gekomen waren.
Als ze dachten dat ze het weer aankonden en dachten dat ze sterk genoeg waren om de partner aan te kunnen.

Veel van hen kwamen weer terug, veel van hen hadden meer dan een paar keer in dat opvanghuis gezeten. Op een gegeven moment bleven ze er ook en begonnen een nieuw leven.
Ik heb eens gevraagd aan een vrouw waarom ze weer terug ging, ik begreep niet dat ze zich liet slaan en intimideren door zo'n vent. Haar antwoord was: "Ik hoop dat hij nu inziet dat hij verkeerd bezig is, dat hij weet dat ik van hem houd, dat hij weet dat hij ook van mij houd. Ik weet zeker dat hij het nooit weer doet".

Moeilijk te begrijpen voor een buiten staander. Makkelijk voor een buitenstaander om te zeggen: "Ga weg bij hem, hij doet het toch weer".
De mishandelde vrouw moet tot inzicht komen dat de situatie niet gaat veranderen.
Dat zal ze zelf moeten doen, dat kunnen wij niet. Het enige wat je kunt doen is haar steunen en haar verhalen aanhoren, desnoods ingrijpen als het te gortig wordt.
Maar als je eigen leven bedreigd wordt kan je het beste je handen er van af trekken.
Dan is het niet omdat je niet langer WILT helpen maar niet langer KUNT helpen.

En ja, je wordt er moedeloos van als de mishandelde vrouw, na veel praten en beloftes van haar kant, weer naar haar man teruggaat. Maar ik denk dat zeggen tegen haar: "Ik help je niet want je gaat toch naar hem terug", niet het jusite is. Je kan misschien beter zeggen: "Op dit moment kan ik je niet helpen. Maar als je hulp nodig hebt ben ik er voor je".

Het is de onmacht die de buitenstaander voelt en de gedachten gang die de buitenstaander niet begrijpt.

Denk ik hoor.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » di 11 december 2007, 10:48

Ik begrijp ook die onmacht wel daarom juist dit topic.. ik wil mensen bewust maken van het waarom .. waarom het zo moeilijk is om los te komen...
Het niet kunnen helpen is iets heel anders dan het zinnetje ik ga er geen energie insteken want ze gaat toch wel weer terug....

Het is voor de buitenwereld niet makkelijkk.... en je kan ook lang niet altijd helpen.. het enige wat ik vraag is niet te denken dat het zo makkelijk is om er uit te komen...

Er zijn zoveel dingen die je kan doen.. en 1 ervan is blijven herhalen dat wat het slachtoffer steeds moet doormaken niet normaal is en niet zijn/haar schuld.... Die zin is zo waardevol voor zoveel slachtoffers want dat is precies wat er door moet dringen..

sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » di 11 december 2007, 11:04

Natuurlijk is het niet HAAR/ZIJN schuld. Het is de schuld van die andere, die zijn poten niet kan thuishouden. Of die de ander afhankelijk maakt. Dat MOET ook gezegd worden, dat wordt ook vaak gezegd. Maar begrijp dat buirtenstaanders, die een "normale" relatie hebben DAT nu juist niet begrijpen.

Die kunnen er niet bij dat zij/hij terug gaat naar die uitzichtloze relatie. Die kunnen er niet bij met hun verstand dat diegene zich niet KAN losmaken van de partneer die hen mishandeld.
Die DENKEN dat de mishandelde een zwak persoon is, terwijl diegenen vaak juist heel erg sterk is. Vaak zijn er ook nog kinderen in het spel, vaak worden de klappen die bestemd zijn voor de kinderen opgevangen door de mishandelde.

Ik kan het wel begrijpen, omdat ik verhalen heb gehoord, het heb zien gebeuren. Maar zelfs de hulpverleners in het opvang centrum werden er wel eens moedeloos van. Laat staan iemand die het niet begrijpt, die geen opleiding heeft om dit soor situaties te "behandelen".


Maak dat lijstje maar eens Sav, hoe je iemand kan helpen. Dan kunnen anderen dat eens lezen.

dholak
Berichten: 809
Lid geworden op: za 07 april 2007, 10:55

Berichtdoor dholak » di 11 december 2007, 11:56

Ik heb dus zo een geweldadig huwelijk (13 jaar) achter de rug. Nee eerste jaren niet, maar de laatste jaren waren een hel. De begin jaren maakte hij me monddood, ging heel langzaam zonder dat je het in de gate hebt.
Tegen de buitenwereld was hij een leuke vlotte man, iedereen mocht hem graag. Naar buiten toe was hij behulpzaam, mij op handen dragen, maar owee als we thuiskwamen, dan kreeg ik de volle laag.
Op die manier kon ik bij niemand terecht, ze geloofden me niet. Mijn familie hield zich afzijdig, ze hadden me gewaarschuwd, dus moest met mijn keuze maar leven. En beslist de familie niet ten schande maken.
Als hij savonds binnen kwam trok hij de stekker van telefoon er al uit, dan wist ik al hoe laat het was.
Buren kwamen niet te hulp, kwamen wel de volgende dag kijken of ik nog leefde.
Kinderen had ik zo geinstueerd dat ze als ze wakker werden beslist boven moesten blijven. Wilde onder geen beding dat hij in zijn woede aanval hun te grazen nam.
Op een gegeven moment gebeurde dat natuurlijk wel, en toen was ik pas sterk genoeg om hem te verlaten.
Heb eerst de kinderen naar camping gebracht, daar oppas geregeld, terug gereden en de scheiding aangevraagd.
Heb na de scheiding nog jaren lang in hel geleefd, vol bedrijgingen. Maar daar kan politie niets mee, er moet eerst wat gebeuren. Kreeg als raad maar te gaan verhuizen, net of hij mij en de kinderen dan niet kon vinden.
Zelfs een telefonisch bandje die ik had opgenomen dat hij ons zou doodrijden als hij ons op straat zag maakte geen indruk bij de politie. Hij had in hun ogen niks gedaan, en iedereen maakt wel eens verwensingen na een scheiding.
Vorig jaar is hij overleden, de rust is in mijn leven weergekeerd
"Het beste wat je kunt bereiken is te worden wie je bent."

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » di 11 december 2007, 12:00

Ik ben weer eigenwijs denk ik, maar volgens mij bestaat er niet zoiets als een standaard lijstje.
Zal per mens (per vrouw/man) verschillen.

Ook ik heb meerdere malen geprobeerd iemand te helpen. Als je dan keer op keer weer hoort dat ze toch maar teruggaat want "Hij houdt van me en zal het nooooooooooooooit meer doen" dan neem ik ook mezelf in bescherming en stop daarom ook met mijn hulpakties.
Trouwens, ik heb dit toen ook gezegd tegen de betreffende vrouw. Zij kon dat begrijpen.......

Dessalniettemin, dit is inderdaad een mooie draad, ik ben benieuwd naar meningen van anderen. Niet alleen slachtoffers maar ook de zgn hulptroepen.
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » di 11 december 2007, 12:11

En toch eigenwijze shaz... is er zo`n lijstje.. en die werkt in 99 % van de gevallen in ieder geval een handje mee... het is niet gezegd dat dat lijstje alles brengt en alles invult.. maar in de hulpverlening zijn ze er wel achter dat zonder die punten op het lijstje het slachtoffer helemaal niet gaat...

Ik ben nu te beroerd om t lijstje te schrijven maar als ik wat opgeknapt ben zal ik m even opzoeken.. en hier neerpennen
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » di 11 december 2007, 15:58

Beterschap Savje. Alles op zijn tijd

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Berichtdoor LittleMonkey » di 11 december 2007, 16:27

Lieve Sav en alle andere vrouwen hier die iets soortgelijks hebben meegemaakt!

Gister zag ik denk hetzelfde programma als wat jij bedoelt.. Het schokte me zo! Een meisje was nog maar 12! Heb echt bijna moeten huilen.
Nu denk je mss: jezus wat een wijsneus, je bent 19! Maar serieus ik heb echt heel veel bewondering voor jullie allemaal! Ik kan me voorstellen dat je echt niet zomaar uit zo'n relatie weg kan!

Savje: never let them get you down again! You're much more worth than that! Ook al ken ik je niet irl, ik weet het zeker!

Liefs en een dikke knuffel!
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Artemis
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 0:54
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Artemis » di 11 december 2007, 17:39

Lieve Savje ben erg blij met dit topic. En nog steeds erg blij dat je mij hebt geholpen!
Ik weet dus hoe het voelt om in zo'n situatie te zitten en ik zou een ander net zo goed willen helpen. Ja de kans is groot dat zo iemand terug gaat. Ikzelf heb dat ook een aantal keer gedaan. Maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat het dus uit eindelijk heel fout afloopt.
Heb hierom zelfs de ouders van een vriendin zelfs gewaarschuwd wat er aan de hand was. Ik kon weinig doen voor haar op dat moment, want ze was aan de andere kant van de wereld. Dus ik vond dat ik geen andere keus had dan haar ouders het te vertellen. Zij was toen erg boos, maar ze heeft het me vergeven. We zijn nog steeds vriendinnen die allebei nu van een vrijgezellenbestaan genieten en dat doet me dan toch wel goed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » di 11 december 2007, 18:12

Savanne, in je eerste posting schrijf je dat er een verlaving wordt gecreeerd.
Wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe doen ze dat?

Carina (probeert te begrijpen. :) )
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » di 11 december 2007, 18:27

En toch eigenwijze shaz... is er zo`n lijstje.. en die werkt in 99 % van de gevallen in ieder geval een handje mee... het is niet gezegd dat dat lijstje alles brengt en alles invult.. maar in de hulpverlening zijn ze er wel achter dat zonder die punten op het lijstje het slachtoffer helemaal niet gaat...

Ik ben nu te beroerd om t lijstje te schrijven maar als ik wat opgeknapt ben zal ik m even opzoeken.. en hier neerpennen
Allereerst beterschap Sav. :) Ervaring heeft mij geleerd dat je 2 a 3 dagen echt gammel bent en daarna weer opknapt.

En toch he, op mijn werk zijn deskundigen genoeg. En ongetwijfeld zullen ook zij van dat lijstje weten. En toch zie ik met regelmaat dezelfde vrouwen terug die wéér hulp zoeken. (en uiteraard krijgen)

En dan gelijk ook een vraag: Hoe komt het dat vrouwen vaak op dezelfde soort mannen vallen. Ik bedoel, ze stappen eindelijk uit een bijvoorbeeld gewelddadige relatie en vervolgens krijgen ze een nieuwe relatie met zo'n zelfde soort hufter. (excuse my language)
Is daar ook een onderbouwde reden voor?
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » di 11 december 2007, 18:42

Ja Shaz die is er .. en die is zelfs psychologisch onderbouwd.. ik zal ook die voor je opzoeken...

Ik snap van uit welk oogpunt jij kijkt.. en veelal hebben die vrouwen hun neus gestoten aan hulpverlening en komen niet met die lijstjes in contact het zijn namelijk dingen die je kan doen terwijl je nog in de misbruiksituatie zit enzo.. je zal me snappen als ik t lijstje heb opgeschreven maar dat is nogal een boel werk..
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten