de pil

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

BEESTJE
Berichten: 1
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 11:00

de pil

Berichtdoor BEESTJE » do 07 oktober 2004, 11:21

Hallo

Ik ben nieuw hier en na het een en ander te hebben doorgenomen, denk ik wel dat jullie me misschien wel wat raad, tips kunnen geven.

Ik ben een vrouw, 28 jaar. Reeds tien jaar (!!!) slik ik de pil.
Nu begint de biologische klok toch al beetje te tikken en vraag ik me af of het niet beter is om het pil-slikken stil te leggen.
't Probleem is wel dat ik een vaste vriend heb en nu eigenlijk geen zin heb om elke keer een condoom boven te halen en gebruiken. :roll:

Een spiraaltje schijnt niet goed te zijn voor vrouwen die nog zwanger willen worden (en dat wil ik zeker, maar nu nog niet).
Een vagina-ring, ken niemand in de buurt die er ene gebruikt en dus ook geen info.
Iets anders???

Hopelijk staat m'n berichtje hier op de juiste plaats en kan ik enkele goede tips ontvangen.

Groetjes,
Beestje :wink:
Beestje

Jojanneke
Berichten: 108
Lid geworden op: do 26 augustus 2004, 13:44
Locatie: Brabant, studente

Berichtdoor Jojanneke » do 07 oktober 2004, 21:35

Als je nog niet zwanger wil worden, waarom wil je dan eigenlijk stoppen met de pil?

dreamer21
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 14:13

Berichtdoor dreamer21 » zo 10 oktober 2004, 21:40

Hoi Beestje,

Ik had zelf er veel last van m'n menstruatie en daarom ben ik gaan zoeken naar alternatieven. Ik kwam uit bij de mirena (hormoonspiraaltje ). Het spiraaltje is veiliger dan de pil en heeft geen consequenties voor vruchtbaarheid in tegenstelling tot het koperen spiraaltje. Informatie hierover kan je vinden op: http://www.mirena.nl/html/index.html

Voor mij is dit de perfecte oplossing. Ik ben al een jaar menstruatie-vrij en ik vind het heerlijk! Ik kan het al de vrouwen aanraden.

Succes met het vinden van de juiste oplossing!

kiss
dreamer

Bell
Berichten: 277
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 16:32

Berichtdoor Bell » zo 10 oktober 2004, 22:02

Zonder iemand te willen aanvallen, zou ik toch even
willen wijzen op het feit dat we nog niet weten wat al
die hormonen met ons doen. Menstruatie-vrij door het leven gaan,
sorry maar ik krijg er kippevel van. Volgens mij kan je niet zonder
consequenties een -trouwens belangrijke zuiverings- lichaamsfunctie
uitschakelen.

Heel goed om te stoppen met de pil trouwens: met 1 maand de pil, neem je
meer hormonen binnen dan dat je in een mensenleven zelf zou produceren!

Okee, condoom is niet ideaal, maar ondertussen hoort het er bij voor me
en is het extra fijn om het net voor en na de regels zonder te doen.

Jojanneke
Berichten: 108
Lid geworden op: do 26 augustus 2004, 13:44
Locatie: Brabant, studente

Berichtdoor Jojanneke » zo 10 oktober 2004, 22:31

Mijn vraag is misschien wat bot over gekomen, terwijl ik het helemaal niet zo bedoel.
Ik wil ook absoluut nog niet zwanger worden, maar ik vind de pil in dat geval een erg prettige oplossing.
Een tijdje geleden wilde ik er ook vanaf (omdat ik een vrij zware pil slik), maar omdat ik voorlopig nog geen goed alternatief gevonden heb, blijf ik hem toch nog maar gebruiken.
Zo'n alternatief moet wel geschikt zijn voor je lichaam, anders heb je er nog geen plezier van, natuurlijk.
Maar daarom mijn vraag: waarom wil je stoppen met de pil? Bevaltie niet?
Heb je last van bijwerkingen? Of wil je die hormonen niet in je lichaam?
Een groot voordeel van de pil, vind ik, dat je kunt stoppen wanneer je wilt, en bijna gelijk weer vruchtbaar bent (en dus ook bijna gelijk zwanger kunt raken)...

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » ma 11 oktober 2004, 9:03

Bell heeft de klok horen luiden............... :lol:

Menstruatie heeft heel weinig met een zuiverende functie te maken daar hebben we nieren, een lever en in mindere mate onze huid voor. De hoeveelheid hormonen in de pil is tegenwoordig geminimaliseerd en daarmee ook de eventuele bijwerkingen. Er zijn slechts beperkingen voor een heel beperkte groep vrouwen, bijvoorbeeld die tromboseproblemen. Dat we nog niet weten wat hormonen bij ons doen is ook niet echt het geval. De pil is zelfs wellicht het meest bestudeerde en meest gebruikte "geneesmiddel" wat we kennen.

Bell
Berichten: 277
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 16:32

Berichtdoor Bell » ma 11 oktober 2004, 9:31

jah, zuiverende functie enkel bij vrouwen natuurlijk.
Het is maar afhankelijk vanuit welk standpunt
je dit benadert, ik dus vanuit een natuurlijk! Als
ik veel suiker, koffie en andere 'bezwarende' producten
heb geconsumeerd in een maand, zijn mijn regels pijnlijker
en het bloed donkerder van kleur.

Ik ga hier verder niet te veel op door want ieder zijn ding.
Wist je dat door al die pilslikkende vrouwen er een enorme
hoeveelheid vrouwelijke hormonen in de rivieren komt,
vissen daardoor van geslacht veranderen, maar dat het ook
in ons drinkwater komt en wij zo met zn allen teveel vrouwelijke hormonen
binnenkrijgen? Dit staat gewoon in de kranten te lezen hoor.

Hoeveel onderzoek er ook gedaan wordt, de oorsprong van een hoop ziekten
is nog niet definitief achterhaald. Ik denk dat we nog voor verrassingen zullen staan
als je even bedenkt hoe belangrijk hormonen zijn. En hoe lichtzinnig we ermee omgaan en manipuleren.

Maar ieder zijn mening, ik geef hier de mijne maar ook wat kennis die ze
er in de apotheek of bij de dokter niet altijd bijzeggen.

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » ma 11 oktober 2004, 10:00

Je moet feiten en jouw mening niet met elkaar verwarren.

De hormonen in de pil worden in het lichaam en daarbuiten prima afgebroken dus er zitten dus echt geen enorme hoeveelheden progesteron en oestrogenen in rivierwater. Ik denk zelfs helemaal niets.

Wat je waarschijnlijk gelezen hebt is het voorkomen van verontreinigingen die een hormoonachtige werking hebben. Het gaat bijvoorbeeld om een zeep (alkylphenol) die gedeeltelijk werd afgebroken en een residu gaf die vissen van geslacht deden wisselen. Deze stoffen zijn inmiddels verboden in de meeste landen. Onze rivieren worden steeds schoner. Met de pil heeft het in ieder geval helemaal niets te maken.

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » ma 11 oktober 2004, 12:11

Best een interessant onderwerp!

Na jaren zonder pil, ivm de kinderwens (helaas onvervuld) ben ik4 maanden geleden weer met de pil begonnen. Puur om de onzekerheid elke maand weg te nemen. Mijn cyclus was zodanig verward (mede door hormoongebruik mbt de kinderwens) dat ik er geen touw meer aan vast kon knopen. Elke maand dus toch weer die spanning of ik misschien toch zwanger was. (al is de kans minder dan 1% dat het hier spontaan zou gebeuren)
De pil was voor mijn gevoel even de snelste en makkelijkste oplossing.
Nu, een aantal maanden verder, wil ik eigenlijk wat anders. De prikpil of het mirenaspiraal zijn dan mogelijke opties. Ik zou ook dolgraag van die menstruatie af willen. Vooral omdat het elke maand weer benadrukt dat ik wéér niet zwanger ben. (ja, ik weet het, ondanks de pil, naief als ik ben, ik blijf hopen op een medisch wonder)

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de werking (bijwerkingen vooral) van het mirenaspiraal en de prikpil??? Binkie misschien???


Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » ma 11 oktober 2004, 12:44

Shazia ik ben geen arts maar heb wel een achtergrond in de medische biologie. De prikpil is volgens mij niet geschikt voor regulier gebruik maar bedoeld voor mensen die moeite hebben om de normale pil te slikken (gehandicapten, vergeetachtigen enz.)
De Mirena spiraal is relatief nieuw dus de bijwerkingen nog niet 100% bekend. Hier op het forum klagen sommige gebruiksters over vaginale droogheid. Op Internet heb ik hier niet veel over gevonden. Mirena is uitermate geschikt als je niet of bijna niet ongesteld wil worden.

Ik zou gewoon eens met de huisarts of gynaecoloog gaan praten.

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » ma 11 oktober 2004, 12:53

Thnxxx Binkie!

Ik ben net met een nieuwe strip begonnen, en heb er nog 1 liggen, dus zal wel binnenkort naar de dok toegaan.

Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Bell
Berichten: 277
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 16:32

Berichtdoor Bell » ma 11 oktober 2004, 12:59

@Binkie

je hebt een punt dat er verschillende factoren zijn die tot de hormonen in ons drinkwater ziteen. Verder baseer ik mij op feiten, anders zou ik wel gek zijn niet de gemakkelijke oplossng van de pil te verkiezen.

even vlugweg op google gezocht:

http://www.schulensmeervissers.be/pil_is_atoombom.htm

en via de Belgische krant De Morgen:
publicatiedatum : 18-03-2002
Binnenland
 



Londen

Eigen berichtgeving


De helft van alle vissen in de rivieren van het Britse platteland zijn door vervuiling aan het veranderen van sekse. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie die later deze maand in het blad Environment Agency verschijnt en The Independent kon inkijken. Gevreesd wordt dat na de vissen ook de mensen zullen worden aangetast. Een groot deel van het drinkwater, zowel in Groot-Brittannië als in België - de Maas is bijvoorbeeld de grootste drinkwaterleverancier in Vlaanderen, wordt immers uit rivierwater geput. De oorzaak van de vervrouwelijking van het visbestand, zo stellen de onderzoekers, is te vinden in sterke dosissen oestrogeen - meer bepaald het synthetische ethanol oestradiol - afkomstig van de pil die via urine en de riolen in het water terechtkomen. Water mag dan gezuiverd worden, hormonen glippen wel door de mazen van het net.

Het rapport is onthutsend. In alle rivieren in Groot-Brittannië vindt de sekseverandering onder de vissen plaats. In sommige rivieren, zo toonde het onderzoek, zijn zelfs alle mannelijke vissen vervrouwelijkt. Het onderzoek, dat gefinancieerd werd door het Department of Environment Food en Rural Affairs, werd de voorbije vijf jaar gevoerd en werd gespreid over tien rivieren. In alle rivieren werden vervrouwelijkte vissen gevonden. Net geen 50 procent van de bestudeerde vissen bleek uitgesproken vrouwelijke vruchtbaarheidstrekjes te hebben, het merendeel ervan had ondertussen eitjes ontwikkeld. Een tiende van de vissen was onvruchtbaar, een kwart had problemen met de spermaproductie. De vissen werden na het onderzoek in zuiver water uitgezet en later opnieuw bestudeerd. Maar de situatie is niet veranderd, waardoor de wetenschappers concluderen dat de evolutie onomkeerbaar is.

De reacties op de publicatie liepen sterk uit elkaar. Volgens milieuorganisaties is het duidelijk dat ook de mens zal te lijden hebben onder de hormonale vervuiling en wezen op de stijgende vruchtbaarheidsproblemen bij mannen. De waterbedrijven ontkenden ten stelligste dat er een probleem kan ontstaan voor de volksgezondheid. De wetenschappelijke wereld hield de boot voorlopig af en gaf geen conclusie, al is verder onderzoek noodzakelijk.

Hormonale vervuiling zal ook mannen treffen, vrezen Britse milieudeskundigen.

publicatiedatum : 13-08-2002
Algemeen
 



Brussel

Eigen berichtgeving

Nathalie Carpentier


In stalen van oppervlaktewater en afvalwater van Vlaamse rivieren, waaronder de Schelde, zijn verontrustend hoge gehaltes aan oestrogeenachtige stoffen ontdekt. Dat blijkt uit de eerste tussentijdse resultaten van een studie van het oppervlaktewater. "Het gehalte was soms zo hoog als de concentratie in het bloed van een vrouw van vruchtbare leeftijd", zegt professor Frank Comhaire, androloog aan de Universiteit Gent en betrokken bij de studie aan De Morgen. Ter vergelijking: dat is tot 200 keer hoger dan het gehalte dat werd aangetroffen in stalen van 'zuivere' peilputten. Daar lag de concentratie tienmaal lager dan de natuurlijke concentratie aan vrouwelijk hormoon bij mannen. Er wordt gevreesd dat hormoonverstorende stoffen in het milieu mede aan basis kunnen liggen of de oorzaak kunnen zijn van de tanende vruchtbaarheid.

Een tweede staalname en verder onderzoek in samenwerking met het Vito (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek) moet het hormoonverstorend effect van de stoffen uitwijzen alsook de bron van de oestrogeenachtige producten. Professor Comhaire noemt de concentraties echter zo hoog dat hij vermoedt dat de pil zelf een mogelijke bron is. "Vervuilende chemische stoffen zoals dioxines bootsen het effect van het vrouwelijk hormoon na. Maar de extreem hoge waardes die we nu aantreffen, kunnen enkel toegeschreven worden aan de aanwezigheid van het hormoon zelf."

Om de vrouwelijke hormonen in de pil beter te laten opnemen door het lichaam, werkt de farmaceutische industrie met afgeleide, sterkere producten zoals ethynyloestradiol. "Als dat eenmaal is opgenomen, metaboliseert het lichaam dat", aldus Comhaire. "Uiteindelijk wordt de stof in de urine uitgescheiden onder 'verpakte' vorm, als niet-actieve stof. Maar de urine gaat met het rioolwater naar waterzuiveringsstations. Bij de waterzuivering wordt een deel van die verpakking weggehaald en verkrijg je weer de actieve vorm van de stof, die veel langer aanwezig blijft in het milieu." De eersten die gevolgen ondervinden van die hoge concentraties zijn allicht vissen, maar als dat oppervlaktewater wordt gebruikt bij de groenteteelt, kan ook de mens er het effect van ondervinden.

Verder onderzoek moet uitwijzen of die denkpiste klopt, maar het klinkt alleszins aannemelijk. Toen twee jaar geleden onderzoek uitwees dat mannelijke vissen in enkele Europese rivieren 'vervrouwelijkten' onder invloed van hormoonverstorende chemicaliën, wezen wetenschappers er ook op. Ze brachten het bizarre fenomeen niet alleen in verband met chemicaliën van 'industriële oorsprong', maar ook met 'natuurlijke excretieproducten van het menselijk lichaam'.

Gisteren riep de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) nog op om dringend meer onderzoek te verrichten naar de impact van hormoonverstorende chemicaliën op de gezondheid van mens en dier. De gegevens over het perverse effect van de hormoonverstoorders op wilde dieren noemde de WGO 'uitgebreid'. Dat de hormoonverstoorders ook een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid van de mens door de verstoring van de normale hormonale processen, kan de WGO niet uitsluiten. Maar het bewijsmateriaal om dat verband echt voldoende hard te maken, is volgens de organisatie 'zwak', omdat er te weinig informatie beschikbaar is. Pagina 6

Extra onderzoek om uit te maken of de pil oorzaak is van oestrogeenverontreiniging

binkie
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 28 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor binkie » ma 11 oktober 2004, 14:56

In het effluent van de waterzuivering kunnen nog hele lage concentraties (pil)hormonen voorkomen die door natuurlijke verdunning amper nog effect kunnen hebben op de natuur, zelfs op heel gevoelige organismen. De waterzuiveringstechnieken worden steeds beter en de pil steed lager gedoseerd zodat het mogelijke effect steeds kleiner wordt. In ieder geval niets om je als pilgebruiker zorgen om te maken.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » ma 11 oktober 2004, 18:54

Weet je, ik ben het met jullie beide eens, al moet ik zeggen dat ik niet verder denk over wat voor een invloed hormonen heeft inater... IK heb er geen invloed op, wél over mijn eigen lichaam. En dat er zo weinig vrouwen zijn die te maken krijgen met bijwerkingen van de Pil? Ga eens op andere vrouwenfora kijken, en je schikt ervan! Mirena; depressie/Diane; gewichtstoename en migraine/Microgynon; depressie en ongewenst haargroei, etctecetc...

Ik heb 3 pillen gebruikt, en zoals veel andere vrouwen ben ik er steeds (om de zoveel jaar) mee gestopt omdat ik steeds die bijwerkingen kreeg. Veel vrouwen weten niet eens of hun eigen depressie, vervelende huid, haaruitval, migraines wel of niet door de pil komen... Artsen stellen het zelf ook niet voor (althans de artsen die ik heb gehad en van andere vrouwen die ik ken)

Anyway, ik ben ermee gekapt, want al die bijwerkingen bewijzen voor mij dat mijn lichaam niet natuurlijk functioneert zoals het bij mij hoort. Ik denk idd dat er te licht gedacht wordt over hormonen (met name door artsen; ik heb er een gesprek over gehad, en ze blijven erop hameren dat ik in feite geen keus heb als ik niet zwanger wil raken; bijwerkingen zijn normaal en moet ik voor lief nemen)

Ik gebruik dus condooms de laatste maanden; heel vervelend, maar ik heb het er voor over.... eerst eens kijken in hoeverre Nuvaring of Mirena tot de oplossingen kunnen behoren (er is niet genoeg onderzoek naar gedaan) en of een apparaat als Persona met gebruik van condooms ook niet een idee is (maar zowieso eerst mijn cyclus nog een paar maanden bijhouden......)

(Eerlijkheid gebied te zeggen dat het natuurlijk wel logisch is dat je lichaam erdoor verandert; je beinvloed een proces waarop ons lichaam gebouwd is)

Jessebel -antihormoon grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :evil:

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » ma 11 oktober 2004, 21:46

Ik heb ook nare ervaringen met de pil gehad, zware migraineaanvallen, acne en depressies, hele rare menstruaties en verdunning van mijn baarmoederslijmvlies.
Uiteindelijk moest ik van de huisarts stoppen met de pil, omdat ik dus niet tegen de hormonen kon.
Heb dat ongeveer 6 jaar volgehouden, maar moest nu noodgedwongen met het Mirena spiraaltje beginnen omdat ik hele heftige bloedingen had tijdens mijn menstruatie waardoor ik zelfs last kreeg van bloedarmoede.
Ik kon kiezen tussen het "onklaar" laten maken van mijn baarmoeder dmv het wegschroeien van de binnenbekleding of het Mirena-spiraaltje.
Dus toch weer hormonen in mijn lijf, en met nare gevolgen want ik slik momenteel antidepressiva en moest na enkele maanden Mirena de dosis verdubbelen want de depressies waren niet meer te harden. :?
Ik zet wel door met het spiraaltje want waar ik het voor heb werkt het prima, maar hormonen..het is zeker geen pretje voor je lijf!

Maar nog even..Mirena kan dus wel als je nog nooit een kindje hebt gehad en eventueel nog zwanger wilt worden, dat is geen enkel probleem.
(het inzetten valt ook reuze mee!)

X Mas.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten