Wat hebben mannen echt aan hun hoofd?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Wat hebben mannen echt aan hun hoofd?

Berichtdoor Goldengirl » za 04 oktober 2003, 17:02

Het is een opmerking die mannen tot wanhoop drijft: “Waar denk je aan, schat?” Maar wat hij werkelijk aan zijn hoofd heeft, is nu wetenschappelijk in een boek gevat.Waarom denken mannen alleen maar aan auto’s? Waarom ziet hij niet wat er allemaal nog in huis moet gebeuren? Waarom moet hij altijd de afstandsbediening vasthouden en nog erger: waarom wil hij niet praten? Het zijn vragen die vrouwen gek maken. Hoe kunnen mannen zo in hun eigen wereldje zitten en geen rekening houden met de ander?
Volgens de filosofische schrijver Michael Gurian hebben de handelingen van de mannen niets met seksisme te maken, ook niet met luiheid of starheid. Het antwoord, beste dames, ligt in het hoofd. De hersenen van mannen verschillen zodanig van vrouwen en nu is er eindelijk wetenschappelijk bewijs.

Gurian stopte 20 jaar neurologisch onderzoek in zijn boek en lardeerde deze met anekdotes uit het dagelijkse leven, opgetekend uit monden van patiënten, toen hij nog werkzaam was als familietherapeut. Gurian ontwikkelde zo een nieuwe visie op het mannelijke brein. Want zegt hij in zijn boek ‘What could he be thinking? How a man’s mind really works’: “Wij hebben een verkeerde inschatting van de man gemaakt. Wij hebben hem bestempeld als ‘onmogelijk’, terwijl we nooit tot de echte kern zijn gekomen.”
Een essentieel verschil tussen de mannelijke hersenen en de vrouwelijke, wordt veroorzaakt door het ‘knuffelhormoon’ oxytocin. Het mannelijke brein scheidt minder oxytocin af. Dit hormoon komt vrij in de hersenen en geeft een gevoel van verbondenheid. In relaties uit dit zich tot het continu aan elkaar willen zitten. Ook maken mannen minder serotonine aan. Een chemische stof die kalmerend werkt. Als een vrouw na een dag werken, de emoties van de dag met manlief wil bespreken, dan wil het vermoeide brein van de man niets liever dan relaxen. Niet de borden afwassen, niet bij elkaar kruipen, knuffelend, maar voetbal kijken.
Een vrouwenbrein heeft veel oog voor detail. Zij ziet wel de vaat naast de gootsteen, de sokken naast het bed of de toiletrol naast de pot. De man heeft simpelweg geen gevoel bij het huishouden. Daarentegen groeit de man op de werkplek! Mannelijke hormonen, zoals testosteron zorgen ervoor dat mannen altijd op zoek zijn naar uitdagingen en competitie.

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » za 04 oktober 2003, 17:36

Golden... wat wil je nou eigenlijk weten? Wat ik aan mijn hoofd heb?
Knuffelen, mijn vriendin verwennen, de afwas doen, de was in de machine stoppen en daarna ophangen, lekker muziek luisteren met mijn lief bij me, vooral alle voetbaluitzendingen ontlopen, film kijken met mijn lief, over een Freelander (landrover) dromen, de boodschappen doen.....

Ik geloof dat ik niet echt een voorbeeld ben van mijn normgroep. helaas.

Maar ik denk ook wel om de zoveel dagen een keer aan seks.
Kijk ook naar blondjes met lekker wapperend haar. Maar dan niet naar het haar, maar dan eerder naar de achterwerken.. maar tja, dat is nou eenmaal MIJN fixatie.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » za 04 oktober 2003, 17:40

en dàt wilde ik nou gewoon ff weten :mrgreen:

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » za 04 oktober 2003, 17:47

je bedoelt: het laatste deel van mijn posting....

Vrouwenachterwerken.... tja, ik ben vanmiddag betrapt door mijn vriendin: dat mijn ogen toch wel zeer duidelijk gericht werden op......

:oops:
Laedere facile, mederi difficile

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » za 04 oktober 2003, 17:53

och dat doen vrouwen net zo goed hoor, maar laat ik maar alleen voor mijzelf praten, ik kijk beslist ook :wink:

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » za 04 oktober 2003, 18:21

Waarom dit hele verhaal over chemische verschillen tussen man en vrouw, Golden? Je mag toch ook metéén zeggen dat je over sex wil praten? :wink:

Beetje typische mannenreactie?
Geen idee.....

groetjes,
Sens.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » za 04 oktober 2003, 19:38

Om eerlijk te zijn Goldengirl herken ik er wel wat in. eigenlijk best wel veel zelfs, hoewel auto's en voetbal mij bal interesseren kan ik wel helemaal in mijn eigen dingen wegzakken.
Mij even terugtrekken in mijzelf.
Terwijl mijn vrouw altijd van haar werk terug komt en al kakelend onder het genot van een glas wijn een hele boel te vertellen heeft zit ik soms met mijn gedachten ergens anders.
Totdat ik weer hoor; Hallo.... ben ik nog in beeld?
Ja, zeker!.. Waar had ik het dan over....... UhHhh... kantoor?
Kerels!!!

ja, inderdaad.. kerels.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » za 04 oktober 2003, 22:12

@ Sensuele man jaja dat ik graag over sex praat moge duidelijk zijn anders zat ik neit op deze site, mij interesseert altijd heel erg het hoe en waarom dus vandaar die hele verhandeling
enne Jippie mannen verbruiken per dag iets van 2000 woorden en vrouwen zo'n 8000 :lol:

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » zo 05 oktober 2003, 9:51

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

zen
Berichten: 401
Lid geworden op: za 17 augustus 2002, 1:01

Berichtdoor zen » zo 05 oktober 2003, 10:45

misschien is het wel dat als een vrouw iets uitspreekt zij het opslaat en als een man iets uitspreekt hij het wist, praten we daarom minder?
Pfff, wat laat je me weer vreselijk lachen, Djengiz....
Dank je!

Eva

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » zo 05 oktober 2003, 10:47

@ Sensuele man jaja dat ik graag over sex praat moge duidelijk zijn anders zat ik neit op deze site, mij interesseert altijd heel erg het hoe en waarom dus vandaar die hele verhandeling
enne Jippie mannen verbruiken per dag iets van 2000 woorden en vrouwen zo'n 8000 :lol:
dat vrouwen er 8000 gebruiken, wil nog niet zeggen dat dat aantal adequaat gebruikt wordt.
Aan de andere kant kun je ook niet meteen stellen dat de mannen met hun geringer aantal woorden duidelijker zijn. :wink:

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » zo 05 oktober 2003, 12:33

pcies Mark als wij vrouwen na ons dagje nog niet alle woorden opgebruikt hebben, storten we de rest over jullie hoofd uit :wink:

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 05 oktober 2003, 12:47

het lijkt wel of een vrouw de dagelijkse gebeurtenissen met de daarbij behorende informatie verwerkt door overdreven gedetailleerd alles na te vertellen, alsof het dan pas een plaats vind

Soms betrap ik mezelf erop iets met veel details aan te brengen wat inderdaad door de meeste mannen niet op prijs gesteld werd ( ik zeg werd want ik probeer dat te veranderen ) Het maakt ook dat ze op een detail reageren en niet op de essentie .
Ik denk dat dit komt omdat voor mij de sfeer rond een gebeuren veel over dit gebeuren zegt .Maar die sfeer zegt mij alleen eigenlijk iets.
Om terug on topic te komen :) ik zie op de gezichten van de mannen waarmee ik zoiets doe wel dat ze denken : waar wil ze in hemelsnaam naartoe :lol:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » za 11 oktober 2003, 8:35

Voor mijn situatie herken ik veel in het verhaal van Goldengirl.
Misschien lijkt het nu, dat mannen een excuus hebben voor een handelen, dat vrouwen liever anders zien.
Dat is natuurlijk niet zo. Mannen zullen zich ook altijd moeten inspannen om genoeg deel te kunnen nemen aan de belevingswereld van vrouwen.
Maar ook andersom.
En begrijpen, hoe wij mensen, mannen en vrouwen, nu in elkaar zitten, geeft wel duidelijkheid. Nodeloze verwijten door onbegrip kunnen dan misschien meer voorkomen worden.

Toch wil ik nog wel zeggen, dat de natuur deze verschillen in mannen en vrouwen zo georganiseerd heeft en dat de mensheid door de miljoenen jaren heen zo in stand is gehouden. De 'survival of the fittest' heeft zo gewerkt en we zijn daardoor niet uitgestorven.
De verschillen hebben dus ook een goed doel gehad en hebben die nog steeds. en SAMEN vormen die man en vrouw een verschrikkellijk krachtig koppel, ondanks of juist door die verschillen.
Mannen en vrouwen zijn eigen en gelijkwaardig, maar niet gelijk. Maak ze dan ook niet gelijk.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » za 11 oktober 2003, 10:23

:shock:
Nu is het een evolutionair bepaald mannetje-vrouwtje ding geworden....

Mijn stelling:
Als een man niet met zijn vrouw kan communiceren, kan hij dat met niemand.
Mensen die gewend zijn in een commandostructuur te werken hebben een groot probleem wat dat betreft, omdat ze gewend zijn dat het aantal strepen het gelijk bepaalt, je je standpunt uiteen mag zetten maar dat uiteindelijk de meerdere de beslissingen neemt.
In een relatie tellen die factoren niet, het is niet een kwestie van meerdere, mindere of gelijkwaardigheid, je hebt nergens 'recht' op. En vanuit die basis een gesprek aangaan en je wensen kenbaar maken is een kunst die mensen niet echt beheersen.

Mensen zijn over het algemeen niet in staat om duidelijk te maken wat ze willen. Zelfs bij de bakker kost het vaak moeite om het juiste gebakje aangereikt te krijgen.

Een standpunt overbrengen lukt de meeste nog nét, maar dat is maar een klein onderdeel van communicatie. Cursussen en trainingen zijn vaak gericht op het ongeschonden overbrengen van een boodschap. De bekende oefening waarbij je in een kring staat en elkaar een zin in het oor fluistert is daar een grappig voorbeeld van.
In een relatie zijn er andere zaken die een rol spelen, maar de vaste patronen die zich voor je gevoel in het verleden bewezen hebben zijn moeilijk te doorbreken.

In veel gevallen beperkt de 'communicatie' zich tot het herhalen van één en dezelfde stelling in verschillende bewoordingen, zonder op enig moment de input van de gesprekspartner in de overwegingen mee te nemen. Je wil gewoon je zin doordrijven of je gelijk krijgen.

Als gesprekspartner wordt je dan geconfronteerd met een muur van onbegrip, zeker als de ander beter gebekt is. Je voelt je dan meer tegenstander dan partner.

Een mooi voorbeeld in de meeste relaties is het kopen van een auto. Het lijkt simpel, je hebt een budget waar je binnen moet blijven, je weet hoeveel personen ermee vervoerd moeten worden, je weet wat voor brandstof je wil hebben.....
Zet dan een hippe Smart naast een spierballenauto, en kijk wat er gebeurt.
Een goeie autoverkoper ruikt die problemen en verdient er bakken met geld aan.

Iago, techniek is makkelijker.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 4 gasten