To hell and back

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

To hell and back

Berichtdoor Aphrodites' zoon » do 15 oktober 2009, 23:55

Begin dit jaar postte ik het topic "Mag ik één (1) keertje uitrazen?"
Ik dacht dat ik rock-bottom had bereikt.

Maar dit was slechts het begin.


Even de droge feiten op een rijtje:

In december word ik door een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis met een ingestorte bloeddruk, een hartslag van 200 en het vermoeden van een aneurisma.

In februari krijg ik mijn eerste hypo's: 8 dagen die maand van totale slapte, trillerigheid en daardoor paniekgevoelens. Daardoor sport ik minder dan normaal.

In maart nog 6 hypo's met pijn in de darmen

Opeens is het over! De hele april voel ik me weer prima! Weer heel veel gesport.
Eind april valt een sportvriendin dood en krijg ik een tegenvaller op het liefdespad. Toen schreef ik het topic "Mag ik één (1) keertje uitrazen?"

Mei: 4x zware buikpijn, totaal niet functioneren die dagen, 1x een klant (ik geef trainingen aan bedrijven) moeten afzeggen op de dag van de training (dat doet echt zeer). Een klant moet de ambulance bellen.

Mijn oude dorpsarts zegt al die maanden dat het allemaal psychisch is. Yeah, right dit doet te zeer en maakt me 's-nachts wakker. Oude huisarts gedumpt en andere huisarts opgezocht die me direct doorstuurt naar de internist (5 weken wachten...).

Juni: 6x zware buikpijn, 2x cursisten naar huis kunnen sturen (ik stond te huilen van de pijn voor de klas).

Juli: 10 dagen achterelkaar buikpijn, de dag dat ik op vakantie zou gaan zo erg dat ik geannuleerd heb. Mijn vakantievriend brengt me 2x op één dag naar de EHBO. Een cursus moeten annuleren. Het grijpt nu zwaar in in mijn werk, dus mijn inkomen. Totaal 14 dagen met buikpijn.

Augustus: naar de mdl arts. Wat een autist zeg (mag ik zeggen als aspi :) ) , vertelt me tussen neus en lippen door dat ik waarschijnlijk ziekte van Crohn heb met een vernauwing in de darmen. Amper 10 minuten gesprek, mijn vragen worden genegeerd, mijn pijn dagboek ook. Volgende afspraak kon over 6 weken...

Twee nachten later de gehele nacht zo'n pijn dat ik dacht te overlijden. Angst en nog eens angst. Ik ben lichamelijk en psychisch een wrak. In de spiegel zie ik een oude man met pijnrimpels om de mondhoeken en angst in de ogen. Ik ben in een maand tijd onvrijwillig 7 kg afgevallen. Kanker? Ik krijg zelfs medelijden met mezelf... ik ga me zielig voelen, bah. Ik krijg zelfmoordplannen. I'm in Hell. Mijn bedrijf (who cares at this point) ligt volledig op zijn gat.

Internist autist gedumpt. Vriendin P. opgebeld, zij is internist (dan maar de vriendjes-route gebruiken hoewel het me tegenstaat). Ik kan 1 dag later terecht! Eindelijk een fatsoenlijk gesprek: 50 minuten + algemeen lichamelijk onderzoek. Dezelfde dag nog een maagscopie (niet leuk overigens). Onderzoeken volgen elkaar in hoog tempo op. P houdt er goed de vaart in!

September: Op basis van het woordje Crohn (van internist autist) en Google een dieet begonnen. Ik eet geen koolhydraten meer zoals brood, pasta, aardappelen, rijst, suiker etc.

10 onderzoeken (binnen een maand! I love you P) later: 10x negatief. Alles ziet er bijzonder goed uit, mijn organen zijn in top conditie ?!?! Beter dan gemiddeld voor mijn leeftijd.

Het dieet slaat aan: in 5 weken tijd maar 1 pijnaanval! Ik sport weer veel, ik voel me goed! Gisteren de coloscopie gehad, waar zag ik erg tegen op zag. Onterecht, it was a walk in the park. Easy and painless. Geen poliepen meneer, het ziet er erg netjes uit.

Vandaag: ik heb weer 5 kg (spier) terug, Ik voel me fitter dan ooit. Ook in mijn hoofd: alerter, sneller, vrolijker. Waarschijnlijk zijn de zetmelen en suikers nooit goed voor mij geweest.

Volgende week een gesprek met P over de resultaten tot nu toe: ze zal me zeggen dat ze niets gevonden hebben. Ik zal haar zeggen dat ik toch nog een pijnplek heb, maar dat me dat niets kan schelen omdat het geen kanker is. Misschien krijg ik definitief te horen dat het Crohn is. Prima, met het dieet houd ik het wel onder controle.

Zou het psychosomatisch zijn? Deels wel, dat zal best, maar die kleine drukpijn zit er nog steeds. Ik zal er maar niet meer op drukken, wellicht gaat de pijn dan ooit helemaal weg.

Ik heb een parttime baan gevonden. Verder werk ik nog 2 halve dagen in de week bij mijn lieve ex. Er komt weer meer vraag naar cursussen. Ik kan weer cursus geven zonder bang te zijn dat ik onwel word.

I'm back :D




ps: zonder grote bek en/of vriendjes ben je in het Nederlandse zorgstelsel zeer slecht af met die wachtlijsten veroorzaakt door eindeloze overheidsbemoeienis (de artsen balen er ook van). Geen wonder dat velen naar Duitsland of België uitwijken...

Edit: diverse taalfouten en typo's.
Laatst gewijzigd door Aphrodites' zoon op vr 16 oktober 2009, 8:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Enola
Berichten: 675
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 1:05

Berichtdoor Enola » vr 16 oktober 2009, 0:04

A's zoon, ik ken je niet maar je verhaal maakt indruk, ben zelf niet onbekend met darmonderzoeken dus weet een (heel) klein beetje waar je het over hebt. Heel veel sterkte en het zal zeker nog beter met je gaan, niet te veel zorgen of denken aan morgen. Leef vandaag en geniet!
a dirty mind is a toy forever

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Berichtdoor Aphrodites' zoon » vr 16 oktober 2009, 0:15

A's zoon, ik ken je niet maar je verhaal maakt indruk, ben zelf niet onbekend met darmonderzoeken dus weet een (heel) klein beetje waar je het over hebt. Heel veel sterkte en het zal zeker nog beter met je gaan, niet te veel zorgen of denken aan morgen. Leef vandaag en geniet!
Thx! Lief!

Jij ook veel succes met je darmen!

Je darmen zijn trouwens belangrijk voor je psychisch welbevinden. Een arts vertelde mij dat je darmen ook (naast de hersenen) serotonine aanmaken, tenzij ze slecht functioneren. We weten allemaal het effect van te weinig serotonine: zwaarmoedigheid t/m depressie.

(Je hebt een PM)
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » vr 16 oktober 2009, 0:40

Ik ga nooit meer klagen over kleine pijntjes...
Doe ik ook niet snel hoor, maar man hee, wat een ellendige tijd heb jij gehad.
Ik kan me die angsten zeer goed voorstellen alsook het verlies van vertrouwen in je eigen lijf met zoveel onzekerheden en onduidelijkheden.

Fijn dat je weer 'back' bent en het leven weer prettig is.
Alle goeds verder.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Berichtdoor Aphrodites' zoon » vr 16 oktober 2009, 0:55

Ik ga nooit meer klagen over kleine pijntjes...
Doe ik ook niet snel hoor, maar man hee, wat een ellendige tijd heb jij gehad.
Ik kan me die angsten zeer goed voorstellen alsook het verlies van vertrouwen in je eigen lijf met zoveel onzekerheden en onduidelijkheden.

Fijn dat je weer 'back' bent en het leven weer prettig is.
Alle goeds verder.
Dank je wel!

Wat goed gezien! Daar noem je nl een erg raak punt: verlies van vertrouwen in mijn lichaam. Mijn lichaam is mijn tempel, ik werk er veel aan. Een jaar geleden was ik op de top van mijn fysieke kunnen en kracht (en schoonheid :P ). Om vervolgens in 9 maanden tijd af te brokkelen naar (ja wat eigenlijk...) het ingevallen krachteloze lijf van een oude man. Dit vond ik ergens nog erger dan de pijn zelf. Alle kilo's die ik er zo zorgvuldig aan gesculptuurd had verdwenen als sneeuw voor de zon.

Alle onderzoeken zijn ondanks de "negatieve" (rare lui die artsen) uitkomst erg belangrijk voor mijn vertrouwen. Iedere keer dat ze niets vinden groeit het vertrouwen. De laatste tijd (en met name vandaag) voelde ik me als vanouds!

Toch heb ik veel geleerd van deze periode: ik was arrogant aan het worden, weinig behulpzaam, ego-centrisch, weinig rekening houdend met de ander. Toch heb ik veel hulp en steun, soms uit onverwachte hoek, gekregen.
Ik zie mijn medemens nu anders op de een of andere manier, ben me meer bewust van hun kwetsbaarheid...

Misschien had ik dit gewoon nodig: een harde les.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » vr 16 oktober 2009, 1:12

Nou, dat lijkt me wat al te cru...
Van ellende leer je altijd een bepaalde nederigheid in acht te nemen nadien, maar ik denk niet dat je jezelf nu in een slechte en betere versie moet gaan onderscheiden.
Je bent veranderd, natuurlijk... en dat dat ten goede kan keren omdat je een donker gat hebt gezien is alleen maar mooi. Dat voelt als herboren worden en nieuw zijn.
De oude AZ was echter ook OK lijkt me .. :)

princess
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 19 augustus 2005, 17:05
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor princess » vr 16 oktober 2009, 8:08

Fijn dat je terug bent AZ, hier en in 'het leven' :!:

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » vr 16 oktober 2009, 8:46

Lieve Az,

Jouw relaas zo lezend.. Je bent inderdaad door een ware hel gegaan. Gelukkig ligt het hellevuur nu achter je en sta je weer met beide benen, misschien nog niet altijd even stevig, wellicht al en toe nog wat wankelend op aarde.

Fysieke klachten kunnen inderdaad een protest zijn van mentaal onbevinden. Lichaam en geest zijn immers twee zijden van dezelfde medaille. Als de ene kant haar glans verliest, wordt de andere zijde vaak ook dof.

Ik ben blij te lezen dat de dofheid zo langzamerhand weer aan het verdwijnen is; blijf poetsen! Net zolang tot je je oude glans weer volledig terug hebt, en misschien wel straalt als nooit te voor.


xxx
Inqui
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » vr 16 oktober 2009, 19:23

Soderju, dat is allemaal niet niks AZ. En wat waardeloos, zo'n gezondheidszorg.
Maar dat het maar heerlijk 'negatief' mag blijven, in het witte gangenlabyrinth!


mirthe

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Berichtdoor Aphrodites' zoon » vr 16 oktober 2009, 22:17

Bedankt princess en mirthe!

Thx, Inqui!
Jouw relaas zo lezend.. Je bent inderdaad door een ware hel gegaan.

Mijn ex vindt dat ik die hel voor een deel zelf creëer:
het leven is tenslotte niet alleen wat je overkomt, maar vooral hoe je er mee omgaat.
En ik ga heel heel slecht om met lichamelijke problemen :? ik kan er niks mee.

Maar dan zie ik weer iemand die zwaar gehandicapt is en toch vrolijk door het leven gaat en dan vind ik dat ik niet moet zeuren.


Maar goed, nu ben ik blij dat alles zover goed functioneert en blij dat ik me steeds beter voel en blij met jullie reacties :P
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Puppie
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 24 juli 2006, 23:58

Berichtdoor Puppie » zo 18 oktober 2009, 13:55

Mooi om te lezen dat je er weer uit bent!
En een les geleerd... Al denk ik dat we allemaal lessen in het leven krijgen, misschien ieder op een ander gebied. Maar ieder krijgt zijn deel, hoe ellendig vaak ook hé....

Maar nogmaals, fijn dat je je weer goed voelt, dáár gaat het om!

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Berichtdoor Aphrodites' zoon » za 24 oktober 2009, 22:22

Afgelopen donderdag kreeg ik de definitieve uitslag: tarwe allergie.
Zo iets onschuldigs!

Maar wel met forse symptomen zoals ik aan den lijve heb ondervonden
(met een * er voor heb ik zelf gehad):
*opgeblazen gevoel,
*opgezette buik,
*darmverstopping,
*buikkrampen,
*maagpijnen,
*spastische dikke darm,
aften,
*moeheid,
*diarree,
*algemeen vermoeidheidsgevoel,
migraine,
*lusteloosheid,
allerlei typen eczeem,
vochtophoping in de benen,
ziekte van Menière,
*flauwtes,
*depressiviteit,
*woedeaanvallen,
*angstaanvallen,
hyperactiviteit,
loopneus,
bronchitis en
reumatische artritis.

Verbazingwekkend, wat een lijst...


Sinds mijn dieet (dat ik nu 6 weken volg) voel ik me erg goed, eigenlijk veel beter dan ik me kan herinneren. Iedere dag zonder pijn is een genot! En dat al 6 weken lang!

De onderzoeken waren vervelend, maar ik ben toch blij dat ik bevestigd zie dat ik kerngezond ben met mijn 48 jaar en dat ik de eerste 20 jaar geen ernstige problemen hoef te verwachten van mijn spijsvertering.

Een hele opluchting! Ik kan weer verder met mijn leven!

Ik ben zo blij :lol: :lol: :lol:
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Back in Hell

Berichtdoor Aphrodites' zoon » za 05 december 2009, 17:15

Ik ben vandaag totaal van slag: gisteravond is lieve ex langsgekomen en ze heeft me verteld dat ze sinds een paar weken een nieuwe vriend heeft. Ik kon alleen maar huilen toen ze het vertelde, ik denk dat ik stiekem altijd gehoopt heb dat ik weer met haar verenigd zou worden. Ik droom vaak over haar, dat het allemaal weer goed is en als ik dan wakker word is de teleurstelling groot.

Ik heb vannacht geen oog dichtgedaan en ik loop de hele dag al te huilen. Ik voel me zo intens verdrietig. Ze is en blijft de vrouw waar ik het meest van houd, daar kan ik niets meer aan veranderen. Ook een kenmerk van de asperger: maakt weinig vrienden maar blijft ze een leven lang trouw. En zo zal ik ook mijn leven lang van E. blijven houden.

Ik zal toch verder moeten maar weet niet goed hoe.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Berichtdoor Amada » zo 06 december 2009, 0:37

Ik kan alleen maar even een virtuele knuffel geven......
Het is zo verdrietig.
Maar het is hoopvol dat je er niet voor wegloopt.
Je doorstaat het.
Daardoor zal je het een plek kunnen geven.
En komt er weer licht in je leven.
Maar daar heb je nu even niks aan.....
KNUF!

En dat je altijd van haar zal blijven houden vind ik persoonlijk mooi.
Soms pijnlijk. Maar ik geloof niet zo in radicale breuken.
Ook fijn dat je ex jou kennelijk ook belangrijk genoeg vindt om het zelf te komen vertellen.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » zo 06 december 2009, 1:36

Tjee, wat shit voor je.
Ik kan weinig voor je doen maar leef met je mee.

Houd moed, eens komt na de donkere winter weer de lente, dat is de wet van de natuur. En die wet geldt ook voor jou. Sterkte en alle goeds.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten