Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

jenda65
Berichten: 2484
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 12:06

Berichtdoor jenda65 » do 25 februari 2010, 18:28

Ik heb in ieder geval vanmorgen een afsrpaak gemaakt om 11 maart een uitstrijkje te laten maken....

Heb zelf ook onderzoek gedaan naar baarmoederhalskanker, dus weet wat wetenschap in houdt... :D
When you say YES to others,
make sure you are not saying NO to yourself.
-Paulo Coelho-

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 25 februari 2010, 18:43

Ik geloof dat de overtuiging van Lux ook die van Silvia Millecam was...

Artemis
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 0:54
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Artemis » do 25 februari 2010, 19:44

Er is niets mis met wetenschap, ben zelfs blij met wat er tegenwoordig mogelijk is.
Maar zoals pure het dus zegt, misschien word het eens tijd dat de reguliere en de alternatieve geneeswereld is wat meer gaan samenwerken.
Afbeelding

flauw van
Berichten: 415
Lid geworden op: vr 18 juli 2008, 11:22

Berichtdoor flauw van » do 25 februari 2010, 20:13

misschien word het eens tijd dat de reguliere en de alternatieve geneeswereld is wat meer gaan samenwerken.
Chirurgen in blauwe Jomanda jurken? :roll:
i've got the bullits,and i WILL shoot!

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » do 25 februari 2010, 20:21

misschien word het eens tijd dat de reguliere en de alternatieve geneeswereld is wat meer gaan samenwerken.
Chirurgen in blauwe Jomanda jurken? :roll:
Pffff.....niet zo simpel..... 8)
in elk geval respect voor elkaars handelwijzen, en inzien dat er soms meerdere kanten aan een fysiek probleem zitten, en aan het oplossen ervan.

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » do 25 februari 2010, 20:30

wwwwwwwwwooooooooooowwwwwwwww

ik ben een dagje gaan werken,ik kom thuis en lees.
Ik ben direkt naar de keuken gegaan om een bordje te halen om onder mijn ogen te houden,ze vielen er nl haast uit!!
Als ik (excuseer me voor de uitdrukking)deze zever lees besluit ik het volgende:
1.we leggen alles in Gods handen.
2.we gaan naar de heks in het bos raad vragen,msschn maakt ze wel een drankje voor ons.
3.we negeren alle wetenschappelijke kennis die er voor handen is en gaan met zijn allen Sylvia achterna.
enz...............

Komaan zeg,een dokter MAAKT je niet ziek he,in het ergste geval ontdekt hij/zij iets bij je.
En ik dank de wetenschap,die al verschillende vrienden en familieleden heeft gered!!!
Nu nog het belang van preventie ontkennen,sorry,maar onder welke steen heb je dan eigenlijk geleefd de afgelopen 20 jaar?

Hotje, die zich hier best een beetje over opwindt !!!
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 25 februari 2010, 20:48

Ik denk dat Artemis bedoelt dat er een diepere oorzaak aan ziekte ten grondslag ligt. En daar houden doktoren zich níet mee bezig. Het symptoom wordt met de meest rigoreuze methoden bestreden (chemo, wegsnijden, wegbranden, bestralen), maar op een dieper niet-fysiek niveau blijft het proces wat de ziekte aanstuurt nog altijd bestaan. En dáár moet bewustzijn ontstaan. Er wordt onderdrukt, weggehaald, maar niet genezen.

En die angst, dat het te laat is, die wordt er ons dus behoorlijk goed ingetimmerd, tot elke vrouw bang is dat ze vroeg of laat kanker krijgt. Feitelijk is het óók al te laat wanneer een doktor iets kwaadaardigs in je uitstrijkje vindt, want dat wil al zeggen dat er geen bewustwording is en dat de ziekte al diep tot in je lichaam is doorgedrongen. En dat heftig bestrijden dan de enige oplossing is, ben ik het niet mee eens.

Nuance: de doktoren zullen het ongetwijfeld met veel respect naar de vrouw doen, maar de handeling an sich vind ik onrespectvol en gaat tegen mijn lichaamsgevoel in. Zoals dat pletten van borsten.
Lux, ik vraag me af of dit echt jouw denkbeelden zijn, of dat je ze zo post om de discussie op te voeren. Ik kan me nl niet voorstellen dat mensen echt zo denken!!
Het eerste gedeelte van je verhaal, prima, kan ik het best mee eens zijn, dat je ziek zijn een diepere oorzaak heeft, en dat je daar óók aan moet werken, maar om dan vervolgens de hele reguliere wetenschap onderuit te schoffelen, dat komt op mij toch vrij kortzichtig over, om het maar heel voorzichtig uit te drukken.

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

Berichtdoor Sol » do 25 februari 2010, 21:21

En als we dan even ten grond verder nadenken... stel nu – STEL – dat het zo zou zijn dat je door angstaanjagerij kanker hebt gekregen, dan heb je wél nog altijd wel degelijk kanker. En wat is dan het plan volgens deze redenering, huh? Meditatie-oefeningen doen om de kanker weg te denken?

Ik kan me hier ook nogal over opwinden. Het is een redelijk simplistische en romantische tegenstelling van de "harde, klassiek geneeskunde " tegenover de "zachte, alternatieve behandeling". OK, er bestaan klotedokters die niet luisteren, je zien als een object met een ziekte; net zoals er kwakzalvers in de alternatieve geneeskunde rondlopen. Maar dat betekent toch nog niet dat je het kind met het badwater moet weggooien? Beide hebben hun verdiensten! En preventie is belangrijk. Punt. Als je er voor kiest, om liever niet te weten dan te weten, dan is dat je goed recht. Maar oordeel dan tenminste niet over het onderzoek dat het bangmakerij is of niet de moeite waard.

Kort samengevat: ik vind dat iedereen zelfbeschikkingsrecht heeft over zijn/haar lichaam. Preventieve controles op baarmoederhalskanker en borstkanker hebben hun nut al bewezen. Dus als iemand kiest om geen uitstrijkje te laten nemen, goed recht, maar daar stopt het dan ook.

Sol

Artemis
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 0:54
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Artemis » do 25 februari 2010, 21:57

Ik zeg alleen dat er meer mogelijkheden zijn.
Ik zeg niet dat een dokter je ziek maakt. En dokter handelt ook alleen maar naar wat hij of zij weet. En dat er mensenlevens worden gered door de wetenschap weet ik ook wel.
Maar dat de oorzaak van de ziekte dieper kan liggen dan we tot nu toe dachten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » do 25 februari 2010, 22:04

das dan weer een andere discussie

dan beter een topic openen:
"hoe gaat het tegenwoordig met het milieu,onze voeding,en de omgeving algemeen?"

:roll: :roll:
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » vr 26 februari 2010, 0:29

mijn eerste reactie was er ook eentje van 'wat dom om het niet te doen, want het schaadt niet, kan alleen maar voorkomen dat je ziek(er) wordt'

maar er zijn mensen die uit principe of bepaalde overtuigingen geen onderzoeken, behandelingen, laten doen, of preventieve maatregelen nemen.
dat is de keuze van ieder mens.

gelukkig hebben we in dit land die keuze.
The music is all around us...you only have to listen..

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Berichtdoor akelei » vr 26 februari 2010, 4:21

Ik heb nog nooit welke vaccinatierommel dan ook binnen gehad en ik loop nog gezond en happy op deze aardkloot rond.
jij kunt in jouw positie makkelijk praten over vaccinatierommel. heeft de kosmos voor jouw bepaald dat je geen polio hebt?

ik vind best dat je kritisch kunt zijn t.a.v. behandelmethoden of wat dan ook. En ja, ik vind ook dat je best kunt nadenken over hoe je bewustzijn (wat dat ook mag zijn) samen kan hangen met je fysieke gezondheid. Ik denk dat daar zeker nog wat te verbeteren is.

Maar deze houding is niet kritisch, en heeft evenmin een houding die gestoeld is op spiritualiteit.

Wat hier 'kritisch' zou moeten zijn, is nagepraat van tegenstanders, waarbij de juiste argumenten ontbreken.
Lekker roepen dat je kritisch bent, omdat je tegen de 'mainstream' bent, maakt je nog niet 'kritisch'.

Ideeën over wat je bewustzijn wilt noemen, kun je best nog verder uitwerken. Misschien denken mensen zichzelf op een bepaalde manier wel ziek en gaat dat verder woekeren. Dat kun je dan proberen tegen te gaan.
Als er dingen in je lichaam niet in de haak zijn, dan ben je te laat met je denken. Als cellen zich ongecontroleerd en verkeerd gaan uitbreiden, dan heb je heus niet de mentale kracht om ze weg te maken. Je kunt het denken en hopen, maar meer niet. Je lijf is dan aangetast.

Beter zorg je ervoor dat, mocht er iets mis zijn, dit tijdig opgespoord wordt. Als er wat niet in orde is, dan kan er actie ondernomen worden.
In zo'n proces mag je denken wat je wil, en je bewust zijn van je geest, maar zeker ook je lichaam.

Lieve Sav, Madelief, en allen die hier hun verhaal doen: sterkte!

bo_
Berichten: 645
Lid geworden op: di 24 april 2007, 16:14
Locatie: linkerkant van de afsluitdijk

Berichtdoor bo_ » vr 26 februari 2010, 9:48

Maar ook: waarom zijn er in onze tijd eigenlijk zoooveel vrouwen die ernstig ziek aan borsten en baarmoeder worden?! Mannen hebben deze lichaamsdelen niet, mannen ondergaan deze behandelingen niet, elke man wordt niet opgeroepen zich te laten doorstralen en cellen weggeschraapt te krijgen op hun meest intieme plek. Nee, in het algemeen kan je zeggen dat wij VROUWEN ernstig ziek zijn. Dat het net zo goed een persoonlijke als ook een collectieve ziekte is geworden. Waarom?
Er zijn artsen die er voor pleiten dat ook mannen preventief worden opgeroepen, voor oa zaadbalkanker. Helaas is de ziekte te "zeldzaam" om dat van de grond te krijgen en dit zijn de woorden van een hoogstaand arts die tot Lief en mij persoonlijk gesproken zijn. Voor nu moeten mannen dus vooral net als vrouwen zelf hun lichaam in de gaten houden en zouden ze eigenlijk dus ook elke maand kritisch naar hun zaakje moeten kijken. Ook hier wordt natuurlijk geen campagne voor gemaakt, want de kosten zijn te hoog, doordat er te weinig mannen deze ziekte daadwerkelijk krijgen.
Leven is het meervoud van lef.

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9564
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » vr 26 februari 2010, 13:43

Het lijkt me goed om met een gezonde dosis scepsis tegenover de preventies en behandelingen van tegenwoordig te staan. Jaja, je kan van je stoel pleuren van verbazing, maar dat kan ik ook als ik hoor hoeveel mensen zich bijvoorbeeld laten vaccineren zonder er eerst het fijne van te weten en zonder kritische vragen te stellen (die daarna zieker worden dan ze eerst waren en nog het verband niet (willen) zien). Gelukkig zijn die mensen er ook. Ik heb nog nooit welke vaccinatierommel dan ook binnen gehad en ik loop nog gezond en happy op deze aardkloot rond.
Dus omdat het met jou (gelukkig) goed gaat maakt dat het hele vaccineren overbodig? Ooit wel eens stil gestaan bij het feit dat er bij in staphorst en dergelijke plaatsen veel meer polio voorkomt dan op andere plekken? Hoe zou dat komen denk je?
Als ik ziek word, hoort dat proces bij mij en laat ik mij behandelen op de manier die ik zelf kies. Ik heb er echt iets tegen dat ELKE vrouw in ons land gebombardeerd wordt tot potentieel levensgevaarlijk ziek aan haar meest vrouwelijke lichaamsdelen. Daarna met haar benen wijd moet, een eendenbek in haar vagina krijgt, en even lekker langs haar baarmoedermond geschraapt wordt. Of haar borsten platgestampt krijgt tussen twee metalen platen. De vraag die ik mijzelf dan eerst stel, is: wil ik uberhaupt dat mijn lijf op deze respectloze manier behandeld wordt?
Ten eerste vind ik het absoluut geen respectloze manier. Het is nou eenmaal zo dat ze naar binnen moeten voor een onderzoek. Ik zie geen verschil tussen dit of bv een colonoscopie.

Ten tweede maak ik dit liever mee dan ziek te worden en/of dood te gaan aan kanker. Wel eens iemand zien wegkwijnen van kanker?
Ten tweede worden we toch een portie bang gemaakt hier. En angst is een slechte raadgever. Maar er zijn natuurlijk inderdaad veeel vrouwen die baarmoederhals- en borstkanker krijgen. Maar ik ben van mening dat ziekte niet zomaar toevallig opduikt, meer dat het een bewustwordingsproces is. Waar heeft het mee te maken dat ik nu die of die ziekte krijg? Maar ook: waarom zijn er in onze tijd eigenlijk zoooveel vrouwen die ernstig ziek aan borsten en baarmoeder worden?! Mannen hebben deze lichaamsdelen niet, mannen ondergaan deze behandelingen niet, elke man wordt niet opgeroepen zich te laten doorstralen en cellen weggeschraapt te krijgen op hun meest intieme plek. Nee, in het algemeen kan je zeggen dat wij VROUWEN ernstig ziek zijn. Dat het net zo goed een persoonlijke als ook een collectieve ziekte is geworden. Waarom?
Ook mannen kunnen borstkanker krijgen. En nee, geen baarmoederhalskanker, maar wel prostaatkanker of teelbalkanker. Kanker is geen vrouwenziekte!

Wat betreft het waarom, denk je nou echt dat je daar een antwoord op krijgt als je daadwerkelijk ziek wordt?
Ik vroeg me 45 jaar geleden al af (nou ok, veertig jaar) waarom ik een oog heb die nagenoeg niets doet. En weet je... Ik heb nog steeds geen antwoord. Net zomin als op vragen over andere lichamelijke kwesties die er spelen. Waarom? Nou gewoon, omdat het nou eenmaal zo is. Het is belangrijker ermee te leren leven (of te vechten als dat nodig is) dan je onnodig af te vragen 'waarom'. Niemand krijgt daar een antwoord op.
Wij vrouwen worden behandeld door de (toch nog het vaakst mannelijke) doktoren die ons ook de pil voorschrijven, die ons ook antidepressiva voorschrijven, die hele lichaamsdelen wegsnijden als ze ziek zijn, die kindjes aborteren, die zwangere vrouwen het eerst laten vaccineren terwijl dit in andere landen (met hetzelfde vaccin) volstrekt verboden is. Ik kies niet voor hun behandelingen als ik ziek ben. Ik wil niet dat mijn vrouwelijkheid meteen veroordeeld wordt tot levensbedreigend ziek, zoals we tegenwoordig ook allemaal behandeld worden als potentiele criminelen.
De artsen die ik kreeg toen ik een mammografie liet maken en ook bij m'n uitstrijkje waren vrouwen. Als je moeite hebt met mannelijke artsen kan je om een vrouw vragen. Ik vraag me af waar je het idee vandaan haalt dat de meeste artsen mannen zijn. We leven nl in het jaar 2010, niet in de middeleeuwen.

Zelf heb ik een goede vriendin en m'n moeder verloren aan borstkanker. Een andere vriendin is tot nu toe gelukkig 'schoon' na chemo en bestraling.
En nee, dat is geen baarmoederhalskanker, maar wel een 'vrouwenkwaal'.
Zelf heb ik 2 keer een mammografie moeten laten doen omdat er reden tot ongerustheid was. Misschien komt het daardoor, mogelijk, maar ik vind jouw redenering ronduit kwetsend...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » vr 26 februari 2010, 18:12

Lux, we weten sinds gisterenavond dat oudste geen lymfeklierkanker heeft. Maar de dagen dat we moesten wachten op de diagnose, reken maar dat ik elk onderzoek, elke behandeling zou aanvaard hebben om mijn kind te genezen.
En dan heb ik nu nog het Godsgeschenk dat het niet zo is.
Ik denk dat de kans vrij groot is dat elkeen hier die ooit kanker had of iemand dichtbij kende een voorstander van preventie is.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten