Sex zonder baarmoeder

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » di 14 november 2006, 12:30

Ik vind onderstaande tekst van hem toch niet bepaald in de categorie leuk gezellig vrijblijvend vlotjes te noemen.

Als ik de vragen zie hier op deze site die regelmatig aan de orde komen dan lijkt het me toe dat er in onderstaande tekst veel antwoorden te vinden zijn.

Maar het is maar een begin.
Het bewuste artikel over de aanpassing van het lichaam na verwijdering van de baarmoeder heb ik nog steeds niet gevonden.

Ik zal het gedroomd hebben.


- - - -




German costume analysts of the 1920s proposed a law of Shifting Erogenous Zones. Young women will always want to display a particular part of their bodies, but this display will keep moving from one region of the body to another. As one bit covers up, another becomes exposed. There are two reasons for this. The first is novelty – each new exposure is exciting because it has not been seen recently – familiarity has not yet bred contempt. The second is modesty – if more than one body zone is exposed at the same time, the impact is too vulgar. So, to keep the exposure fresh, but not too exaggerated, the erogenous zone keeps on shifting from one area of the body to another, as fashions change.

G-Spots

The Clitoris, A-Spot, G-Spot and U-Spot
Desmond Morris

In addition to the vaginal passage and its surrounding labia, the female genitals also boast four sexual 'Hot Spots'. These are small zones of heightened erotic sensitivity, the stimulation of which during the mating act helps to bring the female nearer to an orgasmic condition. They are: the Clitoris, the U-spot, the G-spot, and the A-spot. The first two are outside the vagina, the second two inside it:

The Clitoris. This is the best known of the female genital hot spots, located at the top of the vulva, where the inner labia join at their upper ends. The visible part is the small, nipple-sized, female equivalent of the tip of the male penis, and is partially covered by a protective hood. Essentially it is a bundle of 8000 nerve fibres, making it the most sensitive spot on the entire female body. It is purely sexual in function and becomes enlarged (longer, more swollen, more erect) and even more sensitive during copulation. During foreplay it is often stimulated directly by touch, and many women who do not easily reach orgasm purely from vaginal stimulation find it easier to climax from oral, digital, or mechanical stimulation of the clitoris.

An Australian surgeon recently reported that the clitoris is larger than previously thought, much of it being hidden beneath the surface. The part that is visible is simply its tip, the rest of its length – its shaft – lying beneath the surface and extending down to surround the vaginal opening. This means that, during pelvic thrusting, its concealed part will be massaged vigorously by the movements of the inserted penis. There will therefore always be some degree of clitoral stimulation, even when the tip is not touched directly. The clitoral shaft is, however, less sensitive than the exposed tip, so that direct contact with the tip will always have a greater impact on female arousal. Some women claim that, by employing a rhythmic, downward roll of the pelvis, they can create a direct friction on the clitoris tip while the male is making pelvic thrusts, and can in this way magnify their arousal, but this requires a more dominant role for the female, which is not always accepted by the male.

The U-Spot. This is a small patch of sensitive erectile tissue located just above and on either side of the urethral opening. It is absent just below the urethra, in the small area between the urethra and the vagina. Less well known than the clitoris, its erotic potential was only recently investigated by American clinical research workers. They found that if this region was gently caressed, with the finger, the tongue, or the tip of the penis, there was an unexpectedly powerful erotic response.

While on the subject of the female urethra, it is important to mention 'female ejaculation'. In the male, the urethral tube delivers both urine and seminal fluid containing sperm. In the female it is usually believed that it delivers only urine, but this is not the case. When there is an unusually powerful orgasm, some females may emit a liquid from their urethral openings that is not urine. There are specialized glands surrounding the urethral tube, called Skene's glands, or para-urethral glands, similar to the male's prostate, and under extreme stimulation they produce an alkaline liquid that is chemically similar to male seminal fluid. Women who experience ejaculation (which ranges in quantity from a few drops to a few tablespoonfuls), sometimes imagine that the extreme muscular exertions of their climactic moments have forced them into involuntary urination, but this is simply because they do not understand their own physiology. Nor, incidentally, did some medical authorities, who insisted that ejaculating women were suffering from 'urinary stress incontinence' and suggested operations to cure it. (One man recently sued for divorce because he believed that his wife was urinating on him, such is the ignorance of female genital activity.)

It is not clear what the value of this female ejaculation can be, as its occurrence is clearly a little late to act as an aid to lubrication. Vaginal lubrication is, in fact, carried out by the walls of the vagina themselves, which rapidly become covered in a liquid film when female sexual arousal first begins.

The G-Spot, or Grafenberg Spot. This is a small, highly sensitive area located 5-8 cm (2-3 inches) inside the vagina, on the front or upper wall. Named after its discoverer, a German gynaecologist called Ernst Grafenberg, it is sometimes romantically referred to as the Goddess Spot. Research into the nature of the female orgasm, carried out in the 1940s, led to the discovery that the female's urethral tube, that lies on top of the vagina, is surrounded by erectile tissue similar to that found in the male penis. When the female becomes sexually aroused, this tissue starts to swell. In the G-spot zone this expansion rebults in a small patch of the vaginal wall protruding into the vaginal canal. It is this raised patch that is, according to Grafenberg, 'a primary erotic zone, perhaps more important than the clitoris'. He explains that its significance was lost when the 'missionary position' became a dominant feature of human sexual behaviour. Other sexual positions are far more efficient at stimulating this erogenous zone and therefore at achieving vaginal orgasms.

It should be pointed out that the term 'G-spot' was not used by Grafenberg himself. As mentioned above, he called it 'an erotic zone', which is a much better description of it. Unfortunately, the modern use of 'G-spot' as a popular term has led to some misunderstanding. Some women have been led to believe, optimistically. that there is a 'sex button' that can be pressed like a starter button, at any time, to cause an erotic explosion. Disappointed, they then come to the conclusion that the whole concept of a 'G-spot' is false and that it does not exist. The truth, as already explained, is that the G-spot is a sexually sensitive patch of vaginal wall that protrudes slightly only when the glands surrounding the urethral tube have become swollen. Several leading gynaecologists denied its existence when it was first discussed at their conferences, and a major controversy arose, but later, when it was specially demonstrated for their benefit, they changed their minds. Sexual politics also entered the debate, when certain anti-male campaigners rejected out of hand the idea that vaginal orgasm could be possible. For them clitoral orgasm was politically correct and no other would do. How they have reacted to the recent marketing of 'G-spotter' attachments for vibrators is not recorded.

Astonishingly, there have been recent reports that some women have been undergoing 'G-spot enhancement'. This involves injecting collagen into the G-spot zone to enlarge it. According to one source, 'One of the latest procedures to catch on is G-spot injection. Similar substances to those injected into the lips to plump them up can now be injected into your G-spot. The idea is that this will increase its sensitivity and so give you better orgasms.' This sounds more like an urban myth than a surgical reality, but where female sexual improvements are concerned, almost anything is possible.

The A-Spot, AFE-zone or Anterior Fornix Erogenous Zone. Also referred to as the Epicentre, this is a patch of sensitive tissue at the inner end of the vaginal tube between the cervix and the bladder, described technically as the 'female degenerated prostate'. (In other words, it is the female equivalent of the male prostate, just as the clitoris is the female equivalent of the male penis.) Direct stimulation of this spot can produce violent orgasmic contractions. Unlike the clitoris, it is not supposed to suffer from post-orgasmic over-sensitivity.

Its existence was reported by a Malaysian physician in Kuala Lumpur as recently as the 1990s. There has been some mis-reporting about it, and its precise position has been incorrectly described by several writers. Its true location is just above the cervix, at the innermost point of the vagina. The cervix of the uterus is the narrow part that protrudes slightly into the vagina, leaving a circular recess around itself. The front part of this recess is called the anterior fornix. Pressure on it produces rapid lubrication of the vagina, even in women who are not normally sexually responsive. It is now possible to buy a special AFE vibrator – long thin and upward curved at its end, to probe this zone.

Students of female sexual physiology claim (perhaps over-enthusiastically) that if these four erotic centres are stimulated in rotation, one after the other, it is possible for a woman to enjoy many orgasms in a single night. It is pointed out, however, that it takes an extremely experienced and sensitive lover to achieve this.

It has been claimed that two out of every three women fail to reach regular orgasms from simple penetrative sex. As mentioned above, most of them find that only digital or oral stimulation of the clitoris can be guaranteed to bring them to climax. This must mean that, for them, the two 'hot spots' inside the vagina are not living up to their name. The reason for this, it seems, is monotony in sexual positioning. A group of 27 couples were asked to vary their sexual positions experimentally, employing postures that would allow greater stimulation of the two vaginal 'hot spots', and it was found that three-quarters of the females involved were then able to achieve regular vaginal orgasms.


Desmond Morris, The Naked Woman: A Study of the Female Body, Jonathan Cape, London (2004).

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » di 14 november 2006, 12:42

En van je dat even kort voor ons samen, lieve mélixande? :mrgreen:

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » di 14 november 2006, 17:16

Ik heb nu de tijd gehad om het even volledig te lezen.
We leren elke dag bij ... ;-)

En nu weer ontopic :
Mirthe, ik kan geen ervaringen delen met je. Het enige dat ik wel kan delen is de bedenking dat ik me wel kan voorstellen dat er na zo'n ingrijpende operatie een hele herstelperiode nodig is eer je weer ok bent.
Eigenaardig dat er zo weinig over te vinden is. Er moeten toch massa's vrouwen een andere sexuele beleving hebben na operatie of ziekte?
Blijkbaar is het dus nog steeds : dragen en niet klagen :roll:

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » di 14 november 2006, 19:03

Een goed beschreven boek wat ik kan vinden is hetvolgende: http://www.amazon.com/Woman-Intimate-Ge ... 0395691303
Het is een verkenning van de anatomie en fysiologie van de vrouw door een wetenschapsjournaliste van de New York Times. Het wordt goed gerecenseerd.

Een samenvatting van het boek op: http://www.zmag.org/ZMag/articles/july00sargent.htm

MK, spotter

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 14 november 2006, 20:34

@Melixande, het commentaar op het boek van Morris is van @Biblion, niet van mij! Ik heb het boek ooit gelezen, en herinner me ervan dat de stijl populair wetenschappelijk is, wat gelukkig niet wil zeggen dat de informatie fout is.
Ik kan me niets herinneren over de spots :shock: , wel over een uitvoerig relaas over de neus en neuspunt :shock:


@Katarine, die verbazing dus.
Deze week zal ik zien of ik de moed heb om naar het gynaecologisch centrum in Groningen te bellen. Daar schijnt zoiets als lotgenotencontact te zijn geregeld.

Iemand die er verstand van heeft zei me dat rouw erbij hoort.
Zo voelt het ook, ondanks de voorbereiding. De ervaring zelf kan nu eenmaal nooit vervangen worden door inbeelding, en het is eenmalig en onherroepelijk.


@MK, als ik wat meer energie heb sjouw ik door het Engels heen, maar het klinkt erg de moeite waard.

mirthe

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » wo 15 november 2006, 10:49

@Melixande, het commentaar op het boek van Morris is van @Biblion, niet van mij!

dat weet ik !
en dat is ook waar ik op reageer !




Melixande*

*beetje gehaast soms

Becs
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 16:39
Locatie: area Nijmegen

Berichtdoor Becs » wo 15 november 2006, 14:26

Beste Mirthe,

Ik lees je topic en wil graag even reageren. Ook ik was anderhalf jaar geleden, op 35-jarige leeftijd, op zoek naar ervaringen/lotgenoten en kon evenmin weinig vinden.

Helaas ging mijn baarmoederverwijdering niet op de manier waar ik me geestelijk op in gesteld had (vaginale verwijdering). Tijdens de operatie bleek namelijk dat ik niet alleen meerdere erg grote myomen (vleesbomen) had, maar ook een heftige endometriose (buitenbaarmoederlijke bloeding). Ze moesten dus via de buikwand opereren, wat langer herstel en meer pijn tot gevolg had. Gelukkig zijn wel mijn eierstokken behouden. Binnen het half jaar zijn er nog een aantal keren zogenaamde poliepen weg geetst. Ik moet zeggen dat ik, voor een dergelijke ingreep, heel snel ben opgeknapt en al vrij snel weer sex wilde. Waar ik vantevoren bang voor was is godzijdank uitgebleven: ik ben niet droog geworden, heb geen glijmiddelen nodig gehad en voelde geen pijn tijdens het vrijen. Eigenlijk is er op dat gebied helemaal niets veranderd. Ik ervaar het niet meer ongesteld worden nog steeds als een feestje. Bovendien is met deze verwijdering een medisch raadsel van 15 jaar opgelost. Wat me wel behoorlijk tegenviel is dat ik er pas achter kwam d.m.v. een botdichtheidsonderzoek, dat ik een lichte vorm van osteoporose heb. Dit is het gevolg van mijn baarmoederverwijdering. Hierover ben ik destijds bij mijn gynaecologe helemaal niet voorgelicht en viel dus een beetje koud op mijn dak. Maar gelukkig is het tijdig vastgesteld. Met extra vitamine D en calcium hoop ik erger te voorkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je alle goeds toe.

Groetjes,

Becs/Rebecca

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » wo 15 november 2006, 18:22

Dag Rebecca

Dank je voor het doen van je verhaal en voor je goede wensen :-)

Oeps, osteoporose kan dus ook nog (btje eerder dan gebruikelijk).

Ik heb wel in de gaten dat het tempo van herstel van de operatie heel wisselend is. Pechvogels tobben met darmklachten, zeurende wonden en ander ongemak. Ik hoor bij de gelukkigen die binnen de nacontroletijd weer kon fietsen, tuinieren, voorzichtig buikspieroefeningen doen en andere activiteiten ondernemen (tot Grote maar overbodige Schrik van de gyn :oops: )

Heeft de endiometrose je sexleven voor de ingreep sterk be'invloed?
Juist van lijdsters aan endio hoor ik de blije 'after'- verhalen. Ik heb de indruk dat dit komt omdat de afwijkingen zoveel klachten geven dat het vrijen eerder niet lekker verliep, mede door veel en pijnlijk menstrueren. Klopt dat idee?

Alle dagen tamponloos kunnen zwemmen, sauneren e.d. is heerlijk :).

mirhte

Becs
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 16:39
Locatie: area Nijmegen

Berichtdoor Becs » wo 15 november 2006, 21:11

Heeft de endiometrose je sexleven voor de ingreep sterk be'invloed?
Juist van lijdsters aan endio hoor ik de blije 'after'- verhalen. Ik heb de indruk dat dit komt omdat de afwijkingen zoveel klachten geven dat het vrijen eerder niet lekker verliep, mede door veel en pijnlijk menstrueren. Klopt dat idee?
Nee, bij mij gelukkig niet. Ik heb nooit pijn gehad tijdens de sex.

Ik had juist klachten op het gebied van de darmen en de nieren, waarvan later bleek dat het dus de myomen en de endometriose waren die deze klachten veroorzaakten. Mijn eerste "zogenaamde" nierkoliek kreeg ik op mijn 20e. Na tig koliekaanvallen, onderzoeken en jaren later werd er gezegd: mevrouw, u heeft een spastische darm, leer er maar mee leven. Gelukkig werd ik op een gegeven moment naar de gynaecoloog verwezen, nadat een echo van mijn buik (tijdens een uitgebreid onderzoek in het buitenland) er vreemd uitzag. De gynaecologe stelde na een paar minuten al de juiste diagnose. Een maand later lag ik op de operatietafel.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » wo 15 november 2006, 21:53

Wauw. Wat een ellende. Ja, ik kan me voorstellen dat je een stuk lekkerder in je vel zit :)

Bedankt voor je toelichting ! (ik moet nog oefenen op de spelling van alle ziekten zie ik ;) )

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » vr 17 november 2006, 13:32

mirthe, kijk eens op de volgende site ( met zoekfunctie) www.tijdschriftvoorseksuologie.nl/
geen ervaringen, wel droge beschrijvingen en onderzoeken, maar wellicht vind je nog een goede insteek om verder te zoeken.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » vr 17 november 2006, 15:25

@Hadewijch, een hoopvolle tip.. Vier artikelen kon ik vinden als ik op 'baarmoeder' of 'hysterectomie' zoek, waarvan een iets zegt over hysterectomie (diagnonaal lezend). WAT EEN RESULTAAT!
Ik word daar best grammig van... of heb ik te haastig gezocht?

Maar uiteraard is je tip welkom. Als ik beter heb gelezen vermeld ik hier wat van toepassing zou kunnen zijn.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » vr 17 november 2006, 18:30

Ik heb me tot www.icgynaecologie.nl gericht, de site van een instelling in Groningen die iets aan lotgenotencontact lijkt te doen.


mirhte

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 20 november 2006, 2:22

Het goede nieuws (voor anderen, voor mij komt het te laat):

14 september jl. meldde het amc dat het onderzoek naar embolisatie was afgerond. Dit is een baarmoedersparende behandeling waarbij myomen worden bestreden middels weefselversterf.

In deze novembermaand zijn de resultaten van dat onderzoek bekend gemaakt dat het AMC samen met andere ziekenhuizen heeft uitgevoerd:
In 80% van de gevallen blijkt embolisatie effectief en veilig te zijn.
De enige duidelijke contra-indicatie die aan het grote publiek bekend gemaakt wordt is: een kinderwens. De embolisatie kan de bloedtoevoer naar de ovaria beschadigen zodat de vrouw eerder in de overgang komt en niet meer voldoende vruchtbaar kan zijn om zwanger te raken (het risico van ovaria-beschadiging bestaat bij hysterectomie overigens ook).

Over of de omvang van het myoom erg van belang is heb ik niets gelezen. Mijn gynaecoloog noemde dit een bezwaar bij mij. Ik moest overigens zelf naar de mogelijkheid van embolisatie vragen, wat ik hem kwalijk neem.

Dit allemaal wetende en aangevuld met hoe ik me voel (in een rouwproces en met een triest gevoel over mijn lichaam en met perspectief op matig herstel van mijn eerdaags bloeiende sexuele beleving) wil ik met klem aanraden: pleit, of laat pleiten, voor de nieuwe behandeling wanneer er gerept wordt over een bmv* en ga shoppen.

Het gaat erop lijken dat verzekeringen pas over de brug komen bij 30 -35 behandelingen per jaar in een ziekenhuis. Kleinere ziekenhuizen halen dat aantal mss niet (weet ik niet). Groningen was een goede tweede in het onderzoek, daar zit dus voldoende vaardigheid voor de behandeling. Het is uiteraard niet de goedertierenheid van de verzekeringen die de nieuwe behandeling aanmoedigt, maar de veel lagere kosten. De opname is namelijk veel korter.

Misschien is het zo dat deze draad voor velen niet van direct belang is. Bmv was echter een standaardbehandeling in de jaren '60 tot in de '80-er jaren en vanuit een stage van een paar maanden in 1980 in een regionaal ziekenhuis herinner ik me haarscherp de treurnis van die vrouwen - de ontkennning van hun persoonlijk ongerief was erg groot- en dat werd mijn schrikbeeld. Terecht, merk ik nu.

De ingreep treft tegenwoordig vijf- á tienduizend vrouwen per jaar, precieze cijfer weet ik niet, van wie het merendeel nadien vooral opgelucht is, omdat ze wellicht nooit goede of fijne sex heeft gekend (?) en een leven had dat zwaar gedomineerd werd door pijn en ongemak. Het andere, gelukkig kleinste, deel heeft haar klachten ingeruild voor een slecht begeleid, niet goed voor te bereiden verlies.

Naar mijn idee is de beleving van baarmoederloze vrouwen wel bekend, uiteindelijk is de terughoudendheid om tot bmv over te gaan sterkt toegenomen, maar desondanks slecht gedocumenteerd. Ik heb althans nog niet kunnen vinden of er een methodische aanpak bestaat voor vrouwen en hun eventuele partners die met dit euvel te maken hebben. Misschien, zoals eerder opgemerkt, in de oncologische hoek. Aangezien daar de kwaadaardigheid van de ziekte prevaleert, lijkt de situatie me fundamenteel anders.

Mocht iemand nog een goed advies voor me hebben... behalve geduld - zenuwen groeien één millimeter per maand, heb ik me laten vertellen - en lijdzaamheid (heb ik niet) ...iets anders? Het is heel erg welkom.



mirthe


*bmv = baarmoederverwijdering = hysterectomie

de link: http://www.amc.nl/index.cfm?sid=227&uit ... itemid=101

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 21 november 2006, 9:46

de 'goede raad'- reacties blokkeren me om me er verder over uit te laten.
Misschien is een toelichting op mijn nogal botte uitlating op zijn plaats.

Zoals bij zo vaak bij blijvende ziektes of (lichamelijke) veranderingen heeft een vrouw met een bmv te maken met de vrij grote kans dat ze haar zelfbeeld moet bijstellen. De verstoorde, mogelijk blijvend veranderde lichaamsbeleving dwingt daartoe. Dat staat mij dus ook te wachten: het veranderde orgasme (hoe zit het met de bijzonderheid van bijvoorbeeld de overgave, iets dat voor mijn man en mij een kadootje aan elkaar is?). Een andere vraag: Hoe word je als je libido verandert? Hoe sta je dan in de wereld van man-vrouw-verhoudingen? Het maakt onzeker, en doen of 't er niet is, beschouw ik als ontkenning = een extra probleem de kans geven.

Het persoonlijke drama is, dat ik een zelfbeeld moet ombuigen dat ik me nog maar nauwelijks eigen had gemaakt, waar ik intens van genoot en dat me de hielp te vinden wat voor je levensgeluk onmisbaar is: de zelfliefde.

De goede raad van geduld hebben, oefenen opdat de zenuwcellen zich gaan herinneren wat ze te doen staat, lief en zacht zijn voor jezelf, kan ik aanvullen met de moed hebben.


Mirthe

edit =tiepfout
Laatst gewijzigd door Mirthe op di 21 november 2006, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast