sex voor het huwelijk(?)

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Ezzie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 19:52

sex voor het huwelijk(?)

Berichtdoor Ezzie » za 19 januari 2008, 11:08

goeiemorgen lieve shespotters... :)

Ik heb misschien een wat vreemde vraag, maar wat vinden jullie er nou van als iemand geen seks wil hebben voor het huwelijk? Vinden jullie dit ronduit belachelijk, begrijpelijk, of zijn er onder jullie ook mensen die zelf nog maagd waren toen ze gingen trouwen?
De reden dat ik dit vraag is dat ikzelf voor mij er nog niet uit ben wat ik nou wil (arm vriendje :lol: ). Aan de ene kant lijkt het me echt heel mooi als je je voor één persoon "bewaart", maar aan de andere kant heb ik mijn superlieve vriend waar ik steeds dichter naar ben toegegroeid. Het is niet zo dat we helemaal "niets" doen behalve knuffelen en zoenen, maartoch, die laatste stap is één waar ik niet zeker van ben of dat iets is wat ik nú wil. Mijn vriend heeft hier alle begrip voor, en zou mij nooit proberen over te halen om iets te doen wat ik nog niet wil :)
Ik weet dat op dit forum de meeste mensen er waarschijnlijk anders over zullen denken dan ik, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening hierover :wink: Ik ben ook al op verschillende christelijke forums geweest, maar die lui liggen me over het algemeen totaal niet :shock: (ben zelf wel christelijk :lol: )
Ik hoop op heel veel reacties!! :D

Liefs van Ezzie
To fear love is to fear life, and those who fear life are already three parts dead.

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » za 19 januari 2008, 11:16

Hoi Ezzie,

Welkom op dit forum.
Christelijk of niet, het is een kwestie van "er aan toe zijn".
Ik weet dat veel Cristelijke jongeren HET bewaren voor hun huwelijksnacht. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken vind ik.

Maar ben je er nog niet aan toe, gewoon niet doen.
Of je het bewaart voor je huwelijksnacht is jou beslissing. Er zijn ook andere manieren om sex te hebben.
Kussen en knuffelen is een begin. Maar ook zonder penentratie kun je heerlijke sex hebben.

Ezzie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 19:52

Berichtdoor Ezzie » za 19 januari 2008, 11:32

Dankje Dragonlady :)
Ook toen ik niet christelijk was, dacht ik er zo over :wink: De reden dat ik op christelijke forums ben gaan kijken was dat ik ervan uitging dat er daar meer jongeren mijn dilemma zouden herkennen.
Het is ook niet echt een kwestie van "eraan toe zijn", want kwa gevoel ben ik dat wel :lol:
Hoewel ik weet dat het mijn eigen keuze zal zijn, ben ik gewoon benieuwd naar meningen van anderen :)

kus
To fear love is to fear life, and those who fear life are already three parts dead.

Baldlover
Berichten: 318
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 14:25
Locatie: Omgeving Rotterdam

Berichtdoor Baldlover » za 19 januari 2008, 12:50

Ezzie,

Het is zeker niet verkeerd om het niet te doen tot aan je huwelijk. Het is een keuze die je zelf moet maken, je weet wat de bijbel erover zegt toch?

Het is aan jou zelf maar wachten is niet zo vreemd als sommige wel denken, iedereen vind het normaal dat je al jong seks hebt maar als je zelf denkt dat je kan/moet wachten moet je dat gewoon doen.

Veel wijsheid in deze.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 19 januari 2008, 13:41

Hai Ezzie...welkom hier :wink:
Je vraagt naar meningen, dus ik ga niet oordelen over je wens jezelf te bewaren voor je toekomstige levenspartner. Dat is geheel aan jou..en waar jij gelukkig mee bent is dan de juiste keuze, daar heeft verder niemand iets mee te maken. :wink:

maar een bescheiden mening over het onderwerp heb ik wel.

In een huwelijk zijn verschillende factoren van invloed op het welslagen ervan.
Liefde, respect voor elkaar, zorgzaamheid, enz...
Maar ook sex is een heel belangrijk aspect.
Als je hier een beetje rondleest zal je zien dat mensen behoorlijk gefrustreerd kunnen raken als hun sexuele relatie niet goed is, om wat voor reden dan ook.
Het is dus heel belangrijk dat je als partners OOK sexueel goed bij elkaar past.
Daar kom je pas achter als je samen op verkenning gaat bij elkaar.
Na de huwelijksvoltrekking kan dan net te laat zijn.

Het idee om jezelf te 'bewaren' vind ik wel een heel romantisch idee. :D
Maar niet meer dan dat.
:wink:
The music is all around us...you only have to listen..

vlinder32
Berichten: 522
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 19:56
Locatie: gelderland en ben huismama

Berichtdoor vlinder32 » za 19 januari 2008, 13:44

hoi hoi,

Ik heb gewacht tot ik de ware tegen kwam. Daar ben ik nu al 14 jaar mee samen en al 6,5 jaar getrouwd samen.
Verder was ik er eerder ook niet aan toe.
Misschien een gemene weder vraag aan je? Wat let je om met je vriend wel sex te hebben? Zeker als jullie toch al trouwplannen hebben? Wat maakt dan dat briefje verder nog uit als je toch al samen besloten hebt om verder met elkaar te gaan.
Ook ik ben christelijk, maar heb niet gewacht tot mijn huwelijk, hihi zo lang kon ik niet wachten hoor ;)

groetjes Vlinder
vertrouw op je eigen instinct, die vertelt je heel vaak wat goed voor je is

Bon
Berichten: 8
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 15:59
Locatie: Jurist

Berichtdoor Bon » za 19 januari 2008, 14:05

Goh ja ik vind het heel bijzonder om op zo'n manier naar seks te kijken. Ik ben overigens niet Christelijk opgevoed, maar wel veel 'boodschappen' over seks meegekregen. Bijvoorbeeld dat je het niet met meerdere partners moet doen, seks meer iets voor mannen is (en iets wat vrouwen ondergaan), dat seks tussen vrouwen iets raars is (heb een lesbische relatie). Juist doordat ik zoveel meningen en oordelen op seks meekreeg ben ik een tijd heel erg los geweest met seksuele contacten. Ik wist totaal niet wat ik zelf nu eigenlijk vond en liet me maar leven door de mensen die ik tegenkwam. Ja het enige wat ik je kan adviseren is: neem je tijd en probeer in jezelf te onderzoeken wat jij nu wilt. En dat heeft tijd nodig. Fijn dat je een vriend hebt die je niet pushed. Succes!!
Life ain't no use without fantasy.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » za 19 januari 2008, 14:26

Mijn echtgenoot was een gereformeerd opgevoedde 'maagd' toen ik hem leerde kennen en ik vind dat jammer, de maagdelijkheid en dat gereformeerde. De enige ervaring met sexueel beleven heeft hij met mij, wat ik ten principale beperkt vind voor hem en voor mij, ook na bijna dertig jaar sexleven.

Van mij mogen het soort principes 'als maagd het huwelijk in' overboord, maar als je ze hanteren wil: ga je gang, maar zeur achteraf niet als je er niet gelukkig van bent geworden.


mirthe

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 19 januari 2008, 14:39

Ben het met Mirthe eens , misschien niet omwille van dezelfde reden .
"Aan de ene kant lijkt het me echt heel mooi als je je voor één persoon "bewaart", maar aan de andere kant heb ik mijn superlieve vriend waar ik steeds dichter naar ben toegegroeid."

Dit citaat werd me door een katholieke opvoeding en door een overbeschermende moeder ooit met de paplepel ingegeven.

Tijdens m'n verkering waren er echt mooie momenten waar ik er echt klaar voor was . Maar nee, het werd op een integere maar naieve en artificiele manier uitgesteld tot de huwelijksnacht .

De huwelijksnacht werd een ramp want op het mooie moment waarvoor ik me had bewaard ( hm ) bleek ik aan vaginismete lijden.
Mijn man was ook maagd en onervaren . Hij had gelukkig wel van het probleem gehoord maar wist niet echt hoe dit op te lossen . Dit maakte dat hij niet voldoende geduld had , ( het is ook 33 jaar geleden...andere mentaliteit . Ook hij genoot van een streng katholieke opvoeding en onze eerste sexuele vrijpartij wasbijna een soort ongewilde verkrachting ...het huwelijk moest toch eindelijk eens geconsumeerd worden hmhm.) Voor hem was heel de episode niet gelukkiger dan voor mij

We waren beide naief maar ik vergeet nooit m'n onmacht en voelde m'n vaginisme als een schande : je bewaren voor iemand en niets kunnen geven .

Er klaar voor zijn en er spontaan samen naar toegroeien lijkt me belangrijk , een huwelijksnacht is trouwens niet het ideale moment voor ontspannen sex , tenzij je juist al ervaring hebt . Want na een feest en een hele dag het middelpunt zijn , lekker eten en drinken en dansen ben je niet altijd in de beste conditie... :wink:

brrr ik denk niet graag aan die tijd terug .Gelukkig kwam het wel goed in die tijd maar ten koste van wat ......en tenslotte had het allemaal zo simpel gekund enerzijds mochten we anders opgevoed geweest zijn en anderzijds indien we wat minder volgzaam zouden geweest zijn .
Laatst gewijzigd door droomvlinder op za 19 januari 2008, 23:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Ezzie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 19:52

Berichtdoor Ezzie » za 19 januari 2008, 14:41

Dankjulliewel voor de reacties! :)

@baldlover: ik weet dat de bijbel sex voor het huwelijk afkeurt, maar als ik in de tijd zou leven waarin dat geschreven is, zou ik dan niet op mun 18e al getrouwd zijn? Dat neemt niet weg dat het een goed punt is :wink:

@madeliefje: Wat jij zegt, dat je sexueel ook goed bij elkaar moet passen, is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik ben gaan twijfelen. Ik ken mensen die voor ze trouwden nog nooit verder zijn gegaan dan een kus op de wang, en dan kan ik begrijpen dat je dan iets hebt van HELP! :shock: tijdens je huwelijksnacht :P Dat is natuurlijk het andere uiterste :wink: Wij zijn al met elkaar op verkenning, en tot nu toe gaat alles geweldig :) Ik vertrouw hem volkomen, en het geeft een sterke band. ik vind het heerlijk om hem rustig te leren kennen, gewoon lekker tegen hem aan te kruipen... samen te gaan douchen... En zoals dragonlady al zei, zonder penentratie kun je heerlijke sex hebben :) Wij zijn al zo ver met elkaar, alles voelt zo goed, zou die laatste stap, wat volgens mij de ultieme eenwording is, dan kunnen tegenvallen? Dit is iets wat ik mij al een tijd afvraag

@vlinder32: Mijn vriend en ik zijn zeker van plan om met een jaar of 5 (na mijn studie) te gaan trouwen, maar ik ben nog maar 18... Denk je dat je dan oud en wijs genoeg bent om te weten dat iemand de ware is? Ik weet het honderd procent zeker, mijn vriend ook weet ik. En het lijkt me het mooiste wat er is om met deze jongen te trouwen en gelukkig te worden:)

@bon: Mijn ouders zouden natuuurlijk graag zien dat ik me "keurig" gedraag, maar verder vinden ze ook dat ik zelf mag weten wat ik doe :wink: Zij zijn daarbij juist heel vrij en open :)

@mirthe: Ik beloof je hierbij plechtig dat ik niet bij jou zal gaan zeuren :wink:
To fear love is to fear life, and those who fear life are already three parts dead.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 19 januari 2008, 14:48

@Ezzie....ik weet dat het tegen kan vallen.

Vlak de penetratie niet uit als zou het een ondergeschikt onderdeel van het totale spel der liefde zijn...
het is een ontzettend belangrijk onderdeel....
oke....I'm obsessed :oops:

als je wil weten wat ik bedoel dan pm me maar :wink:
The music is all around us...you only have to listen..

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 19 januari 2008, 14:53

Ezzke..nog even een meninkje van mij...

als jullie zooooo klaar zijn voor elkaar, waarom geniet je dan niet lekker van elkaar..totaal compleet..zoals je beiden in je hart graag wil.
Waarom zou je het kunstmatig uitstellen tot na de huwelijksvoltrekking?
Geniet! zou ik zeggen... :P
Mja...ik heb ook mss een andere mening over trouwen :wink:
The music is all around us...you only have to listen..

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » za 19 januari 2008, 14:54

@Ezzie :" zou die laatste stap, wat volgens mij de ultieme eenwording is, dan kunnen tegenvallen? Dit is iets wat ik mij al een tijd afvraag"

Ezzie, met jouw belofte in de hand ;-):
Alles wat je op een voetstuk zet kan tegenvallen. Droomvlinder beschrijftdat in deze casus heel sterk en mooi. (Droomvlinder, het is heerlijk je te lezen :-) )


Ah, toch vertel je nu iets over jezelf dat ik niet onbelangrijk vind: je bent nu 18 jaar, en dat je dan nog niet aan gemeenschap toe bent, of wil zijn, vind ik dan weer niet zo raar. Maar, mai, wat leggen jullie je vast zeg... studeren gaat meestal, en hopelijk, verder dan boekenkennis opdoen. Je zult dermate veel nieuwe levenservaring op kunnen gaan doen dat jullie wellicht helemaal uit elkaar groeien, of dat jijzelf innerlijke bakens wil (of moet) gaan verzetten.

Ik zou zeggen:
Leg je niet zo dramatisch vast en lluister goed naar je lichaam. Als dat 'nee' zegt, is het zeker 'nee'. En voor de andere gevallen: houd (samen!) zekerheidshalve condooms achter de hand. Ze kosten weinig, en doen veel. Je kunt je zelfs nog de gedachte toeschrijven dat 'er iets tussen zat'.

Overigens: het meest intieme vrijen was voor mij het vrijen om zwanger te raken... het is maar een weetje ;)


Mirthe

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » za 19 januari 2008, 15:02

Als je wilt weten wat voor seksualiteit met elkaar zult hebben en je wilt toch wachten dan kun je er toch ook gezellig met elkaar over filosoferen hoe je de sexualiteit voorstelt na de huwelijksluiting. Als de ander a-sexueel is, of er minder om geeft, of andere dingen zou willen dan je aanspreken en niet te prikkelen valt, is dit wellicht uit deze fantasie sessies te destileren en weet je ook al een beetje waar je aan toe bent en of je op dat gebied enigzins, hetzij theoretisch, past.
En inderdaad kan sex met kleren aan, of op de tast geen kwaad - het gaat in de Bijbel om het zaad en de bijligging. Over de rest staat geen verbod.

Mau

Mme Bentinck
Berichten: 433
Lid geworden op: vr 11 januari 2008, 16:59

Berichtdoor Mme Bentinck » za 19 januari 2008, 16:23

Ik kan me helemaal vinden in wat Madeliefje schrijft. Ook ik ben van mening dat het welslagen van een huwelijk, naast vele andere aspecten, afhangt van seks. Maar niet alleen van de kwaliteit van de seks, maar ook aan de kwantitieit ervan, oftewel: hebben beide partners een (nagenoeg) evenredig libido? Het zal je gebeuren: na het huwelijk blijkt dat jij iedere dag wel seks wil, en je man "slechts" 1 keer in de week! Dat is niet leuk, en niet goed voor je relatie, zoals je hier in meerdere topics kunt lezen.
Ik vind dat ook hier geldt dat je eerst wil/moet weten wat voor vlees je in de kuip haalt.

Wat ik ook niet onbelangrijk vind, is dat er meerdere vormen/manieren van seks bestaan. Stel dat een van beiden zeer extreme sekswensen heeft, en de ander kan daar niet in meegaan? Wat dan? Dan pas je seksueeltechnisch dus niet bij elkaar.

Ik denk niet dat je hier achter komt door er gezellig een of meerdere avondjes over te filosoferen. Dit zijn dingen die pas in de praktijk aan het licht komen.

Geen seks voor het huwelijk? Ik vind het onverstandig.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten