'Zen'loze hoop ?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

'Zen'loze hoop ?

Berichtdoor Mélixande13 » di 08 januari 2008, 23:41

Laatst een hele mooie documentaire gezien die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond "Buddha's lost children" .

Eén zin uit die film is me bijgebleven en kriebelt op subtiele wijze tegen mijn hersenpan :

"Heb geen verdriet om het verleden en put geen hoop uit de toekomst"

Geen verdriet hebben om het verleden ... dat gaat bijna moeiteloos met het verstrijken van de tijd.

Maar geen hoop putten uit de toekomst ... ? ... ik realiseer me dat ik bijna niet anders doe!
Ik leef iedere dag vooruit ... vooruit blikkend, vooruit dromend, vooruit genietend... altijd op de feiten vooruit gaand.... de brandstof voor mijn motor is de toekomst.

Misschien daarom zijn de feiten vaak zo teleurstellend wanneer 'later' is aangebroken.
Maar misschien ook daarom ben ik nooit echt ongelukkig...
want er is altijd .... straks... later... morgen... ooit.

Leven in het nu... ik doe mijn best. Maar vind ik vaak zo saai! :)

Herkenning ? Ervaring?


Melixande*

*stelt vragen vanuit de hoop op mooie antwoorden

sehnsucht
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 18 oktober 2007, 21:00
Locatie: aan de kust

Berichtdoor sehnsucht » wo 09 januari 2008, 0:06

Alleen máár, Mélixande!
Iedere dag weer blij verwachten...
En vaak tegen beter weten in.
Maar toch, iedere dag weer.. etc.
Het is niet het geluk; het is het uitstellen ervan.
Dat 'leven in het nu' vind ik in elk geval verdomde moeilijk.
Straks, later, morgen, als, ooit, later als ik groot ben..maar ik ben al behoorlijk groot..
Ik kan je niet zeggen dat ik dat 'leven in het nu' saai zou vinden. Het lijkt me heerlijk. Het idee dat je elke seconde bewust beleeft, geen tijd verspilt met dat idee van dat komt later wel. Nee! Nu! NU moet het gebeuren!
En dan gebeurt er niks..Ja dat is dan wel saai...
De kunst is natuurlijk om ook die momenten ten volle te beleven en ervaren.
ik kan het niet. Of liever, meestal niet. Heel soms maar; dat je in een moment van momentnikserigheid opeens een totaal welbevinden kunt ervaren. Eén met het universum en dergelijke.. :D

mooi of niet; het is mijn antwoord!
Panta rhei.

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » wo 09 januari 2008, 0:56

Lieve Mélixande,
Ik vind het mooi geschreven.
Lees het eerder als ... heb vertrouwen in het verleden en de toekomst.
Het loslaten van verwachtingen ...


@sehnsucht : kus!

sehnsucht
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 18 oktober 2007, 21:00
Locatie: aan de kust

Berichtdoor sehnsucht » wo 09 januari 2008, 2:03

@Katarine...mijn dag kan niet meer stuk! En dan heb ik het over woensdag, 9 januari 2008!
ja@ Mélixande; dat zijn nog eens mooie antwoorden!
Panta rhei.

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » wo 09 januari 2008, 10:43

Verleden, heden en de toekomst zijn onderdelen van je IK.
Het verdriet een plaatsje geven lijkt mij mooier uitgedrukt.

In het heden leven? Ik las daar vorige week nog een stuk over. Ze bedoelen er mee dat je alles wat je doet BEWUST doet.
Voorbeeld, drink een kopje koffie, proef heel bewust wat proef je? Hoe proef je? geniet van de smaak en de geur. De warmte van het kopje en de koffie.

Nog een voorbeeld: Wandelen, kijk om je heen bewust, wat zie je, luister naar de geluiden, vogeltjes, verre geluiden van het verkeer. Voel de wind om je lichaam, ruik de wind.

Zo zijn er heel veel dingen. Maar doe alles wat je doet bewust en geniet ervan. Zelfs "vervelende" dingen. Een toilet schoonmaken bv. zie hoe het toilet schoon wordt, ruik het schoonmaak middel. Als ie schoon is kijk dan hoe schoon het is en geniet er van.

En de toekomst? Verheug je op de tijd die je nog door mag brengen hier in dit leven. Kijk niet met angst maar met vreugde naar de toekomst.

Spuit11
Berichten: 1538
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 20:30
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor Spuit11 » wo 09 januari 2008, 10:44

ooow wat een mooi topic!
Van nature ben ik behept met "de kracht van het NU".... Natúúrlijk heb ik soms ook verwachtingen voor de toekomst maar dat zit um meer in kleinere dingen. Volgens mij valt "ergens naar uitkijken" hier niet onder.
Ik heb 20 jaar samengeleeft met iemand die constant bezig was met "later". Ik noemde het altijd zijn "als...dán-theorie". "Als ik eenmaal puntjepuntje heb...nou, dán blablablabla..". Het is zeer aanstekelijk om hierin mee te gaan. Tot je er achterkomt dat je vooral in de toekomst aan het leven bent. Ik merkte zelfs dat we op den duur vakanties vooral beleefden vanachter een lens (foto/video)....want "dat is leuk voor later". Ik raakte mijn natuurlijke manier van leven kwijt...namelijk leven met de dag en dealen met de dingen die op dát moment op je pad komen.
Mijn ervaring is dat je zó ver van jezelf raakt als je teveel bezig bent met verwachtingen die hopelijk nog uitkomen. Toch zou een mens een robotje worden als je niet meer zou mogen dromen over later...dromen is heerlijk...
Ook is het hebben van doelen in je leven erg handig om niet als een kip-zonder-kop richting finish te gaan. Maar het is zóóóó fijn om regelmatig stil te staan...alleen te voelen...merken dat de Tijd eigenlijk niet bestaat.

The keyword is vaak: Wachten…
Wij, mensen, wachten voortdurend. Wachten in de rij bij het stoplicht, wachten in de rij bij de kassa, wachten tot je partner klaar is met tandenpoetsen, wachten op een brief, wachten tot je klaar bent met werken, wachten op het weekend, wachten op de Lente, wachten op het moment dat je kinderen groot zijn, wachten op een vakantie, wachten op de prins(es) op het witte paard, wachten op de hoofdprijs in de staatsloterij, wachten op succes, wachten op het moment dat je een belangrijk persoon wordt……wachten op leven….
In weze betekent al dat gewacht dat je de toekomt wilt; het heden wil je niet. Je wilt niet wat je hebt en je wilt wel wat je niet hebt.
Het leven in het nu kan je juist tijdens het wachten goed oefenen. Stel dat je in de rij bij de kassa staat….roep jezelf dat terug naar het heden zodra je merkt dat je onrustig wordt bij het idee dat jeje tijd staat te verdoen. Hetzelfde geldt ook in de auto voor het stoplicht. Ik heb ondertussen zo’n hekel gekregen aan het gescheld naast me (van wie dan ook) omdat het licht niet snel genoeg op groen springt! (=verwachting over de toekomst) Ik ben echt nooit bezig met die vorm van stress..het is zinloos. Mijn levensmotto is: Vechten tegen de realiteit verlies je altijd!

Liefs van Spuit11
Wil je de liefde van je leven ontmoeten?
Kijk in de spiegel!

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Berichtdoor Nymph » wo 09 januari 2008, 14:58

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Mirthe

Re: 'Zen'loze hoop ?

Berichtdoor Mirthe » wo 09 januari 2008, 15:42

Herkenning?
What else is new? :D
Een 'later' wekt het idee van een herkansing. Dat kan erg geruststellend zijn - totdat 'later' geweest blijkt te zijn. Dat komt voor, kijk maar naar de biologische klok. Het kan een aanleiding zijn om je bewuster te gaan verhouden tot vergankelijkheid. Shocking is het, en een opdracht en uitdaging.

Maar, dear, je verwondert me echt hoor. Hoe kan NU saai zijn in jouw leven? Heeft een piraat soms iets van je gepikt ? ;)

Nu is prachtig. Daar gebeurt het. Je hoeft alleen maar je ogen open te doen en waar te nemen. Het is de bewustwording waar D.lady over schrijft, de mindfulness die Thich Nhat Hanh onderwijst, het oog van de waarnemer, de passie van de kunstenaar, contemplatie en levenslust ineen. Open je, en, meen ik dan toch, je ziet de flits in de duisternis die je bent. Je hebt misschien (?) maar een kans - nu en hier!


mirthe

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » do 10 januari 2008, 13:20

Haha Mirthe ! :lol:
Saai is zo relatief.
Ik beleef altijd avonturen maar juist die zijn altijd beloftes van "...". Geloof het of niet, maar mijn "avontuurlijke hier en nu" ervaar ik regelmatig als dodelijk saai en doet mij juist verlangen naar gedeelde alledaagsheid als nieuwe ervaring. Ach ...je kent het wel... het groene gras :wink:

Nee hoor... Piraat heeft niks gepikt.

Piraat heeft met een oneindig teder gebaar mijn kin opgetild en mijn gesloten ogen gekust.... maar vervolgens dwaalde zijn aandacht weer af naar de horizon.
En ik ... ik volgde zijn blik... gericht op de verte.

Zoals je zegt.... je hoeft alleen maar waar te nemen... nu en hier.
Tussen mijn gesloten ogen en zijn blik op de horizon ligt de wereld om te ervaren.

Dank voor de herinnering.

Dank lieve Nymph voor je tekst !
Precies wat ik nodig had!


Mooie antwoorden ....hele mooie antwoorden.... mooier dan ik had gehoopt :)


Melixande*


*kent ook een wereld tussen "weten" en "in de praktijk brengen" en hoopt (!) dat oefening kunst baart... ooit :wink:

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » do 10 januari 2008, 17:28

zo verbaasde ik mezelf vanmorgen over een artikel in de krant
over hoe je de verloren uurtjes in de trein
het beste kunt besteden
hoezo verloren uurtjes..
Inderdaad Nymph, het is maar hoe je ertegen aan kijkt. Een vriend van me verwoordde het ook mooi, misschien nog een stapje verder, hij heeft het over "gestolen uurtjes".

Dat is: op een namiddag die tikkende dag opzij schuiven, door bvb. op een terrasje een heerlijk glas trappist te bestellen, achterover te leunen en met je vrienden genieten van het samenzijn.

Uurtjes die de dag niet voor jou voorzien had, maar die je jezelf hebt gegund. Gestolen uurtjes, ik vond het schitterende benaming.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » do 10 januari 2008, 18:25

Gestolen uren, een verloren jaar (meestal een schooljaar): als ik erover nadenk vind ik het maar rare uitdrukkingen. Van wie is de tijd dan, en wrom past de eigenaar er niet beter op? Als het gestolen is, is hettoch niet weg ?! 't Is alleen maar op een andere plek! Idem met verloren.

Ik moet ook denken aan het jeugdboek van Van de Ende: Momo en de tijdspaarders, een leuk verhaal, waarin speels uit de doeken wordt gedaan dat 'tijdsparen' niet bestaat.

Over de methodiek rondom mindfulness zijn is veel geschreven. Ik hoorde er voor het eerst van van de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh, die deze term in de westerse wereld geintroduceerd schijnt te hebben.

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Berichtdoor Nymph » do 10 januari 2008, 21:14

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » do 10 januari 2008, 21:54

Met tranen in mijn ogen lees ik de moie woorden vol waarheid in het topic.

Te ver vooruit kijken is niet wat ik doe.
Terugkijken naar de mooie momenten is waardevol
Pijn en verdriet voelen over de nare dingen mag want die horen onlosmakelijk bij mij
Haat ken ik niet, wil ik niet kennen kost te veel energie omdat te voelen

Ik ben wie ik ben door alles wat ik heb mee gemaakt,
dat maakt dat ik weet dat ik nu leef, dat ik nu mag voelen en ervaren
Dat ik geniet als ik door het park naar huis fiets
dat koude regendruppels heerlijk zijn op mijn huid
ik geniet van alles om me heen... spelende kinderen
dat ik gewoon huilend door de stad kan lopen omdat ik me goed en gelukkig voel !!
Ik voel me gezegend met mijn de liefde van vrienden en familie..
de toekomst is nu .. het leven wat ik leidt is nu en niet later ...

in mijn beroep zie ik het te vaak.. later kan te laat zijn...

miss B, die nu leeft... voelt... ervaart en loslaat
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » do 10 januari 2008, 21:56

ik ben gek op gestolen uurtjes..
minuten of geluksmomenten zoals je ze ook kan noemen

het zijn de belangrijkste momenten van de dag :)
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

Gebruikersavatar
Pandora
Berichten: 1709
Lid geworden op: ma 23 juni 2003, 21:08
Locatie: het hoge noorden verzorgende IG

Berichtdoor Pandora » do 10 januari 2008, 22:26

Ik heb geen idee of dit in dit topic thuishoort maar goed......


Toen je dacht: ik word gedragen
Moest je sjouwen
Toen je dacht: 't is even slikken
Moest je kauwen
Toen je dacht: ik wil wel stoppen
Juist beginnen

En toen je net naar buiten wou
Naar binnen
Toen je dacht: 't is me teveel
Toen werd het minder
Toen je dacht: ik ben een rups
Bleek je een vlinder
Toen je dacht: dat je iets won
Had je verloren
En toen je dacht: nu ga ik dood
Werd je geboren

Je moet zeilen op de wind van vandaag
De wind van gisteren helpt je niet vooruit
De wind van morgen blijft misschien wel uit
Je moet zeilen op de wind van vandaag

Toen je dacht: nu wordt het beter
Werd het slechter
Toen je dacht: ik geef het op
Bleek je een vechter
En toen je dacht een realist te zijn
Een dromer
Toen je dacht: Nu wordt het winter
Werd het zomer
Toen je dacht: het wordt gebracht
Moest je 't halen
En toen je dacht: ik krijg iets terug
Moest je betalen
Toen je dacht: ik sta alleen
Toen kon je schuilen
Toen je dacht: 't is om te lachen
Moest je huilen

Je moet zeilen op de wind van vandaag
De wind van gisteren helpt je niet vooruit
De wind van morgen blijft misschien wel uit
Je moet zeilen op de wind van vandaag


van Tony Neef....


Pandora
Zorg er voor dat de stem van je hart luider is dan die van je ego....


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten