Verder met een herinnering?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Mirthe

Verder met een herinnering?

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 13:52

Alla, met het water in mijn handen - ik voel me naakt en raakbaar met het punt dat ik hier naar voren wil brengen. Wat heeft de werkelijkheid echter te verliezen, behalve de grauwsluier van angst dat ze een misleidende illusie zou kunnen zijn, dat ze een misvatting of een verleidelijke of misleidende droom zou zijn, maar dan echt en met je ogen open gedroomd?


Wat kómt het toch vaak voor: de niet uit-geleefde, niet-volledig beleefde liefde.

De ander beantwoordt niet je gevoelens, of je kúnt niet alles wat je voelt en zou willen doen tot uitvoering brengen. Bijvoorbeeld omdat er verstandige redenen in de weg zitten, of omdat al dan niet verborgen gevoelens een rem erop zetten, of omdat...naja, vul maar iets in waardoor het feest niet doorgaat.

En dan?

Je moet er op een of andere manier mee verder.

Hoe ga je om met zo'n ervaring, wat doet het met je, of wat heeft het met je gedaan? Ben je erdoor veranderd, en op wat voor manier? Vergrootte het je zelfkennis en vertrouwen in je kunnen, of kruipt er een gereserveerdheid in je ziel die gaat voorkomen dat je nog eens door zo'n missen heen zou moeten? En hoe wordt je leven dan? Ontzeg je je dan niet iets heel essentieels, maakt innerlijk afsluiten gelukkig ?
Of kan dit anders: openstaan en nooit meer iets verwachten? Hoe werkt dat? Hoe leer je dat?
Lukt het om aan zo'n brokje persoonlijke geschiedenis een blijvende, zinvolle betekenis te geven? Welke? Ga je verder, op zoek naar een andere partner of naar een situtatie met meer kansen? Verander je je levensstijl?

Willen 'we' erover praten, of laten we het in stilte zijn eigenwijze gangetje gaan?
Willen 'we' dat, onze tekorten en winstpunten blootleggen en uitspreken?

De vraag is dus niet óf je verder gaat, maar hóé.


Veel vragen, hè?
Er zijn mensen die in staat zijn om verder te gaan zonder omzien, misschien zijn ze heerlijk bevoorrecht, want het is niet omdat ik zo graag wil analyseren (ik word er moe van)...Het is er 'gewoon', als een stel zeurende kinderen... het is hoog tijd om de opvoeding ter hand te nemen 8)



Mirthe
Laatst gewijzigd door Mirthe op di 27 maart 2007, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.

yanni
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 06 juli 2005, 14:17
Locatie: dromenland

Berichtdoor yanni » ma 26 maart 2007, 14:19

Hm, Mirthe, dus toch een eigen topic voor dit onderwerp geopend.....

Ik zit met dezelfde vragen als jij en (ook) ik ben er nog lang niet klaar mee.
Ik vraag me zelfs af of ik er ooit echt, ècht overheen kom.....
Al ruim een jaar heb ik de man van mijn onmogelijke dromen niet meer gezien. Vergeten kan ik niet.....
Voor mijn gevoel zit ik er nog middenin, sta ik stil, terwijl de rest van mijn wezen schreeuwt om doorgang.... maar hoe dan... ?

Hoe absurd zo'n gevoel toch kan zijn....
Dat stel zeurende kinderen, die ken ik, en ik wil er ook vanaf ! (help ?!) :?
A heart that hurts, is a heart that beats. Bono.

Bell
Berichten: 277
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 16:32

Berichtdoor Bell » ma 26 maart 2007, 15:12

Zonder een enkele verwachting naar anderen toe verdergaan, open voor wat kan gebeuren, vol liefde.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » ma 26 maart 2007, 15:21

Ook herkenbaar, hoewel jouw vragen voor talloze situaties op kan gaan..

Een deel van mij is goed doorgegaan, en ander deel juist VEEL te hard, en een ander deel staat in de schaduw van het verleden.. Of beter gezegd; het verleden is nog een schaduw.. dat zal het ook wel lang blijven denk ik..

Misschien moet ik dat juist koesteren... :)

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » ma 26 maart 2007, 16:06

Aansluitend op Bell en Jessebel.... omgaan met dit soort vragen en dit soort gegevens ligt (ja, ik weet het..... :roll: ) in het loslaten....
En loslaten, dat leer je niet, dat doe je, op de één of andere manier en vaak na veel tijd. Vergelijk het met een rouwproces. Neen, correctie....het is een rouwproces.Je kan je suf zitten piekeren, je kunt je suf zitten denken waarom die éne niet wil wat jij wilt, of waarom de situatie niet zo kan worden gedraaid zoals jij het wil of zou willen zodat alles perfect in elkaar past....vaak hélpt het gewoonweg niet om de dingen daarmee te veranderen.

Als er al een leerproces vastzit dan ligt het in het aanvaarden dat er dingen zijn die je niet kan veranderen, om tal van redenen. En meestal liggen die redenen buiten jezelf....in omstandigheden, bij een ander.
Daarom is het zo mooi wat Jessebel zegt : het verleden is nog een schaduw, mss moet ik dat juist koesteren. Juist... koesteren is waardevol. Niet dat het je iets oplevert. Tenminste, niet tastbaar. Maar het feit dát je kan koesteren, dat je iets hebt om op terug te kijken, maakt je als mens completer. Je hebt een ervaring, je hebt iets meegemaakt, iets extra's aan je alledaagse leven toegevoegd. OK, 'tis niet compleet maar het is er wel geweest. En het was a point of no return........je bent niet meer dezelfde als voorheen en je zal dat ook nooit meer worden.

En ja, het is zo menselijk om te protesteren, om niet akkoord te gaan, om de dingen alsnog te willen veranderen, terug te dromen, whatever....alleen haalt het vaak niks meer uit, maar dat weet je pas achteraf, lang erna, als je terugkijkt en als je beseft hoeveel energie het wandelen in een doodlopende straat kan vragen. Klinkt dat fatalistisch? Niet strijdbaar? Of gewoon "wijs"? Neen, dat is "gewoon" de uitkomst van het proces wat je moet doorlopen, dat is "gewoon" hoe het leven (soms) in elkaar zit.

Lukt het om aan zo'n brokje persoonlijke geschiedenis een blijvende, zinvolle betekenis te geven? Welke? Ga je verder, op zoek naar een andere partner of situtatie met meer kansen? Verander je je levensstijl? De vraag is dus niet óf je verder gaat, maar hóé?

Zo vaak, zo veel heb ik met dezelfde vragen geworsteld.
Met woede, met verdriet, met pijn en vaak ook met angst.
Net die vragen en die strijd, samen met de brokjes geschiedenis hebben me steviger schoenen gegeven, een stuk bevestiging ook. En innerlijke rust.
De meest blijvende, zinvolle betekenis voor mezelf ligt in het feit dat ik op een bepaalde manier niet meer bang ben voor verlies. Er is nog 1 grote "vijand" en dat is de dood. Die maakt alles definitief en onherroepelijk.
Ik heb geleerd om sneller te aanvaarden en minder (lang) vragen te stellen. Dat geeft me de vrijheid om me minder te focussen op mezelf en meer op de anderen (in heel brede zin) wat vaak op een mooie manier een boemerang-effect krijgt.
Zoeken deed ik niet, doe ik nog steeds niet maar als iets waardevol, boeiend en aantrekkelijk op mijn weg ligt zal ik het niet ontwijken uit angst om .... tja, om teleurgesteld te worden? gekwetst? verdrietig? weer angstig? Neen, dan beter genieten, met een open hand met zand. Niet knijpen, niet vasthouden........

In de diepsten van ellende zei iemand me ooit : "je kan het leven maar beter niet beredeneren maar het leven, zoals het zich aandient, zonder verlangen, zonder wrok, zonder haast, zonder kwaad. Wat je er dan aan overhoudt zijn mooie herinneringen, als foto's in een prentenboek, die je (zonder alzheimer :wink: ) spontaan kan oproepen als je - oud en krakkemikkig - in het verzorgingstehuis je laatste jaren uitzit. Of je kan al je wijsheid gaan gebruiken voor je kleinkinderen of anderen die het nodig hebben."

Toen vond ik het bullshit en niet passend bij mij en mijn leven. Inmiddels heb ik al heel veel aan die woorden gehad....maar de weg er naartoe was lang, heel lang en verdomd vermoeiend en zwaar.

guinevere (die niet de wijsheid claimt en gelukkig zelf vaak nog 's d'r neus stoot of dezelfde steen) :)

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » ma 26 maart 2007, 17:49

Wat een gewetensvragen allemaal.
Iets waar je in één posting niet zomaar over uit bent.

Mijn ervaring (pas recent ben ik me dat gaan realiseren) is dat mensen praten vanuit hun eigen referentiekader (nature/nurture) en dingen in het algemeen van daar uit zien of interpreteren.
Jouw interpretatie hoeft niet die van een ander te zijn. Of is misschien maar zelden gelijk aan die van een ander.
We zien de dingen die wij graag willen horen, zien of lezen, maar vragen in zijn algemeenheid niet aan die ander of dat, wat we denken gezien te hebben, overeenkomt met die ander zijn gevoel.

En wij maar denken dat wij 'eerlijk' zijn... Maar hoe vaak houden wij onszelf (en anderen) niet zoet met 'sprookjes'? Dit gaat des te meer op voor ivl-ontmoetingen. Je kunt die ander immers dan niet zien. En communicatie is voor een groot deel non-verbaal.

En het doet pijn, elke teleurstelling weer. ...
Maar het leert je ook een hoop, vooral ook over jezelf (als je bereid bent om naar jezelf te kijken).
En is het een kwestie van die eeuwige 'tweede wang toekeren'? Dat weet ik niet. Ik denk dat vrouwen veel meer met het 'waarom' zitten. Er boos en verdrietig om zijn als ze geen antwoord krijgen op deze vraag.

Elke keer dat het me overkomen is (maar eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik het anderen 'aangedaan' heb, met het idee duidelijk en eerlijk te zijn geweest. NOT, dus!) is een les voor me geweest. Heeft mij mijzelf beter leren kennen.
Of ik nu anders ben dan een aantal jaren geleden en veel ervaringen verder?
Voorzichtiger, dat zeker. Maar anders?

Maar verder, dat wat er op mijn pad komt, komt op mijn pad. Zie ik als een cadeautje.
En tja, er zijn altijd teleurstellingen in het leven, zijn er verwachtingen (want schrijven we daar niet over?) die niet uitkomen. Dat doet meestal pijn; al helemaal in relaties.

Fuutje
(die ook nog wel eens haar neus stoot en misschien ook wel neuzen stoot)
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 20:31

Voor mijn gevoel zit ik er nog middenin, sta ik stil, terwijl de rest van mijn wezen schreeuwt om doorgang.... maar hoe dan... ?
Yanni, indeed, toch maar een 'eigen' topic, hoewel het me er zeker ook om gaat om de gevoelens en gedachten open en zonder schaamte te kunnen vertellen. (ik heb best wat last van schaamtegevoel : hoe vaak tuimel je in je eigen valkuilen?).

Nee, ik zit er gelukkig niet meer middenin.
Alhoewel ik het wél bijzonder vond om in het oog van de cycloon te staan.
Dat was in een periode dat ongeveer heel mijn zelfbeeld aan diggelen lag. (het beeld, niet mijn Zelf, niet de sturende, onvervreemdbare kern). De doorgang heeft plaats gevonden. Ik noem dat de Heldenreis: je loopt tegen vragen aan, levensvragen, en gaat die te lijf. Als je je antwoord hebt gevonden, moet je terug naar huis. Althans, dat zeggen de mythen.
De vraag is dan: is thuis hetzelfde gebleven gedurende je (mentale) afwezigheid,is thuis nog hetzelfde als je zelf zo veranderd bent.

Die harde kern blijft ongeveel gelijk, maar dat zelfbeeld! dat tolt rond, moet herbouwd met nieuwe ervaringen, herformuleerd (omdat je anders niet meedraaien kunt in je omgeving). Ik heb dat toch ervaren als een soort vertaalslag van bevinding naar uitvoering.

Toch, op een ander perspectief, dat van de zingeving, meen ik dat alles ertoe doet. Oók het stilstaan. Ook dat is een iets-doen, al ziet het tamelijk onzichtbaar eruit.

Mai, vandaag hield iemand mij mijn eigen goede raad voor:Wees mild voor jezelf.

Heb jij mss ook iets aan, Yanni 8)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 20:34

Zonder een enkele verwachting naar anderen toe verdergaan, open voor wat kan gebeuren, vol liefde.
Bell, i try, getuige deze draad.

De verwachtingen worden soms in je handen gelegd, en dan?

Liefde moet, denk ik, als eerste naar jezelf gaan.

Als er wat overschiet krijgen de anderen wel weer iets...

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 20:46

Ook herkenbaar, hoewel jouw vragen voor talloze situaties op kan gaan..

Een deel van mij is goed doorgegaan, en ander deel juist VEEL te hard, en een ander deel staat in de schaduw van het verleden.. Of beter gezegd; het verleden is nog een schaduw.. dat zal het ook wel lang blijven denk ik..

Misschien moet ik dat juist koesteren... :)
Voor andere situaties- ja, moeiteloos. Maar She is voor de liefde en relaties, vandaar de beperking ;)

De schaduw (ik weet niet of jij en ik er hetzelfde onder verstaan) koesteren: ja, dan weet je dat er ergens licht, warmte en zon zijn. En die zijn lekker.

Alweer vanuit zingevend perspectief hebben licht en schaduw een gelijke waarde (dat is dus echt een houvast van /voor me).

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 21:06

Guinevere, het is niet mijn bedoeling om de feiten te willen veranderen. Wat ik zie dat problematisch is, bij mij en zoveel anderen, is om die feiten zinvoller te maken dan ze zijn als louter feit. Meer als in de richting die je óók beschrijft: gebeurtenissen maken je dat je leven een verhaal wordt. (persoonlijk vind ik dus élk leven een verhaal, maar dat wil niet zeggen dat dit mij-zelf genoeg is. I want more.) . Dat is niet iets dat zou moeten, dat verhalende. Het is iets dat zou kúnnen, het is iets dat ik kennelijk wel, anderen iets minder behoeven. Indeed, je kunt van alles wat je meemaakt een twee-dimensionaal plaatje schieten. Dat is mooi. Dat geeft rust en zo. Prima. Maar persoonlijk vind ik dus de derde (en navolgende) dimensies ook de moeite waard, om niet te zeggen dat ze me aanzuigen.

" terug te dromen, whatever....alleen haalt het vaak niks meer uit, "

schrijf je.
Ik ben daar niet zeker van.
Ik vraag me af of dat terugdromen zo voor niks is.
Ik weet dat dit voor mij niet zo heeft gegolden. In elk geval weiger ik om dingen die ik deed tot zinloos te bestempelen. Ik kijk wel uit!

In mijn droom zie ik wat belangrijk is voor me. Het leidde ertoe dat ik iets extra's aan mijn alledaagse leven kon toevoegen, namelijk wat eerder bij het onalledaagse leven hoorde(als dat al zou kunnen, want als het onalledaagse alledaags wordt is het niet meer onalledaags. Snapst?).

Maar, ik kom, as ever, goed mee in je gedachtenstroom. Al denk ik dat onze levens hier en daar qua vulling en hoeveelheid zand om vast te houden verschillen.
Laatst gewijzigd door Mirthe op ma 26 maart 2007, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 26 maart 2007, 21:12

Wat een gewetensvragen allemaal.
Dat is mijn handelsmerk ;)

Dank je voor je openhartige verhaal - want weten dat je bezeerd hebt is niet de leukste soort van inzicht, lijkt me.
====================
tot zover even

Mirthe

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 27 maart 2007, 2:04

Ook herkenbaar, hoewel jouw vragen voor talloze situaties op kan gaan..

Een deel van mij is goed doorgegaan, en ander deel juist VEEL te hard, en een ander deel staat in de schaduw van het verleden.. Of beter gezegd; het verleden is nog een schaduw.. dat zal het ook wel lang blijven denk ik..

Misschien moet ik dat juist koesteren... :)
Voor andere situaties- ja, moeiteloos. Maar She is voor de liefde en relaties, vandaar de beperking ;)

De schaduw (ik weet niet of jij en ik er hetzelfde onder verstaan) koesteren: ja, dan weet je dat er ergens licht, warmte en zon zijn. En die zijn lekker.

Alweer vanuit zingevend perspectief hebben licht en schaduw een gelijke waarde (dat is dus echt een houvast van /voor me).
Ik begrijp dat het over liefde en relaties gaat... maar niet wat jij beleeft of hebt beleefd daarin, is wat ik bedoelde :wink:
De schaduw die ik bedoelde is de herinnering aan een tijd dat als fel licht op chroom scheen; blinkend, misschien verblindend zelfs. Maar zo mooi en prachtig.
Dat is afgelopen. Over. Auw. Dat zonnetje is ondergegaan en veroorzaakt de schaduw van wat eens was. Dus het is koud nu, althans; die situatie. Maar ik weet nu wel wat het is om met hart en ziel lief te hebben, en met hart en ziel gelukkig te zijn. Ik ben blij dat te hebben beleefd (en weet dat dat ooit weer zal komen).

Ik heb je vragen weer teruggelezen...
Wat ik heb gemerkt is dat iedereen daarin verschilt. Het ligt aan wie je zelf in je kern bent, en uit welke situatie je komt.

Ik beschreef net hoe ik dat relatieverleden ervaar; ik heb nooit echt nare tijden gekend met mijn ex; wel tijden dat we hard door moesten bijten... maar we waren altijd lief en respectvol naar elkaar. Dat maakt dat ik met minder angst naar de toekomst kijk; ik weet wat er kàn, hoe het 'zit', wat belangrijk is, en wat het is echt lief te hebben. Ja ik weet nu ook hoe het is om al dat mooie in één klap te verliezen. Maar dat is een momentopname als je het vergelijkt met het langdurige waardevolle.

Op mijn dieptepunt riep ik huilend dat ik me voor gek voelde staan. Ik schaamde me. Een heel dierbaar persoon zei tegen me; "Om zòveel liefde te geven en te ontvangen, zò bewust... daar heb je lef voor nodig!" -en er zit zeker wat in, die uitspraak heeft me ook geholpen, en is nog een van de redenen waardoor ik met open hart verder kan..

MAAR.. ik ervaar wel verwarring soms. Het heeft me namelijk wel veranderd en ik zie dingen nu weer net vanuit een ander perspectief. Ik heb veel geleerd over mezelf, dat zeker... maar het heeft tijd nodig voor je jezelf weer wezenlijk 'herkent' ahw...

Nog het laatste;
Ik vraag me af of dat terugdromen zo voor niks is.
Ik weet dat dit voor mij niet zo heeft gegolden. In elk geval weiger ik om dingen die ik deed tot zinloos te bestempelen. Ik kijk wel uit!
Ik ben ook zo'n analyseerder :wink: en het maakte me aan het begin helemaal gek. Het was een ellenlange interne discussie, aangezien ik hem er niet over kon spreken. Ik kreeg geen antwoorden, een pasklaar antwoord was er niet. Aan het begin schreef ik vooral alles uit, alsof ik het naar hem schreef.. dat gaf me een beetje rust.
Terugdromen had toen geen zin, omdat ik er middenin zat. Maar het is wel een deel van je verwerking, je rouw.

Als je uit het donkere woud bent en het licht weer ziet schijnen... dan is het anders om terug te denken aan nachtmerries en dromen. Als ik nu terugdenk, terugdroom, zie ik alles een stuk duidelijker, ik kan het nu plaatsen, kan nu van bovenaf kijken. Het geeft een extra stukje rust. En ineens besef je, dat je de antwoorden niet eens meer hoeft, want je hebt je eigen antwoord al; Het is wel goed zo :)

(Al je vragen tonen dat het een moeilijke, complexe gevoelsissue kan zijn. Dat was en is het ook voor mij. Dan gaat er veeeel door je hoofd; valt niet samen te vatten)

guinevere
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 11 februari 2005, 0:41
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor guinevere » di 27 maart 2007, 9:14

Ik vraag me af of dat terugdromen zo voor niks is.
Ik weet dat dit voor mij niet zo heeft gegolden. In elk geval weiger ik om dingen die ik deed tot zinloos te bestempelen


Met terugdromen bedoelde ik eerder dat je de geliefde, degene waar al je gedachten naartoe laat gaan, gaat terugdromen, alles weer wilt herbeleven maar dan in het nu... zoiets.
Al wat je hebt gedaan en beleefd is niet zinloos geweest. Tuurlijk niet. Dan pas zouden er geen gevoelens meer bestaan.

En verder herken ik me totaal in wat Jessebel schrijft :

Het was een ellenlange interne discussie, aangezien ik hem er niet over kon spreken. Ik kreeg geen antwoorden, een pasklaar antwoord was er niet. Aan het begin schreef ik vooral alles uit, alsof ik het naar hem schreef.. dat gaf me een beetje rust.
Terugdromen had toen geen zin, omdat ik er middenin zat. Maar het is wel een deel van je verwerking, je rouw
.

Misschien word je daar wel het meeste "gek" van : zoeken naar antwoorden terwijl de ander vindt/denkt dat alles is gezegd en elk toegevoegd woord overbodig wordt.....

Als je je antwoord hebt gevonden, moet je terug naar huis. Althans, dat zeggen de mythen.
De vraag is dan: is thuis hetzelfde gebleven gedurende je (mentale) afwezigheid,is thuis nog hetzelfde als je zelf zo veranderd bent
.

Na een cycloon :) is nooit meer iets hetzelfde....zelfs al herbouw je het huis, het zal nooit meer op het vorige lijken maar dat heeft dan weer het voordeel dat het opnieuw kan worden ingericht, met nieuwe spullen etc.

(ow, how, wat een beeldspraken weer allemaal :lol: )

Een mooi topic dit.....er valt zoveel over te vertellen......zouden mannen hier iets van opsteken? Maken ze hetzelfde mee? Of denken ze : typisch vrouwen? :roll:

guinevere (blijvend nieuwsgierig......)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 27 maart 2007, 9:34

De mannen ... jah, waar zijn ze, onze bedsnoepjes, ons monster en onze muze...Nouja, het mag toch wel in beeldspraak? De helft van de (overwegend mannelijke!!!) kunstwereld doet het ermee.

Ik gooi er iets tussendoor. Dit. Van het net geplukt. Gelukkig zijn er meer sukkelaars, die het dan weer op hun manier vertellen:

Ik loop door een straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik val erin.
Ik ben verloren...ik ben radeloos.
Het is mijn schuld niet.
Het duurt eeuwig om een uitweg te vinden.

Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik doe alsof ik het niet zie.
Ik val er weer in.
Ik kan niet geloven dat ik op dezelfde plek ben.
Maar het is mijn schuld niet.
Het duurt lang voordat ik eruit ben.

*)

Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik zie dat het er is.
Ik val er weer in.. het is een gewoonte.
Mijn ogen zijn open.
Ik weet waar ik ben.
Het is mijn schuld.
Ik kom er direct uit.

Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik loop eromheen.

Ik loop door een andere straat.


*) Zelf verzon een variant, in lichte overmoed. Deze:

Ik loop nog een keer door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir.
Ik weet dat het er is
en nu wil ik wel eens weten hoe diep het is.
"Hoehoeoe...is hier iemand?" roep ik, met mijn hoofd in de opening.
Ik zie niks, het is pikkedonker.
Ik ga kijken! Ik ga erin, ik wíl het weten.
Als ik klaar ben zie ik wel hoe ik eruit klauter.



Ik heb het gat gezien en nog eens onderzocht. Het lijkt helemaal niet op een valkuil. Eerder op een schuttersputje, een shelter. Daar was ik veilig voor het grof geschut van het gevecht, dat zich boven mijn hoofd afspeelde. Iemand wees het me aan, best fijn eigenlijk.
Ik kroop erin en het beviel me prima, het was er warm en gezellig :)
Onderwijl houdt het schieten op, en daarom kan de wegwijzer weer verder. Het is niet langer nodig om te schuilen. Er zijn nog wel verwijten en lastige vragen, maar met het schild van de ervaring en lichtvorderende wijsheid in de aanslag moet die aanval te pareren zijn.
Ahm.
Ik aarzel. Bovendien valt het naar buiten klimmen me wat tegen. De kuil is nogal diep en de grond van venig zand (het lijkt op de Fryske Wâlden).

Maar ik weet waar ik ben!
Ik kom uit die kuil en ik ga verder lopen.
Die straat ken ik inmiddels een beetje.
De kuil trouwens ook.
Het wordt een heerlijke wandeling :D .



Tja, dit is meteen ook een illustratie hoe ik ermee omga: de treurnis voelen, somberen en zoeken, schouwen, doorvoelen - de hele santekraam, en na verloop van tijd ermee spelen. Mijn eigen woorden laten vertellen. Het onderbewuste is zo'n rijke bron en ik heb geleerd dat je/ik daar best op mag vertrouwen, en dat dit leuk en verrijkend is.


Mirthe
Laatst gewijzigd door Mirthe op di 27 maart 2007, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » di 27 maart 2007, 10:05

ik weet maar 1 ding ...

ik hou van jullie vrouwen !!!!!


hoe zou ik ooit mijzelf hebben leren kennen wanneer ik jullie niet had ontmoet !




*Melixande


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten