Omgangsvormen op shespotchat

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

yara

Omgangsvormen op shespotchat

Berichtdoor yara » za 20 november 2010, 18:25

Op gevaar af hier ook een ban oid op te lopen - dat risico neem ik dan maar - moet mij het een en ander van het hart. Op de chat is hier geen discussie over mogelijk en aangezien ik vind- en nog steeds hoop - dat forum en chat in het verlengde van elkaar liggen, doe ik het maar hier.
Een paar observaties mijnerzijds, in willekeurige volgorde ook nog:

1. Er is geen eenduidig beleid, opsen kicken en bannen naar willekeur. De een kickt omdat een nickname haar niet welgevallig is - terwijl die al enige tijd op forum wordt gebruikt en de gebruikster ook al enige tijd met die nick op de chat zat - waar de toen aanwezige ops(en) dus blijkbaar geen probleem mee had.
2. De ene ops heeft er geen problemen mee als er wat wordt gegeit en gelold. De andere – die nauwelijks heeft meegelezen – vindt het woord ‘geilen’ al te ver gaan.
3. Sommige opsen ‘opsen’ wel maar lezen globaal en doen nauwelijks mee in de room, lijken soms ineens wakker te schrikken en geven dan willekeurig een schop. Zie hiervoor over het gebruik van de woorden ‘geil’ en ‘geilen’. Niemand anders in de room nam er aanstoot aan, integendeel de sfeer was leuk en iedereen deed mee.
4. Mannelijke chatters lijken een voorkeursbehandeling te genieten. Ik heb meerdere voorbeelden hiervan. Je mag als vrouw (op SHEspot!) niet eens meer in de room iets zeggen als je lastig wordt gevallen door een excusez-le-mot ‘geile’ man. Dat moet je zelf maar ook privé oplossen of iemand negeren. Leuk voor een net beginnend chatster ook. Klagen over een continue pv-ganger wordt niet meer op prijs gesteld en ook niet meer afgehandeld door de enige die machtsmiddelen heeft: de ops.
5. Als je een kick of ban krijgt hoor je nooit a. wat de reden is (de andere gebruikers in de room zien het wel als de ops een reden geeft) en b. wat de tijdsduur is. Ik heb de laatste tijd meerder mensen online gehad met de vraag: ik kan maar niet op shespot hoe kan? Na bestudering van de berichten bleek dan ergens een +b, dat wil zeggen een ban dus te staan. Ik vind het niet meer van deze tijd dat de ‘overtreder’ niet eens op de hoogte is van een ‘straf’ en ook niet weet hoelang dat gaat duren. Hoger beroep staat ook niet open. Net zo min als hoor- en wederhoor.
6. Een van de goede regels van de shespotchat vond ik altijd dat je meedoet met de gesprekken in de room. Niets dodelijkers dan een chatroom waar 20 of meer gebruikers zijn, maar waar niemand iets zegt. Alleen - en die discussie heb ik al meermalen gevoerd -, die regel schijnt dus niet te gelden voor de opsen. Die doen vaak geen mond open, kicken nu en dan ff iemand die te lang stil is en gaan verder ook stil zitten te wezen. Ik snap best dat je als ops ook niet nog alsmaar mee wilt/ of kunt praten, maar je staat wel net als alle andere gebruikers als aanwezig in de room. Dat blijft dus onduidelijkheid en discussie oproepen. Maak dan duidelijk in de regels dat sommige regels niet gelden voor opsen. Maar breek dan ook niet eens in met machtsmiddelen als je een gesprek niet echt hebt gevolgd en je ineens het gebruik van bepaalde woorden je niet aanstaat.


Yaar, die nooit met opzet de sfeer in de room wil verpesten en die gelukkig ook van velen weet dat zij dat niet zo ervaren
Mede namens ikkebenikke aka phoenix (die een ban heeft omdat zij het voor mij opnam

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » za 20 november 2010, 19:13

Poeh, moeilijk onderwerp

Ik als ops op een andere chat weet hoe arbitrair het is en kan lijken. Wij zien als ops niet alles en moeten soms afgaan op anderen. Ook kan het zijn dat gisteren er al een probleem was met een chatter en daar afspraken mee gemaakt waren en dat het een dag later voor andere chatters raar kan lijken dat deze chatter bij het eerste verkeerde woord alsnog op de bon gaat.

Wat wel scheelt is dat waar ik ops ben er ook daadwerkelijk op het aanhangende forum staat wat de regels zijn die gelden als beleid voor de opsen.

Hoe dat hier op she is geregeld geen idee... moet zeggen dat er inderdaad voor mij als chatter geen duidelijke regels te lezen zijn behalve dan bij binnenkomst een enkele regel geloof ik ( wat langer geleden dat ik daar bij de chat op lette)

Misschien inderdaad een idee om apart deel van forum daarvoor vrij te maken zodat er duidelijkheid kan zijn en gelijk een mogelijkheid om te melden bij wie je moet zijn voor hoor en wederhoor mochten ze daar zelf niet om komen bij de gebande.

Tot zover my 2 cents
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Elfri

Berichtdoor Elfri » za 20 november 2010, 19:24

Ik kan me niet voorstellen dat een eigen mening een ban oplevert. Of ben ik nu naïef?
Afijn, mijn ervaringen in de chatrooms via shespot (ik zie dat we worden doorgelinkt dus vermoed ik dat shespot niet de host van de rooms zijn, meer een 'doorgeefluik' en daarom acht ik zelf shespot niet verantwoordelijk) zijn niet positief!
Ik ben 2x ingelogd en heb tot 2 x toe mensen via een privé berichtje in een chat gehad die nare berichten verspreiden over kinderen. Dat vind ik zelf nare ervaringen... Negeren is absoluut een mogelijkheid, maar dat voorkomt niet dat ik zijn/haar berichtjes binnen krijg?!
Overigens ben ik het volledig eens met de stelling dat er weinig tot geen info over de chat wordt gegeven. Hoe ik deze mensen moet negeren heb ik in de algemene kamer moeten navragen. Niet erg, de mensen aanwezig hielpen mij graag, maar het voelde wel raar te moeten vragen hoe ik iemand kon blokken.

Het het heeft geresulteerd in het feit dat ik de chat niet meer gebruik. Ik vind het forum fijn en respectvol, daar voel ik me thuis en daar zijn de officiële shespot regels van kracht. Een mooie oplossing voor mij.

yara

Berichtdoor yara » za 20 november 2010, 19:44

@Savanne dank voor je reactie. Ik vind het een gouden tip/voorstel om op forum een apart hoekje te openen voor de chat :).

@Elfri, helaas is het mijn ervaring wel op shespotchat dat een eigen mening hebben een ban oplevert. Veel schokkender vind ik jouw ervaringen op de chat. Lees ik het nu goed dat jij het hebt over chatters die op zoek waren naar kinderen? Dat heb ik gzd nog niet meegemaakt, maar toont naar mijn mening destemeer aan dat er duidelijker regels en afspraken nodig zijn. Ik schrik echt van jouw ervaringen Elfri!

yaar, die shespotchat nog steeds warm hart toedraagt

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » zo 21 november 2010, 15:20

Nu vraag ik me wel af waar de mensen die er wel wat over te zeggen hebben blijven, of is dit mijn ongeduld...?

Er is hier een integere discussie geopend om de angel eruit te kunnen halen. Directe reacties zijn mogelijk meer doorspekt met emotie dan deze rustigere vorm van communicatie, dus lijkt me niet meer dan redelijk om hier even wat meningen op een rijtje te krijgen toch?
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » zo 21 november 2010, 16:34

Hoe het nu is op de chat,daar kan ik weinig over zeggen.
De keren dat ik er de laatste maanden was,kan ik op één hand tellen.

Met bannen heb ik geen ervaring(gelukkig maar?)en kicken omdat er te weinig deelgenomen werd aan het gesprek,herinner ik me wel.
Wat ik me ook herinner van die "gekickten",is dat als ze terugkwamen,er meestal mee gelachen werd,lees:ze wisten wel dat ze niet deelnamen aan het gesprek........

Wat betreft de opsen die niet mee zouden praten op de chat....
Sorry hoor,maar ik vind dat ergens niet meer dan normaal.
Hier op het forum gooien ze zich toch ook niet in elk(e) discussie/gesprek/topic?
Ik neem aan dat je als ops op eender welk chatkanaal,er aardig wat uren slijt.Dat je als ops er ook niet bent voor de gezelligheid,voor je fun.
Ik denk trouwens dat een ops,eender waar,idd soms maar half meeleest,dat ze ook wel een beetje goede wil verwachten van de bezoekers,enz enz..

Deze discussie is ook niet nieuw,ik denk dat er ook daarom weinig reaktie komt.
En er zijn op de chat veel mensen die nooit of amper op het forum komen,of zit ik er nu helemaal naast?
Hotje,niet-meer-zo-actief-op-de-chat.
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

yara

Berichtdoor yara » zo 21 november 2010, 19:51

@ Savanne ja ik ben ook in afwachting van...........

@Hotje, als je niet-meer-zo-actief bent op de chat dan vraag ik me toch echt af waarom je dan toch reageert in dit topic?

Ik begin steeds meer te voelen voor het idee van Savanne om op forum een eigen hoekje te maken voor de chatters, want inderdaad niet alle chatters lezen het forum en weinig forummers komen op de chat.

yaar, nog steeds voorstander van hoor ende wederhoor

Thrar
Berichten: 364
Lid geworden op: za 26 september 2009, 2:02

Berichtdoor Thrar » zo 21 november 2010, 20:03

Waarom maken jullie niet lekker een eigen kanaal en website aan?
Oh wacht! Dat hadden jullie al gedaan! Toch niet zo een succes geworden? :roll:

Altijd maar dat eeuwige gezuig en negatieve gedrag, bah!

yara

Berichtdoor yara » zo 21 november 2010, 20:10

@ Thrar ik kies er bewust voor om alleen op inhoudelijke reacties te reageren.

yaar, die zelden negatief is

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » zo 21 november 2010, 20:19

@ Thrar ik kies er bewust voor om alleen op inhoudelijke reacties te reageren.

yaar, die zelden negatief is
ja sorry dan he!!
als je alleen reakties apprecieert die je uitkomen............ :shock:

Hotje,die zich nu maar zal onthouden van verdere commentaar,niet wetend dat er een vervaldatum opstond.........
fffffffffffffffft
Laatst gewijzigd door Hotje op zo 21 november 2010, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

yara

Berichtdoor yara » zo 21 november 2010, 20:31

@ Hotje ik heb het niet over reacties die mij al dan niet welgevallig zijn, ik heb het over inhoudelijke reacties. Die zag ik niet bij Thrar dus daar ga ik dan ook niet op in.

yaar, nog steeds de rust zelve

Gebruikersavatar
Hotje
Berichten: 6240
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 14:08
Locatie: Antwerpse Sinjoor,in hart en nieren

Berichtdoor Hotje » zo 21 november 2010, 20:36

ja
ik zie wel wat je schrijft
ik zie alleen niet waarom ik niet zou reageren.......;

Want als je wil praten over de bedoelde ruzie,voorval of hoe je het noemt,dan moet je dat even melden.
Vermits je het hebt over algemeen,vind ik wel degelijk dat ik mag reageren.
Want blijkbaar is het nog net hetzelfde als maanden geleden,en vermits ik er toen nog wél veel was.................
Kleren zijn er zodat we naakt kunnen rondlopen,zonder dat iemand het merkt.........

yara

Berichtdoor yara » zo 21 november 2010, 20:50

@ Hotje ik heb toch niet gezegd dat je niet mocht reageren? Alleen jij begon jouw reactie al met "hoe het nu op de chat is daar kan ik weinig over zeggen" en je eindigde met "Hotje, niet-meer-zo-actief-op-de-chat".

Dat maakte dat ik mij heb afgevraagd wat jou dan toch deed reageren Hotje, niets meer en niets minder

yaar, gelukkig niet heetgebakerd

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » zo 21 november 2010, 21:50

Waarom maken jullie niet lekker een eigen kanaal en website aan?
Oh wacht! Dat hadden jullie al gedaan! Toch niet zo een succes geworden? :roll:

Altijd maar dat eeuwige gezuig en negatieve gedrag, bah!
OKe Thar jouw mening, maar in mijn ogen een beetje flauw.. ik snap dat je zou willen zeggen "Als het je niet bevalt dan ga je toch..."
Maar was het niet zo dat je beter eerst kan kijken of er misverstanden ( want daar berust communicatie erg vaak op helaas) uit de weggeruimd kunnen worden?

Het gaat zoals vaker om maar een paar mensen die elkaar niet begrijpen of niet liggen, en niet om een hele chatroom.

Ik kom al een tijdje niet op deze chat ( ivm een niet stabiele internet verbinding maar dat ter zijde) maar ik kan me voorstellen dat mensen op zoek gaan naar de oorzaak van hun ongenoegen.

Als het nou zo was dat het 24/7 niet leuk op de chat zou zijn voor de mensen die er nu wat van zeggen , dan had je naar mijn bescheiden mening gelijk Thar, nu ga je in mijn ogen wat aan de flauwe kant reageren en dat vind ik jammer.
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

EstherC
Berichten: 5140
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor EstherC » zo 21 november 2010, 21:52

Ik begin steeds meer te voelen voor het idee van Savanne om op forum een eigen hoekje te maken voor de chatters, want inderdaad niet alle chatters lezen het forum en weinig forummers komen op de chat.
Hoe zie je dit hoekje voor je dan? Eerlijk gezegd vraag ik me af wat zo'n hoekje dan precies zou veranderen aan het forum zodat de chatters zich dan ineens wel op het forum willen begeven als dat nu blijkbaar niet het geval is?


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 4 gasten