facebook

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

facebook

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 10:33

Regelmatig wordt ik uitgenodigd door mensen op facebook om via dit netwerk in contact te blijven. Ik voel er niets voor . Vaak zijn de argumenten dat je er heel wat contacten van vroeger door terugvind.
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om contacten terug te vinden die ik al jaren uit het oog verloor. Verder doe ik liever niet mee aan bijeenkomsten van mensen uit m'n schooltijd enzomeer . Ik lees nochtans al jaren mee op shespot , ook een netwerk en doe mee aan een of ander forum met een bepaalde thematiek.
Ik hoorde onlangs van een schrijver hier dat je van facebook deel moet uitmaken om een zekere bekendheid te verwerven, politici maken blijkbaar ook gretig gebruik van dit netwerk.
In mij blijft er zoiets van : het is me te groot , ik heb geen zin om foto's van contacten en vriendschappen te grabbel te gooien, ik hou er niet van om kost wat kost van een netwerk deel uit te maken.Ik heb ook m'n bedenkingen ten opzichte van dit soort netwerk indien we onder een minder demokratisch systeem zouden leven. Nu weet ik wel dat we overal al zowat "geficheerd" zijn( sorry voor dit woord , ik vind even de juiste nederlandse term hiervoor niet ...)

Ben ik nu een fossiel aan het worden :?
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: facebook

Berichtdoor Spelfje » zo 29 augustus 2010, 10:48

Ben ik nu een fossiel aan het worden :?
Nee ik denk het niet. Het kan toch zijn dat dit gewoon niets is voor je?
Persoonlijk ben ik een "sucker" voor alle mogelijkheden om in contact te zijn/blijven/komen met mensen. Facebook, Hyves, Twitter, fora,...ík vind het leuk! :)

En dit overigens zónder afbreuk te doen op mijn IRL vriendschappen!

Edit: omdat ik Bloggen vergeten was te vermelden :lol:
Laatst gewijzigd door Spelfje op zo 29 augustus 2010, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
JeffreyBi
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 06 maart 2003, 2:01
Locatie: Icecreamseller in Mu Mu Land

Berichtdoor JeffreyBi » zo 29 augustus 2010, 10:54

Tsja, als je het niets vindt, dan doe je er toch niet aan mee? Ik zie het probleem niet. 8)
I'm a creationist... I believe man created God.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 10:54

Dank je Spelfje, ik denk ook dat het misschien op dit moment niets voor me is, anders zal het natuurlijk worden wanneer andere mogelijkheden om in contact te blijven zoals hotmail ed moesten wegvallen. Ik geef toe dat deze netwerken natuurlijk een sneeuwbal effect hebben.
Gisteren keek ik even in de uitnodiging die ik ontving, wat me opviel is dat een ander contact dat ik via outlook heb ook aan mij werd voorgesteld: misschien interesseert volgende persoon je ook ?
Ik vraag me af hoe dit kan?Misschien heeft deze persoon me ooit via facebook een uitnodiging gezonden, kan best . Maar wat ik dan jammer vind is dat deze persoon nooit meer contact neemt via een andere weg .
Zou het kunnen dat contacten verloren gaan omdat sommige mensen het al heel druk hebben met facebook en twitter?
Dit is geen oordeel over deze mensen hoor, soms begrijpen andere mensen ook niet dat ik op fora zit zoals she of andere .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Berichtdoor Spelfje » zo 29 augustus 2010, 10:59

Dat kan. Op Facebook heb je bijvoorbeeld de optie dat je vrienden aan andere mensen kan "voorstellen". Bijvoorbeeld: ik heb contact met 2 mensen van de lagere school en die 2 zijn nog niet gelinkt aan elkaar, dan kan ik ze een suggestie doen. Net als in het echte leven hahahaha : "Ik wil je even voorstellen aan huppeldepup".
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 11:00

hoi Jeffri , het probleem kan wel liggen aan mijn idee dat ik door er niet aan mee te doen contact zou kunnen verliezen met mensen die mij IVL dierbaar zijn , maar ja dat probleem ligt in mezelf :mrgreen:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 11:01

@Spelfje, : wel een leuke mogelijkheid :)
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
JeffreyBi
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 06 maart 2003, 2:01
Locatie: Icecreamseller in Mu Mu Land

Berichtdoor JeffreyBi » zo 29 augustus 2010, 11:05

Ik heb laatst wel ergens een onderzoek gelezen waaruit de conclusie was dat jongeren email nauwelijks meer gebruiken als communicatie-medium. Men pingt, sms't, facebookt, hyvet en twittert. Ik zal eens kijken of ik nog een linkje kan vinden.
I'm a creationist... I believe man created God.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » zo 29 augustus 2010, 11:08

Droomvlinder toch.... ! Natuurlijk hoef je niet te facen, hyven en skypen. Tweederde van de wereldbevolking doet dit niet, al zijn de redenen triest genoeg meestal een gebrek aan middelen. Zijn zij ook fossielen?

Ik heb msn alleen voor mijn verweg-familie en verder een e-adres en een huisadres, vooral door de belastingdienst c.s. in gebruik. Internetgerelateerde uitnodigingen sla ik af, ook/zelfs als ze van bekenden komen. Ik ben al eens verdwaald in de electronische wereld, en die ene keer was genoeg. Het is voor mij dus een soort preventieve maatregel. Wanneer ik in fora participeer probeer ik daar een fysieke dimensie aan te geven via irl-ontmoetingen.

In vriendschappen geloof ik niet zo. Op z'n mooist zijn er vriendschappelijke verhoudingen, voor the time being.

Wat betekent een relatie eigenlijk als die ander niet inspringt op een indringende contact-behoefte, of dat nu irl of ivl is?



Mar
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 11:09

:? Jeffri, m'n angsthazengevoel zou dus ergens wel juist kunnen zijn, ik zie uit naar je link.

.......
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Martin1973
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 19 juli 2010, 15:06

Berichtdoor Martin1973 » zo 29 augustus 2010, 11:26

Droomvlinder, ik ben 37, doe niet mee aan hyves, facebook etc. en voel me geen fossiel. Integendeel: de electronische snelweg is niet de mijne, ik vind het veel fijner om elkaar te ontmoeten of te bellen, zodat ik een stem hoor. E-mail heb ik vooral voor de bereikbaarheid en de extra mogelijkheden, maar de contacten die er toe doen heb ik niet via de computer. Behalve die op shespot natuurlijk :D

Op verzoek van mijn werkgever ben ik nog even lid geweest van de zakelijke netwerk-site linkedin. Ja, dan vind je veel oude bekenden terug, omdat het systeem informatie koppelt over wanneer je welke opleiding deed, of bij welk bedrijf werkte. Maar enige meerwaarde heb ik er niet van gemerkt en ik heb me weer uitgeschreven omdat het me gewoon niet boeit.

@Mar: je schrijft dat je niet zo in vriendschappen gelooft. Bedoel je 'digitale' vriendschappen of echte, IRL vriendschappen? (ik vermoed het eerste):D

Liefs, heb een fijne dag en doe vooral wat je zelf prettig vindt! Er zijn heel veel hele prettige, aardige, mooie mensen die niets met facehyvebooks doen.
Laatst gewijzigd door Martin1973 op vr 29 oktober 2010, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Berichtdoor Spelfje » zo 29 augustus 2010, 11:33

Integendeel: de electronische snelweg is niet de mijne, ik vind het veel fijner om elkaar te ontmoeten of te bellen, zodat ik een stem hoor.
Vaak worden deze dingen tegenover elkaar gezet. Het kan ook prima náást elkaar bestaan. :wink:
"Women are made to be Loved
....not understood"

Martin1973
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 19 juli 2010, 15:06

Berichtdoor Martin1973 » zo 29 augustus 2010, 11:39

@Spelfje: je hebt gelijk dat meer persoonlijk en digitaal contact naast elkaar kunnen bestaan en prettig kunnen zijn. Elders in mijn berichtje meld ik dat ik e-mail ook heb om de extra mogelijkheden: ideaal dat je dingen snel schriftelijk kan delen, ook aan meerdere mensen tegelijk. Ik zie dus ook wel het extra in van sommige dingen. Maar op netwerksites heb ik gewoon geen schik, geen plezier. Met linkedin heb ik dat ondervonden, dus ik spreek op basis van ervaring.

Wel mail ik doorgaans alleen met bekenden, en aan chatten doe ik niet, dat gaat me te snel en is me iets te inhoudsloos. Zo sne typ ik nie :)

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 29 augustus 2010, 11:47

@Mar, net als jij probeer ik ook een IRL dimensie te geven aan internetcontacten,oogcontact en warm stemgeluid blijft voor mij belangrijk. Maar contacten IVL zijn voor mij belangrijk omwille van de brede waaier van boeiende reacties die je krijgt in een forum als dit.
Skype zou ik wel willen kunnen hanteren omwille van het economisch aspekt, ik weet echter niet hoe het moet omdat ik er voorlopig geen noodzaak voor heb. Dit zal anders worden mocht een van m'n kinderen in een ander werelddeel gaan wonen wat er voor een van hen wel inzit.
@Martin, vaak merk ik dat via email de boodschappen niet altijd duidelijk begrepen worden door contacten die ik vooral IRL heb, ook op het werk is het duidelijk dat emails vaak maar vluchtig doorgenomen worden en dat er kleine misverstanden uit voortvloeien, maar misschien komt dit doordat sommige mensen eigenlijk weinig lezen...en een langere mail een moeizame bedoening voor hen is.
Dank je overigens voor de lieve wensen voor een mooie dag, ik ga er zo dadelijk weer even opuit.
@Mar : over niet geloven in vriendschappen, daar zouden we een nieuw topic over moeten openen denk ik, ik heb net een ervaring achter de rug die me even perplex laat .
@Spelfje, ik denk ook dat al deze dingen naast elkaar kunnen bestaan,maar soms wordt het misschien allemaal zoveel , maar dat hangt dan weer van de persoon af .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » zo 29 augustus 2010, 12:03

Goeiemorgen, Droomfossiel :)

Wat geweest is, is geweest. Er zijn best mensen van vroeger of familieleden waar ik mee in contact zou willen komen, maar een ongeluk komt nooit alleen. Er komt een hele zwerm mee, en dat zijn nou net de mensen waar ik geen behoefte aan heb.

Ik heb nog het meest moeite met de zuigende werking van dergelijke sites. Hier in huis wordt gefacebookt, en als je dan een paar dagen weg gaat en ze vraagt aan zoon om de hond te aaien.... Op farmville dus, een onderdeel van facebook, dan vind ik dat het tijd wordt voor een cold turkey afkick actie.

Daarbij heb ik een haat-liefde verhouding met fotoverslagen. Ik ben redelijk eigenwijs en eigengereid, en eigenlijk het enige moment dat ik het geweldig vind om onderdeel van een groot, dampend, stomend geheel te zijn is tijdens concerten.
Ik was vorige week met vijf vrouwen op een festivalletje, en die foto's zijn op Hyves te vinden. Wat is er mis met gewoon ondergaan en genieten? Heb je geen plezier gehad als er geen bewijs is?

En daarbij... Die sites halen een flink deel lol uit mijn leven.

Eén van die vrouwen trof ik daar voor de tweede keer. De eerste keer was op een dildoparty, en daar viel ze me op omdat ze gereserveerd was, zeer intelligent overkwam en bleek te leven volgens een filosofie die ik boeiend vind.
De tweede keer was op dat festival. Ik wist iets meer over haar, maar dat was in een luidruchtige setting waar je ook al niet een fatsoenlijk gesprek aan kon knopen.
De derde keer was wederom luidruchtig, maar heb ik de gelegenheid gehad om iets dieper te gaan.
Die ontwikkeling houdt mij op de been. Misschien zit er een vervolg aan, misschien niet. Kan over een week zijn, of over een paar maanden, geen idee. Mensen komen op je pad als je ze nodig hebt, en dit is er één waarvan ik het gevoel heb dat we elkaar iets toe kunnen voegen.

Aan de andere kant was hier op dit forum laatst iemand die haar identiteit niet goed afschermde. Een rondje google gaf zoveel informatie, dat de prikkel om kennis te maken direct verdwenen was.
Waar is de verrassing, als je iemand kan googelen?

Ik deel het in zoals het mij uitkomt. Je maakt mij niet blij met krabbels, een sms of het verplichte kaartje met kerst. Ik heb liever één keer een ontstellend diepgaand gesprek met iemand die ik daarna nooit meer terug zie, dan een ééndimensionale krabbelband. Liever een vlinder die me even blij maakt in het voorbijfladderen, dan een vlinder die met een speld op een plankje geprikt zit.

Fossiel?
Welnee. Gewoon bewust gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn, en de mensen die er wel een plek in vinden in hun waarde laten.

Iago


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten