antidepressiva en libido

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » ma 04 juli 2011, 22:24

@ Pure

als de depressie kl;achten niet verminderen na 6-8 weken is het edcht reden om terug te gaan naar de voorscjrijvend arts. Een ander AD kan wel helpen, het is soms zoeken, niets vreemds aan, soms duurt het wel 2-3-4 soorten voor je effect meer, soms heb je geluk en werkt het direkt.

Helaas zijn bij de meeste AD's wel libido verlies gemeld, maar dat mag niet de focus zijn, wel je depressieve klachten.
@ Suzette
Ik zie overmorgen mijn therapeut weer die het medicijn nu inmiddels een jaar geleden heeft aangeraden. Inderdaad moet het om de depressie gaan, maar inmiddels heb ik én geen libido meer én iets wat erg veel op een depressie lijkt, dus erg fijn is het niet zo....ik zal het er met hem over hebben.
Pure, ik ben geen man, maar ik slik wel Cymbalta, 1x daags 2 capsules van 30.
En eerlijk..je houdt er geen libido meer van over..dat meen ik serieus.
Het is wat dat betreft rotspul, en het wordt ook niet beter in de loop van de tijd. :(
Het is best wel klote, en voor Jippie vind ik het helemaal waardeloos.
Maar goed, het is het een of het ander, het is een beetje afwegen wat dat betreft.
Zin in seks moeten we dan maar creëren.
Ik denk trouwens dat het voor jou wel wat rust geeft?
Het duurt idd even voor dat het werkt.
Ik heb hiervoor andere ad gehad, nl Zoloft, en die had de bijwerking een stuk minder.
Werkte ook heel goed tegen depressie, alleen ging niet meer samen met andere medicatie die ik toen moest slikken, vandaar mijn overstap naar Cymbalta die tevens een pijnstillende werking heeft wat voor mij belangrijk is.
Massie, ik heb dus ook Cymbalta, en slik dezelfde dosis als jij. Goed om te lezen hoe jij het ervaart. Inderdaad hou je nauwelijks lust over - hoewel ik natuurlijk niet uit ervaring weet hoe dat in een relatie werkt, maar zoals jij het omschrijft is dat dus net zo. Een ander maakt ook geen lust, dat moet toch in jezelf ontstaan...
Lijkt me ook naar voor Jippie inderdaad....er is geen vrouw die last heeft van mijn sexloosheid, dat vind ik nog een schrale troost ergens. Wie weet zal ik die Zoloft eens noemen bij mijn 'peut'. Met 0 libido is de uitstraling naar de andere sekse toe ook bijna 0, en dan moet ik wel een héle opofferende dame treffen die dan met mij nog een sex(loos)leven wil leiden. :roll:
Maar als je schrijft dat het ook niet terugkeert, dat libido, dan zou je toch niet de rest van je leven dat medicijn willen slikken.
Je zou er gewoon depressief van worden :mrgreen: :roll:

(Is dat depressieve bij jou wél definitief verlicht door de Cymbalta? Bij mij was het eerst beter, maar het kwam wel weer terug, waarna ik i.p.v. 1, 2 capsules per dag ben gaan slikken. Maar ik moet zeggen dat het idee om naar 3 te gaan me ook niet erg bevalt.)

Je mag me ook PM-en uiteraard.

Pure.

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » ma 04 juli 2011, 23:02

Pure,
Ik heb zelf een tijd Zoloft geslikt en heb daar goede ervaringen mee. Ik heb wel iets gemerkt van bijwerkingen maar die lagen op een ander vlak.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » di 05 juli 2011, 12:14

@ Carina en Massie: wellicht willen jullie me even per PM (of hier, mag ook) vertellen hoe het met Zoloft ging (evt. in vergelijking met Cymbalta)?
Niet dat ik daar dan conclusies uit kan trekken maar het zou wellicht toch iets kunnen zijn wat ik kan meenemen in dat gesprek van [overmorgen zie ik nu].

:)

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » di 05 juli 2011, 12:26

Met Cymbalta heb ik geen ervaring dus ik kan niet vergelijken. Maar met Zoloft had ik weinig last van bijwerkingen. Ik kon alleen 's nachts m'n benen niet stil houden. Heb er nooit bij stil gestaan dat dat van de Zoloft zou kunnen komen. Daar kwam ik pas achter toen ik gestopt was. Toen stopte nl ook het moeten bewegen. En toen ik de bijsluiter er weer eens bij pakte, las ik dat dat een van de bijwerkingen was.

Verder heb ik geen bijwerkingen gehad. M'n libido werd meer beínvloed door de depresieve buien dan door de Zoloft.
Of er iets in de bijsluiter over staat, weet ik niet meer. Ik heb niets meer in huis dus kan het ook niet nakijken voor je. Misschien is er op internet ergens een bijsluiter te vinden.

Ik heb 2 keer Zoloft gebruikt. Omdat het me de eerste keer zo goed geholpen heeft, had ik er alle vertrouwen in dat het de tweede keer ook zou helpen. Natuurlijk wel in combinatie met therapie. Tenslotte is AD alleen symptoombestrijding en daar red je het niet alleen mee...

Sterkte!
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » di 05 juli 2011, 16:52

Dankje voor de feedback Carina! :)

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » di 05 juli 2011, 22:03

Natuurlijk word je nooit blij van de bijsluiter, maar ik copy paste even

***
Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): slapeloosheid, duizeligheid, moeheid, slaperigheid, hoofdpijn, droge mond, misselijkheid, diarree, ejaculatiestoornis. Vaak (1-10%): faryngitis, anorexie, toegenomen eetlust, agitatie, angst, depressie, nachtmerries, verminderd libido, paresthesie, tremor, dysgeusie, tinnitus, palpitaties, opvliegers, geeuwen, obstipatie, buikpijn, dyspepsie, braken, toegenomen zweten, huiduitslag, myalgie, seksuele disfunctie bij de man , borstpijn.

***

Tremor is denk ik te zien als de onrustige benen hoewel het eigen trillen is.
In dat geval komt het even vaak voor als libidoverlies, maar ja, dat hoeft niet he?

Over bijwerkingen:
De meesten komt naar voren in de onderzoeksfase. Daarna kunnen artsen op Lareb nog bijwerkingen melden. Dat wordt niet veel gedaan (helaas) maar veel patienten melden ook niet hun bijwerkingen.
Het gaat lang niet altijd om ernwstige bijwerkingen (die worden wle gemeld) maar juist de 'ongemakken' zeg maar komen soms slecht naar voren.

AD's zijn wel goed onderzocht dus we mogen er van uit gaan dat de cijfers redelij kloppen, toch ken ik genoeg mensen die AD's slikken of slikten en allemaal libidoverlies e/o problemen om een orgasme te krijgen.

Hoe is het nu met je Pure?

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » di 05 juli 2011, 23:20

Natuurlijk word je nooit blij van de bijsluiter, maar ik copy paste even

***
Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): slapeloosheid, duizeligheid, moeheid, slaperigheid, hoofdpijn, droge mond, misselijkheid, diarree, ejaculatiestoornis. Vaak (1-10%): faryngitis, anorexie, toegenomen eetlust, agitatie, angst, depressie, nachtmerries, verminderd libido, paresthesie, tremor, dysgeusie, tinnitus, palpitaties, opvliegers, geeuwen, obstipatie, buikpijn, dyspepsie, braken, toegenomen zweten, huiduitslag, myalgie, seksuele disfunctie bij de man , borstpijn.

***

Tremor is denk ik te zien als de onrustige benen hoewel het eigen trillen is.
In dat geval komt het even vaak voor als libidoverlies, maar ja, dat hoeft niet he?

Over bijwerkingen:
De meesten komt naar voren in de onderzoeksfase. Daarna kunnen artsen op Lareb nog bijwerkingen melden. Dat wordt niet veel gedaan (helaas) maar veel patienten melden ook niet hun bijwerkingen.
Het gaat lang niet altijd om ernwstige bijwerkingen (die worden wle gemeld) maar juist de 'ongemakken' zeg maar komen soms slecht naar voren.

AD's zijn wel goed onderzocht dus we mogen er van uit gaan dat de cijfers redelij kloppen, toch ken ik genoeg mensen die AD's slikken of slikten en allemaal libidoverlies e/o problemen om een orgasme te krijgen.

Hoe is het nu met je Pure?
@ Suzette: ik postte 2 dagen geleden, dus je bedoelt toch niet hoe het sinds eergisteren met mij is? :) Het is niet 100% hopeloos slecht hoor, maar die grijze sluier van een depressie wil me de laatste tijd dus wel weer lastig vallen. En nu ik ontdek dat ik wellicht altijd al depressief ben geweest cq. geen diepgaand plezier aan dingen kan beleven, en ik geen zicht heb op wezenlijke verandering, dan is dat niet leuk uiteraard. Op een gegeven moment wil je af van dat kwakkelen.
Maar aardig dat je vraagt!

En ik las ook even de bijsluiters van zowel de Zoloft als de Cymbalta (opnieuw). Verminderd libido zie ik bij beiden in de categorie 'vaak voorkomend' staan...

Op zich verbaast het me niet. Je onderdrukt bepaalde gevoelens, dus waarom zou je dan wél uit je dak kunnen blijven gaan in bed? Je vlakt pijn en negatieve gevoelens wat af, maar daarmee ook het plezier, lijkt me.

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » di 05 juli 2011, 23:23

NB. Overigens las ik hier http://www.fk.cvz.nl/ bij 'CFH-advies' dat de werkzaamheid van alle AD hetzelfde zou zijn bij milde en matige depressie.
Dan zou het dus niet uitmaken wat je slikt, even zwart-wit....

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » wo 06 juli 2011, 11:42

efexor is een ad wat minder effect heeft op je libido

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » wo 06 juli 2011, 20:19

NB. Overigens las ik hier http://www.fk.cvz.nl/ bij 'CFH-advies' dat de werkzaamheid van alle AD hetzelfde zou zijn bij milde en matige depressie.
Dan zou het dus niet uitmaken wat je slikt, even zwart-wit....

Daar worden 2 dingen meedoeld

1. bij milde en matige depressie is nooit bewezen dat het afdoende helpt als je alleen AD's slikt, therapie is ononmstotelijk effectief bewezen, evt in combinatie met medicatie. Bij ernstige depressies en andere ernstige klachten kun je niet op medicatie heen, naast therapie. Maar staat therapie op een 2de plaats, die kan pas effect hebben als de medicatie aanslaat.

2 de bijwerkingen verschillen niet heel veel, net als de werking. Keuze hangt af van secundaire factoren vaak. Bkijft dat er patienten zijn die een beter effect hebben op medicatie a. Bijwerkingen zijn nog subjectiever, Voor de een is libidoverlies een drama, voor de ander niet

veel bijwerkingen zakken af na 6-8 weken. Wat er dan nog blijft moet je bekijken, kun je ermee leven of niet? Isa dat niet zo dan loont zich de moeite om een ander middel t eproberen, met evenveel kans op hetzelfde. en dan kan het toch zo zijn dat je als patient beter op medicate b reageert (qua werking of bijwerking)

(edit wegens d/t fout, au)
Laatst gewijzigd door Suzette op ma 11 juli 2011, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » wo 06 juli 2011, 20:22

efexor is een ad wat minder effect heeft op je libido

Klopt op zich, is iets minder selectief maar werkt daarom weer soms minder goed. Maar soms goed genoeg......

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Berichtdoor pure » ma 11 juli 2011, 11:43

Met peut besloten om de komende maand eerst wat aan voldoende slaap etc. te gaan doen voordat we evt. medicatie gaan wijzigen...

Wel wat frustrerend als ik nu net contact heb met een aantrekkelijke dame die me ook nog naaktfoto's heeft gestuurd....wil je daar eens lekker van genieten, kun je lichamelijk nauwelijks geil worden :x

[/even mopperen]

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Re: antidepressiva en libido

Berichtdoor pure » wo 14 september 2011, 19:10

Zijn er nog meer Cymbalta-vreters intussen?

En Massie, hoe is het nu? Waarschijnlijk nog hetzelfde?
Hier wel althans; het gekke (of niet?) is dat ik wel steeds de seksuele spanning op Internet zoek - in elk geval het contact - maar dat het net is alsof alles wat vroeger lekker smaakte op dat gebied nu naar water smaakt.
Het mag dan wel rust geven, maar tegelijk wil ik ook wel eens een keer geil kunnen worden en weer zin hebben in sex. Al was het maar lekker masturberen, dat 'smaakt' ook niet echt meer.

En zonder sexdrive contact krijgen met vrouwen? :roll:

Sugarbabe
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 21:33

Re: antidepressiva en libido

Berichtdoor Sugarbabe » vr 16 september 2011, 21:44

Hallo....ik ben ook een Cymbaltavreter 8)
Ik lees dit topic en het komt precies op het juiste moment op mijn pad.
Ook ik slik Cymbalta 2x 30 mg per dag en 2x 40 mg Dipiperon.
Met de AD door de voordeur vloog mijn libido de achterdeur uit.
Ik slik het intussen een jaar.
Nu wil het geval dat ik gisteren met mijn psygiather heb gesproken over het willen minderen van mijn medicijnen.
Voor mijn gevoel ben ik er aan toe.
Wel ben ik bang voor een terugval, maar als je het niet eens probeert weet je het natuurlijk nooit.
Komende week dus met de Dipiperon halveren,de weeke daarop helemaal ermee stoppen en dan een week aankijken en als dat goed gaat mag ik minderen en uiteindelijk stoppen met de Cymbalta.
Hopelijk trek ik het allemaal en gaat het mij lukken.
Want ik wil nu wel weer eens ''iets'' voelen.

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Re: antidepressiva en libido

Berichtdoor pure » zo 18 september 2011, 1:48

Dag Sugarbabe,

Het is goed en tegelijkertijd rotspul dat Cymbalta he?
Dus voor jou is sex ook al bijna even aantrekkelijk geworden als een stoeptegel.
Maar wat is Dipiperon, en waar slik je alles voor?
Je mag me ook PM-en (als je minimaal 10 berichtjes hebt kun je dat hier - post desnoods wat in een woordspelletje in de Virtuele Kroeg zodat je sneller aan de 10 zit 8) )

groetjes
Pure.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten