.

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

.

Berichtdoor rusteloze dame » vr 17 oktober 2003, 13:56

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

flisa
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 2:01
Locatie: belgenland

Berichtdoor flisa » vr 17 oktober 2003, 16:29

Je hebt gelijk, rusteloze, goed dat je dit even onder de aandacht brengt.

(Trouwens, moeten mannen ook niet aan zelfonderzoek (van de teelballen) doen?)

B@rby
Berichten: 59
Lid geworden op: do 08 mei 2003, 21:51
Locatie: "t westen des landsch

Berichtdoor B@rby » vr 17 oktober 2003, 17:06

Afbeelding

Ik heb toevallig net deze besteld. Goed om even bij stil te staan. Ik las pas in een onderzoek dat 1 op de 9 vrouwen te maken krijgt met een vorm van borstkanker. Laten we hopen dat ze nog veel onderzoek kunnen doen om medicatie en preventie te ontdekken....

kreeftje59
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 06 oktober 2003, 17:22

Berichtdoor kreeftje59 » vr 17 oktober 2003, 18:24

Kunnen jullie mij vertellen Waar ik die web-site vind van hoe ik zelf-onderzoek kan doen? Ben ik juist geinformeerd dat je pas rond je 50e jaar (??) voor het eerst opgeroepen word voor dit onderzoek? Ik heb dat altijd veels te laat gevonden.
Nou weet ik wel dat zelf onderzoek heel belangrijk is, maar je denkt er niet altijd aan. Wanneer iemand in jouw omgeving er mee te maken krijgt, ga je even serieus nadenken en voelen. Maar moet bekennen dat ik vaak niet weet hoe en wat ik dan moet voelen.
Nu word ik er hier weer aan herinnerd en denk , ja....dat doe ik te weinig dat zelf-onderzoek, en wil er dus meer over weten.
Alles aan mij is mooi, zelfs mijn pootjes....:-)

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » za 18 oktober 2003, 14:24

inderdaad in België krijgen vrouwen tussen 50 en 65 jaar (ik denk dat het die leeftijdsgrens is) een brief als de mammomobiel in de stad is voor een gratis mammografie. het is denk ik tweejaarlijks, mijn moeder gaat er iedere keer naar toe, een beetje met een klein hartje, haar beste vriendin heeft borstkanker gehad en is overleden, nee niet aan de borstkanker (na een borstamputatie en chemotherapie was ze daar wel vanaf), maar nadien is er nog leverkanker en botkanker bijgekomen.. het was het begin van een ellendige tocht.

persoonlijk vind ik ook dat de leeftijdscatogorie te klein is, ik zou zeggen vanaf 40 jaar bv. en daar niet zo snel een einddatum op zetten, alsof je na je 65 geen borstkanker meer zou kunnen krijgen.....

Ook heb ik eens gehoord dat (langdurig) borstvoeding geven de kans verkleind dat je borstkanker krijgt, helaas is het een tijd "trendy" geweest om als je het je kon permitteren gewoon flesjes te geven, "zeker zo handig", nouja, we hebben hier thuis dus allemaal de fles gehad.....
maar gelukkig is er nu wel weer een "borstvoedingstrend".

Satine,
die borsten niet alleen als iets esthetisch ziet....
:) Live to love, love to love, love to live! :)

kreeftje59
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 06 oktober 2003, 17:22

Berichtdoor kreeftje59 » za 18 oktober 2003, 16:54

Satine, dat gaat ook weer niet helemaal op. Soms wil je je wel eens verschuilen achter *als ik dit doe dan....of dat doe, dan niet....* Ik heb voor 4 jaar terug een hele lieve vriendin verloren aan kanker, beginnende met borstkanker, later helaas uitgebreid met botkanker. 14 jaar geleden had ik in hetzelfde jaar 3 vrouwen ( mijn lieve vriendin en 2 goede kennissen) die mij vertelden dat ze borstkanker hadden. Alle 3 met een verschillende levensloop: mijn lieve vriendin: geen kinderen, geen borstvoeding dus, roken, drinken, kortom genieten van het leven. De andere 2 vrouwen: kinderen, de een wel borstvoeding de ander niet, de een rookte de ander niet, de een werkte samen met haar man in de zaak ( stress?) de ander had gekozen voor als moeder thuis te zijn. Kortom, waar haal je uit wat wel of wat niet van invloed is? Ik kon het in ieder geval niet. Wat ik wel weet is dat als je je laat gaan op moment dat je dit vreselijke bericht hoort, nergens meer uitzicht of plezier in ziet, ik denk dat de kanker eerder vat op je heeft dan anders. Dat heb ik uit ervaring, want mijn lieve vriendin heeft nog 10 jaar intens genoten van haar leven, maar helaas het laatste half jaar moest ze toegeven aan de signalen van haar lichaam. De andere 2 vrouwen waren helaas binnen 2 jaar overleden. Ik weet niet wat ik zou doen maar ik heb als voorbeeld mijn lieve vriendin en ik denk dat ik me daar aan vast zou houden.
Alles aan mij is mooi, zelfs mijn pootjes....:-)

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » ma 20 oktober 2003, 17:59

tuurlijk Kreeftje,
het kan je altijd overkomen wat je dan ook in je leven gedaan hebt.
en ik ben het ook met je eens dat de manier waarop je tegen je ziekte aan kijkt invloed heeft op hoe lang je de ziekte te baas kan blijven.
Mijn mama haar vriendin is denk ik ongeveer zes jaar ziek geweest enfin, na dat haar chemokuur voor de borstkanker voorbij was heeft ze lange tijd een normaal leven gehad, ze hadden een eigen zaak waar ze net een nieuw atelier en toonzaal voor gebouwd hadden en daarboven enkele appartementen die ze zelf nog heeft geschilderd en ingericht. nadat ze later last begon te krijgen van haar lever is het helaas nooit meer "normaal" geworden...

het overkomt je als het je moet overkomen, maar persoonlijk zou ik toch proberen om dingen die een positieve invloed kunnen hebben niet te negeren.

Satine
:) Live to love, love to love, love to live! :)

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » ma 19 januari 2004, 14:37

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » wo 18 februari 2004, 18:52

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » wo 18 februari 2004, 18:56

Die is niet in het niet gevallen, althans voor mij niet :)

Goed om het es zo stap voor en stap - en mét tekeningetjes :D - uitgelegd te zien :)

Is er eigenlijk een bepaalde leeftijd gesteld vanaf wanneer je best begint met dat borstonderzoek of gaat et meer onder het motto "nooit te vroeg voor zulke zaken?"

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » vr 20 februari 2004, 14:14

een diepe zucht nou weet ik niet waar ik iest moet en kan neerpennen.
naar aan leiding vanMLM en borst kanker... en voedingsmiddelen en de
uitklaatgassen.. en de stress... en die niet goede leefgewoontes alcohol en roken.. en de reguliere medicijnen.. van neusspray tot een sinasprilletje

MOE Zo moe word ik er van...
mijn moeder nadert haar vijfstigste levens jaar... krijg oproep voor die "bus" gaat er naar toe.. uitslag niet goed borstkanker... enfin het hele scala, schuldgevoelens tot en met oude koeien van leed en verdriet komen boven tafel.. emo drama`s in die periode dat ze door een hel gaat..
2 jaar verder ... ze blijft vloeien naar de dokter ..uitstrijkje baarmoederhals kanker.. alles weggehaald het hele circus weer over nieuw met ook de behandel methodes... .. ok we leven nu in 2004 ..in het jaar 2000 mijn tante loopt tegen de 50 jaar aan .. krijgt pijn in haar nek gaat naar de dokter..word tuurlijk doorgstuurd wat blijkt borstkanker alleen haar tumor was zo groot dat haar hele borst eraf moest en de kanker al flinke delen van haar lichaam had aangetast..... enfin jullie hebben het allemaal kunnen lezen op she ze is nov j.l overleden...droevig maar waar...dus stil staan bij de borst ja op zeker en niet alleen het zelf onderzoek pas ik toe maar het heeft veeeel en veeel meer inpact op de naaste omgeving..

en ja wanneer je dus in die angst vervalt van voeding deo en weet ik al niet meerrrr... wat een aanleiding zou kunnen geven voor kanker met name borstkanker ik denk het zelf niet... het zit in ieder... en met de hormoon wisseling van uit de leeftijd gezien kan die soort kanker zich verder gaan ontwikkelen...

laat mij gewoon leven ... en genieten van wat het leven mij te bieden heeft.. met of zonder deo voedingsupplementen en weet ik al niet meer..

Sfinxs.

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » vr 20 februari 2004, 15:15

UP gewooon UP

Sfinxs

Pippin
Berichten: 595
Lid geworden op: vr 24 augustus 2001, 1:01
Locatie: The Netherlands

Berichtdoor Pippin » vr 20 februari 2004, 16:21

Dear Sfinxs,

Door te stellen dat borstkanker een oorzaak heeft (bijvoorbeeld deo's), wordt heel subtiel gesuggereerd dat als je die oorzaak nalaat, je geen borstkanker zult krijgen. Niet iedereen zal die suggestie trouwens voelen, maar er zijn heel wat dames die door op een ander merk deo over te stappen, een vals gevoel van veiligheid krijgen ten opzichte van borstkanker!

Het enige dat bewezen heeft de levensverwachting te verhogen is het zelfonderzoek van de borsten. Alleen dan kun je voelen of er iets in je borsten verandert. En het aardige is, dat kun je zelf!

Japie en RD hebben in deze draad al aangegeven waar je de link naar een goed zelfonderzoek kunt vinden. Ik zou het ook fijn vinden, als er in plaats van de periodieke bijeenkomst in de disco eens ergens een zaaltje geregeld zou worden waarbij we elkaar (of om mijn part van een arts) leren hoe je zelf je borsten moet onderzoeken. Mijn moeder heeft borstkanker gehad en mist een borst. Ik weet dus dat de kans dat ik ook borstkanker krijg groter is. En dan kan ik veel beter leren goed zelfonderzoek te doen dan dat ik bepaalde deodorants moet laten staan. :idea:

Pip

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

nvt

Berichtdoor Sfinxs » vr 20 februari 2004, 16:51

nvt
Laatst gewijzigd door Sfinxs op do 15 mei 2008, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Pippin
Berichten: 595
Lid geworden op: vr 24 augustus 2001, 1:01
Locatie: The Netherlands

Berichtdoor Pippin » vr 20 februari 2004, 19:29

Sfinxs,

Kanker is het op hol slaan van een noodzakelijk fenomeen van celgroei en vervanging. Ook als blijkt dat de eigen vorm van kanker goed behandelbaar is, wordt je toch vooral met je neus op je eigen sterfelijkheid gedrukt. Nu, op dit moment, terwijl we midden in ons leven staan willen we helemaal niet aan onze eigen sterfelijkheid denken. We willen van het leven genieten, en van onze dierbaren en van erotiek (daarvoor komen we ook op deze site). We zouden willen dat aan het eind van een lang en gelukkig leven ons kaarsje heel abrupt wordt uitgeblazen, met het liefst een stille dood die op kousevoeten naderbij sluipt en ons in de slaap verrast.

Daar tekenen we voor, niet waar?

Helaas is de werkelijkheid dat ons kaarsje niet stilletjes in de nacht wordt uitgeknepen, maar dat het flakkert in de tocht. Dan brand het weer wat harder, en dan is het misschien bijna weer uit. Dat proces kan wel jaren duren. Dit mensen, is de realiteit!

Wanneer we ons laten meeslepen door onze angst voor kanker en allerlei produkten laten staan wegens meer of minder valse claims, voegen we misschien 6 maanden toe aan een leven wat nog steeds onherroepelijk in de dood eindigt.

Wat is het nut van een hype creëren, gebaseerd op een angst die totaal ongegrond is, want we gaan allemaal dood. Of is het een ander knopje waar deze hypes op proberen te drukken? Het gevoel van de maakbaarheid van ons leven? Wie onderzoekt hier eigenlijk zelf haar borsten op de manier beschreven?

Pip


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mieketje, Semrush [Bot] en 5 gasten