Vanzelfsprekend

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Vanzelfsprekend

Berichtdoor Schorpioen » wo 28 januari 2004, 15:11

Een verschijnsel dat je in veel vaste relaties tegenkomt, en dat daarmee tevens een groot risico voor die relaties inhoudt, is: vanzelfsprekendheid.

Als mensen geen vaste relatie hebben en een mogelijke partner op het oog hebben, dat zijn ze geneigd om erg hun best te gaan doen om die partner te "strikken". Mannen laten zich van hun meest attente kant zien, en vrouwen proberen zo verleidelijk mogelijk te zijn. En ook als de buit binnen is en er een prille relatie is ontstaan, sloven beide partners zich uit om de ander te behagen. Het is dan ook zeer bijzonder dat die Prince Charming, of die verleidelijke vrouw, uitgerrekend jouw heeft verkozen om een relatie mee te hebben.

Maar op een goed moment begint t allemaal gewoon te worden. Je woont al een tijdje samen, eventueel ben je getrouwd, er zijn al dan geen kinderen en het speciale van het begin is er af. En waarom zou je ook je best doen? Je "hebt" elkaar al, dus hoef je niet nog eens extra je best te doen om die ander te veroveren. De buit is al lang binnen. Het is allemaal vanzelfsprekend geworden.

Het is vanzelfsprekend dat je met die man, met die vrouw samenleeft. Het is vanzelfsprekend dat hij of zij van je houdt. Het is vanzelfsprekend dat hij of zij seks met jou heeft en niet met een ander.

En daar begint de sleur toe te slaan. Als je mekaar niet meer hoeft te verleiden, niet meer attent hoeft te zijn, gaat de ander ook het gevoel verliezen dat hij/zij "speciaal" is voor je. Je hoeft hem of haar niet te laten merken dat hij/zij specialer is dan een ander, want de concurrentie van anderen ontbreekt. Jij bent toch de enige voor je partner? Waarom jezelf dan bewijzen tegenover een concurrentie die er niet is?

Ik denk dat heel veel onvrede, en onzekerheid over je partners' gevoelens voor jou, uit deze ingesteldheid voortkomen: uit de vanzelfsprekendheid. Waarom ook is vreemdgaan voor velen zo aantrekkelijk? Juist omdat je dan weer het gevoel krijgt dat je "speciaal" bent voor iemand. Dat er iemand is die uitgerekend met jou wil vrijen, niet omdat je toevallig de vanzelfsprekende partner bent, maar omdat jij jij bent.

Zouden we met zijn allen (diegenen met een vaste relatie) niet gewoon weer eens moeten beginnen om onze relatie wat minder vanzelfsprekend te gaan vinden? Het weer bijzonder gaan vinden dat je met je partner samenbent, bewijzen dat jíj het waard bent om door hem of haar begeerd te worden? Hem of haar weer te verleiden?

Het is struisvogelpolitiek om te denken dat er geen concurrentie is. Die concurrentie, die verleiding van een ander is er wel. Zorg dus dat je verleidelijker blijft dan de concurrentie.
Terug van (nooit echt) weggeweest

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » wo 28 januari 2004, 15:19

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » wo 28 januari 2004, 16:06

Helemaal waar Schorp. Misschien is het voor sommigen wel te voorkomen, die vanzelfsprekendheid, maar dat kost dan in any case heel veel energie.

Voor mij één van de 100 redenen om niet aan een vaste relatie te beginnen, dit...

miki
Berichten: 104
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 2:01
Locatie: Brabant, communicatie-adviseur

Berichtdoor miki » wo 28 januari 2004, 16:36

Wat een herkenning Schorpioen. Ik ben er erg mee bezig de laatste tijd... aan de ene kant verlangen naar een vaste relatie, zielsveel houden van mijn lief en aan de andere kant beseffen en ervaren dat het ontbreken van die vanzelfsprekendheid tussen ons waarschijnlijk een van de redenen is waarom we het zo goed hebben samen.

In ons geval ontbreekt de vanzelfsprekendheid omdat we samen zoekende zijn naar wat we willen. Allebei een langdurige relatie achter de rug waarin die vanzelfsprekendheid een belangrijke rol heeft gespeeld. Vragen als wat voelen we voor elkaar, wat willen we daarmee en in welke vorm zijn veelbesproken. Een andere reden is omdat we bewust niet samenleven; elkaar één keer per week zien en dan allebei ons best doen om echt te genieten van elkaar. Ik zei hem laatst tijdens een romantische wandeling aan het strand:"Misschien is onze relatie wel zo mooi omdat we allebei ons best blijven doen. Omdat we samen een weg gaan waarvan we geen van beiden weten welke kant hij zal ingaan en wanneer."

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » wo 28 januari 2004, 16:49

@Sl1,

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je niet als een zak aardappelen voor de buis op de bank gaat hangen en dan verwachten dat je vrouw in stille adoratie voor je in zwijm valt.

Of als vrouw met krulspelden en sokken aan in bed kruipt en dan verwachten dat je man je als een volleerd casanova bemint...

Beetje overtrokken voorbeelden misschien, maar je begrijpt me (hoop ik) wel. Ik wil alleen maar zeggen dat t belangrijk is dat je, ook in een relatie, verleidelijk voor elkaar blijft.
Laatst gewijzigd door Schorpioen op wo 28 januari 2004, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug van (nooit echt) weggeweest

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » wo 28 januari 2004, 17:00

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » wo 28 januari 2004, 17:03

Ook echte liefde moet gevoed worden.
Terug van (nooit echt) weggeweest

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » wo 28 januari 2004, 17:04

Ik vind dat vanzelfsprekendheid niet zo negatief hoeft te zijn.

Het kan ook garantie zijn voor een innerlijke rust, die er op zijn beurt voor zorgt dat je een aangename kalmte en geluk kan uitstralen aan je omgeving.

Is het niet leuk te weten dat je jezelf niet elke dag hoeft te bewijzen? Dat je niet hoeft te vrezen dat je partner zit te geilen op anderen omdat jij vandaag een koortsblaasje hebt, of er gewoon belabberd uitziet?
Vanzelfsprekendheid is allerminst een synoniem voor "sleur" vind ik. Het is ook kunnen rekenen op iemand, iemand die je graag ziet zoals je bent en waarvoor je staat. "No-matter-what", het is "van-zelf-spre-kend". Het is iemand liefhebben op een manier dat er geen behoefte is om die persoon te vervangen, als het eens effe wat minder gaat.

Het mag evenmin een vrijgeleide zijn om te stoppen met je te verzorgen. Het is leuk voor je partner dat jij ervoor zorgt dat je er aardig voor hem/haar blijft uitzien. Zonder dat er een competitie bij komt kijken. Dat lijkt me vanzelfsprekend, niet?

sproetje
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 11 augustus 2003, 16:23

Berichtdoor sproetje » wo 28 januari 2004, 17:05

ja dan is het denk ik echte Liefde....*zucht*

Sproetje
die nix als van zelfsprekend aan neem..
maar slaap wel met dikke sokken aan en haar haar op een knot. :)
maar die weer niet zegt dat ik de ware liefde heb ontdekt..
en die op zoek gaat naar een zesdelige pyama net ergens gelezen...

miki
Berichten: 104
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 2:01
Locatie: Brabant, communicatie-adviseur

Berichtdoor miki » wo 28 januari 2004, 17:27

Niet helemaal eens Spot. Het woord vanzelfsprekend heeft voor mij een uitermate passieve betekenis en in mijn ervaring heeft passiviteit in een relatie een negatieve invloed. Jouw woorden zou ik eerder associëren met het begrip onvoorwaardelijk... je houdt van elkaar om wie je bent en dat is niet afhankelijk van stemmingen of inspanningen.

Voor mijn gevoel probeert Schorpioen vooral duidelijk te maken dat houden van een werkwoord is. Dat er in dit leven heel weinig "vanzelf" gaat, vanzelfsprekend is. Dat je tijd, energie, moeite en aandacht moet investeren in elkaar... niet alleen om elkaar "te veroveren" maar ook om je relatie te koesteren, te voeden en te laten groeien. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Re: Vanzelfsprekend

Berichtdoor Dimpf » wo 28 januari 2004, 19:11


Zouden we met zijn allen (diegenen met een vaste relatie) niet gewoon weer eens moeten beginnen om onze relatie wat minder vanzelfsprekend te gaan vinden? Het weer bijzonder gaan vinden dat je met je partner samenbent, bewijzen dat jíj het waard bent om door hem of haar begeerd te worden? Hem of haar weer te verleiden?
In je openingsposting proef ik teleurstelling, stukgelopen verwachtingen, vanzelfsprekendheden die nu dan toch beproefd worden. De glans is er vanaf, zogezegd.

Ik ben het met Miki eens. Als de glans wilt behouden, moet je poetsen, allebei. Zit daar niet de crux? Jij wil wel, maar alleen is eentje te weinig?
Omdat wij het nooit vanzelfsprekend gevonden hebben dat we samen waren, hebben we vaak naar ons beiden en ons gezin gekeken. De vraag gesteld: had het anders gekund, met de kennis en de gevoelens die we hadden toen we een besluiten moesten nemen.
Die reflexie heeft ons hoe dan ook behoed voor spijt-gevoelens en
bleek voor ons telkens weer een goed uitgangspunt om verder te gaan. Plus dat de dialoog zélf van waarrde is. Ik bedoel het echt niet sarcastisch: Praten helpt, maar slechts onder de voorwaarde dat er een luisteraar is.(en idd de spreekwoordelijke krulspelden zijn daartoe geen uitnodiging)

sproetje
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 11 augustus 2003, 16:23

Berichtdoor sproetje » wo 28 januari 2004, 21:36

vanzelfsprekend..wat ik al eerder zei ik neem nix voor zelfsprekendheid aan..

mij is al van jongs af aan.. door die OOm die pas zijn vrouw heeft begraven
Sproet luister het is geen kunst om iemand te versieren het hof te maken..
lief en aardig te zijn... te trouwen...de Kunst is en blijft... investeren..in elkaar.. en ook naar elkaar en ook zeker jezelf...
zeggen dat je van elkaar houd wanneer je net de liefde heb bedreven..of een bloemetje heb gehad is geen kunst op zich...blijf jezelf verzorgen..
luister naar elkaar... doe dingen samen... kijk waar die andere van houd en doe daar wat mee.. maar blijf investeren...
Wanneer je dat niet meer doet is het snel over.... met het huwelijk...

en dat heb ik gedaan..geinvesteerd....

Sproetje
die moe is...maar nu toch ook weer bruisen kan...

Schorpioen
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 05 november 2001, 2:01
Locatie: Oost-Vlaanderen, werkloos/studerend

Berichtdoor Schorpioen » do 29 januari 2004, 10:07

@Dimpf: Geen teleurstelling hoor. Maar wel het besef dat vanzelfsprekendheid een groot gevaar is. Als je een tijdje samen bent, en het gaat goed, dan kan vanzelfsprekendheid heel langzaam, heel sluipend, in je relatie sluipen. En het is niet alleen dat je van je partner moet verwachten dat die poetst, maar je moet je ook altijd blijven afvragen of je zelf wel genoeg poetst.

Ik had de laatste tijd een beetje de indruk in mijn relatie dat er een beginnetje van vanzelfsprekendheid begon binnen te sluipen. Ik ben voor mezelf gaan nadenken waarom ik die indruk had en ik kwam zo op allerlei kleinigheidjes, niet alleen bij mijn vrouw, maar ook bij mijzelf.
Gisteravond heb ik er met mijn vrouw over gepraat. Die kleinigheidjes die mij dwarszaten ter sprake gebracht. Bleek dat zij nog helemaal niet het gevoel had dat t allemaal vanzelfsprekend werd en heeft ook het hoe en waarom van sommige kleinigheidjes uitgelegd. Anderzijds heb ik uit kunnen leggen dat sommige kleinigheidjes voor mij toch wel belangrijk en storend zijn.

In ieder geval denk ik dat t goed is dat t ter sprake is gekomen en dat we allebei nog steeds alert blijken te zijn dat we niet in een sleur, in vanzelfsprekendheid vervallen.
Terug van (nooit echt) weggeweest

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » do 29 januari 2004, 10:46

@Schorpioen
Bedankt voor je toelichting. Heb lopen 'nakauwen' over je topic-opening en de gedachten die deze bij mij opriep. Misschien ook omdat ik er meer vragen in zie: hebben ander spotters te kampen met vazelfsprekendheid, hoe handlen zij dat? en dezelfde vraag, maar dan voor jou privé.
Soms zijn vanzelfsprekendheden wel handig. Deze o.a.: dat mijn gezinsleden er aan gewend zijn dat ma met haar gedachten wel es ergens anders zit, en dan liever niet storen. :wink:

Aaarghje
Berichten: 905
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 1:01
Locatie: 020

Berichtdoor Aaarghje » do 29 januari 2004, 21:41

aan de andere kant, is dat niet echte liefde waar iedereen zijn mond zo vol van heeft?

zeg maar Onslow en Daisy
:D


Wat ik zo prachtig vind aan Onslow en Daisy is dat zij een man lijkt te aanbidden die ze zelf bedacht heeft, de Onslow die zij wenst in plaats van de Onslow die wij zien. En hij heeft al lang geleerd dat hij haar net zo min kan veranderen als zij hem. Mooi!


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 26 gasten