niet monogame relaties...hoe reageert je omgeving erop?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 22 juli 2009, 9:03

Dank allen voor de bijdragen tot nu toe.

In alle verhalen is er herkenning en ben ik (grotendeels) eens. Voor ons, mijn man en ik, is het nieuwe er van af.

Vorige jaar begon ik met enkele uitstapjes naar een vriend buiten de deur. Daar had hij toch veel moeite mee. In zijn gedachten realiseerde hij zich dat mijn behoefte geen bedreiging was/is voor hem, en dat ik eigenlijk nog meer van hem hield door de vrijheid en vertrouwen dat hij me gaf.
Maar gevoelsmatig was het voor hem veel moeilijker te plaatsen. Zijn gevoel zei dat het niet 'normaal' was, en ergens schoot hij tekort in mij kunnen bevredigen.

We besloten toen het een tijdje te laten rusten. Allebei niets, alhoewel ik het gevoel had dat mijn vlerkjes behoorlijk vastgebonden waren. Maar ik liet het zo, het was tenslotte iets wat ik het liefst samen wilde beleven. Wat ik had gunde ik hem ook.
Enzo kwam hij zelf op een dag met de mededeling dat hij al een tijdje contact had met een vrouw bij wie hij zich goed voelde en met wie hij wilde afspreken.
Ik had toen niets meer, maar wist van mezelf dat ik niet iets oppervlakkigs zocht. Wat ik 'nodig' had was een vaste aavulling op mijn relatie met mijn man. Een man die een andere deel van mijn sexualiteit tot bloei kon laten komen, mijn sletterige kant zo je wilt.
Dat benauwende had ik ook sterk, dat wij 100% verantwoordelijk waren voor het geluk van de ander. Terwijl ik van mening ben dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Dat stukje 'geluk' en gevoel van 'heel zijn' dat vaak ontbreekt moet ook via andere wegen te vinden zijn.

Ik koos bewust voor een man met een eigen relatie om zodoende de grenzen duidelijk aan te geven. Hij wilt absoluut niet zijn vrouw verlaten, ik mijn man ook niet. Dus dat is duidelijk. Ook in tijd zijn we redelijk beperkt. De beperkingen kiezen we bewust voor. Maar binnen de grenzen van wat mogelijk is, gaan we all the way. Het voelt als een klein paradijsje waar we af en toe naar toe gaan als we de behoefte hebben.

Wat mijn man en ik betreft, een paar weken geleden zijn we een weekje alleen naar Kreta geweest. Het was de allermooiste vakantie ooit. We waren alleen met elkaar bezig en zijn heel dichtbij elkaar gekomen. Hij zat in mij en ik in hem. Het is cruciaal de vuur brandend te houden, maar je merk het vanzelf als het minder wordt en dat je teveel met je gedachten bij de 'ander' zit. Dan trekken we aan de bel, en gaan we weer uitgebreid de aandacht aan ons besteden.
Dit vind ik een heel groot voordeel van open en eerlijk zijn naar elkaar toe: alles is bespreekbaar geworden en begrijpen we waar de ander mee loopt en helpen we elkaar de juiste perspectief te handhaven. Er is een rust gekomen in huis dat er vroeger niet was.

Wat betreft het delen met anderen...tja, mijn zusjes weten het, de één heeft een soortgelijke relatie gekregen zonder dat ze toen wist dat ik met hetzelfde bezig was! Ik zie haar zelden, zij woont in Londen.
Mijn schoonzusje en zwager weten het, maar zijn openminded genoeg om er verder niets van te maken (denk ik :wink: )
Verder niemand.
Alleen zitten we enorm in tweestrijd over de jongens. Ze zijn inmiddels 22 en bijna 21 en wonen nog thuis. Het wordt steeds moeilijker en vervelender excuses te verzinnen voor het wegblijven 's nachts.
We twijfelen of ze het zullen accepteren van ons, dat ze op ons neer gaan kijken, respect verliezen, etc.

We hebben de behoefte niet het aan iedereen te vertellen, liever niet eigenlijk en onwenselijk ook voor mijn vriend.
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » wo 22 juli 2009, 13:00

Dat benauwende had ik ook sterk, dat wij 100% verantwoordelijk waren voor het geluk van de ander. Terwijl ik van mening ben dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Dat stukje 'geluk' en gevoel van 'heel zijn' dat vaak ontbreekt moet ook via andere wegen te vinden zijn.
De door jouw benoemde logica dat geluk in jezelf zit verhoudt zich dan toch niet met het zoeken van dat geluk in die extra andere persoon? Als geluk in jezelf zit is dat ook te bereiken in alleen een vaste relatie, of zelfs helemaal alleen. Als dat dan niet lukt (zoals bij jou/jullie) dan ligt dat dus aan jezelf, volgens de logica die je met deze uitspraak aangeeft.

Die logica deel ik dus niet.
De redenatie dat geluk volledig in jezelf zit is een utopische voor mij persoonlijk. Ik kan niet gelukkig zijn zonder intieme verbintenissen, en in mijn geval is 1 persoon genoeg. Voor jou niet, je hebt er daarom nu 2. Maar het is daarom een feit voor mij dat jouw geluk toch echt niet alleen in jezelf zit Monique, maar ook heel nadrukkelijk in de wederkerige liefde van anderen. Geluk is tweerichtingsverkeer op die manier, geen private party ;) en mensen zijn nou eenmaal geen solitaire wezens.

Van iemand die helemaal afgezonderd, zonder enige intieme verbintenis met een ander gelukkig kan zijn (je hebt ze... monniken en zo) wil ik nog wel aannemen dat geluk in jezelf zit. Maar zelfs dan zou je kunnen stellen dat ze die eenzaamheid en complete afsluiting van invloeden door anderen nodig hebben om gelukkig te kunnen zijn..... en ze dus ook afhankelijk zijn van iets anders dan alleen zichzelf.

Voor alle mensen met intieme verbintenissen ligt geluk zoeken/voelen in elk geval veel genuanceerder dan alleen in jezelf, vind ik.


Anyway, dat was even mijn persoonlijke oratie over geluk ... scusi, kan het niet laten.. :wink:

Dan je verdere verhaal.
Je twijfels en terughoudendheid laten voor mij een grote mate van zorgvuldigheid zien in hoe je omgaat met de toch soms precaire situaties die zich kunnen aandienen. Alle lof. Ik denk dat het echt de beste manier is om het zo te doen. Per situatie en per persoon afwegen wat wel of niet wijs en gewenst is. Grenzen verschuiven soms naar voren of naar achteren en dat is niet te voorspellen. Dat je gelukkig bent (in jezelf 8) ) door en met anderen is het belangrijkste.

Geluk is het kostbaarste bezit denk ik wel eens. Het hangt met alles in een mensenleven samen. Relaties, gezondheid, ontwikkeling van de geest, etc etc.

Geniet ervan zou ik zeggen, met af en toe een lastig kruispunt en ja, wie weet ooit ook een doodlopende weg. Wie zal het zeggen. Niemand die het weet. Maar dat geldt voor elk mens in elke denkbare verbintenis met anderen.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 22 juli 2009, 13:44

Mooi beschreven Monique :)

Ik heb toch zo mijn twijfels over je twee zoons; weet je zeker dat ze niets doorhebben? Vragen ze nooit verder, na een gegeven excuus? Vragen ze zich niet af of jullie elkaar belazeren (dat zou natuurlijk zonde zijn)? Misschien weten ze het wel, maar wìllen ze het niet weten :lol: :wink: ?

Ik kan het maar moeilijk geloven dat 2 jong-volwassen thuiswonende jongens ècht niets doorhebben :shock: :wink:

Ben daardoor wel benieuwd naar jullie creatieve excuusjes ;)

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 22 juli 2009, 14:18

Dat benauwende had ik ook sterk, dat wij 100% verantwoordelijk waren voor het geluk van de ander. Terwijl ik van mening ben dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Dat stukje 'geluk' en gevoel van 'heel zijn' dat vaak ontbreekt moet ook via andere wegen te vinden zijn.
De door jouw benoemde logica dat geluk in jezelf zit verhoudt zich dan toch niet met het zoeken van dat geluk in die extra andere persoon? Als geluk in jezelf zit is dat ook te bereiken in alleen een vaste relatie, of zelfs helemaal alleen. Als dat dan niet lukt (zoals bij jou/jullie) dan ligt dat dus aan jezelf, volgens de logica die je met deze uitspraak aangeeft.

Die logica deel ik dus niet.....
Ik ook niet ;-)

Eerlijk gezegd snap ik niet hoe je tot deze conclusie bent gekomen.

Ik zei: je eigen geluk is je eigen verantwoordelijkheid, het betekent niet dat je een ander niet nodig hebt, heel erg zelfs. Ik heb moeite met het idee dat je 'mag verwachten' dat je partner 100% in je geluk zal en kan voorzien. Dat is een oneerlijke en onrealistische verwachting.
Het is dan een hele zoektocht, je hele leven lang, te ontdekken waar het geluk voor jezelf in zit. Het is zeer complex en het gunnen aan de ander om te zoeken en te mogen ervaren is een geschenk van puur liefde.
Waar het vaak mis gaat is dat één de liefde van de ander niet voldoende doorheeft en waardeert, en dus niet zorgvuldig mee omgaat. Ook is het een bedreiging, de ego voelt angst, voor verlating, voor niet meer genoeg te zijn, etc. en vecht terug.

(moet nu helaas weg, ik kom hier later weer op terug)
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » wo 22 juli 2009, 14:23

@ Monique.

Got it and got it wrong waar het mijn conclusie betreft.
Gelukkig, want daar ben ik in het geheel niet rouwig om, integendeel zelfs. :)

Evenwel is elke verwachting van 100% geluk onrealistisch en zelfs onhaalbaar, zelfs als je de meest fantastische kerels zou kunnen krijgen die er maar zijn.
Wie zong dat ook weer?
Love is a battlefield.....

Kim nog wat geloof ik.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 22 juli 2009, 15:55

Pat Benatar, geloof ik :)

Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 6:44

Berichtdoor Dominique » wo 22 juli 2009, 15:59

hee..die naam zocht ik van de week
:shock:

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » wo 22 juli 2009, 16:37

Oh jaaah! Pat Benatar...:D
Wel een leuke song vond ik dat toen.

Hoe ik nou weer aan Kim kom? :roll:
De leeftijd zullen we maar zeggen dan... (ahum).

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 22 juli 2009, 16:44

Mooi beschreven Monique :)

Ik heb toch zo mijn twijfels over je twee zoons; weet je zeker dat ze niets doorhebben? Vragen ze nooit verder, na een gegeven excuus? Vragen ze zich niet af of jullie elkaar belazeren (dat zou natuurlijk zonde zijn)? Misschien weten ze het wel, maar wìllen ze het niet weten :lol: :wink: ?

Ik kan het maar moeilijk geloven dat 2 jong-volwassen thuiswonende jongens ècht niets doorhebben :shock: :wink:

Ben daardoor wel benieuwd naar jullie creatieve excuusjes ;)
Jess, daar heb je ook helemaal gelijk in en vraag ik mijzelf het ook wel eens af.

Ik zal even voor de volledigheid iets meer vertellen.

Wij spreken (nog) niet zo vaak af. Er zit dus nog geen regelmaat in. Om de twee weken ga ik door de week 1x na mijn werk naar mijn vriend, soms blijf ik de nacht slapen. Ik heb wel eens een forum kennis als excuus gebruikt, en ook mijn werk (zakendiner e.d.).
Mijn man spreekt ook niet elke week af. Zijn werk is een heel goed excuus, zijn werktijden zijn vaak onregelmatig.
Thuis praten we nooit erover als de jongens bij zijn (héhé), er wordt niet gebeld. De jongens zijn ook vaak te stappen over het weekend of blijven zelf ook te logeren bij vriendinnen.
Mochten ze iets vermoeden dan denk ik dat ze het 'niet willen weten' en zolang dingen verder gaan zoals altijd, waarom erin roeren.
Gelukkig hebben ze het druk zat met hun eigen dingen.

De oudste is door de week niet thuis ivm zijn studie.

Beide vriend/in wonen niet bij ons in de buurt en is de kans dat de jongens er ongevraagd mee geconfronteerd worden door anderen zeer klein/nul.

Nu dus het probleem eigenlijk, we willen vaker en regelmatiger afspreken. We weten allebei dat het onvermijdelijk is dat de jongens toch op een gegeven moment ernaar gaan vragen.
Wat is nu wijsheid? Zelf een gesprek met hun aangaan en proberen uit te leggen wat de motivaties zijn en hoe we invulling eraan willen geven? Wachten tot ze zelf gaan vragen (terwijl je al een tijdje excuses loop te verzinnen) en de risico neem dat ze belazerd zullen voelen?
We zitten erg met hun leeftijd: het kan een voordeel zijn of een nadeel. Wat zou ik willen op die leeftijd?

Ze zijn in het algemeen altijd wel respectvol naar ons toe, waarderen onze meningen en zo. Dit met hun delen zou leerzaam kunnen zijn voor hen, dat er meerdere manieren zijn van liefhebben. Vooral nu dat ze zelf af en toe worstelen met hun eigen relaties.
Maar ik kan me goed voorstellen dat ze liever zien dat pa en ma keurig genoeg aan elkaar hebben. Dat gezegd hebben weten ze van ons allebei dat we niet bepaald preuts zijn, maar lopen verder niet met ons sexleven te koop.

Maar goed, het blijft heel persoonlijk en voor iedereen verschillend. Het hangt van de karakter van het 'kind' af, je relatie met je kind, zijn eigen idealen, etc.
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 22 juli 2009, 17:04

@ Monique.

Got it and got it wrong waar het mijn conclusie betreft.
Gelukkig, want daar ben ik in het geheel niet rouwig om, integendeel zelfs. :)

....
pfff, gelukkig! :wink:

Jammer dat ik even weg moest, het momentum is er een beetje uit.

Maar om het even over geluk te hebben...ik verwacht niet altijd gelukkig te zijn. Trouwens gelukkig kan je helemaal niet 'zijn'...je kunt het alleen ervaren. En hoe vaker je een geluksmoment ervaar hoe bevredigender het leven voor je word.
Regelmatig zie ik mensen hiermee worstelen: ze willen gelukkig zijn en zijn gefrustreerd omdat het niet lukt...het kan helemaal niet en verwachten ze onmogelijke dingen...ga dan iets doen waar je plezier in hebt en ervaar dáárin het geluk...en hoe vaker je die geluksmomenten opzoek in je leven...

:oops: psychologie á lá Monique ...we waren zo aan het doorzagen over geluk en kwam deze gedachte bij me op.

Thuis heb ik een stukje ingelijst:

"Happiness is like a butterfly,
the more you chase it,
the more it will elude you,
but if you turn your attention
to other things, it will
come and sit softly
on your shoulder..."

vreeezelijk off-topic, sorry!
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » wo 22 juli 2009, 17:16

Geluk komt in het engels meer overeen met luck of good chance dacht ik. Iets wat je al dan niet toevalt/bedeeld wordt. Happiness is meer een synoniem met blijdschap. Welk punt raakt iemand verzadigd? Wanneer is iemand tevreden? En dat in de loop van de tijd. Hoe groot zijn iemands verwachtingen? En heeft iemand een reeel beeld van het leven? Kan/mag hij/zij wel zoveel geluk en gelukjes wel verwachten? Hopen kan altijd natuurlijk :roll:

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 22 juli 2009, 17:28

(Happiness kan ook vertaald worden naar het geluksgevoel waar we het hier over hebben. Are you happy, in life? -betekent niet hoevaak je lachend rondloopt in je leven. Maar heeft meer te maken met juist dat gevoel van verzadiging, betekenis..)

Maurice
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 09 oktober 2002, 1:01
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Maurice » wo 22 juli 2009, 17:33

I know. Wilde alleen maar even stellen dat we niet boven de realiteit moeten wensen, want dan wordt je zeker ongelukkig. Aan de andere kant is kiezen en weten wat je kiest en de mogelijkheden die in het keuze object of situatie liggen wel bepalend voor of je ruimte en lucht en beweging of keurslijf zult hebben.

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » wo 22 juli 2009, 17:33

@ Monique

Onderstaande wijsheid staat ergens op mijn eigen website:

Happiness is a butterfly, which when pursued is just beyond your grasp, but if you will sit down quietly, may light upon you.

Nathaniel Hawthorne



Het lijkt erg op die regels van jou... :wink:

En hoezo heeeeel erg off-topic...
Relaties en het wel of niet verhullen daarvan plus de gevolgen die daar weer uit voortvloeien bepalen een groot deel van de (on)gelukservaringen toch?

Neem nog een gelukskoekje bij de thee ...
Die Chinese dingen met zo'n papiertje erin...

baby_19
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 31 augustus 2005, 23:36

Berichtdoor baby_19 » do 23 juli 2009, 2:35

Aan de overkant hebben wij een gezin wonen met kinderen. Ik weet nauwelijks iets over dit gezin en dus al helemaal niet wat voor relatie voorkeur deze mensen hebben.
Maar om het kort te houden. De buurvrouw heeft duidelijk laten maken dat ze mijn vriend wel zag zitten en seks wilde hebben.
Mijn vriend zei nee tegen een vrouw die 2x zo oud was.
De buurvrouw is vreselijk beledigd nu en zegt mijn vriend geen gedag meer.
Wat er vooral bij mij op kwam was dat als je vreemd wil gaan... hoe stom ben je dan om met je buurman aan te pappen met het gevaar dat de buurman daar totaal niet op in wil gaan en zijn vriendin er achter kan komen. En daarnaast zou haar eigen man hierachter kunnen komen. al weet ik natuurlijk niet wat ze afgesproken hebben en mischien wist haar man dit al.

Dusja ik vind alles prima. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij wil. Maar ik vind niet dat je zo brutaal mag zijn om zomaar in andere relaties te gaan zitten wroeten.
Enja mijn vriend vertelde het mij gewoon en ik kijk nu wel heel scheef tegen deze buurvrouw aan ja. Ik vind het raar en een beetje zielig. Dus iedere keer als ik de buurvrouw zie kan ik een glimlach niet onderdrukken.
Verders kan ik mij niet druk maken om andermans relatievorm. Maar ik heb wel mijn eigen mening. Die vind ik alleen wel alleen belangrijk voor mezelf.
Act like a lady, think like a man..


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten