M/V en omgaan met problemen

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

organic
Berichten: 999
Lid geworden op: do 18 juli 2002, 1:01

M/V en omgaan met problemen

Berichtdoor organic » vr 16 maart 2007, 10:54

Mannen focussen zich op een bepaald probleem, of bijten zich daar in vast, terwijl vrouwen als in een helikopter boven de probleem situatie cirkelen, ondertussen controle en overzicht houdend, hoor ik iemand op de radio zeggen.

Altijd oppassen geblazen als iemand begint over dè man en dè vrouw, maar het zal doorgaans wel zo zijn, neem ik aan. Wat is jullie ervaring hiermee?

AnneBelle
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 18 februari 2005, 10:28
Locatie: Aan zee

Berichtdoor AnneBelle » vr 16 maart 2007, 11:09

Misschien komt het hierdoor ?

Mannen gebruiken als ze praten slechts 1 hersenhelft, bij vrouwen werken de twee hersenhelften samen en zijn er veel meer gebieden bij de communicatie betrokken. Mannen zijn nog steeds erg op actie en oplossen van problemen gericht terwijl vrouwen meer communiceren vanuit een sociaal oogpunt. Mannen communiceren vrij direct en gebruiken weinig woorden, vrouwen communiceren vaak indirect en gebruiken veel meer woorden.

Als twee vrouwen een probleem hebben zullen ze er uitgebreid met elkaar over gaan praten, ze zullen zich inleven in het gevoel van de ander en na het gesprek zullen ze zich waarschijnlijk beter voelen en misschien een oplossing hebben gevonden.
Als twee mannen een probleem bespreken wisselen ze enkele zinnen en gaan dan bijna onmiddellijk over op actie om het probleem snel op te lossen.

De vrouw wil over haar zorgen en problemen kunnen praten en dat niet in de eerste plaats om oplossingen te vinden, maar om gevoelens te delen. De man ervaart dit als een vraag om hulp en is in die situatie vooral geneigd oplossingen te gaan zoeken en aanreiken. Hij luistert vrij kort en denkt dat hij het probleem wel even kan oplossen. Daardoor voelt de vrouw zich juist afgescheept en afgewezen. Zij heeft behoefte aan iemand die luistert en begrijpt en door de ongevraagde oplossing voelt ze zich niet serieus genomen. De man begrijpt niet waarom de vrouw ontevreden is met zijn oplossing en begrijpt niet waarom de vrouw er nog steeds over wil praten. De vrouw heeft dus de indruk dat de man niet naar haar luistert, echter zijn mannelijke hersenen staan hem hierbij in de weg. Als vrouwen duidelijk maken dat ze geen oplossing willen maar alleen over het probleem willen praten en mannen de tijd nemen om zonder het aanreiken van een oplossing te luisteren, zouden heel wat conflicten in een relatie voorkomen kunnen worden.

Over het algemeen gezien lijkt de communicatie techniek van vrouwen beter dan die van de mannen, echter in een noodsituatie zoals een noodlanding is de korte en directe communicatie techniek van de man in het voordeel.
Afbeelding Liefhebben is meer lief dan hebben.

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » vr 16 maart 2007, 11:49

Ik krijg juist regelmatig het "verwijt" dat ik onmiddelijk op zoek ga naar een oplossing en adviezen en tips begin uit te delen wanneer iemand bij mij komt met een probleem.

"Ik hoef geen oplossing...
ik wou alleen maar mijn verhaal kwijt" .... krijg ik dan te horen.

Ik ben (zover ik weet) 100% vrouw met vrouwenhersens.
Maar al jaren en jaren alleen-wonend met verantwoordelijkheden t.o.v. kinderen, pleegkineren en andere familie-leden en innige vrienden.

Met andere woorden.... gewend om mijn eigen boontjes te doppen, voor mijzelf na te denken, mij onafhankelijk op te stellen en voor anderen te zorgen.

Lijkt dat veel op de maatschappelijk/sociale rol van de germiddelde man ??? ... misschien ? (zonder te willen generaliseren)
Mijn hersens gedragen zich voor een groot deel zoals ook veel mannen-hersens zich gedragen.
Ze moeten wel want ik heb mijn hersens door de jaren heen geleerd om zich zo te gedragen. En dat hebben 'die' mannen hoogstwaarschijnlijk ook gedaan.

Wat ik wil zeggen....
Er is inderdaad een biologisch verschil in structuur van de hersenen bij aanvang van ons leven. Maar ik geloof niet dat onze wijze van omgaan met problemen genetisch bepaald is.

Ik geloof wel in aangeleerd gedrag.
En ook hersens zijn 'gedrag' aan te leren.
De hersens gedagen zich zoals ze getraind worden.


Voor ieder die dáar meer over wil lezen is er voldoende wetenschappelijke literatuur voor handen.
Ingewikkeld ? ... met een beetje oefening kunnen ook vrouwen-hersens dat best aan ! :wink: (niet slaan ... grapje ...grapje !!)

Melixande*


* met maakbare hersens

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » vr 16 maart 2007, 13:22

:) :) :)

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Brood » vr 16 maart 2007, 13:41

Yin en Yang - Kop of Munt

Helicopteren en dan bijten of eerst bijten en dan helicopteren;-)

Broodje, weet dat mannen en vrouwen verschillen als dag en nacht... maar beiden moeten opstaan en beiden gaan naar bed
Brood, worst case scenario;-)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 16 maart 2007, 15:29

Ja ik geloof ook wel in aangeleerd gedrag, maar het is ook een feit dat die hersenen nèt anders in elkaar zitten (maar van mens tot mens verschilt dat ook). Nurture Nature verhaal...

Ik heb het altijd beter kunnen vinden met het mannelijk geslacht, bij een groep vrouwen voel ik me vaker niet op mijn plek, een buitenstaander.
Terwijl ik wel een onwijze ouwehoer ben hoor :lol: Maar onderwerpen zijn anders.

Vriendinnen waar ik echt herkenning in vind ervaren dat net zo. Ik zie ze dan ook niet zo vaak omdat we niet zo houden van het agenda-pak gedoe en het stipte telefoontje 2 keer per week :lol: (-iets dat in mijn ogen ook typisch vrouwelijk is, waar ik mannen ook wel eens over hoor). Die vriendinnen hebben eigenlijk ook vooral mannelijke vrienden...

Ik ben ook probleemgericht, een aanpakker. Maar daarbij vind ik het ook wel fijn om alleen maar gevoelens te delen.

Maarja, ik kom ook uit een nest waar traditionele rolpatronen niet bestaan (Mama carrierevrouw)

Sja wat ik wil zeggen; ik vind het redelijk zichtbaar waar je onderscheid in kan maken. Je hebt onwijs vrouwelijke vrouwen in doen en handelen, en onwijs mannelijke mannen. Maar ook zoveel die ertussen zweven...

Er zijn meer planeten dan Venus en Mars. Volgens mij kom ik van Mercurius ofzo :lol:

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Brood » vr 16 maart 2007, 15:32

Hé wat grappig Jessebel, daar kom ik ook vandaan

Broodje, van Mercurieus
Brood, worst case scenario;-)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 16 maart 2007, 15:56

Gegroet!


E.T. phone home 8)

Dolce Vita
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 21 januari 2007, 19:55
Locatie: Het hoge Noorden

Berichtdoor Dolce Vita » za 17 maart 2007, 19:08

Jessebel, er zijn manlijke vrouwen en vrouwelijke mannen en dan nog alles wat daar tussen in zit. Dus voel je niet noodgedwongen in een vakje gestopt waar je je niet thuisvoelt.

De stereotypen als Mars en Venus zijn er toch vooral om wat zaken op een rijtje te zetten? Maar meer ook niet. Als mensen zo makkelijk in vakje te vangen waren was het leven een stuk makkelijker (en saaier!).

Maar het helpt soms wel om wat meer inzage te krijgen in veel voorkomende reactie patronen. Mij wel tenminste en ondertussen blijf ik me verbazen hoeveel verschillende mensen er rondlopen: geen twee dezelfde!
Laatst gewijzigd door Dolce Vita op zo 18 maart 2007, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 18 maart 2007, 0:27

Voor mij hangt het echt van de persoonlijkheid en van de manier van leven af.
Voor m'n werk leef ik vooral in een mannenwereld daarin zijn allerlei verschillende houdingen ten opzichte van een probleem . Sommige mannen houden controle over een hele situatie zelfs als hun aandacht naar een probleem gaat dat onmiddelijk moet worden opgelost . Anderen stellen de oplossing uit omdat ze gewoon geen tijd of middelen hebben om een probleem doelmatig aan te pakken.
Zelf moet ik privé meestal ook alles op eigen houtje oplossen , meestal probeer ik eerst met eigen middelen en lukt dat niet zal ik beroep doen op professionnelen maar in dat geval verlies je wel vaker wat controle.....( Ze komen pas wanneer ze kunnen bv....

Een aspect dat voor mij belangrijk is , is vermijden dat ik het probleem voor mezelf te donker ga afschilderen , soms lijkt het wel of ik alles van te voren zou willen afwegen , dit werkt remmend en is "overcontrole" :wink:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » zo 18 maart 2007, 10:23

Wat ik merk is dat mannen zichzelf beter kunnen 'verkopen' en dat vrouwen meerdere dingen tegelijkertijd kunnen doen.
Of vrouwen daarbij overzicht en controle hebben is daarbij de vraag.
(waar las ik dat toch laatst dat iemand, een vrouw dus, van de trap gevallen was omdat ze alles in één keer naar boven wilde slepen; hoe herkenbaar. Waarom twee of drie keer lopen als je alles tegelijkertijd kan doen?)

Wat droomvlinder zegt herken ik.
In mijn werk ben ik anders dan privé. Werken met mannen is (voor mij, maar ik kom uit een mannengezin) in het algemeen prettiger dan met vrouwen. Maar werken met alleen maar mannen, liever niet.
Dat is nou het mooie van mannen en vrouwen. Ze vullen elkaar aan, ieder met zijn eigen kwaliteiten.
Ik hou van het 'no nonsense' van mannen, het doelgerichte, maar ook van het op allerlei manieren naar een probleem kijken van vrouwen (heet dat misschien 'beren op de weg zien'?).

En Jessebel, hier ook een 'carrièrevrouw' :wink: . Laten we maar zeggen dat ik in ieder geval fulltime werk...
Maar wel lichtjes verzand in toch het traditionele rollenpatroon. Ik voel me verantwoordelijk voor het zorgen voor een 'thuis'. Dat zorgen hè...
Nature, Nurture?

En zo kan ik nog wel uuuuuuren doorgaan...
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

dams
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 april 2007, 12:29
Locatie: Arnhem

Berichtdoor dams » za 21 april 2007, 19:23

Man of vrouw.......in mijn opinie gaat ieder individu op zijn eigen manier met problemen om 8)

Quibus
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 09 augustus 2002, 1:01
Locatie: 't Brabantse Land

Berichtdoor Quibus » zo 22 april 2007, 15:30

Man of vrouw.......in mijn opinie gaat ieder individu op zijn eigen manier met problemen om 8)
Dat vind ik de meest wijze opmerking die in in dit hele onderwerp voorbij heb zien komen! :-)

Altijd dat gedoe om mensen in een bepaald hokje te persen... Mensen verschillen natuurlijk van elkaar, maar ik vraag me steeds vaker af in hoeverre we met zijn allen krampachtig verschillen in geslacht proberen te laten zien die in werkelijkheid vooral verschillen in karakter tussen individuen zijn.

Daarnaast, hoe meer mensen op elkaar lijken, des te meer ze hun best te doen om de minieme verschillen toch maar te zien.
Concentreer je vooral op de mogelijkheden, niet alleen op de beperkingen.

Searcher
Berichten: 579
Lid geworden op: wo 21 december 2005, 6:43
Locatie: Leiden, ondernemer

Berichtdoor Searcher » zo 22 april 2007, 15:43

Leuk topic.

Waar ik (als man) soms wel moe van wordt is dat het alleen maar praten over een probleem door vrouwen het probleem niet oplost. En op zich is dat niet erg, maar als ik vier á vijf keer per jaar "hetzelfde liedje" hoor van mijn vrouw denk ik wel eens: Los het dan een keer op!

Dan reageer ik na de derde of vierde keer wel eens wat onverschillig, ja...


searcher

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » zo 22 april 2007, 16:48

:lol: off topic maar searcher ik moest echt lachen om je posting,

zonder af te doen aan de serieuze ondertoon van je posting

sfinxs


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten