???

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

patrick
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 06 oktober 2004, 14:36

Berichtdoor patrick » vr 19 september 2008, 10:47

Kijk, die discussie van Madeliefje en Paniscus is dus zo'n voorbeeld......
rijp voor een communicatietraining,
dus wat dat betreft helemaal on topic 8)
AANRAKEN........raakt je

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Berichtdoor akelei » vr 19 september 2008, 11:20

:)
Laatst gewijzigd door akelei op wo 29 juli 2009, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

flauw van
Berichten: 415
Lid geworden op: vr 18 juli 2008, 11:22

Berichtdoor flauw van » vr 19 september 2008, 12:10

[quote="akelei"]Flauwvan:
Wel herkenbaar inderdaad. Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre het lukt om elkaar helemaal te begrijpen. Ik denk het eigenlijk niet, maar dat is het streven ook niet. Maar het zit nog heel wat verschil tussen niet, een beetje of helemaal begrijpen.
Als ik vragen mag: wanneer ben je begonnen met een andere benadering? Was daar een bepaalde ‘trigger’ voor?

[/qoute]

De ''trigger'' was in januari.
Toen hadden we weer eens ruzie om iets wat stoelde op onbegrip.
En hebben we serieus overwogen om uit elkaar te gaan.
Veel verdriet ,ellende,je weet hoe dat gaat.
Ik ben totaal uit mn slof geschoten,ben er erg van geschrokken.
Een ruzie tot daar aan toe,bij wie niet.
Maar dit was anders.
Van schrik heb ik me anders opgesteld,en gaan denken ""hoe pak ik dit in vredesnaam aan,ik wil hem niet kwijt''.
En waar 2 vechten hebben 2 schuld,hand in eigen boezem.
Heb er met een vriendin over gehad,en die gaf me dit aan.
En het helpt ons,mij echt.
Duurde wel even voor ik het onder de knie had,om niet direkt op het moment van irritatie te beginnen.
Maar aangeven op een rustiger moment in mezelf dat ik praten wil.

Dolce Vita
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 21 januari 2007, 19:55
Locatie: Het hoge Noorden

Berichtdoor Dolce Vita » vr 19 september 2008, 12:19

Miscommunicatie komt vaak door onjuiste aannames en onjuiste invullingen. Als je elkaar nog maar pas kent vraag je vaak feedback en of de ander er ook zo over denkt. In langere relaties slipt dat weg. Juist omdat je elkaar zo goed kent denk je dat je al weet wat de ander wil gaan zeggen of ergens van vindt.

Als iemand dan wat anders zegt dan hoor je dat niet of wil je dat niet horen. het was immers......

Relatietherapie is voor een groot gedeelte communicatie training. Heel handig daarbij is dat om de beurt niet meer dan 2-3 zinnen gezegd mogen worden en dat de ander voordat ie iets terugzegt eerst moet samenvatten wat de ander daarvoor gezegd of bedoeld heeft volgend hem/haar.

Dus iets van: je hebt nooit zin in sex en zit altijd achter de computer dus je geeft eigenlijk niets meer om me.

De valkuil is dan om dat tegelijk te gaan bestrijden of ontkennen en dan gaan de emoties al in het rode gebied en luisteren we niet meer.

Geeft eens terug: Als ik het goed begrijp denk jij dat omdat ik steeds achter de computer zit dat ik niets meer om je geef?

Dan voelt de andere partij zich in ieder geval gehoord en begrepen en staat dan wel open voor een reactie. Als je onjuiste feed back krijgt kun je je boodschap in andere woorden herhalen, waarna weer feedback moet komen net zolang totdat deze weergeeft wat de zender bedoelde.
Geluk is een geschenk voor hen die het durven uit te pakken.

Dolce Vita
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 21 januari 2007, 19:55
Locatie: Het hoge Noorden

Berichtdoor Dolce Vita » vr 19 september 2008, 12:20

Het Mars en Venus boek: alleen de eerste paar hoofdstukken bevatten nieuwe info, de rest is herhaling. Belangrijkste boodschap (even gechargeerd): als mannen problemen hebben willen ze er teruggetrokken en zonder andere over nadenken en vooral NOG NIET met anderen over praten, tenzij deze concrete oplossingen biedt.

Vrouwen willen als ze problemen hebben er met zoveel mogelijk mensen over praten. Ze zijn helemaal nog niet gericht op oplossingen in die eerste fase maar willen gehoord en bevestigd worden en zoeken steun en contact.

Dus als een vrouw problemen heeft denkt die man vanuit zijn eigen reactie patroon en de allerbeste bedoelingen: ik zal haar maar even met rust laten: FOUT dus, dat verwacht die vrouw juist niet. Die wil aandacht en er over praten maar GEEN rationele oplossingen nog.

Als een man een probleem heeft dringt de vrouw zich op en probeert er met hem zoveel mogelijk over te praten. FOUT, die man wil dus met rust gelaten worden.

Als de man zijn vrouw nu eens op de vrouwelijke reactie manier benaderd en de vrouw de man op de mannen manier gaat het al een stuk beter. FF een trucje dat je door moet hebben als man (en vrouw?)

Daar zou je geen 200blz voor nodig moeten hebben om dat uit te leggen
Geluk is een geschenk voor hen die het durven uit te pakken.

Thomas_K
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 27 juni 2003, 22:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Thomas_K » vr 19 september 2008, 20:03

Relatietherapie is voor een groot gedeelte communicatie training. Heel handig daarbij is dat om de beurt niet meer dan 2-3 zinnen gezegd mogen worden en dat de ander voordat ie iets terugzegt eerst moet samenvatten wat de ander daarvoor gezegd of bedoeld heeft volgend hem/haar.
Je hebt helemaal gelijk. Het 'gehoord worden' is erg belangrijk voor de ander en het is niet echt moeilijk om dit te laten blijken. Dat hoort ook tot de zgn. 'Nanny-rules'. Het heeft een wonderbaarlijk effect op peuters en kleuters als je hun klachten en problemen verwoordt en samenvat. Een neveneffect is wel dat onze kinderen al weglopen als je zegt dat je heel goed begrijpt dat ze zin hebben in een snoepje. Op jonge leeftijd leren ze al dat het door de ander samenvatten van je eigen argument vaak niet veel goeds betekent.

Dus de tip is toch om de persoon die jouw argumenten briljant verwoordt te wantrouwen....

Helaas.

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Berichtdoor akelei » do 25 september 2008, 16:58

:)
Laatst gewijzigd door akelei op wo 29 juli 2009, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » wo 01 oktober 2008, 9:22

Hoewel ik vanuit mijn werk de cursus 'effectief communiceren' heb gevolgd bij Schouten en Nelissen (www.sn.nl) heb ik er ook de 'wereld' aan gehad in mijn privéleven.

Het belangrijkste dat ik ervan opgestoken heb is dat je alle communicatie interpreteert vanuit je eigen referentiekader. En dat jouw referentiekader niet die van een ander is.
Ik vind het voorbeeld van Dolce Vita hierbij heel sprekend.
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 01 oktober 2008, 11:04

Het Mars en Venus boek: alleen de eerste paar hoofdstukken bevatten nieuwe info, de rest is herhaling. Belangrijkste boodschap (even gechargeerd): als mannen problemen hebben willen ze er teruggetrokken en zonder andere over nadenken en vooral NOG NIET met anderen over praten, tenzij deze concrete oplossingen biedt.
...
Dus als een vrouw problemen heeft denkt die man vanuit zijn eigen reactie patroon en de allerbeste bedoelingen: ik zal haar maar even met rust laten: FOUT dus, dat verwacht die vrouw juist niet. Die wil aandacht en er over praten maar GEEN rationele oplossingen nog...
Als ik een probleem heb gedrag ik me als een man, teruggetrokken en weinig praten.
Manlief wil dan wel praten, vindt het vreselijk als ik niets zeg. Als ik dan wel mijn verhaal doen...GEEN OPLOSSINGEN aub! alleen begrip en meeleving :lol: Dat rationele komt inderdaad later pas.

Als manlief het moeilijk heeft wil hij AANDACHT!! Mijn eerste reactie is om me terughoudend op te stellen, hem de ruimte geven. Vindt hij vreselijk.

:lol: Tjonge, talk about mixed signals! 3x raden waar onze ruzies over gaan.
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Berichtdoor Paniscus » wo 01 oktober 2008, 11:39

Dus als een vrouw problemen heeft denkt die man vanuit zijn eigen reactie patroon en de allerbeste bedoelingen: ik zal haar maar even met rust laten: FOUT dus, dat verwacht die vrouw juist niet. Die wil aandacht en er over praten maar GEEN rationele oplossingen nog...
Als ik een probleem heb gedrag ik me als een man, teruggetrokken en weinig praten.
Manlief wil dan wel praten, vindt het vreselijk als ik niets zeg.

Als manlief het moeilijk heeft wil hij AANDACHT!! Mijn eerste reactie is om me terughoudend op te stellen, hem de ruimte geven.
@Monique is er ook een planeet tussen Mars en Venus ?
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Thomas_K
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 27 juni 2003, 22:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Thomas_K » wo 01 oktober 2008, 13:25

@Monique is er ook een planeet tussen Mars en Venus ?
Je zal het niet geloven, maar tussen Mars en Venus ligt de planeet Aarde.

Kronkel

Berichtdoor Kronkel » wo 01 oktober 2008, 14:31

:lol:

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » wo 01 oktober 2008, 18:05

@Monique is er ook een planeet tussen Mars en Venus ?
:lol: ...ik m'n eigen druk maken en zitten we toch goed

:P
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Dolce Vita
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 21 januari 2007, 19:55
Locatie: Het hoge Noorden

Berichtdoor Dolce Vita » ma 06 oktober 2008, 14:06

Zo is het. Het vervelende is dat de theorie altijd zo makkelijk lijkt alleen de praktijk......

Het zijn allemaal zeer nuttige bouwstenen maar je hebt nog steeds een handige metselaar nodig om er een mooi muurtje van te maken.

Metselaars genoeg, stenen genoeg te vinden als je even rondkijkt en zo hier en daar wat graaft. Nu nog handig worden.....heet dat geen levenservaring?
Geluk is een geschenk voor hen die het durven uit te pakken.


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten