anticonceptie staafje

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » ma 26 november 2007, 23:31

Ik heb ooit orgamentril voorgeschreven gekregen toen ik mijn menstruatie wilde uitstellen.. ik ken het niet als voorbehoedsmiddel....

Weet wel, dat ik na gebruik daarvan HEEL VEEL last had van PMS en dat de menstruatie veeeeeel erger was.


Maar dat had ik voor de date wel over ;)

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » di 27 november 2007, 10:02

Hoi pipje,

Het is ook niet echt een anticonceptie middel, ik ben momenteel ook niet veilig.. dit is om te testen of ik eventueel een staafje mag. Gaat dit goed dan krijg ik waarschijnlijk een staafje.. maar ik weet nog steeds niet of ik daar blij mee kan zijn. Ik hoor namelijk zoveel verschillende verhalen erover..

Groetjes Badeendje.

ps na jou beschrijving verheug ik me al op het stoppen met deze pillen. :o de eerste vijf dagen dat ik ze innam had ik ookal pms... :?
Wat is het leven mooi

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » di 27 november 2007, 10:24

een van de meisjes bij mij op kot had zo een staafje, je kon het voelen zitten in haar arm (een hoop paniek bij de jongen die dat al "vechtend" met haar ontdekte) ik denk dat het voor 3 jaar was dat het er in zat en dan moest het er weer uit... maar tegen die tijd kan het wel zijn dat het er operatief uitgehaald moet worden als het vergroeid is met weefsel in de arm...
brrrr.... dat vond ik toch maar een beetje eng...
maar ze is in ieder geval niet zwanger geworden, dus het werkte wel voor haar..
:) Live to love, love to love, love to live! :)

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » di 27 november 2007, 10:26

Hoi Satine..
dankje.. eindelijk een semi positief antwoord.. stelt me toch weer een beetje gerust... toch zal ik zelf moeten kiezen en ik weet het niet.. maar mijn gyn wilt liever niet dat ik een spiraaltje neem.. maar daar zitten toch dezelfde hormonen in, dus tja.. ik weet t niet...:) het lijkt me trouwens erg eng om het idee te hebben dat het spiraaltje kan vast groeien... bah..
Bedankt!

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 27 november 2007, 12:31

Huisartsen praktijk waar ik bij zit, schrijven het staafje niet voor vanwege de bijwerkingen en de onveiligheid. De kosten en baten wegen niet tegen elkaar op, volgens hen.

Dat beslissen ze ook niet zelf; adviezen komen voor hen weer van een bepaalde overkoepelende medische raad.

Dus nee, voor mij werd dat geen staafje.

Ik heb nog steeds helemaal niets (volgens mij ben ik nu zo'n 4 jaar van de Pil. Ik wil alleen mijn eigen hormonen! :lol:)

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » wo 28 november 2007, 0:12

Nog even een korte reactie op het plaatsen van het spiraaltje... Bij mij moest het koperspiraal verwijderd worden. De gyneacoloog heeft dat op de gewone manier geprobeerd, maar dat deed kennelijk zo veel zeer bij mij dat ie het niet wilde doorzetten (ik draaide weg en hij vermoedde dat als hij was doorgegaan dat ik dan flauwgevallen zou zijn van de pijn). Mijn spiraaltjesverwisseling is dus onder narcose gebeurd, klein roesje en ik heb helemaal nergens last van gehad!
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 28 november 2007, 1:12

Wat was jouw ervaring met het koperspiraaltje Sannetje? Had je m laten verwijderen voor een nieuwe of voor Mirena?

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » wo 28 november 2007, 1:41

Ik heb de koperspiraal laten vervangen door een mirena, omdat die koperspiraal niet deed wat ie moest doen (mij beschermen tegen zwangerschap). Mijn ervaring met de mirena is heel positief: ik was al blij dat ik van de pil af was, maar vind de mirena echt een heel stuk prettiger dan de koperspiraal: met die laatste had ik vaak last van hevige hormale rugpijnen. Die zijn nu volledig weg. Ik had met de koperspiraal gelukkig geen last van zware menstruaties (1 à 2 dagen moest ik super-tampons gebruiken), maar nu heb ik vrijwel geen menstruatie meer (1 à 2 dagen gebruik ik 2 mini-tampons).

Omdat ik ooit een trombose heb gehad, is het mij sterk afgeraden de gewone pil of de nuvaring nog te gebruiken. De mirena geeft zo'n lage dosis hormonen af, dat zelfs mensen die heel hoog risico lopen op trombose tóch de mirena kunnen laten plaatsen.

Als ik jaren geleden had geweten wat ik nu weet, was ik veel eerder met de mirena begonnen!
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » wo 28 november 2007, 20:34

Hallo Allemaal...

Bedankt voor de reacties en ga gerust door met de discussie, ik lees op de achtergrond even lekker mee....

Toennet het ik trouwens wel een telefonisch conslut gehad met de gyn en heb hierin ook mijn problemen verteld over het staafje. Ze gaat nu dieper op de stof in en gaat ECHT onderzoeken of dat de oplossing is voor mij.. :D fijn dat je iemand hebt met open gedachtes en die zich niet aangevallen voelt..:)

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

snoezie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 december 2007, 21:10

Berichtdoor snoezie » zo 09 december 2007, 21:16

ik sta op het punt om lutenyl te gebruiken, dit is niet geregistreerd als anticonceptie (het is een progestageen alleen), maar als je dit continue doorneemt schijn je en je menstruatie niet meer te hebben, en beveiligd te zijn tegen zwangerschap, op de bijsluiter staat dat er geen bijwerkingen zijn

ik twijfel echter omdat dit een middel is dat normaalgezien pas in de menopauze gegeven word
heeft iemand ervaring met deze "pil"

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 10 december 2007, 8:49

Hoi Snoezie,

Nou ik denk dat het bijan dezelfde soort pil is als orgamentril (wat ik nu slik) deze bestaat ook alleen uit progestageene hormonen. de verhoudingen zouden denk ik alleen anders zijn.
Er zijn vele bijwerkingen hierbij. ik wil hier nu mee stoppen omdat ik hier nu al 3 weken continue pms heb door de orgamentril.. ik hoop dat het voor jou beter is!!
en als je er meer info over hebt, meld het even want ik ben toch nieuwsgierig
Groetjes Badeendje
ps welke anticonceptie gebruikte je hiervoor en waarom stap je over??
Wat is het leven mooi

snoezie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 december 2007, 21:10

Berichtdoor snoezie » ma 10 december 2007, 13:43

nee, het is iets heel anders dan hetgene jij zegt, ik had het op internet opgezocht en het is ook een progestageen, maar een ander

ik heb tegen de gynaecoloog gezegd dat ik van alle pillen bijwerkingen hebn en toen zei ze dat ik daar wel zou tegen kunnen, want dat er geen bijwerkingen zijn bij lutenyl ...
als je deze zou doornemen zou ze ook als anticonceptiemiddel kunnen, ik start ermee volgende week en zal je op de hoogte houden, ik zocht trouwens een middel om van mn hevige menstruaties af te komen

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 10 december 2007, 15:05

he snoezie,

Dankje. Ik ben sinds vanmorgen gestopt met orgamentril op advies van de huisarts. mijn pms waarvoor ik het kreeg is er niet van weg gegaan helaas. nu wat anders proberen.
en ik zou het fijn vinden als je me op de hoogte houdt!

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

snoezie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 december 2007, 21:10

Berichtdoor snoezie » ma 10 december 2007, 18:46

ik ga deze doornemen, de bedoeling is dat je dan helemaal niet meer menstrueert, ik heb regelmatig bloedarmoede door de hevige menstruaties, mijn gyn zei dat je deze (lutenyl) ook kan nemen volgens het schema van de pil (3 weken en 1 stopweek) maar de apotheker zei dat je deze constant moet innemen ...

snoezie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 december 2007, 21:10

Berichtdoor snoezie » di 11 december 2007, 11:09

ik ga deze doornemen, de bedoeling is dat je dan helemaal niet meer menstrueert, ik heb regelmatig bloedarmoede door de hevige menstruaties, mijn gyn zei dat je deze (lutenyl) ook kan nemen volgens het schema van de pil (3 weken en 1 stopweek) maar de apotheker zei dat je deze constant moet innemen ...
de bedoeling is dat er dan geen maandstonden meer zijn

het hormoon in lutenyl is nomegestrol


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten