anticonceptie staafje

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

anticonceptie staafje

Berichtdoor badeendje » zo 25 november 2007, 10:31

Beste mensen..

Sinds drie jaar heb ik vlak voor mijn mestruatie last van agressie, afstandelijkheid, de emotionele rollercoaster (zie ander topic) en hiervoor ben ik laatst naar de huisarts geweest. Die verwees me door naar de gyn voor een spiraaltje. Het probleem is dat de gyn mij geen spiraaltje wilt geven omdat zij zegt dat de kans dat deze verschijnselen verdwijnen klein is. Nu heb ik dus orgamentril en als dat goed gaat krijg ik een anticonceptie staafje en hier zou ik graag wat ervaringen over horen van andere mensen, want daar kon de gyn mij niet veel over vertellen.

Dus mijn vraag: wat voor ervaringen hebben jullie hiermee, en wat voor ervaringen dan wel
en wie heeft er ervaringen met orgamentril?

Alvast bedankt!!

Badeendje

Ps als mijn bericht wat hard en onhandig over komt, momenteel is de agressie en afstandelijkheid erger :twisted: , dus ik moet er denk ik weer mee stoppen
Wat is het leven mooi

Draak
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 18:44
Locatie: Rainbowland

Berichtdoor Draak » zo 25 november 2007, 21:59

Badeendje, ik had dat ook altijd met de pil. Vooral een dag ervoor dan kan je andere wel wat aandoen! Wat ik heb gedaan is gewoon ermee gestopt... al is dat niet een optie voor vele...
nog veel succes met het antwoord zoeken,
liefs,
draak

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 21:18

Hoi Draak,

Nee helaas is het voor mij geen optie om te stoppen met anticonceptie. Ik wil graag kinderen, maar als het even kan nu niet. Begrijp me niet verkeerd, ze zouden van harte welkom zijn als ze nu zouden komen!
Dus periodieke onthouding is ook geen optie. De kans dat dat mis gaat is te groot.
Toch heel erg bedankt voor je verhaal.
Wat is het leven mooi

Gebruikersavatar
Pandora
Berichten: 1709
Lid geworden op: ma 23 juni 2003, 21:08
Locatie: het hoge noorden verzorgende IG

Berichtdoor Pandora » ma 26 november 2007, 21:24

Ik heb 5 jaar geleden ook om het staafje gevraagd aan de huisarts.
Die wilde mij die niet geven omdat het nog erg in de kinderschoenen stond en volgens hem niet safe genoeg was.

Ik heb nu 5 jaar een spiraaltje en ben niet meer ongesteld en geen echte pre-pro of post menstrueel syndroom meer...

nu ik volgende maand een nieuw spiraaltje moet merk ik wel dat ik weer aan het spotten ben... je menstruatie komt na gebruik van spiraaltje gewoon terug... volgens mijn huisarts dus...

Pandora
Zorg er voor dat de stem van je hart luider is dan die van je ego....

RV78
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 13:20
Locatie: Vlaanderen

Berichtdoor RV78 » ma 26 november 2007, 21:27

Ik heb zelf nooit zo een staafje gehad, maar mijn gyn raadde het me ten sterkste af. Het wordt in België denk ik nog weinig gebruikt. Die ring is nu helemaal in.

Het staafje bleek toch niet zo veilig te zijn. Veel vrouwen zijn toch nog zwanger geraakt, terwijl ze het staafje droegen, heb ik me laten vertellen.

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 21:29

Hoi Pandora..

Bedankt voor je antwoord. In eerste instantie wilde ik ook een spiraaltje, om de simpele reden dat dit niet "in" je lichaam wordt ingebracht, hoe raar dit ook klinkt misschien, je baarmoeder staat toch in contact met de buitenwereld dus het voelt voor mij als een optie om iets van buitenaf te regelen.
Helaas wat mijn gyn tegen omdat zij denkt dat mijn symptomen zoals agressie, emotioneel zijn etc daarmee niet zullen verdwijnen of dat de kans op het verdwijnen van die klachten klein is. Zij zegt ook dat deze kans groter is met een staafje.
Maar ik lees zoveel positieve dingen over het spiraaltje dat ik nogsteeds aan het twijfelen ben, vandaar dat ik ook info wil over het staafje, of mensen daar positieve ervaringen mee hebben...

Heel erg bedankt Pandora...

Ga jij trouwens weer voor een spiraaltje nu deze verwijderd moet worden, of neem je toch een ander antoconceptie middel?? Ik ben erg nieuwsgierig :D

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 21:33

Hoi RV78,

Tja die verhalen heb ik dus ook in mijn achterhoofd, vandaar ook dit topic. Mijn grootste dilemma is mijn agressie en emotionele problemen. Helaas lukt de sex met mijn vriend nog steeds niet vanwege de pijn, dus de kans op zwangerschap is redelijk klein zonder anticonceptie. Toch wil ik het risico niet lopen om via voorvocht/ sperma in de buurt van mijn vaginale vocht oid zwanger te worden.

Maar in Belgie wordt het dus niet veel gebruikt. Op een andere site heb ik gelezen dat veel vrouwen er zeer positief over zijn. Dus dit zijn twee heel verschillende verhalen die ik te horen krijg.
Maar zoals je in bovenstaande verhaal kunt lezen is de nueva ring geen optie voor mij aangezien ik hem niet zonder pijn kan inbrengen. het lijkt me wel een ideale oplossing trouwens..:D

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

Gebruikersavatar
Pandora
Berichten: 1709
Lid geworden op: ma 23 juni 2003, 21:08
Locatie: het hoge noorden verzorgende IG

Berichtdoor Pandora » ma 26 november 2007, 21:34

Ik blijf bij een spiraaltje...

ook als ik in de overgang zit ( wat te meten is in je bloed) dan blijf ik die gebruiken. door de hormonen in het spiraaltje schijn je veel minder last te hebben van de overgangsklachten...

dit heb ik van horen zeggen maar als het maar een beetje waar is dan ga ik ervoor... Mijn moeder is door hel gegaan met de overgang en dat wil ik als het even kan voorkomen...


Pandora
Zorg er voor dat de stem van je hart luider is dan die van je ego....

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 21:43

Hoi Pandora,

Een hele verstandige keuze om die ook tijdens de overgang het spiraaltje te houden. Mijn moeder weigert om ook maar iets te doen aan haar overgang en ik kan je vertellen.. ben blij dat ik niet meer thuis woon... :wink:

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » ma 26 november 2007, 21:47

Hoi Badeendje

Om een heel andere reden dan jij, mag ik geen "normale" hormonale anticonceptie nemen, zoals bijvoorbeeld de pil of de nuvaring. Het staafje zou hormonaal wel mogelijk zijn, maar werd mij door de gyneacoloog juist sterk afgeraden vanwege de bijwerkingen. Probleem is nu dat ik dus niet meer precies weet wat die bijwerkingen waren, maar onregelmatig bloedverlies is er 1 van. (ik meen dat gewichtstoename ook een bijwerking was maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen). Komt nog bij dat het verwijderen van het staafje vrijwel altijd een litteken tot gevolg heeft; het staafje blijft 3 jaar zitten en wordt door je lichaam ingekapseld, enige manier om te verwijderen is er uit snijden.

Zelf ben ik heel content van mijn mirena-spiraal: af en toe minimaal bloedverlies en wel nog een beetje last van mijn pre-menstruele symptomen maar een heel stuk minder (ik had altijd enorm veel last van gespannen borsten, nu voel ik ze een beetje - groot verschil!).

De koper-spiraal raad ik af, aangezien die bij mij niet helemaal betrouwbaar bleek, helaas...

Als ik jou was zou ik nog eens verder rondvragen, ook bij een eventuele andere gyneacoloog.

Groetjes, Sannetje
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

maria71
Berichten: 3507
Lid geworden op: do 14 juni 2007, 21:08
Locatie: Noord Brabant

Berichtdoor maria71 » ma 26 november 2007, 21:51

Ik heb ook een mirena spiraaltje. Het plaatsen vond ik niet pijnlijk al was het ook niet aangenaam maar ja je bent er wel 5 jaar vanaf. Heb hem nu ongeveer een maand of 6-7 en moet zeggen hij bevalt me prima. De menstuatie is ook bijna niks meer.

Ik ben overgestapt van de pil naar het spiraalte dit omdat de cyclus met de pil nergens op leek. Werd altijd midden in de strip ongesteld en als ik het moest worden niet meer of nog een keer. :roll:

Over het staafje kan ik helaas niks melden geen ervaring mee.

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » ma 26 november 2007, 22:17

Als ex assistente op de gynaeocologie heb ik wel een mening over de diverse soorten van anticonceptie ..

In de praktijk blijkt het staafje niet voor iedereen te werken, veel heel veel mensen niet in ieder geval.
de bijwerkingen zijn vaak heftig en bloedingen erg onregelmatig
niet te vergeten de ellende van het uithalen van dat ding omdat ze of verschuiven, dubbel gaan zitten of in de spier verdwijnen en door de chirurg verwijdert moeten worden

de pil is voor vele een goed antoconceptiemiddel een alternatief is het spiraaltje ..
wat tegenwoordig niet meer alleen bestemd is voor vrouwen die reeds een kind gebaard hebben :wink:
dus een goed alternatief...

voor zover mijn bijdrage..

miss B, die graag uit haar ervaringen en kennis put
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 22:36

Net een heel verhaal getypt, heb ik hem gedelet.... balen..

Maar goed Wat ik wilde zeggen is dat ik de bijwerkingen die jullie noemden al vermoedde. Orgametril heeft een soort hormoon met redelijk dezelfde werking en dus zullen de bijwerkingen ook wel redelijk hetzelfde zijn.

Over het verwijderen van het staafje.. tja inbrengen van het spiraaltje zal ook een (hels) karwei worden. Aangezien dat alles bij mij nogal pijnlijk is. Dus het is net wanneer je de pijn wilt... :(

Ik wil jullie alle drie heel erg bedanken voor jullie bijdrage. Dit geeft me veel om over na te denken.. gelukkig heb ik nog drie maanden.

En Miss B heb je misschien uit de practijk (zie werk) of persoonlijk ervaring met orgamentril?? Ik wil daar ook graag meer over weten, want ik weet niet of ik er blij mee ben dat ik dit slik..:S

Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi

Miss B
Berichten: 3363
Lid geworden op: do 04 januari 2007, 16:25
Locatie: amsterdam en werkende

Berichtdoor Miss B » ma 26 november 2007, 22:38

bij ons schreven ze eigenlijk nooit orgamentril voor ..
dus helaas geen ervaringen om te delen
Jij, jij zelf, evenzeer als wie dan ook in het gehele universum, verdient jouw liefde en affectie.

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 26 november 2007, 22:40

Ok...:)
In ieder geval erg bedankt....
Groetjes Badeendje
Wat is het leven mooi


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten