Bestaansrecht

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Mirthe

Bestaansrecht

Berichtdoor Mirthe » ma 23 april 2007, 12:30

De vraag is kort en krachtig:

Heeft verdriet recht van bestaan, ook al vind je dat de reden of aanleiding voor dat verdriet niet zo erg geldig is?


edit: ik werd heel verdrietig van mijn in haast gemaakte typephouten
Laatst gewijzigd door Mirthe op ma 23 april 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » ma 23 april 2007, 12:32

Antwoord net zo kort en krachtig:

Ja!

(Want jouw verdriet is van jou, ook al snapt een ander dat niet.)
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » ma 23 april 2007, 12:33

Tuurlijk.

Verdriet is een gevoel. En gevoel schuif je niet opzij omdat je hoofd iets anders zegt.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Aaarghje
Berichten: 905
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 1:01
Locatie: 020

Berichtdoor Aaarghje » ma 23 april 2007, 12:45

Welja, ga je emoties een beetje lopen censureren op basis van wat jij geldige of ongeldige aanleidingen voor die emoties vindt... Gevoel IS.

(Ik heb daar zelf ook vaak genoeg ruzie over met mezelf hoor, maar uiteindelijk merk ik dat het beter is om het gevoel gewoon te accepteren.)

Aaargh, nog niet echt heel goed in ZIJN.

eric62
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 12 juni 2002, 1:01
Locatie: Utopia

Berichtdoor eric62 » ma 23 april 2007, 12:52

Je kan niet zonder
Het vormt jou zijn, maakt je bewust van je gevoel. het laat ons voelen dat we mens zijn :)

E.
Just a man and his will to survive.Ik ben met niets begonnen, en..... ik heb het allemaal nog!

yanni
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 06 juli 2005, 14:17
Locatie: dromenland

Berichtdoor yanni » ma 23 april 2007, 13:33

Ja, ik vind ook wel dat verdriet moet kunnen bestaan. Het is een gevoel waar je gewoon niet omheen kunt.

Ik denk echter wel, dat veel mensen (waaronder ook jijzelf waarschijnlijk (ik in elk geval !!)) juist moeite hebben met de oorzaak of de aanleiding van het verdriet, een soort schaamte voelen.... (als je verdriet hebt om een grasspriet zoals Kronkel zegt !! :) )
A heart that hurts, is a heart that beats. Bono.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » ma 23 april 2007, 14:19

zonder mijn verdriet zou ik wel eens kunnen vergeten te leven!
Laatst gewijzigd door Savanne op ma 23 april 2007, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Anneniem
Berichten: 246
Lid geworden op: do 16 juni 2005, 14:38
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Anneniem » ma 23 april 2007, 14:20

Verdriet moet kunnen bestaan, ruimte krijgen en de weg naar buiten vinden, want bij verdriet hoort troost, groei en het vormt je in alles wat je bent.
Ik ben meer dan dat wat mij overkomt.

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Re: Bestaanrecht

Berichtdoor hadewijch » ma 23 april 2007, 15:29

De vraag is kort en krachtig:

Heeft verdriet recht van bestaan, ook al vind je dat de reden of aanleiding voor dat verdriet niet zo erg geldig?
kort antwoord: ik vind dat het bestaansrecht heeft. dat wil niet zeggen dat ik dat altijd zo voel. zo betwijfel ik het bestaansrecht ervan. :?

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » ma 23 april 2007, 16:14

@ Savanne,

Wat mooi verwoord: Zonder mijn verdriet zou ik wel eens kunnen vergeten te leven!

Zonder verdriet geen leven, zonder leven geen verdriet!
Mooi.
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

ik weet het niet

Berichtdoor mykittens » ma 23 april 2007, 16:42

Welk verdriet?
Het verdriet van de moeder in de Sahel die al 5 kinderen heeft verloren aan honger en uitdroging?
Het verdriet van het Tutsi kind dat buren heeft moeten vermoorden?
Het verdriet van de moeders en dochters en zussen van Sebrenica?
Mijn verdriet dat het leven niet steeds zo loopt als ik het me gewenst had in mijn overladen welvaart en schip-vol-aan keuzemogelijkheden?

Ik weet het niet. Ik ben geneigd te zeggen dat we precies nèt dàt verdriet krijgen dat we aankunnen.

MK

Mirthe

Re: ik weet het niet

Berichtdoor Mirthe » ma 23 april 2007, 17:02

Welk verdriet?
Het verdriet van de moeder in de Sahel die al 5 kinderen heeft verloren aan honger en uitdroging?
Het verdriet van het Tutsi kind dat buren heeft moeten vermoorden?
Het verdriet van de moeders en dochters en zussen van Sebrenica?
Mijn verdriet dat het leven niet steeds zo loopt als ik het me gewenst had in mijn overladen welvaart en schip-vol-aan keuzemogelijkheden?

Ik weet het niet. Ik ben geneigd te zeggen dat we precies nèt dàt verdriet krijgen dat we aankunnen.

MK
Welk verdriet?
Misschien het verdriet over het cynisme waarvan je getuigt?

Waar baseer je je op met je veronderstelling dat mensen het deel krijgen dat ze aankunnen?

Stel je je vraag vanuit de intentie om iets toe te voegen of eigenlijk om af te kraken?

Daar zou ik dan heel verdrietig van worden.



Mirthe

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 23 april 2007, 17:17

ik kom op andere postings nog terug!

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Berichtdoor fuutje » ma 23 april 2007, 17:37

@Mirthe,

Ik ben het met je eens dat de posting van MK getuigt van cynisme.
Maar ik ben het met hèm eens dat je verdriet in een 'groter' verband mag trekken of zien.
Misschien helpt het mensen om hun 'eigen' verdriet te relativeren en weg te stoppen. Maak je eigen verdriet 'klein' tegenover al dat grotere verdriet....
Ik ben en blijf van mening dat je 'verdriet', hoe klein dan ook, moet toelaten en een plekje zou moeten willen geven.

Mee eens, MK?

Fuutje
(die denkt dat MK iets toe wilde voegen)
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

ToeVoegen!

Berichtdoor mykittens » ma 23 april 2007, 17:59

Misschien het verdriet over het cynisme waarvan je getuigt? Waar baseer je je op met je veronderstelling dat mensen het deel krijgen dat ze aankunnen?
Stel je je vraag vanuit de intentie om iets toe te voegen of eigenlijk om af te kraken?
Daar zou ik dan heel verdrietig van worden.
Pffff wat een ggrrom Mirthe!
Ik stel mijn vraag wel degelijk om iets wezenlijks toe te voegen hoor!
En mij cynisme, nee sterker nog, verdriet over cynisme verwijten vind ik niet nodig, misschien had je kunnen zeggen dat je even helemààl niets van me begrijpt... maar wacht: dit is een gesprek, en we komen er vast wel weer uit.


Tegen jouw snelle veroordeling van cynisme heb ik wel wat in te brengen:
Ik ben een (erg) sensitief mens die heel veel over verdriet heeft nagedacht. Juist over verdriet mogen we nooit cynisch zijn. Mijn verdriet, het verdriet van een ander mens, het verdriet van een ander levend wezen. Het verdriet in een andere plaats op de wereld èn het verdriet in een andere tijd op deze wereld.
Het verdriet van niet-geboren worden en òòk het verdriet van geboren worden.
Kan jij het rijmen dat Rembrandt van Rijn 4 kinderen heeft verloren en als kunstenaar op heel bijzondere wijze uiting aan zijn verdriet heeft kunnen geven? Ik hoor wel eens mensen zeggen: "ja, toen, lang geleden... toen gebeurde dat aan iedereen, toen waren mensen dat gewend..."
Ik denk juist dat dat NIET zo is!
Ik denk dat de moeder uit de Sahel er ook niet aan "went".

Dit vind ik juist een NIET cynische bewering Mirthe!
Ik ben nog niet klaar met je!

MK


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten