* Worden forumvrienden altijd irl vrienden?

Moderators: Oceann, JanWbr

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » vr 26 december 2003, 20:09

Het virtuele leven is nooit het ware leven.. het is een leven met een aan- en uitknop! Dat heeft net als in het ware leven.. voor- en nadelen.
Ik heb me toen mijn beeldscherm de toegang was tot 'een andere wereld' een wereld die onbereikbaar was omdat ik aan huis gekluisterd was door kleine kindjes wel mee laten zuigen door die virtuele (soms meer dan) vriendschappen.
Nu, nu ik een behoorlijk sociaal leven heb (zoeentje die je niet kunt downloaden-> met dank aan 'Loesje'!) omdat ik weer aan het werk ging, de kinderen ouder werden en er meer ruimte in mijn leven kwam en(ook niet onbelangrijk) die ruimte ging benutten! word het hele internetgebeuren niet minder belangrijk, maar is het wel prominent veel en veel minder aanwezig.. ik start mijn virtuele sociale leven op als ik daar zin in heb! Das egocentrisch ja.. maar misschien durf ik er wel eerlijk voor uit te komen dat ik dat ben?...De internetconnecties die er zijn, zijn waardevol.. en of we elkaar nu 3 dagen of 3 maanden niet lezen.. is onbelangrijk..
Kwaliteit boven kwantiteit!

Lang leve de moderne penvrienden en vriendinnen!

Bloemen

zanna
Berichten: 737
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Contacteer:

Berichtdoor zanna » za 27 december 2003, 2:15

Maar het is maar net wat je ver vindt he?
Ach, wat ik bedoelde te zeggen is dat het verhuizen en internetten er toe geleid hebben dat mijn sociale leven over het land verspreid is en dat ik af en toe wel ´ns heimwee heb naar de tijd dat ik alles op mijn fiets af kon.
Verder niks... zanna, (geen alcoholcontrole gehad vanavond :lol: )
***wat is er mooier dan te zien dat je geliefden gelukkig zijn***

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 27 december 2003, 9:08

Zelf blijf ik erbij dat internet een middel is om met iemand contact te hebben of te leggen . Ik denk dat er niet te licht mag mee omgesprongen worden .
Bloemen , het is vast heel eerlijk wat je zegt : ik start mijn virtuele sociale leven op als ik daar zin in heb! Das egocentrisch ja.. maar misschien durf ik er wel eerlijk voor uit te komen dat ik dat ben?...De internetconnecties die er zijn, zijn waardevol.. en of we elkaar nu 3 dagen of 3 maanden niet lezen.. is onbelangrijk.. maar mag ik hier even een bedenking bij hebben : ik vind die idee niet zo leuk . Dat betekent dat vrienden waarmee je via internet zou contacten hebben alleen maar tellen als jij er behoefte aan voelt .
Is dit echt zo bedoeld?

Onlangs had ik een fijn vriendschappelijk contact met iemand in een chatbox , het stopte bruusk omdat omdat ik gevoelsmatig niet op het tedere van de ander kon ingaan : hij zei : ik wou alleen maar virtueel zijn en nu begrijp ik er niets meer van alleen maar virtueel zijn bestaat voor mij niet .
Jammer misschien ?

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » za 27 december 2003, 12:02

Droomvlinder,

Jammer, misschien, en toch is het zo: internetvrienden, net als reële vrienden, "schakel" je soms even uit. Tenminste, ik toch. Bij mij gaat het in lussen: de ene keer heb ik meer contact met de ene, daarna weer met de andere. En daarom is het ene contact niet meer of minder waard dan het andere, maar het loopt gewoon soms zo.
Ook IRL heb ik soms maanden geen contact met bepaalde vrienden. Ook met mijn beste vriendin bijvoorbeeld, en zo heb ik er maar ééntje: er is een periode geweest dat we blijkbaar allebei minder behoefte aan elkaar hadden. We belden maar sporadisch en zagen elkaar maar heel erg af en toe. En toch is onze vriendschap gebleven.

Ik merk nu wel dat ik iets heb van: "nu is het genoeg". Met andere woorden: ik hoef er niet meer zo absoluut nog internetvrienden bij. Ik heb een aantal prachtmensen leren kennen via Shespot, en een aantal van hen heb ik ook IRL mogen ontmoeten. Met sommigen is het contact daarna gebleven, met anderen is het verwaterd. Maar met diegenen waar het contact mee gebleven is, zelfs al zitten ze zo ver weg van mij, hoop ik toch het contact te bewaren. En ik heb er alle begrip voor dat hun échte leven soms zo druk is dat er even geen plaats is voor het virtuele. Zolang ze me maar af en toe wat woorden toegooien en af en toe aan me denken. En dat doen ze ook.

Ik maak eigenlijk geen onderscheid tussen virtuele en reële vriendschappen. Ik ben wie ik ben, en de vriendschap die ik geef is oprecht, ook via mail en chat.
Enkele maanden geleden heb ik zo met iemand een discussie gehad: ik wou het contact - even - op een wat lager pitje, en hij begreep dat niet. Volgens hem zette ik hem met het vuil aan de kant en betekenen virtuele vriendschappen helemaal niets voor mij. Wel, die opmerking ging door mijn hart, omdat ik weet dat het niet zo is.
Aan hem heb ik ongeveer hetzelfde verteld als wat hierboven staat... het was evengoed gedaan met het contact. Ligt het aan mij, ligt het aan hem? De waarheid ligt vast ergens in het midden.

Lichtje

PS: toch even aanvullen: ondanks het "uitschakelen voor even, af en toe", wil ik er wel altijd zijn voor vrienden. En als ze me nodig hebben weten ze me, ondanks radiostilte, zeker wel te vinden....

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 27 december 2003, 22:26

Lichtje , ik ben het nochtans in grote lijnen met je eens hoor . Wat me trof en ik niet aanhaalde in de zinswending van Bloemen was ook de "aan en uit" knop .Dat komt omdat een aan en uit knop een eenzijdige handeling is .( sorry Bloemen ,ik weet dat het een beeld is , maar het voelt bij mij niet zo goed )
Het voorbeeld dat werd aangehaald een mail binnen de 3 dagen of binnen de 3 maand te lezen ook . Wat mij daarin gaat storen is het onduidelijke vooral . ( hoewel ik ook wel begrijp dat dit maar een voorbeeld is )
Laat ik het proberen uitleggen : vrienden hoef ik niet voortdurend te zien om me er bevriend mee te voelen . Ik kan ook respect opbrengen voor het leven van anderen maar ik heb een minimum aan duidelijkheid nodig . Geen verantwoording maar wel bv weten dat mijn mail gelezen werd en eventueel een kort antwoord krijgen in de zin van : ik heb het even heel druk dus ik mail wat minder, en dat zal bij mij niet begrepen worden als "met het groot vuil buiten gezet worden "hoor :wink: grappige uitdrukking trouwens .
De reactie die ik vanmorgen plaatste kwam meer in het licht van : als het om vriendschap gaat en het woord vriendschap gebruikt wordt is het geen aan en uitknop in die zin dat het contact dan niet alleen mag plaats hebben als de ander er behoefte aan heeft . Want dan wordt het een beetje eenzijdig . Even je mails doornemen en bij vriendschappelijke contacten attent blijven op de gevoelswereld van de ander lijkt me een minimum.Anders is het net alsof een vriendin een boodschap op je antwoordapparaat zet en je het helemaal niet nodig vind te reageren .
Daarom hoef je niet voortdurend aan je pc gekluisterd te zitten.
Wat ik bij dit toch ook nog gevoelig medium heb is soms gebrek aan duidelijkheid .
En zoals je terecht zegt irl vriendschappen gaan ook op golven .
Maar te vaak wordt volgens mij op internet te licht met "woorden " omgesprongen en dan lees je vaak getuigenissen van mensen daarover met heel wat teleurstellingen .
Wat ik wilde duidelijk maken met m'n voorbeeld over die chatboxvriend is dat hij "virtueel " teder wou zijn daar waar hij dat irl niet zou geweest zijn. En dat hij niet kon begrijpen dat ik dat virtueel niet kon hebben omdat ik niet op die golflengte was en er ook geen aanleiding voor gaf .Ik ben lang niet teder met veel vrienden .
Ik weet niet of ik dit goed uitleg , ik bedoel er alleen mee dat als ik iemand waar ik virtueel contact mee heb als vriend beschouw en omgekeerd het ook zo is , dat mijn gedrag dan niet anders moet worden dan met irl vrienden , misschien wel nog omzichtiger qua duidelijkheid .
Anderzijds kunnen mooie woorden verwachtingen scheppen en teleurstellen als het alleen maar woorden blijven .Woorden, woorden , tot nu toe vrijwat het enige virtuele aspect .
Moeilijk uit te leggen allemaal :?
En wat je zegt : nu is het even genoeg kan ik best begrijpen hoor en soms is het ook moeilijk een evenwicht te houden tussen wat je passies en je bezigheden zijn en je relaties met de mensen die je omringen en de langere afstandscontacten die je dank zij internet ook kan houden en die ook heel boeiend zijn .

:oops: het is wat lang en nog niet echt zoals ik het zou willen uitdrukken .

garry
Berichten: 176
Lid geworden op: za 04 januari 2003, 2:01
Locatie: westelijk utrecht

Berichtdoor garry » za 27 december 2003, 22:44

Net na de kerst, tijd voor wat verstilde gedachten.

Ik vind virtuele contacten heel belangrijk en het is mijn ervaring dat de betrokkenheid zo groot kan worden dat je kunt meelachen of meehuilen met de ander. Soms zou ik heel graag die ander ontmoeten, samen lunchen, kopje koffie drinken of wat dan ook, maar ik ben altijd bang dat er in het echt iets ontbreekt dat er virtueel wel is. Daarom zoek ik dat niet.

Omdat ik de gewoonte heb om elke morgen, bij het opstarten op kantoor, mijn mailbox even te raadplegen, is het me meerdere keren gebeurd dat ik een heel blije dag had vanwege een hoera-mailtje, of dat ik mijn tranen moest verbergen vanwege een treurig bericht. Maar het betekent ook dat ik a la minuut kan meeleven, terwijl je 'in het echt' toch afhankelijk bent van plaats en tijd. Ik bedoel: een opbeurend mailtje gaat per kerende post retour, maar hoe is dat als je iemand een hart onder de riem wilt steken die in België zit?

Eigenlijk, dit schrijvend, denk ik dat er helemaal niet zoveel verschil zit in virtuele of fysieke vriendschap. Het medium is anders, maar het gevoel voor elkaar is er in beide gevallen.

garry

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » zo 28 december 2003, 1:30

Lieve Droomvlinder,

Objectief gezien is het virtuele leven er eentje met een aan- en uitknop. Gevoelsmatig natuurlijk niet...

Dat mijn woorden je zo raken komt misschien doordat je in het verleden bent teleurgesteld door. Dat zegt nog altijd meer over hen als over jouw. Het siert je enorm dat je zo integer omgaat met 'vriendschap' of dat nu virtueel of in real life is.

Bloemen(het komt misschien af en toe wat rottig uit mijn toetsenbordje)

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 28 december 2003, 11:17

:D even zonder woorden bloemen ?Afbeelding

droomvlinder die 4e kerstdag gaat vieren :oops: en net smilies heeft leren inlassen :wink:

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » zo 28 december 2003, 13:35

Ik zie het nu pas, Droomvlinder...
"Elkaar 3 dagen of 3 maanden niet lezen...". Ik denk niet dat dat wil zeggen dat de mail ongelezen blijft staan, maar dat dat eerder een uitdrukking is à la "elkaar 3 dagen of 3 maanden niet zien".
Met andere woorden: er had net zo goed kunnen staan "elkaar 3 dagen of 3 maanden niet mailen", of "elkaar 3 dagen of 3 maanden niet bellen".
Heb ik het goed, Bloemen?

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij je laatste posting, Droomvlinder. Duidelijkheid heb ik inderdaad ook nodig, maar ik denk dat ik die de laatste tijd ook wel krijg. En als je al meer dan een jaar met een paar personen mailt, dan ken je hun gewoontes ook wel. De ene reageert al wat sneller en omstandiger dan de andere.

En Garry: jij bent bang dat er IRL iets ontbreekt wat er IVL wel is? Ik zou het omgekeerde durven beweren: soms is er IRL iets wat er IVL ontbreekt ;)
Ik ben al wel eens met mijn hoofd tegen de muur gelopen omdat ik beweert had dat "die persoon mij zeker niet ligt"... nah... bleek het in het écht wél een leuk persoon te zijn :oops:

Lichtje - die af en toe toch wel méér moet proberen objectief te zijn, want hoewel ze denkt dat ze dat is, is ze dat af en toe helemaal niet! :oops:

Jip60
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 oktober 2003, 16:18
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Jip60 » di 30 december 2003, 16:32

:D JA je kan hele goede vrienden hier aan overhouden.
Bij mij is het niet via shespot gegaan maar via een andere site. :) maar onze vriendschap is in 7 maanden uitgegroeid tot iets heel mooie en voor ons onvoorwaardelijke vriendschap :)
En we hebben elkaar nog nooit ontmoet...maar dat dat gaat gebeuren
is wel zeker............... ( hihihih ja toch ....... :wink: )NEE DAAR zijn we niet op uit....dit is "onvoorwaardelijke"vriendschap.

We hebben in die 7 maanden zoveel met elkaar gedeeld en besproken .dat we alle 2 zoiets hebben van ... we kennen elkaar al jaren :oops:

Heb respect voor elkaar en laat een ieder in zijn of haar waarde.


Laat los wat je lief hebt.
Komt het NIET terug, dan was het niet voor jou bestemd.

Anacha
Berichten: 516
Lid geworden op: ma 15 april 2002, 1:01
Locatie: In de buurt van Rotterdam

Berichtdoor Anacha » di 30 december 2003, 21:57

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met vriendschappen die op het forum begonnen zijn. Zijn die uiteindelijk hetzelfde of toch anders dan relaties die irl begonnen zijn?

Ik zie zeker verschil, bij relaties die ivl begonnen zijn weet je vaak al zoveel dingen van iemand terwijl je -bij wijze van spreken- nog niet eens weet hoe ie zijn koffie drinkt. Terwijl als een vriendschap gewoon irl start je vaak die simpele dingen het eerst weet en het langer duurt voor je de diepte in gaat. Wat ik ook merk is dat ivl vaak heel snel gaat maar ook weer heel snel over is, alsof je eerder bent uitgepraat, die eerste week vliegen de mailtjes heen en weer en dan is het spannend, is er daarna nog wat te zeggen ;-) en soms kom je er dan idd achter dat het over is ....

Groeten Elaine (die na een week vakantie druk aan het bijlezen is)

Jip60
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 oktober 2003, 16:18
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Jip60 » do 08 januari 2004, 4:30

Nou onze vriendschap is de afgelopen maand gegroeid..we zijn nog "dichter"bij elkaar gekomen :)
Als we chatten kunne we ons zelf blijven.het chatten si minder.maar de telefoon heeft veel over genomen :lol:
Ja het klopt dat bij ivl ontmoeten al veel weet van de persoon , zonder dat je ooit maar iets van haar of hem hebt gezien.. :oops:
Dat was bij ons ook zo.........we weten nu al heel veel van elkaar.
En door juist eerlijk open en gewoon je zelf te blijven kan deze vriendschap vaste vormen aan nemen :lol:
En bij ons is dat zo .........en bij ons is de volgende stap een ontmoeting!
E dat die er komt is zekker maar wanneer ...........dat weten we nog niet :cry:
En dan zal het een ontmoeting zijn op een basis van respect voor elkaar....als vrienden.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » zo 09 oktober 2005, 14:25

ook de moete waard

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » ma 10 oktober 2005, 9:23

Inmiddels, ruim drie en een half jaar later kan ik mijn eigen vraag beantwoorden ;)

JA! Forumvrienden kunnen irlvrienden worden. Ook virtuele verliefdheid en sex en alles daartussen n kunnen blijkbaar de basis zijn voor een mooie realife relatie.

Ik kijk ondertussen nergens meer van op ;))
Welcome to my world of makebelieve. Check your reality at the door!

madlove
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 september 2006, 13:42
Locatie: heemskerk as usual

vriendschap

Berichtdoor madlove » do 09 november 2006, 13:56

ik wil hier ook wel wat kwijt over vriendschappen .......
ik zelf heb een vriendschap die ik nu ruim 1,5 jaar heb ,ook van een site wel een andere maar we zijn verhuist hierheen .
ik ben erg blij met die vriendschap kan een hoop kwijt aan die persoon en die ander ook aan mij . ff hart luchten enzo . af en toe een uitstapje samen
maar hoe lang een vriendschap duurt weet niemand .....als ik zo me leven bekijkt is er toch een verschuiving van vrienden ...dat hou je toch nooit tegen .
Kom ook bij hoe jij je voelt bij een persoon ....en die persoon kan best nog ergens rond lopen of op het internet bevinden .
ik heb nu op het het een paar goede maten gevonden waarvan 1 soulmate waar ik me kan bij laten gaan ook met mijn emotie.
dus mijn visie vrienden kan je bets op het net vinden ,maar ook daar buiten is en blijft een gevoels kwestie .

greetz
madlove
madlove is comming where ever you are


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten