* Worden forumvrienden altijd irl vrienden?

Moderators: Oceann, JanWbr

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » di 29 april 2003, 9:52

...............
Laatst gewijzigd door Lichtje op do 06 oktober 2005, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » di 29 april 2003, 10:01

Het is duidelijk hoor Lichtje

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » di 29 april 2003, 11:39

Hee Lichtje,

Ik ben het met je eens dat internet en mailvrienden ook heel ondersteunend kunnen zijn. Een mooi mailtje kan wonderen doen.Als iemand echt naar je luistert en op je vragen ingaat, voel ik toch een grote verbondenheid. Aanwezigheid op afstand als het ware...

Kirsten, ik heb een paar intensieve irl gesprekken gehad met mijn internetvriendje van vorig jaar. Wij wisten beide dat ons internetverhaal niet echt was, maar het raakte toch bij ons allebei af en toe heftige emoties, omdat het vaak heel dicht bij reallife ervaringen kwam, waardoor het op een bepaalde manier toch wel weer onthutsend echt kon aanvoelen.
Met de andere man in het verhaal mail ik nu nog steeds en we gaan ook irl met elkaar om.

Door het mailen heb ik wel het gevoel dat er een soort rust en diepgang is, een overstijgen van dagelijkse beslommeringen die ik in andere contacten soms moeilijker kan vinden, omdat iedereen altijd druk druk druk is.

Ook heb ik het gevoel dat de bandbreedte van de relatie als het ware groter is.In de anonimiteit van het begin heb je al best veel van jezelf laten zien. In mijn geval wat extremer en heftiger dan ik irl meestal doe. Niet dat ik virtueel anders ben...maar wel minder gedempt dan irl.

Ik vraag me af of die bijzondere connectie die ik nu voel ook aan de oppervlakte was gekomen als je elkaar heel anders had leren kennen. Zou je elkaar bijvoorbeeld ook 'herkend' hebben als diegene je buurman of buurvrouw was geweest? Of was er dan van meet af aan zo'n andere gedragscode geweest dat het bij huis tuin en keukenpraat was gebleven? Tja...

Zee, thanks, but IAFIOM Afbeelding

Koninginballingschap
Berichten: 214
Lid geworden op: do 31 januari 2002, 2:01
Locatie: Aan de zilte zee

Berichtdoor Koninginballingschap » di 29 april 2003, 20:22

Wat ik in een jaar geleerd heb over vriendschappen, sterkt mij in de diepe overtuiging, dat het een geschenk is om een vrouw eerst te mogen leren kennen door haar woorden, haar overtuigingen,en pas daarna haar uiterlijk te mogen zien.

Ik geloof haar in haar woord
elke twijfel is weggesmoord
zij is
wijs en waarachtig
in alles prachtig
tussen ons
een onbreekbaar koord

King

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » di 29 april 2003, 20:38

Spooky, voor het eerst sinds tijden weer eens een kijkje...

Millie, nog maar één keer en dat verwaterde weer een beetje. Mail je binnenkort!

annne
Berichten: 914
Lid geworden op: do 20 juni 2002, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor annne » di 29 april 2003, 21:10

Kijk nou, wat heerlijk, de schimmen uit het verleden duiken weer op. Ze zijn nog even scherp en helder als vroeger. Alleen zijn ze ook veel wijzer.

Annne, dom gebleven

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » wo 30 april 2003, 0:13

*
Laatst gewijzigd door Jeanne op wo 11 april 2018, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » wo 30 april 2003, 12:03

Kundera begint 'De ondragelijke lichtheid van het bestaan'met de volgende alinea:

"De idee van de eeuwige terugkeer der dingen is raadselachtig en Nietzsche heeft er andere filosofen mee in verlegenheid gebracht: te denken dat alles zich eens zou herhalen zoals we het al beleefd hebben, en dat ook die herhaling eindeloos zou doorgaan!Wat wil die dwaze mythe zeggen?

Dat ik de koning hier aantref verbaast mij niet. Ik had hem verteld dat ik weer even een kijkje op Shespot had genomen.
Maar Richardw alias Ric... Toeval bestaat niet zullen we maar zeggen. Maar ik word er wel warm van Afbeelding

Leuk ook om te zien dat er nog zoveel mensen die ik nog van vorig jaar ken nog steeds en met zoveel plezier op Shespot actief zijn.

Allemaal een jaar ouder en hopelijk wijzer.
De vraag is dan natuurlijk of je 'sadder and wiser of gladder and wiser bent'?

Afbeelding Millie

Koninginballingschap
Berichten: 214
Lid geworden op: do 31 januari 2002, 2:01
Locatie: Aan de zilte zee

Berichtdoor Koninginballingschap » wo 30 april 2003, 13:29

But Kundera doesn't stop there, my dear

"Putting it negatively, the myth of eternal return states that a life which disappears once and for all, which does not return, is like a shadow, without weight, dead in advance, and whether it was horrible, beautiful, or sublime, its horror, sublimity and beauty mean nothing"

milly

Berichtdoor milly » ma 05 mei 2003, 13:55

Wat een veranderingen... help, als dat maar goed gaat...
Ik wilde ontopic nog wat toevoegen, maar ben even van mijn apropos.

Ik kan mijn wachtwoord niet invoeren maar er ook niet als millie in.
Dan maar als milly.

Wat moet ik doen om onder mijn gewone naam te posten?

Alfredo
Berichten: 1239
Lid geworden op: zo 24 november 2002, 2:01
Locatie: Prov. Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Alfredo » ma 05 mei 2003, 14:00

Even uitproberen. Dat met "grote letters" werkt in elk geval niet.
Maakt geen zak uit voor wat betreft de te schrijven tekst. Wel voor al het andere.

Nou begreep ik, dat de redactie nogal eens postings uit het café eruitgooide
"omdat het internetcafé véruit de meeste ruimte inneemt".
Bekend mag zijn dat springende en dansende kleuters, kabouters en andere zeer relevante opsieringen erg veel ruimte innemen.
Mijn langdradigheid idem dito.

Nou, ik ben benieuwd.

sisca
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 mei 2003, 11:21

Berichtdoor sisca » vr 09 mei 2003, 16:08

Forum vrienden kan op zich wel. Alleen denk dat met chatten zoiets sneller zou gaan dat je daar makkelijker mensen irl gaat onmoeten en idd evt vrienden worden irl. Zelf heb ik geen vrienden via het forum gekregen. Wel wat mailers erbij en soms wel is bellen maar verder nope. Maar ik denk dat het ook aan je eigen instelling is, of je het echt gescheiden wilt houden, internet en irl. Het kan link zijn want er lopen halve zolen op internet rond. Die je hele leven kan verzuren als ze zou willen. het blijft dus riskant je adres geven. Zelf heb ik een paar mensen via een chat leren kennen, maar daar is wel ruim een half jaar over heen gegaan, eh bellen wel vaak msn-en vaak en dan merk je dat het klikt en dan toch een keer afspreken. Heb nu dus 2 hele goeie vrienden eraan over gehouden. Het klikt of klikt niet. Ik heb nog mazzel gehad dat ze echt zo zijn als ik me voorstelde hoe ze irl zijn. Maar idd irl ga je iemand toch beter kennen, ook al heb je dezelfde interesse met typen en klikt dat goed. Maar irl zie je de trekken erbij, en gezichtsuitdrukking van die gene het kan storend zijn of leuk.

elserina
Berichten: 477
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 2:01
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor elserina » zo 11 mei 2003, 15:33

ow ow ow,
wat ben ik lang weggeweest. af en toe nog even komen lezen en nu, getipt door bloemen-de moederdagboeketversie, toch weer een antwoord aan 't breien in deze topic....

en als ik dan lees dat "iemand leren kennen via haar woorden een geschenk mag genoemd worden", geeft mij dat een heel warm gevoel. millie en co, super vind ik dat! het ga jullie goed!

maar als antwoord op je vraag : via het forum en chatsgewijs ben ik wel met enkele mensen aan't mailen gegaan. nu ben ik daar niet zo stipt in, (vergeet het dat ik hier zo'n schaamrood-smiley aanklik :-) dat komt zoals het komt, ik zou het dus eerder warme virtuele kennissen noemen, met hun berichten die me oprecht plezier doen. het zijn contacten die ik zeker wil onderhouden, zij het dan niet zo frequent en door-goed-en-kwaad als irl-vriendschappen.
maar dat hun woorden me zo raken, komt wel voort uit het feit dat ik uit hun postings al kon oppikken dat het om boeiende, wel- & levens-lustige mensen ging. die klik was al bij het lezen gemaakt. en je weet op die manier zo veel van elkaar zonder het ooit te moeten uitspreken. het anonieme virtuele legt de drempel zo veel lager dan de face tot face situatie.
één van hen ontmoet ik binnenkort en ik weet dat dat ook face tot face vanzelf gaat gaan. daar ben ik heel gerust in. ik weet dat ze over dezelfde dingen als ik in het leven kan struikelen of net de wolken ingaan, dus ik kijk er naar uit!
met één iemand heb ik, na een paar keer chatten, een zeer intens contact en een aantal ontmoetingen achter de rug. daarover kan ik me nog vaak verbazen : hoezeer ik van iemands woorden kan smullen, vandaar dat de uitspraak van king over een geschenk me zo raakte. zo voelt het inderdaad : letters met een strikje rond. hoe iemand recht in je hart kan schrijven, ik blijf het bizar vinden. op dat vlak blijft dit medium toch wonderlijk spannend, hoe overschat ik het soms ook vind. om over het facet toeval nog maar te zwijgen! 't is straf. diepe zucht van contentement :-)

als besluit. over elk van hen, hoe divers ook : ik ben blij dat ik ze ken!

zanna
Berichten: 737
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Contacteer:

Berichtdoor zanna » vr 26 december 2003, 14:30

Een heel groot nadeel van internetvrienden vind ik dat ze allemaal zo vreselijk ver weg wonen. In ben nogal verhuizerig met als gevolg dat mijn echte vrienden ook geen van allen in de stad wonen waar ík woon! Dus ik moet altijd en eeuwig die stinkauto in om iemand op te zoeken... Ik zou nu zo graag ´ns vriend(in) op fiets afstand willen... een waar je na werk even thee drinkt of die je tegenkomt bij AH (of de Lidl!).´

En voor mij is vriendschap toch echt ook samen op de bank, in de kroeg, in het bos... echte vriendschap floreert niet met enkel toetsenbord en beeldscherm!

Mensen die ik tegen kom in de supermarkt zijn collega´s of buren en dat is toch net niet wat ik bedoel 8)

Toen ik nog in Breda woonde werd het me soms wat al te gezellig.. altijd wel iemand die je kent in de buurt maar soms mis ik dat nu wel... het is ook niet gauw goed he?

zanna, nu weer de auto in naar Den Haag...

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » vr 26 december 2003, 17:27

Nou Zanna,

Jij zit zo centraal in Nederland...woont iedereen werkelijk zo ver weg?
Moet toch wel meevallen? :roll:

Maar het is maar net wat je ver vindt he?

By the way, als jij zo'n stinkauto hebt, moet je hem toch eens schoonmaken! :mrgreen:

groetjes,
Sens.


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten