Sero positief

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Sero positief

Berichtdoor knipoog » vr 28 oktober 2005, 16:29

Iemand vertelt je in vertrouwen seropositief te zijn en weet niet meer wat te doen.

Graag misschien een advies van jullie alhoewel er natuurlijk genoeg op internet staat.

Hoe ga je verder, wat doet het emotioneel met iemand??
Ik wil diegene nu ook zeker niet in de kou laten staan.
Laatst gewijzigd door knipoog op vr 28 oktober 2005, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » vr 28 oktober 2005, 18:17

:? :( das niet nix om dat te horen te krijgen zeg!

hoe ga je met iemand om waar seropos bij geconstateerd is,

ik zou bijna zeggen wees er voor die persoon wanneer deze het nodig heeft...

sterkte ook voor jou knipoog want ook voor jou die zoiets hoort is dat even schrikken..

sfinxs

yanni
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 06 juli 2005, 14:17
Locatie: dromenland

Berichtdoor yanni » vr 28 oktober 2005, 21:30

..... dat is schrikken ja....
Zeker die persoon niet laten vallen, dat zou vreselijk zijn....
Sterkte....

superlieverdje
Berichten: 29
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 13:36
Locatie: België w-vl

Berichtdoor superlieverdje » za 29 oktober 2005, 14:04

hoi

is inderdaad even schrikken ,maar het is toch iemand van je vrienden of naaste kennissen!
laat ze zeker niet vallen en steun deze persoon,ookal heb jij het er ook moeilijk mee!

groetjes en veel sterkte
|| Learn the best lesson: the heart, the soul, the passion ||

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » za 29 oktober 2005, 16:14

Belangrijkste is dat je diegene niet als patient gaat behandelen.

Natuurlijk een luisterend oor als die ander dat nodig heeft en je antennes gericht houden op hoe hij of zij zich voelt, maar vooral "normaal" blijven doen.

Emotioneel zal die ander het nodige weg te werken hebben en als jij dicht genoeg bij die ander staat, zul jij dat ook hebben. Ontwijk dat niet in gesprekken, het contact dat jullie hebben, maar laat dat niet overheersen.

De basis van jullie vriendschap is een andere en laat die basis in tact. Geen enkele zieke heeft er iets aan om door zijn/haar omgeving "gehospitaliseerd" te worden.

Vergeet niet dat zelfs iemand die op sterven ligt (en dat is nu zeker niet het geval) nog plezier kan hebben, dat kan voor de omgeving heel wrang overkomen, maar ontzeg geen enkele zieke (hoe zwaar of licht ook) dat plezier en probeer juist dat "normale" leven aan te bieden.

Naast dus zeker dat luisterend oor en begrip indien gevraagd/nodig.

En mocht je zelf vast lopen in je gevoelens, in Nederland (weet niet waar je vandaan komt) bestaat er, geloof ik, in elke gemeente wel een organisatie die "mantelzorgers" kunnen helpen, een luisterend oor kunnen bieden.

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » za 29 oktober 2005, 18:45

@ Sfinx, Janny en superlieverdje thnx voor jullie reakties!!

@RichardW
Ik deel helemaal jouw mening om zo niet om te gaan met iemand. Het blijft tenslotte gewoon een mens van vlees en bloed die door "mensen die het niet zo nauw namen" (blijkt achteraf) besmet is geraakt.

Beroepshalve (uitvaartwereld) ben ik al gewend veel te luisteren en zeker ook iemand in dit proces te begeleiden.

Ik zal alleen maar mijn best doen er te zijn op de momenten dat ik er mag en kan zijn. Gewoon als vriendin niet als therapeut..............

Knipoog die niks uit de weg gaat!!!
Ook de langste reis begint bij de 1e stap.........

Sfinxs
Berichten: 1451
Lid geworden op: ma 09 februari 2004, 8:16
Locatie: zuid holland

Berichtdoor Sfinxs » zo 30 oktober 2005, 10:51

knipoog vergeet je ook jezelf niet \


sfinxs die knipoog even een knuffel geeft

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 30 oktober 2005, 11:01

Het moet ontzettend zwaar zijn hiermee geconfronteerd te worden . Als je je seropositief zijn ontdekt wordt denk ik alles moeilijk.Vriendschap is denk ik essentieel . Ik stel me hierbij veel vragen . De incubatietijd van de ziekte is ongeveer 10 jaar . Ook denk ik dat je de ziekte niet noodzakelijk krijgt maar je leeft met angst en misschien moet je wel al medicatie nemen ? Ik las onlangs een aantal recente getuigenissen van mensen die in de jaren 80 besmet raakten en ziek zijn en zware therapie nemen . Een ervan , een ingenieur met 2 kinderen had met z'n ( begripvolle ) werkgever uiteindelijk onderhandeld om een 4-daagse werkweek te krijgen , dit hielp hem omdat hij dan z'n artsen rustig kon bezoeken, recupereren en wat meer tijd had voor zichzelf . Uit de getuigenissen bleek jammer genoeg dat er sociaal nog steeds een soort "uitstoting" is en dat je omzichtig moet omgaan met het vertellen van dit gegeven in je omgeving . Ik denk dat je deze persoon het best kan steunen door hem te helpen z'n leven zo in te richten dat hij op veel voorbereid is wanneer de ziekte eenmaal zal toeslaan . En vooral een trouwe vriendin zijn maar daar twijfel ik niet aan lieve knipoog
Waar ikzelf het wanhopigst van zou worden ( maar ik ben natuurlijk ouder ) is dat een spontaan liefdesleven hierdoor bijna onmogelijk wordt , het is schrijnend .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Seropositief

Berichtdoor knipoog » zo 30 oktober 2005, 19:38

Intussen zie ik dat deze topic al 301 keer gelezen is.
De reakties zijn wat minder en dat had ik ook wel verwacht.

De relatie tot de persoon waar ik hier over spreek is niet direkt in mijn persoonlijke nabijheid, maar ik voel evengoed een nauwe verbondenheid.

Waarom deze topic??

Op deze site waar in alle openheid zoveel over erotiek, seks en alle andere aanverwante zaken gepraat wordt, mis ik de discussie over seropositief zijn en veilig vrijen. Natuurlijk kun je ook op andere manieren besmet raken daar ben ik me ook terdege van bewust.

Ik wil dit taboe proberen te doorbreken, omdat het schijnbaar in deze maatschappij, waar zo openlijk over vanalles gepraat mag worden ,dit deel in een verdomhoek geplaats wordt.

Waarom? ik zou het graag weten.............

Knipoog
Ook de langste reis begint bij de 1e stap.........

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » zo 30 oktober 2005, 19:51

:)
Laatst gewijzigd door hadewijch op wo 02 mei 2007, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » ma 31 oktober 2005, 11:07

wow, ik denk dat het heel moeilijk is om er zomaar iets op te zeggen, er gewoon zijn voor die persoon is denk ik het belangrijkste...
maar het moet wel een schok zijn zo iets te horen, een van mijn beste vrienden heeft al twee maal een Hiv test laten doen en dat wisten we, nou dat alleen al is echt wel bang afwachten...

Veel sterkte knipoog voor jullie allebei!
:) Live to love, love to love, love to live! :)

masterblue
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 september 2002, 1:01

Berichtdoor masterblue » di 01 november 2005, 1:19

Welke bejegening zou jij willen?

Persoonlijk zou ik gewoon normaal doen tegen die persoon, zoals je ook deed voordat je wist dat iemand S-Pos is.
En tegen die persoon zeggen dat je er bent voor hem/ haar!

Sterkte!
Laatst gewijzigd door masterblue op di 01 november 2005, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

lila
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 06 juni 2004, 14:36
Locatie: zuiden

Berichtdoor lila » di 01 november 2005, 1:23

eens met masterblue
live and enjoy

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » di 01 november 2005, 10:23

@masterblue en lila

Natuurlijk doe ik gewoon waarom zou ik me nu anders opstellen..... dat bedoel ik ook niet met mijn vraag.

Mijn vraag houdt meer in dat er althans niet in mijn omgeving zo gemakkelijk over gepraat wordt. Het schijnbaar nog een taboe is met iemand die op deze manier besmet is uberhaupt om te gaan.
Iedere aanraking, kus etc. je zou jezelf toch wel eens kunnen besmetten, laat staan te vrijen met zo'n persoon.
Het openlijk bespreekbaar maken hier maar heel zeker in het echte leven!!!

masterblue
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 september 2002, 1:01

Berichtdoor masterblue » di 01 november 2005, 11:03

het was niet mijn bedoeling omje te veroordelen. Het was een retorische vraag die ik daar stelde.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten