Dilemma voor de vrouw; anticonceptie!AAAAAARGH

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » ma 28 juli 2008, 16:55

(bedankt Bedeendje! Ja ik ga toch aan mirena, maar na de vakantie; geen zin te reizen met het kleine risico dat ik last ervaar van de plaatsing)

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » ma 28 juli 2008, 20:39

Hoi Jessebel,

Heel verstandig..

Wat ik je wel als tip mee wil geven: als het kan op een vrijdag laten plaatsen.. Ik had namelijk wel de eerste 2 dagen hele lichte buikpijn, en dan is het leuker als je er 2 IK dagjes van maakt.. (leuke films, chocola en een vriendje dat elke 30 min komt controleren of het goed met je gaat en je een nieuwe kruik geeft)

Maar verder heb ik helemaal nergens last van gehad, dus wat mij betreft nog steeds een aanrader als het van de gyn mag natuurlijk (die van mij had het liever niet)

Maar succes en hopelijk veel plezier gewenst van je spiraal...

Liefs Badeendje
Wat is het leven mooi

Shedoll1
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 06 juni 2008, 17:27

Berichtdoor Shedoll1 » di 29 juli 2008, 11:16

MOOI! Echt prachtig.....

Nu nog een oplossing :-)
Go for it....but enjoy it

Luca
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 maart 2008, 15:15
Locatie: de Kempen

NFP

Berichtdoor Luca » wo 30 juli 2008, 23:20

AC, ook hier al jaren een veelbesproken en onderzocht item. De enigste conclusie blijft idd dat de ideale AC tot grote frustratie niet bestaat.

Nu ik het topic doorlezen hebt valt het me op dat nog maar enkele keren NFP ter sprake is gebracht. Ik wil dat concept toch even benadrukken. Want ik hoor dat verschillende wel in hun cyclus dagen zitten te tellen, maar ik vond het nogal riskant en onjuist klinken!

Zelf ben ik nog nooit aan de pil gegaan. Ik ben dat ook niet van plan! Ik vind die hormonen maar niets, in welke kleine dosissen ze ook beweren dat het zou zijn. (We willen toch ook geen vlees met hormonen, nou dan wil ik die ook niet in mijn lijf op een kunstmatige manier.)

Al die medische dingetjes zijn dus niet aan me besteed. Dus ben ik ook een zoektocht begonnen (die ook hier niet lijkt te eindigen hoor!). Bij ons brengt het concept van NFP een gedeeltelijke uitkomst. In een notendop is NFP een combinatie van de vroegere gekende kalendermethode, dus een beetje wiskunde bovenhalen en de cyclus bijhouden. Samen met de basale ochtendtemperatuur (een temperatuur-ritueel opbouwen 's ochtends voor het opstaan) en het waarnemen van het cervixslijm (Hierdoor heb ik veel over de cyclus bijgeleerd!) of de baarmoedermondopening zelf (vind ik persoonlijk nogal indringerig om regelmatig zo diep te gaan voelen).

Doordat er dus drie methodes gecombineerd worden, zit je aan een grote veiligheid! Veiliger dan de pil, hoor ik een pionier van NFP van Vlaanderen nog zeggen. De exacte cijfers ken ik zo niet van buiten, maar kan die wel nog een keertje opzoeken. Meer info vind je alvast op de volgende sites en ik wil er best nog meer over schrijven een andere keer...

http://www.nfp-europe.org/nederland/navigatie/index.htm

http://www.nfp.be/

Een nadeel van de methode (voor ons), is dat ik nogal onregelmatig ben in mijn cyclussen. Dus ik heb een grote periode waarin ik vruchtbaar kan zijn, waar de methode in principe onthouding voorschrijft. Maar op mijn vruchtbare dagen ben ik net het actiefst, dus daar volgen we de boeken maar niet. Die periodes overbruggen we met condooms en het natuurlijk talent van mijn partner om niet telkens te ejaculeren. Maar hoe veilig dat nu weer is, ik vraag het me wel vaker af en is wel vaker een gespreksonderwerp bij me...

In ieder geval, succes aan een ieder voor het zoeken naar de beste manier van AC die bij jullie past!

Lux

Berichtdoor Lux » do 31 juli 2008, 0:29

**
Laatst gewijzigd door Lux op di 23 maart 2010, 2:11, 1 keer totaal gewijzigd.

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Berichtdoor akelei » do 31 juli 2008, 5:29

Ik vroeg mijn huisarts naar het Mirena spiraal. Ik vertelde hem dat ik de pil (mycrongynon) destijds niet prettig vond en dat ik al sinds heel wat jaren alleen een condoom gebruik.
De huisarts begon gelijk over evt. consequenties. Er kan een bacterie-infectie ontstaan, die wel te genezen is, maar anders steriliteit tot gevolg heeft, en je zou (daarmee?) kans hebben op buitenbaarmoederlijke zwangerschappen. Hij wilde me best een recept meegeven, maar ik moest er maar eens over nadenken (daar kwam het op neer).

Het idee van steriliteit trekt me in het geheel niet aan (understatement). Ik weet niet of ik op den duur kinderen zou willen (maar aan de andere kant, ik ben 26, ik zou daar ook eens over moeten gaan nadenken.). Ik zou niet graag willen dat het uitgesloten zou zijn daardoor. En een buitenbaarmoederlijke zwangerschap… waarom je dat niet wilt spreekt voor zich.
Ik snap dat de huisarts moet wijzen op evt. ‘bijwerkingen’, maar ik schrok er nogal van. Zozeer dat het voornemen weer even in de ijskast ligt (hoewel ik genoeg vrouwen ken die het Mirena spiraal hebben en daar wel tevreden mee zijn).
Wat betreft andere bijwerkingen, ik denk dat die wel kan accepteren (bloedverlies, krampen).
Maar nu dus nog steeds condooms. Het gebruiken van een condoom zelf is niet het probleem, das een kwestie van wennen. Maar wat ik wel lastig vind is dat we steeds moeten opletten, bv. ook op welke hand waar geweest is.
En daarbij, misschien zou een kleine dosis hormonen mijn menstruatie wel iets dragelijker kunnen maken (de lichamelijke zwaarte is wel te overzien en anders, nouja dan maar een aleve ofzo, maar die ontzettende buiigheid..)

Luca: NFP kan wellicht een oplossing zijn als je in de positie zit dat je zwangerschap kan accepteren. Ma.w.: wanneer je probeert eigenlijk niet zwanger te worden, maar als je het dan toch bent, de zwangerschap kan omarmen. Niet iedereen zit in die positie, maar voor wie het wel kan, lijkt het me geen gekke optie om te overwegen.
Dat het veiliger is dan de pil, om eerlijk te zeggen betwijfel ik dat. NFP heeft ook nogal wat idealistische redenen om dat te beweren en kan het naar mijn weten niet staven met onderzoeken

Luca
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 maart 2008, 15:15
Locatie: de Kempen

Berichtdoor Luca » do 31 juli 2008, 9:56

Zelf heb ik NFP uit de boeken geleerd. (Natuurlijk en zeker, een leidraad NFP, ISBN: 90-72572-29-7) Ik had NFP leren kennen via vriendinnen, ook eens op een infoavond geweest. Maar ik mijn vriend toch niet helemaal warm kreeg om mee te gaan naar een cursus. Toen dacht ik, laat ik beginnen met het boek en werkboek te kopen en zie dan wel of we het nodig vinden om nog meer uitleg te krijgen. Het boek en werkboek waren voor ons duidelijk genoeg. Maar vermoedelijk is een cursus wel aan te raden. Lijkt me wel gezellig ook. Met een groepje hetzelfde ondernemen en over praten...

Het onregelmatig zijn is wel een nadeel... Maar ik vind het zoiezo aan te raden om je eens verdiepen in de theorie van NFP, ik heb er wel nieuwe dingen op gestoken... terwijl ik ook wel al veel wist door er vaak iets over te lezen, te praten...

Een de zwangerschap te accepteren... fijn dat ik zo klonk, maar zo voelt het echt niet hoor. Door mijn lange cyclussen, komt de vraag wel vaker te spelen, ik ben toch niet zwanger?! Waar blijft die menstratie nou weer?! Dus we hebben het er wel vaker over, wat als... maar we willen geen kinderen nu. Of wie die later willen, daar zijn we nog niet aan uit... Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een abortus zal degelijk wel goed overwogen worden, mochten we toch zwanger blijken. Dus de natuur zal hier waarschijnlijk niet helemaal ongestoord zijn gang kunnen gaan mocht ik zwanger blijken.

NFP is wel wetenschappelijk onderzocht, vooral in Duitsland. In den beginne waren er ook fouten ingeslopen in hun theorie. Ik vertrouw er dan ook op dat het evidenced based is wat ze vertellen. Maar het blijft bij ons eerder een probleem om het volledig correct toe te passen. In de theorie is het allemaal mooi, maar in de praktijk vergt het wel veel discipline en mijn cyclussen helpen me ook niet echt om het ons makkelijk te maken. hrrrrr....
We proberen onze verantwoordelijkheid te nemen om een zwangerschap te voorkomen. Maar ik krijg wel vaker het gevoel, dat men denkt, je gaat niet aan de pil, spiraal of wat dan ook. Dus de gevolgen moet je maar verdragen, en velen vinden het dan ook vanzelfsprekend dat die kindere op een gegeven moment komen.. wij dus niet...Er wordt wel in de richting van de vrouw gekeken, alsof AC alleen een vrouwenzaak is!? Net zoals een ziek of ongehoorzaam kind bijna altijd naar de moeder wordt gekeken... Soms hoopte ik dat ik kon zeggen dat ik alles al geprobeerd had van AC, maar ik overal bijwerkingen van had... zodat ik een algemeen aanvaardbare uitvlucht had om niet aan de pil, spiraal... te gaan.

Over de mirena, het klopt idd dat er meer buitenbaarmoederlijke zwangerschappen gezien worden. Maar dat valt ook te verklaren. De hormonen in de spiraal maken dat het endometrium zich 'niet' ontwikkeld. (het baarmoederslijmvlies waar het bevruchte eitje zou innestelen normaal gezien) Ik vind de juiste woorden niet om mijn verhaal verder te maken. Maar iedere maand is er als het ware een eitje bevrucht die de potentie heeft om zich in te nestelen. Dat gebeurt dus niet omdat de baarmoeder dat niet accepteerd. Maar als je nu iedere maand opnieuw die potentie hebt, dan kan het eens fout gaan en een innesteling in de eileider plaatsvinden. Het is dus niet zo dat de bevruchte eitjes weten dat de baarmoeder ze niet welkom zal heten. Is het duidelijk wat ik schrijf?! Mocht je dus heel veel zwangerschappen aangaan, dan heb je evenveel kans dat er ook eens een buitenbaarmoederlijke tussenzit... Maar die kans blijft heel klein...

Wel niet echt lief van je ha dat hij alleen maar de bijwerkingen heeft onderstreept! Dat is idd wel schrikken. Want het zal je juist maar zelf overkomen, het is niet om vrolijk van te worden die gedachte.

Ik ben ook niet echt gezellig als ik menstrueer. Met een kruik in het bed of op de bank kan je me dan wel vinden. Gelukkig niet te lang, maar er zijn hier wel veel vrouwen die overvloedig menstrueren en heel veel last hebben. Dan is NFP ook niet echt een oplossing...
De eerste dagen verwelkom ik mijn menstruatie, maar als het te hels wordt, dan vraag ik me wel eens af waarom dat ook al weer was. Maar dan leef ik met de gedachte dat velen onder ons dit maandelijks moeten doorstaan, en ikzelf veel minder vaak menstrueer... Alles heeft dus voor en nadelen weerom.
Liefs, Luca

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 31 juli 2008, 12:52

Ik dacht eigenlijk dat Mirena op dezelfde manier werkt als de Pil, qua hormonen, en dat het alleen met de koperspiraal is dat eitjes wel degelijk bevrucht raken maar afgestoten?

Ik vind het overigens juist wèl oke van de huisarts van Akelei dat hij/zij de bijwerkingen onderstreept. Tenminste; die ha stelt het een stuk realistischer voor dan de huisartsen die ik heb gehad en doen alsof het alleen maar goed is (oke, nuvaring en staafje zijn ze wèl negatief over).

Goede voorlichting is natuurlijk uitgebreid de voors- en tegens bespreken..


Luca, ik vind het heel eerlijk van je dat je dit schrijft (over mogelijke zwangerschap, en dan..). Het blijft een taboe in mijn ervaring, om tegen lichaamsvreemde hormonen te zijn maar toch abortus in acht te nemen. Lijkt wel of; of je moet je lichaam vreemde stoffen toedienen (voor sommige vrouwen is dat 'lijden'), of je moet maar op de 'blaren' zitten, en een ongewenst kind op de wereld zetten.

Ik kan me daar ook wel eens kwaaiig over maken; dat het allemaal op de vrouw neerkomt... en het voor ons kiezen is tussen twee dingen die je eigenlijk niet wilt (is het dan een keuze?). Ik voel dat dat vaak niet serieus genomen wordt; aanstellerij*.

Maar ik vind het nogal wat; hoe mijn lichaam en gevoelsleven zo drastisch kan veranderen door het gebruik van een dagelijks minipilletje. Maar het moet maar, anders mag ik niet zeuren over een mogelijke zwangerschap? :?
Ongeacht of je dan alle andere mogelijkheden nauwkeurig toepast en bestudeert (NFP, Persona, condooms, etc).

Let wel; dat wil dan ook weer niet zeggen dat ik licht denk over abortus. Net als dat ik zwanger zou worden terwijl ik WEL hormonen zou gebruiken (want dat komt tòch ook vaker voor), zou ik zo'n beslissing erg, heel erg serieus nemen. Ik denk eigenlijk dat ik geen abortus zou ondergaan. Maar dus niet vanuit 'schuldgevoel' omdat ik mijn lichaam niet heb onderworpen aan al dat koeiehormoon, maar omdat ik kijk naar mijn eigen leven en (mentale) capaciteit tot moederschap. (vaderschapscapaciteiten dan nog daarbuiten gelaten; dàt zou voor mij eigenlijk de tellende overweging zijn; in hoeverre kan ik het zonder? Liever niet natuurlijk)

*Het valt me overigens ook op hoe verschillend er gedacht word over dit thema, onder 'ons' vrouwen. Ik kan me voorstellen dat een hoop vrouwen dit lezen en denken; "wat een bullshit, doe niet zo zielig". Het heeft natuurlijk allemaal met perceptie te maken. Ook hierin is iedereen uniek in denken. Zo sta ik dus aan de andere kant en verbaas MIJ juist weer over vrouwen die de pil steeds doorslikken, of voor Mirena kiezen om vooral niet meer ongesteld te hoeven worden. Als je dergelijke medicatie juist als 'comfortmiddel' gebruikt, en daar achter staat, kan ik me voorstellen dat posts zoals die van Luca en ik ook weer verkeerd kunnen vallen...

Edje
Berichten: 46
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 14:50

Berichtdoor Edje » di 16 februari 2010, 16:40

Ik ben gesteriliseerd, was de beste beslissing die ik in lange tijd heb genomen, enige nadeel is nu nog dat ik wel ongesteld ben maar goed, had ik maar geen vrouw moeten wezen. :lol:
Vanaf mijn 16e aan de pil en achteraf gezien een heel verkeerde keuze, maar goed, wel de meest veilige in die tijd (dat klinkt heel oud).

Dus als je niet van plan bent nog kinderen (erbij) te willen gewoon laten steriliseren, 2 dagen buikpijn en dan gewoon weten dat je geen troep meer hoeft te slikken.

Edje

LizzyRose
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 22:07
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Dilemma voor de vrouw; anticonceptie!AAAAAARGH

Berichtdoor LizzyRose » di 27 april 2010, 21:49

Ikzelf heb van mijn 13e tot en met mijn 29e de pil geslikt vanwege hevige menstruaties en PMS. Geen enkel nadeel van de pil ondervonden. Toen ontmoette ik de vader van mijn zoontje, werd zwanger en kreeg mijn kind. Heb meteen na de bevalling het Mirena-spiraal laten plaatsen en het 7 jaar naar volle tevredenheid gedragen (na vijf jaar natuurlijk laten vervangen). Met geen van beide anticonceptiemiddelen heb ik negatieve bijwerkingen ondervonden als libido-verlies, ongewenste gewichtstoename, overbeharing etc. Helaas kreeg ik een paar jaar geleden een vleesboom met als gevolg enorme bloedingen (ben bijna doodgebloed) en die vleesboom zat zodanig in mijn baarmoederwand vergroeid dat mijn baarmoeder eruit moest. Maar goed, ik had toch geen partner en geen kinderwens meer en uiteindelijk ervaar ik het niet meer hebben van dat onding als een ware bevrijding want jongens, nooit meer ongesteld, nooit meer PMS, echt geweldig! Met die Mirena werd ik ook nauwelijks meer ongesteld maar ik moest er wel altijd rekening mee houden. En nu, ik kan dragen wat ik wil, erop uit wanneer ik wil, geen PMS, niks. Ik hoef natuurlijk ook niet meer bang te zijn om zwanger te worden of baarmoeder(hals)kanker te krijgen en dat is ook een erg prettig idee :wink: TJa, met anticonceptie is het zoeken naar wat bij jou past en het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen maar laten we blij zijn dat vrouwen de mogelijkheid hebben!
"Always look on the bright side of life"

GENIET NOOIT MET MATE!

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » za 01 mei 2010, 16:39

Ik heb een deel van de topic gelezen, niet alles dus excuus als ik mosterd na de maaltijd ben.

De wijdverbreide onwetendheid over de spiralen

1. de koperspiraal.
NEEEEEEE, geen pre-abortus. De belangrijkste werking van een koperspiraal is het doden van de zaadcellen. Vrouwen zouden veel meer vloeien en pijnlijke menstruaties hebben. Als dat gebeurt is dat in 70% van de gevallen na ogeveer 6 mnd genormaliseerd. Vloei je als vrouw veel e/o heb je pijnlijke menstruaties dan is de koperspiraal geen eerste keus.
Voordeel kan zijn dan dat je er 10 jaar (en waarschijnlijk binnenkort nog langer) mee vooruit kunt.

2. de Mirena
In 30% van de gevallen vermindert de spiraal het bloedverlies, in 30% verandert er niets en in 30% heeft de vrouw onregelmatig bloedverlies. De Mirena is ontwikkelt voor vrouwen die veel vloeien e/o een pijnlijke menstruatie hebben. Die indicatie is losgelaten waardoor de mogelijke nadelen evidenter worden

De Mirena geeft nog steeds hormonen af en voor vrouwen die daar gevoelig voor zijn kan dat nog steeds merkbaar/onwenselijk zijn.

Voor vrouwen die nooit zwanger zijn geweest (nullipara) is elke spiraal geen 1ste keus, een groot deel blijft het pijnlijk vinden en onacceptabel.

Het is goed dat de ha de bijwerkingen en risico's vertelt, dat is hij/zij ook verplicht en moet zelfs aantekenen dat dat is verteld!

Een spiraal (welke dan ook), de pil (mits goed gebruikt) en een sterilisatie geven de minste kans op zwangerschappen.
Andere methodes zijn minder veilig, hoe je het ook went of keert. De risicos op een zwangerschap en de conseqenties daarvan kunnen bepalend zijn voor de keuze van de methode om een zwangerschap te voorkomen.

Evenals de klachten over je cyclus.
IS deze pijnlijk, dan zijn mogelijke nadelen van een Mirena (onregelmatig bloedverlies) peanuts. Had je een prima cyclus en krijg je onregelmatig bloedverlies agv de Mirena, dan baal je.

heb je hele heftige PMS, dan neem je bjwerkingen van de pil voor lief, had je nergens last van, dan kunnen ze heel vervelend zijn.

Maw, er zijn veel mogelijkheden, goede voorlichting is essentieel


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten