Bloeddruk vraagje

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

gap
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 december 2002, 2:01
Locatie: Den Haag

Bloeddruk vraagje

Berichtdoor gap » za 15 januari 2005, 12:31

Nou hier gaat die dan, beetje vreemde vraag misschien maar wie weet weet iemand hier een verklaring voor.
Sinds ongeveer een maand weet ik dat mijn bloeddruk te hoog is. Heb er jaren over gedaan om eindelijk eens tegen mijn huisarts te zeggen controleer mijn bloeddruk eens. Begon geloof ik met 180/120 en schommel nu al een maand daar in die omgeving. Gisteren was ik bij de huisarts om mijn bloeddruk te laten controleren en hij was nog te hoog, dus de medicatie is verhoogd van 30 naar 60 miligram. (Adalat)
Nou weet ik dat ik dit ooit een keer heb gehad en de huisarts die ik destijds had gaf mij een bloeddrukmeter mee naar huis en vroeg me dagelijks mijn bloeddruk op te meten en er bleek dus niets aan de hand te zijn. Dus gisteren heb ik dat aangesneden bij de huisarts en gevraagd of dat dit keer weer kon. Leek hem een prima idee alleen hij had geen meter, ooit uitgeleend en nooit meer terug gezien. Ik heb zelf de bloeddrukmeter gekocht en ben naar huis gegaan. Niet bij de Kijkshop ofzo maar echt bij een medische speciaalzaak.
Vanochtend half 10 heb ik hem opgemeten en viel van de bank, 160/95 en dat is volgens mij een redelijk fraaie bloeddruk. Ik hou me een slag om de arm hierover want zeker weten doe ik het niet.

Nou weet ik dat stress invloed kan hebben op je bovendruk, maar ik heb nooit geweten dat het invloed kan hebben op je onderdruk. Ik heb dus nu zelf maar besloten de medicatie niet te verhogen, blijf gewoon de 30 miligram slikken. Maar begrijpen doe ik het dus niet, dus als iemand dit kan verklaren, heel graag.
Esther
zorgen moet je doen
niet maken
Loesje

deFine
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 maart 2003, 2:01
Locatie: oost-nederland

Berichtdoor deFine » za 15 januari 2005, 13:32

hallo gap,

De bloeddruk is iets wat je wel goed in de gaten moeten houden. Een vraagje eet je veel drop?

En wat dosering betreft van medicatie dat zou ik toch wel eerst goed overleggen met de huisarts. Heel veel sterkte en beterschap.

Liefs deFine
"After thirty, a body has a mind of its own"
Bette Midler

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 15 januari 2005, 13:40

Ik weet niet of onderdruk inderdaad te maken kan hebben met stress. Wat ik wél weet is dat de bloeddruk variabel kan zijn. Soort van moment opname dus.
Ik ga met Define mee, blijf je medicatie slikken zoals de dokter het heeft voorgeschreven. Lijkt mij niet verstandig om zelf te gaan expirimenteren met de dosering.
Sterkte!

Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

gap
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 december 2002, 2:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor gap » za 15 januari 2005, 13:57

@deFine, nee, ik eet niet veel drop en in het algemeen ben ik zeer matig met zout, mayonaise is al te zout voor mij. Ben meer een winegum liefhebber.

Maar ik moet de dokter vrijdag verslag uitbrengen van de bloeddruk metingen. Dus experimenteren wil ik het niet noemen, gewoon eerst eens kijken hoe het deze week gaat. Weet uit ervaring dat ik een vreselijke zenuwpees ben die zich druk maakt over dingen die nog moeten gebeuren. Vandaar de keuze voor mijn onderschrift :)
Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Esther
zorgen moet je doen
niet maken
Loesje

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 14:10

Probeer naast alles wat je nu krijgt en doet ook even te kijken naar alternatieve behandelingen...[altijd in overleg met je arts natuurlijk]
Maar kijk ook waar de oorzaak vandaan komt!
Heb je overwicht bijv heb je veel stress?
Beweeg je voldoende?
Eet je zout?
Slik je de pil in combinatie met roken?
Je zou ook Yoga kunnen doen om te leren ontspannen.
Of iets anders wat je ontspant!

Kijk hier ook eventjes!

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=alt ... uk&spell=1

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 15 januari 2005, 14:45

Gap ,

mijn bloeddruk was een paar jaar terug ook te hoog . Ik was toen wel veel ouder dan jij maar had veel stress.
Eerst kreeg ik medicatie maar die deed de polsslag te zeer dalen .

Uiteindelijk raadpleegde ik een cardioloog en vermagerde ook een beetje .
Sport en regelmatig lange wandelingen , minder stress ( deeltijds werken nl 4/5) en vaak zwemmen enz hebben m'n bloeddruk weer helemaal normaal gemaakt .Ik laat het wel af en toe controleren .
veel succes
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » za 15 januari 2005, 14:58

Na mijn gewichtsverlies was ik erg benieuwd of mijn bloeddruk ook verlaagd was. Ik had altijd al last van een te hoge bloeddruk namelijk. 160/95 was standaard voor mij.
De laatste keer meten leerde dat ie mooi was gezakt naar 145/80.
Keurig dus, volgens mijn huisarts. Het kán dus idd ook met gewichtsproblemen te maken hebben.

Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 16:35

Kirsten,
Ik snap je punt , maar het is toch eerst beter om eerst te kijken naar de oorzaak, in plaats van meteen met chemische middelen te dosis te gaan verhogen.
Onze maatschappij is zo gericht op syptoom bestrijding, dat we niet meer kijken waar de oorzaak ligt.
Ik ken iemand daar was Jicht bij geconstateerd, deze man moest medicijnen slikken, en heeft dat niet gedaan, hij is 2 liter water per dag gaan drinken en is nu van zijn klachten af.
Ik zal Absoluut niet zeggen dat medicatie niet noodzakelijk is, maar zoals jij alles hebt onderzocht en hebt ervaren en hebt gezien dat het zoeken naar andere oorzaken of gebruiken van andere middelen niet hielp je zover heeft gebracht om de dosis te verhogen.
En dat is een goede zaak ,met name als dit in overleg gebeurd met je huis arts.
Maar er zijn zoveel mensen die bezig zijn met symptoom bestrijding en niet kijken wat je nog meer kunt doen, mischien is juist voor Gap Yoga wellicht erg goed, en of mischien slikt ze de pil, en rookt ze...........of heeft ze overgewicht.
Dus eerst dat onderzoeken, mochten daar de oorzaken niet liggen dan weet je dat het een aangeboren factor is.
En als het dit allemaal niet is, dan kan je alsnog de dosis verhogen!
Medicijnen zijn goed, maar hebben vaak ook weer asfschuwlijke bijwerkingen.

Lana

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 16:37

En natuurlijk is veel bewegen, letten op je gewicht en op je eetpatroon, gezonde wegen vinden om met stress om te gaan etc... goed en belangrijk, los van of je daarbij wel of geen bloeddrukverlagers gebruikt.
Het éen sluit het ander niet uit, integendeel, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Hee ik zie dat je ge edit hebt!
:wink:

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 16:58

Het is gewoon zo dat sommige mensen niet zonder medicijnen kunnen, ondanks dat ze er een gezonde leefwijze op na houden !
Klopt dan heb je ze dus ook echt nodig, maar ik pleit er keer op keer voor dat mensen niet zomaar iets slikken , zonder daar bij te kijken naar hun levenstijl.
Het is én én het gaat hand in hand.
Wel vervelend dat jij het ook hebt trouwens~!
Lana

annaxx
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 juli 2004, 9:25
Locatie: Provincie Groningen

Berichtdoor annaxx » za 15 januari 2005, 17:08

TIjdens bloeddrukmeten bij de arts kan je last hebben van het zgn witte jassen syndroom, dus een automatische stijging als je bij de arts bent.
Laat volgende keer als je daar bent je bloeddruk es meten door de assistente, scheelt bij de meeste mensen al een hoop.
Verder gaat het om het stofje wat er in de drop zit die de bleoddruk verhoogd, deze stof kan ook in winegums zitten. (dus stop daar es mee om te eten :) )
Beweging, afvallen, pil, en roken kan de bloeddruk idd beinvloeden. Een normale bloeddruk heeft een onderdruk van onder de 95 dit als streefwaarde genomen. Maar houd je aub aan de dosering van de arts!!!!!!
Nooit zelf beginnen te experimenteren.
Je kan ook in het alternatieve circuit kijken, wat erg bloeddruk verlagend werkt zijn twee gedroogde (die laten weken in water) abrikozen per dag.

Succes

Anna, die vele bloeddrukken per dag voorbij ziet komen
Raak me waar ik voelen kan.......

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 17:16

Geweldige bijdrage Annaxxx

Ben jij arts Annaxx?

annaxx
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 juli 2004, 9:25
Locatie: Provincie Groningen

Berichtdoor annaxx » za 15 januari 2005, 17:18

Nee ben geen arts, ik meet de bloeddrukken zonder de witte jas :)

Ben dus doktersassistente

Anna
Raak me waar ik voelen kan.......

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » za 15 januari 2005, 17:20

mmm dan ben je eigenlijk een halve dokter hoor................die weten heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel!

Lana

annaxx
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 juli 2004, 9:25
Locatie: Provincie Groningen

Berichtdoor annaxx » za 15 januari 2005, 17:23

:lol: :lol: :lol:

Dank je Lana (misschien nog wel es meer 8) )
Raak me waar ik voelen kan.......


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 21 gasten