* Hoe stond jouw moeder tegenover seks?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

moon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 10:39
Contacteer:

* Hoe stond jouw moeder tegenover seks?

Berichtdoor moon » za 03 januari 2004, 18:36

Toevallig, toen ik het oudpapier aan het opruimen was kwam ik een column tegen van Hannie van Rijsingen, seksuoloog en deze trof me zeer.....
Het was alsof ik mijn moeder voor me zag:

---------------------
Seks als je ouder wordt

“Ze wil nooit meer”, zegt de tweeënzeventigjarige dunne man, met brilletje en zuinige mond, terwijl hij beschuldigend naar zijn echtgenote kijkt.
De moederlijke, mollige vrouw met gepermanente grijze haren kijkt gelaten voor zich uit. Ik schat haar achter in de zestig. “Ze doet ook niets aan haar conditie”, gaat de man verder. “Ik wel” Verontwaardigd haalt hij zijn neus op.
“Uw vrouw heeft dus heel andere interesses dan u”, zeg ik. Ze knikken beiden.
“Was dat ook al zo toen jullie jonger waren?” vraag ik aan de vrouw.
“Och, toen hadden we de kinderen.” Ze sluit haar mond en zwijgt.
“En daar ging natuurlijk veel aandacht naar toe”, zeg ik begrijpend. “Maar de seks? Hoe ging het met de seks toen de kinderen nog thuis waren?”
De man gaat recht zitten en kijkt me aan of hij een heel verhaal wil gaan vertellen, maar zijn vrouw is hem te vlug af. “Toen was alles normaal. Heel nor…”
“Wat jij normaal noemt”, onderbreekt de man haar bits. “Ik heb altijd veel meer behoefte gehad dan jij.” En tegen mij: “Maar ja, je past je aan hè? ” Teleurgesteld lacht hij een zuur lachje. Zijn vrouw wrijft haar handen, die in haar schoot liggen, over elkaar en kijkt naar buiten.
“En was de seks vroeger ook bevredigend voor u?” Ze keert zich weer af. Op bezwerende toon zegt ze: “Alles was normaal. Heel nor…”
“Alleen veel te weinig”, valt de man haar voor de tweede keer in de rede.
Dan volgt er een stroeve woordenwisseling tussen die twee.

Ik besluit om alle aandacht aan zijn vrouw te geven. “Denkt u echt dat seks alleen maar iets is voor jonge mensen?”vraag ik haar. Ze knikt obstinaat.

“Seks kan tot op hoge leeftijd plezierig zijn”, zeg ik met klem, “echter… er zit één grote maar aan.”In de blik van de vrouw ontstaat een klein sprankje interesse. “De seks moet in iemands leven wel overwegend aangenaam en prettig zijn geweest.”Vergis ik me of stokt haar adem werkelijk even als haar mond een klein beetje openvalt? “Ik krijg de indruk”, ga ik verder, “dat seks nauwelijks of niet plezierig voor u is geweest in uw leven. Is mijn indruk juist?” Er springen tranen in de ogen van de vrouw. Vervolgens glijden ze langzaam over haar wangen naar beneden. Er is een heleboel onuitgesproken gebleven tussen deze twee mensen.

--------------------------- (ingekort)

Helaas heeft dit gesprekje nooit plaats gevonden tussen mijn vader en mijn moeder. Mijn vader denkt nog steeds dat mijn moeder "er niet vies van was" zoals hij het zelf placht uit te drukken. Terwijl ik wel beter weet, uit de dingen die mijn moeder me en het volste vertrouwen heeft verteld.

Hoeveel vrouwen van die generatie zullen zich zo hebben opgesteld t.o.v. seks en het huwelijk?
Hoe was dat met jouw moeder?
en wat heeft ze er jou van meegegeven?

moon,
pijnlijk getroffen

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Berichtdoor If then... » za 03 januari 2004, 19:16

Mooi verhaal Moon!

Bij ons thuis werd niet gesproken over seks; mijn ouders sliepen apart voor zover ik me kan herinneren. Moeder-dochter gesprekken heb ik nooit gehad. Als ik iets wilde weten vroeg ik het wel aan mijn oudere broer of aan mijn vader. Met mijn vader naar de rutgerstichting geweest voor de pil; mijn broer liet me een condoom zien... Mijn moeder mocht dat allemaal niet weten. Waarom? Geen idee eigenlijk.
Het enige wat me goed bij is gebleven is dat ze altijd dramde dat ik NOOIT met mijn eerste vriendje moest gaan trouwen of samenwonen. Ze wilde dat ik goed rondkeek wat 'er in de wereld te koop was' ... Misschien moest ik datgene doen wat zij nooit heeft kunnen doen???

If-je
(denkt nog even na)

Fleur
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 26 december 2003, 16:09

Berichtdoor Fleur » za 03 januari 2004, 19:27

Ook al ben ik begin veertig en zij zijn eind zestig.
Bij ons thuis werd er wel open gesproken over sex.
Mijn moeder had daar minder moeite mee dan mijn vader, hij wimpelde het nog wel eens af.
Ze sliepen samen en lieten ook vaak zonder schaamte zien dat ze van elkaar hielden (nog steeds trouwens).
Mijn moeder kon ik alles vragen wat ik ook maar wilde weten.
Gesprekjes die we hadden samen gaven mij niet het idee dat ze sex niet fijn heeft gevonden.
Zij genoot ook, net als hem.
Afbeelding Liefs van Fleur

sproetje
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 11 augustus 2003, 16:23

Berichtdoor sproetje » za 03 januari 2004, 19:52

Mijn moeder nu 62 jaar heeft door baarmoederhalskanker..
waar bij ook haar baarmoeder mond is weggehaald geen sex meer ook geen behoefte meer in wat voor vorm dan ook maar voor intimiteit op zich.
voor die tijd altijd erg genoten van de sex...was ook een echte knuffel
zij en haar vriend waren altijd aan het knuffelen.. heerlijk om te zien trouwens dat 2 mensen zo van elkaar genieten...

4 jaar terug kwam ze met tranen in haar ogen naar mij toe dat het zo niet langer meer ging... het lukte haar niet om sex te hebben... lang gepraat erover tenslotte naar de arts toe gegaan.... want penetreren deed heel veel pijn.. zalf mee gekregen maar hielp ook niet ... ze heeft zich er nu maar bij neergelegd... en haar vriend ook..
Dat ze naar mij toe kwam zegt toch denk ik wel genoeg over het open zijn ..
daarin...

Sproetje

engeltje
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 0:42
Locatie: België

Berichtdoor engeltje » za 03 januari 2004, 19:54

Mijn moeder is eigenlijk ook heel open over seks. Ik ben wel pas 21 en zij 48, maar ik heb altijd met iedere vraag naar haar gekund. Het was eerder ikzelf die er meer gesloten over was in het begin.
Tja, in je puberteit ben je toch vlugger verlegen om over die dingen te praten...
voorbeeldje:
Maar de eerste keer dat ik naar een festival ging, was samen met mijn eerste vriendje. Ik was toen 16. Mijn moeder vroeg me toen of ze condooms voor me moest kopen om mee te nemen.
Toen was ik eigenlijk te verlegen om ja te zeggen. Nu,dat deed er niet toe aangezien we toch nog zo ver niet waren.

Ook nu kan ik heel open met mijn moeder over seks praten. Zij heeft me zelfs gepusht om naar een gynaecoloog te gaan met mijn problemen (zij vond dat je van seks moet genieten en dat kon ik toen niet door een klein fysisch probleempje)

Nature
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 06 oktober 2003, 18:42

Berichtdoor Nature » za 03 januari 2004, 22:47

Met vragen kon ik altijd bij mijn ouders terecht.
Mijn moeder was daar ook heel open in.
Mijn vader was meer 'geforceerd open'.
Hij vond wel dat alles bespreekbaar was, maar wist niet goed hoe.
Hij is vrij ouderwets en wist niet zo goed hoe hij er over moest praten.
Alles wat ik wilde weten vroeg ik dus maar aan mijn moeder.

Persoonlijke dingen besprak ze niet echt.
Alleen het hoe of wat, maar niet hoe het bij mijn ouders ging.
Tot ze gingen scheiden, toen kwam alles er uit.
Mijn ouders bleken al jarenlang sexueel problemen te hebben.
Mijn vader interesseerde zich er niet zo in,
terwijl mijn moeder sex altijd belangrijk heeft gevonden.
Na haar scheiding leerde ze haar (inmiddels overleden :cry: ) vriend kennen.
Daarmee kon ze wel haar passie liefde en fantasieen mee delen,
en met hem heeft ze dan ook 3 jaar lang een fijne relatie gehad...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 04 januari 2004, 11:24

Met mijn moeder ( die nu ongeveer 83 zou zijn mocht ze nog leven ) was veel te bespreken . Ze stond erg open voor dialoog hierover. Het kan vreemd klinken omdat ik hier al vaker liet horen dat de kerk wel sterk invloed oefende op mijn jeugd.Maar dit kwam van de kant van m'n vader , mijn moeder was niet kerkelijk opgevoed. Ze heeft het heel moeilijk gehad omdat ze "ingebonden" werd door de victoriaanse opvattingen van de familie van m'n vader en zo bv geen borstvoeding aan ons mocht geven omdat dat "onpassend " zou geweest zijn :evil: Ze heeft alles moeten meemaken : de reinigende kerkgang alvorens na de bevalling weer te mogen onder de mensen komen , en vast nog heel wat meer .
Ze voedde ons echter wel op met de regels van de katholieke kerk dus sex voor het huwelijk enz was uit de boze.Maar verder , gaf ze ons op tijd goede uitleg over menstruatie enz. en was ze voor contraceptie( maar dan wel alleen binnen een huwelijk ) , zei ze altijd dat ze sexuele relaties mooi vonden dat dit heel belangrijk was in de liefde , en ik denk dat ze tot ongeveer haar 50 e een vrij goed sexleven had . Daarna werd ze erg ongelukkig op dit vlak , omdat veel dingen waarschijnlijk niet bespreekbaar waren en de communicatie tussen haar en m'n vader helemaal misliep ( op z'n zachtst uitgedrukt ) waarschijnlijk hadden ze het dan samen beter gehad als ze in deze tijd , wat vrijer van invloeden , hadden kunnen leven en samenspraak hebben .

Fleur
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 26 december 2003, 16:09

Berichtdoor Fleur » zo 04 januari 2004, 11:50

Droomvlinder,
Zou je me willen uitleggen wat : "de reinigende kerkgang alvorens na de bevalling weer te mogen onder de mensen komen" betekent?
Dit is namelijk de eerste keer dat ik lees dat dit heeft bestaan.
Ik ken het niet.
Bedankt!
Afbeelding Liefs van Fleur

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » zo 04 januari 2004, 12:05

Lieve Fleur ,

Het gebruik waar ik naar refereer bestond dus nog in erg katholieke milieus rond 1949 , en ook nog wel enkele jaren daarna . Maar ik weet niet wanneer het ontstond . Het feit dat je een kind had , was dus wel een tastbaar bewijs van het feit dat je fysieke (onreine maar noodzakelijke) relaties had gehad . Je moest dan ook met je kind , ongeveer rond de 10 e dag van de geboorte een ronde in de kerk doen al biddend en daarna mocht je weer de wijde wereld in :?
Ik ben door dit gebruik altijd diep geschokt geweest , mijn moeder voelde het sterk als een soort discriminatie daar mannen dit niet hoefden te doen . Gelukkig was het duidelijk al lang uit de wereld toen het mijn beurt was :P trouwens ik zou het vertikt hebben , net als ik het vertikte een gebedswake te houden op vraag van m'n zeer gelovig schoonvader toen ik m'n 2e kind tijdens een zwangerschap verloor .Volgens hem zou het dan ook nooit in de hemel komen en ik had heel wat moeite hem uit te leggen dat ik er vanuit ging dat god hem het leven ook niet gegund had ......
Enfin , dit is wel wat off topic , maar het geeft wel een beeld van hoe mooi het is , bij al deze gegevens als moeder toch een open blik te houden en een open dialoog met je kinderen , het had heel anders kunnen zijn .


droomvlinder , gelukkig nu vrij van nodeloze praktijken die volgens haar niets met geloof hebben uit te staan .( dit om goed aan te geven dat ik gelovige mensen niet voor het hoofd wil stoten )

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » zo 04 januari 2004, 12:13

Als man wil ik toch in dit topic posten. Waarom? Omdat die schat van een mam me voorbereid heeft op het respecteren van vrouwen en de seksualiteit die daar bij komt kijken.
Omdat mijn moeder bijna alles meegemaakt heeft in haar leven wat een mens kan meemaken, heeft ze veel levenservaring kunnen opdoen en kijkt niet vreemd op van zaken die wat buiten het normale kunnen voorkomen. Je moet wel erbij in het achterhoofd houden dat ze nu net 80 geworden is, dus uit een generatie komt waarbij seksualiteit taboe was. Mijn vader had daar wel meer moeite mee, alhoewel hij ook broadminded was. Hij wist zich echter geen houding aan te meten als het gesprek over seks belandde. Daarnaast had hij toch door zijn eigen opvoeding een bepaalde kijk op bijvoorbeeld homofilie. Nou ben ik dat niet, maar stel je voor dat ik dat zou zijn, dan zou ik nooit bij hem terecht hebben gekund, maar wel bij mijn moeder. Zij heeft me danook voorgelicht (mijn vader stelde dat hij het te technisch zou vertellen, waardoor al het mooie zou verbleken) en heeft me het mooie van het spel meegegeven. Iets waar ik haar nog steeds dankbaar voor ben.
Als jongen heb ik dus al mijn sores met betrekking tot seksualiteit kunnen neerleggen. Mijn luddevudutjes, mijn onzekerheden, mijn onkunde op bepaalde vlakken.
Ondanks dat mijn vader zich moeilijk kon uiten met betrekking tot de seksualiteit, schijnt hij een goed minnaar geweest te zijn, zo vertelde mijn moeder. Klaarblijkelijk was het erg gezellig toen hun drive op zijn top was. Naderhand (ik ben wat laat geboren) verminderde de drive, maar ik wist toch wanneer er feest geweest was. Eigenlijk een vreemde gedachte: ik bezit het bed waarin ik verwekt ben. Mijn kinderen zijn er in verwekt en eentje is er in geboren.

Dus hulde aan mijn moeder.......Die zo open kon zijn.
Mark

Fleur
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 26 december 2003, 16:09

Berichtdoor Fleur » zo 04 januari 2004, 12:32

Dank je Droomvlinder.
Misschien had ik het ook beter in een pm kunnen vragen.
Afbeelding Liefs van Fleur

Susanne
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 04 augustus 2003, 19:12
Locatie: Zuiden des lands

Berichtdoor Susanne » zo 04 januari 2004, 13:17

Over dat soort dingen werd bij ons thuis nooit gepraat; geloof ook niet dat mijn ouders veel sex hebben gehad, nou ja, in ieder geval 1x :wink: , anders was ik er nu niet geweest... Maar ik kan me dan ook alleen maar ruzies herinneren vanaf mijn 5de jaar, nooit dat mijn ouders elkaar kusten of knuffelden of aanraakten, in ieder geval niet in mijn bijzijn, het was meer koud en kil. Nadat ik van school af was zijn ze ook gelijk gescheiden en nu beide hertrouwd en naar ik denk redelijk gelukkig, alhoewel of sex nu een rol speelt, ik zou het niet weten. Bij mijn vader wel denk ik, bij mijn moeder betwijfel ik het, maar ik hoop het wel voor haar. Alhoewel het toch een beetje een vreemd idee voor me blijft hoor om mijn ouders op die manier te zien.

Open over lichamelijke intimiteit of andere emoties zijn we nooit geweest en nog steeds niet en dat merk ik ook weer steeds meer terug in mijn eigen houding. Ik denk dat je opvoeding toch wel voor een groot gedeelte bepaalt hoe je later in het leven staat tov dat soort dingen; zien jullie dat ook zo ?

Susanne

cleopatra
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 07 november 2001, 2:01
Locatie: belgie
Contacteer:

Berichtdoor cleopatra » zo 04 januari 2004, 15:34

Ik weet niet hoe mijn moeder het er zou afbrengen. Ze stierf op 43-jarige leeftijd. Ik was 13 toen en herinner me eigenlijk weinig over de eerste gesprekken. Dit zijn dingen die ik pas mis als er gegevens opduiken (zoals in dit topic) die me dat doen afvragen. Lijkt me wel (h)eerlijk om over dat soort dingen te praten bij een kop koffie en een paar koekjes.

whoopi
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 januari 2004, 17:46

Berichtdoor whoopi » zo 04 januari 2004, 16:23

Bij ons thuis wordt er niet veel over seks gepraat. Op de ene of de andere manier krijg ik bij mijn ouders altijd het gevoel dat we dan over iets fout praten. Zelfs als er op tv een vrij scène is dan zou mijn moeder zappen. Ik heb mij al afgevraagd of er een haar in de boter zou zitten in hun sexuele relatie maar da betwijfel ik. Ik denk dat het iets te maken heeft met de opvoeding die da zij ooit gehad hebben

Men de moeder van mijne vriend kan ik dan weer heel open over seks praten. Zij heeft het ontzettend graag dat we daar heel open over zijn. Zij zou het bv ook niet erg vinden als we heel ons seksleven uit de doeken doen bij haar.

groetjes whoopi
A smile is the prettiest thing you can wear

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » zo 04 januari 2004, 19:21

Bij ons thuis werd er niet tot nauwelijks over sex gepraat. Ik heb mijn moeder wel eens uitleg gevraagd waarom je volgens de bijbel geen sex mag hebben voor het huwelijk en of zij het herkende dat mannen meer/vaker zin in sex hebben dan vrouwen.

Op zich was de openheid er wel (we kunnen overal over praten) maar we hebben er weinig gebruik van gemaakt.
LeAvEr DeA aS sLeAf


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten