* Hoe stond jouw moeder tegenover seks?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » zo 04 januari 2004, 20:14

geen openheid, geen gesprekken.
toen ik voor het eerst met mijn vriend en zijn familie mee een weekendje naar zee ging, vroeg ze me de middag daarvoor of ik niet naar de dokter moest voor een pilvoorschrift, de manier waarop ze het zei, zo zakelijk..brr.... ik heb "nee" gezegd.
ze heeft zelfs nooit verteld waarom ik het maandverband (dat op de "meebreng lijst" van bosklassen in het vierde leerjaar stond) zou nodig kunnen hebben. ik had dat nog nooit gezien, en het was zo groot en dik dat als ik het had nodig gehad ik er nooit nromaal had mee kunnen lopen...
ik moet haar nogal vreemd aangekeken hebben toen ze het in mijn tas stak, ze zei alleen: "door de verandering van lucht (binnenland versus Ardennen!!!) zou het wel eens kunnen dat er eenbeetje bloed in je broekje komt, niet ongerust zijn, gewoon dit er in leggen" jawadde. een jaar later wist ik wel hoe de vork precies aan de steel zat (vanop school dan) maar mijn moeder heeft haar "verandering van lucht" zin toch in het vijfde voor zeeklassen ook nog eens bovenghaald. misschiend dat ik het toen al heb opgegeven om ooit op een "normale" manier met mijn moeder over seksualiteit, en intimiteit in het algemeen te spreken.
Spijtig, maar ja, over mijn ouders hun seksleven weet ik niets af, op hun 42ste zullen ze zeker nog wel aan elkaar hebben zitten frutselen (anders had ik je dit nu niet kunnen vertellen ;-) )

bij mijn vriend thuis is er een veel openere sfeer en dat is wel leuk, zeker omdat daar nog wel 3 kinderen zijn (tussen 14 en 22) en de hormonen er af en toe nogal omstuimig rondjumpen :-)

Satine
:) Live to love, love to love, love to live! :)

dotje
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 januari 2003, 2:01
Locatie: NL

Berichtdoor dotje » ma 05 januari 2004, 21:52

pffff openheid is er bij mij vroeger thuis, toen ik er rijp voor was, nooit echt geweest. Ik kan me nog wel een keer herinneren toen mijn tante zwanger was m'n moeder mij in geuren en kleuren en ontzettend PLAT uit ging leggen hoe het zat. In bijzijn van de hele familie...tact kende ze niet echt. Maar ik kon het gesprek al gauw afkappen, want alles wat ik moest weten had ik al op school geleerd.
In mijn pubertijd hebben mijn ouders seks altijd als taboe gezien. Mijn vader praatte er nooit over en mijn moeder af en toe, maar dan schaamde ik me echt voor hetgene wat ze zei, ze noemde dingen niet bij de naam, maar altijd met een bijnaam of juist totaal niet en de (heel) wat mindere nette woorden op de ongepaste momenten!!!
Ik vroeg me ook altijd af of ze uberhaupt wel aan sex deden want vaak genoeg had ik het idee dat ze bij elkaar bleven om mij. Altijd en eeuwig dat gekibbel en gebekvecht. Maar toen het moment kwam dat ik thuis vertrok, kwam het plots ineens bovenwater. Ik had toen voor mijn vriend gekozen en niet meer voor mijn ouders. Ze dachten in eerste instantie dat het het om de sex ging... Waar ze dat vandaan haalden kan ik nog steeds niet begrijpen. Maar op een avond hadden we een discussie en gooiden ze ineens hun seksleven op tafel. Dat was er niet. Wat bleek door een stomme medische fout bij mijn geboorte kon mijn moeder geen kinderen meer krijgen en was seks alleen maar pijnlijk voor mijn moeder, de huid tussen de vagina en de anus is zo dun dan het elk moment kan scheuren. Mijn vader zei dat hij zich erbij neergelegt heeft en mijn moeder kon zich geen houding geven. Daar lag ineens hun geheim op tafel, waar ze me nooit iets van verteld hebben. We hebben er nooit meer over gesproken en ik denk dat het ook nooit meer zal komen ook.
Wat ik me nog wel afvraag: zouden ze nu helemaal nergens meer van genieten dan? Want zoals ik seks heb leren kennen is het in één woord geweldig. En ik kan heel open zijn over seks en zie het als mooie aanvulling op mijn leven. Je kan op zoveel manieren genieten van elkaars en eigen lichaam... Als ik terugdenk aan eerdere "gesprekken" met mijn moeder bracht ze op mij over dat beffen, pijpen en masturberen smerig zijn. En ik denk hoe ik mijn moeder ken, ze dat ook daadwerkelijk denkt. Zonde eigenlijk dat het bij sommige mensen zo moet gaan. Ik denk dat het gedeeltelijk komt door die fout, maar ook zeker door de opvoeding thuis. Ik denk dat ook zij geen goede en volledige voorlichting hebben gehad, en dat het komt omdat zij opgegroeid zijn in een totaal andere tijd als wij nu in leven, waarin alles openlijk besproken mag worden.

dot

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » ma 05 januari 2004, 22:04

Als ik dit zo allemaal lees (plus de geslotenheid van mijn eigen ouders over het onderwerp "sex") denk ik nu: goh, ik ben blij dat die openheid nu groter is geworden! Dat ik in deze tijd leef, en niet 100 (of 50) jaar geleden...
De vorige generaties zullen toch ook best met enige jaloezie naar de huidige moraal kijken? (Naast eventueel afkeuring, verwarring etc.)

Sens.

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » di 06 januari 2004, 11:27

Technisch was het wel in orde, voorlichting naar leeftijds en zo. Praten over sex hebben was meer in de marge, af en toe. Als er een ding is waarover mijn moeder heel duidelijk was, is het deze:
Je moet je veilig voelen bij je minnaar. Zodra het niet goed voelt, moet je stoppen.
Het lijkt een vaag advies, maar ik heb er ongelooflijk veel aangehad.

Trouwens, nu ik zelf moeder ben van jongeren, zit ik van de andere kant af in het vraagstelling. Met dat verschil dat de aanwezige vader van totaal ander kaliber is. En ik merk dat wij beiden, pa en ma dus, toch ook terughoudend zijn om over onze eigen slaapkamer (en elders!! :oops: ) ervaringen te praten.
Toen onze oudste een jaar of dertien was, was zijn steevaste opmerking op een woonkamer-knuffel: "JA, ZEG, kan dat niet op jullie éígen kamer."
Dus, ja...wat doe je dan, hé?

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » di 06 januari 2004, 17:15

Mijn beide ouders deden niet echt moeilijk over seks, maar omdat het in hun leven (helaas) geen al te grote rol meer speelde werd er niet overdreven veel over gepraat. Met vragen - vooral de technische dan - konden we wel altijd terecht. Ze waren zo slim om te wijsneuzerige vragen van hun drie jochies te ondervangen met geinige boekjes van de NVSH. 'Mamma waar kom ik vandaan' heette er een. Voor een boekenwurm als ik was dat een uitkomst.

Ik herinner me eigenlijk maar één gesprek over sex met mijn moeder uit mijn kindertijd. Dat was toen ik in een tijdschrift las dat tijdens de bezetting van het Maagdenhuis 'condooms' werden uitgedeeld. Dat klonk geheimzinnig en vagelijk intiem. Ik besloot mijn moeder ermee te overvallen, die in die tijd thuis werkte. 'Nou', begon ze serieus, 'als een man en een vrouw geen kinderen willen krijgen....' En toen flitste het door mij heen: het ging gewoon om kapotjes, waar mijn schoolkameraadje alles over verteld had! Mijn enige seksgesprek met mijn moeder ging dus over iets wat ik allang wist.

Nadat mijn ouders eindelijk gescheiden waren (ik was twaalf) zat mijn moeder met een huis vol puberende jongens. Omdat ze ook zelf zo'n beetje een vriend erop nahield, werd seks een terugkerend gespreksonderwerp. Gelukkig speelde de kerk of een andere benauwende dogmatiek geen enkele rol in ons gezin; we konden gewoon open zijn. Maar inmiddels was mijn moeder secretaresse van enkele gynaecologen, wat haar - in combinatie met haar eigen teleurstellende ervaringen - ertoe bracht vrijwel dagelijks te waarschuwen tegen machogedrag in de ruimste zin van het begrip. Achteraf heeft mij dat flink gehinderd in mijn seksuele ontwikkeling. Ze bedoelde het natuurlijk goed. Helaas was ik nogal gevoelig voor die herhaalde klaagzang op het mannelijk tekort. En de tijd was er naar: vrouwen kwamen eindelijk voor zichzelf op. Het gevolg was dat ik mij resoluut keerde tegen neuken; veel te mannelijk! Meiden versieren? Brr.. dat doen alleen foute kerels. Ik heb er jaren over gedaan om een meer gelijkwaardige - en zelfs mannelijke - houding aan te nemen tegenover vrouwen, die in mijn ogen altijd gelijk hadden en min of meer onfeilbaar waren. Sterker nog, neuken heb ik pas geleerd bij mijn huidige vrouw.

Als tegenwicht zijn Marian en ik erg vrij in huis. Nu is er weer het probleem hoe ver je daarin gaat. Wij houden ons seksleven voor onszelf, maar onze twee pubers zijn wel goed op de hoogte van onze intimiteit. En knuffelen doen we vaak gewoon in de kamer, tot onze dochter van 16 roept dat het nou maar eens afgelopen moet zijn. En ja, ook voor haar hebben we met Oud en Nieuw haar eerste condooms gekocht. Toch nog iets van die waarschuwende moeder meegekregen dus...

Frank

Michelle
Berichten: 11
Lid geworden op: do 08 januari 2004, 12:11

Berichtdoor Michelle » za 10 januari 2004, 10:53

ik ben 35 en me moeder is 53 dus ik heb best een jonge moeder,maar me moeder zelf is best streng opgevoed zeker het onderwerp sex daar werdt bij hun thuis nooit over gesproken.terwijl al haar broers en zussen(in totaal12)voor hun 20ste (moesten trouwen)omdat ze een voor een zwanger raakte.behalve mijn moeder ze was wel jong maar ik was gewenst.maar omdat ze die toestanden thuis had meegemaakt was ze altijd heel open met het onderwerp sex en alles wat daar bij hoort.alleen ik zelf vondt het raar als me moeder aan mij vroeg of ik bv.de pil wilde slikken toen ik 14jaar was.ik had op dat moment al een jaar verkering en ze zei me dat ze wist dat het niet bij een handje geven bleef en dat ik de pil moest gaan slikken.ik begreep op dat moment wel dat ze bang was dat ik zwanger kon raken.maar ik schaamde me op dat moment om te zeggen dat ik inderdaad al sex had met me vriendje.gelukkig had ze me door en had gewoon een afspraak gemaakt met de huisarts en zei dat ik daar heen moest gaan voor een gesprek,ben ik ook geweest en tegen hem zei ik gewoon de waarheid.achteraf gezien denk ik waaromzei ik dat niet gewoon tegen me moeder.alles was bespreekbaar en toch schaamde ik me.daarna had ik nergens meer problemen mee als ik met iets zat dan vroeg ik dat gewoon aan haar.nu heb ik zelf een dochter van 13 en ik bespreek met haar ook dat soort onderwerpen en ik hoop dat als zij ergens mee zit dat ze dan naar mij toekomt met wat voor vraag dan ook!ze weet dat ze bij mij terechtkan maar ja dat wist ik ook mij me eigen moeder alleen ik deed dat in het begin niet.toevallig is mijn dochter gisteren ongesteld geworden.ze riep me toen ze op het toilet zat en ik gaf haar een kus en feliciteerde haar met het feit dat ze een jongedame was geworden.daarna heb ik voor haar een mooi bloemstukje gekocht met een kaartje eraan waar op stond(voor een bijzonder iemand.en dat ik trots op haar was xx mama.ik voelde mij op dat moment ook weer kind ik zie het nog voor me dat ik ook op het toilet zat en me moeder riep en zij feliciteerde mij ook en dat vond ik geweldig en ik hoop dat ze altijd naar me toe zal komen.mijn moeder en ik praten heel soms nog over sex niet als ik een probleem heb hoor maar als zij een probleem heeft dan vraag ze het aan mij,of ik vraag gewoon op de man af:he ma hoe is het met je sexleven en dan moet ze eerst een beetje lachen en als ze ergens mee zit dan rolt het er vanzelf uit!geweldig toch?maar mijn ouders hebben nog nooit iets anders gedaan dan neuken alles wat je bij sex kan bedenken dat hebben ze echt nog nooit gedaan!daar hebben ze gelukkig allebei geen behoefte aan(niet te geloven zeg)maar dat komt denk omdat ze een stenge opvoeding hebben gehad en schaamte gevoel ik denk dat dat ook mee speelt.ze kennen elkaar al40jaar en ze zijn nog steeds gelukkig.houden zo pa en ma! :lol:

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » za 10 januari 2004, 14:59

Jee Selene,

Wat een leed.... :(

Even off-topic: wat is een MCP? Zal wel een vies woord zijn....maar toch, om je verhaal beter te snappen.... :roll:

Sens.

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » za 10 januari 2004, 19:32

Daar heb je ook gelijk in Selene....terwijl iemand die in zijn ver"leed"en blijft hangen een heel triest slachtofferig persoontje kan worden - hierbij met alle respect voor diegene die zich NU slachtoffer voelt...maar toch!

Sens.

PS. Verder maar PM-en Sl1, als je nog verder hierop door wilt gaan?

paula
Berichten: 295
Lid geworden op: za 23 februari 2002, 2:01
Locatie: zuidholland

Berichtdoor paula » zo 11 januari 2004, 14:19

mijn moeder praatte daar nooit over. daar werd niet over gepraat een taboe dus.
vreemd is dat ik nu wel met mijn moeder erover kan praten. ze vertelt zelfs dingen over haar sexleven met mijn vader(is niet veel trouwens).
dat vind ik toch wel een bijzondere ontwikkeling..........

gr paula

Elaine
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 juli 2003, 16:25

Berichtdoor Elaine » di 20 januari 2004, 20:18

Mijn moeder is 81 en in haar tijd al geemancipeerd toen woord niet eens bestond. Een geweldige sterke vrouw en leuke moeder . Ben dol op der, en zelf nu sta ik van sommige dingen te kijken die ze zegt heerlijk zo;n moeder

rara
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:57

Berichtdoor rara » ma 26 januari 2004, 12:02

Ooit heeft mijn moeder tegen mij gezegd: als je later een man krijgt geef hem dan af en toe zijn zin als hij wil. je moet je man af en toe plezieren anders raak je hem kwijt.

Vorig jaar vroeg ik aan mijn moeder hoe zij daar nou bij kwam om dat jaren terug tegen mij te zeggen. Zij gaf als antwoord dat volgens haar de mannen van nu zo in elkaar zitten en dat daarom zo veel jonge stellen uit elkaar gingen.

groetjes rara

Archangel
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 1:01
Locatie: lelystad

Berichtdoor Archangel » ma 26 januari 2004, 13:29

beide ouderws waren erg open. En hebben er nooit een probleem van gemaakt. gelukkig :lol: :lol: :roll:
Warrior of dreamworlds, slayer of pillows.

Serpentina
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 december 2003, 18:48
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Serpentina » za 31 januari 2004, 11:06

Mijn ouders waren heel verschillend wat openheid over seksualiteit betreft: Mijn vader heeft mij grotendeels "voorgelicht", al ging dat spelenderwijs. Zo nam hij me als kind mee naar de sauna en naar naaktzwemmen, waardoor blootheid voor mij heel normaal was. Minder "normaal" - hoewel me dat pas later begon op te vallen . was dat mijn moeder nooit meeging naar dit soort activiteiten. Ik herinner me haar als uitgesproken preuts, zeker naast mijn vader.
Doordat mijn ouders onderling heel verknipt met elkaar omgingen, heb ik wel een raar beeld overgehouden aan hoe je seksueel met elkaar omgaat in een vaste relatie. Toen ik een tiener was heb ik de details daarvan vernomen (buitenechtelijke relaties van beide kanten, hoerenloperij aan de kant van mijn vader), maar ook voordat ik daarvan afwist kreeg ik een heel naar gevoel bij het idee van seksualiteit. Ik bracht het in verband met machtsspelletjes, de ander willen veroordelen en kwetsen en dat was moeilijk te rijmen met mijn vaders verhalen over "liefde" en de "schoonheid" van vrijen. Hij maakte ook al vroeg een onderscheid tussen "neuken" (dat was puur lust) en "vrijen" (dat was met liefde). en ik kreeg daar een vies gevoel bij. Achteraf denk ik dan ook dat mijn ouders - volgens die definitie - vooral geneukt hebben met elkaar.

Na de scheiding kregen beide ouders nieuwe partners. Mijn moeder vond het toen ineens heel normaal om uit de school te klappen over haar seksualiteit met deze nieuwe man. Ik voelde en voel me daar nog steeds heel raar bij en ik vind het ook niet prettig als ze het daar met mij over heeft. Misschien komt dat ook doordat ik het gevoel heb, dat ze mij helemaal alleen gelaten heeft in de periode dat ik seksualiteit ging ontdekken en dat ik het niet kan hebben dat ze er nu dan ineens wél over denkt te kunnen praten. Mijn eigen seksuele leven (vanaf mijn 15de) is zelden bevredigend geweest en tot op de dag van vandaag worstel ik met de vraag of ik wel "normaal" (whatever that may be) ben. Dit doet mij - en momenteel ook mijn vriend - heel veel pijn. Maar daar zal ik nog wel in een ander topic iets over zeggen. In elk geval heeft mijn moeder mij seksueel gezien een raar voorbeeld gegeven en het gevoel, dat seks iets is van "mannen". Ik ben ook heel bang dat ik in de steek gelaten wordt door mijn vriend als ik te weinig met hem naar bed ga, omdat dat bij mijn ouders vaak gebeurd is. Jammer, vind ik zelf.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten... Maar kunnen blaren ook lekker zijn?

Els Pieters
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 februari 2004, 9:49
Locatie: Roeselare en Brussel
Contacteer:

Berichtdoor Els Pieters » di 03 februari 2004, 13:06

Ik ben geboren in 1970. Toen ik in de puberteit kwam was het al 1983... Dus was de seksuele revolutie al lang achter de rug. Seks was iets alledaags geworden. Bij ons thuis was het alleszins geen taboe. Op de badkamer stak geen sleutel. Mijn ouders en mijn broer liepen wel eens vaker naakt rond, ik heb mijn vader en mijn broer wel eens meer met een erectie gezien. Alleen op toiletbezoek gold bij ons een ongeschreven regel van niet storen.

Mijn moeder heeft zowel mijn broer als mezelf goed voorgelicht. En in plaats van naar de bibliotheek te hollen om beeldmateriaal, liet ze gewoon zien wat we moesten weten. Niet dat ik ooit getuige was van seks tussen mijn ouders, maar ik heb nooit moeten zoeken naar de juiste onderdelen...

En behalve over de lichamelijke kant, is ze wel heel open geweest over de emotionele kant...

Ik prijs me gelukkig, als ik andere antwoorden las...

moon
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 10:39
Contacteer:

Re: * Hoe stond jouw moeder tegenover seks?

Berichtdoor moon » wo 25 juni 2014, 22:19

Jeetje, toch maar weer even naar boven...
Bijna tranen in mijn ogen.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten