vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » zo 30 november 2003, 23:34

Neem allemaal vandaag nog het vliegtuig naar een land waar het gebeurd! Verdeel de groep en haast je allemaal naar een dorp en ...... schaf het af he !!! Houdt met niks rekening ... spreek vooral in het nederlands (iedereen ken die taal toch), onderhandel op de westerse manier (want dat is de enige juiste), klop desnoods de mannen bewusteloos.....

Als het volgens jullie dan toch zo simpel is ...

De doodstraf bestaat ook nog in veel landen ... ook de USA .. en daar wordt al decennia lang actie gevoerd ...... maar ze bestaat nog .. EN meer dan 1/2 van de bevolking daar is voor die doodstraf ....... ga ze daar dan ook maar gaan kerstenen he ......... (de usa zal binnen de +/- 20 jaar de doodstraf zeker niet afschaffen ... draagvlak daarvoor is nog te klein --> en zo kun je de vrouwenbesnijdenis in andere landen ook bekijken)

Ik word zo kwaad van die gemakzucht!

NIEMAND beweert hier dat vrouwenbesnijdenis een must is voor de vrouw. Ook ik niet. Maar iets afschaffen doe je niet op een paar jaar .. en dat nog in de helft van de wereld!!!!!

Dat voorstel van die klinieken vind ik prima!!!!
Eerst zorgen dat het hygienisch gebeurd ... en dan verder zien.

Hele dorpen en hele regio's overleven in die landen door tradities. Doe daar 1 van weg ... en alles stort in. Waarom is dat niet zo duivels moeilijk te snappen??????

Mentaliteiten kenmerken zich door hun traag evolutieritme en hun collectief karakter. Die besnijdenis stoelt op oude vormen van geloof en rituelen. Die zijn soms 100-en jaren oud. De hele gemeenschap moet akkoord gaan dat een bepaald ritueel in de toekomst anders zal gebeuren ... of dat is daar chaos. En dan gebeuren er soms nog ergere dingen. Want je krijgt na een lange tijd een contrabeweging (voor het behoud van de traditie) en die botst met de andere beweging die het ritueel anders wil doen. Gemeenschap in 2 betekent nog verder van huis!!!
En dan zal een groepje westerlingen die daar staan te roepen en te zwieren met foldertjes NIET helpen.

Mag ik er dan ook wijzen dat ook hier in dit vervloekte zogezegd superieure westen OOK de mentaliteite TRAAG evolueren. Hoe lang kent een westerse vrouw een clitoris???? En hoe lang is daar een taboe over geweest??? Er is NU NOG een taboe over bvb het spreken over die clitoris bij veel mensen.

Enfin .. ik ben oververhit aant reageren ... ben ik mij bewust ...

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » ma 01 december 2003, 0:04

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » ma 01 december 2003, 10:37

@ vampiertje

het is niet de bedoeling dat je er oververhit van raakt joh! :)

maar serieus: ik ben zeker op het vleigtuig gestapt met een heel stel anderen en er is nu een dorp in donker africa wat het mes laat liggen en niet alles is ingestort...dat hoeft dus niet te gebeuren dat ligt eraan hoe je het aanpakt.
als je het verschil niet weet tussen goed en kwaad kan iets niet slecht zjn

als je duidelijk weet te maken: in het frans, niet in het nederlands :wink: dat het slecht is dan kan iemand er niet meer onderuit, dan gebeurt er iets en dan is er een keuze.

en vrouwen die iets niet meer willen en daar vastberaden over zijn hebben een enorme kracht een kracht die vaak niet gestimuleerd wordt, maar gebagitaliseerd. Er is geen houden aan als vrouwen zich ertegen keren.
alleen moet er 1 beginnen en dat is vaak diegene van buitenaf.

en mischien klink ik gemakzuchtig maar dat ben ik niet, ik doe wel degelijk wat ik kan en niet uit een houding dat ik het allemaal beter weet, maar uit het ondraagelijke gevoel dat ik het niet kan hebben dat mensen elkaars geslacht kapot snijden omdat een vrouw onrein zou zijn.
een taboe is iets om mee te gaan spelen in mijn visie, want dan onstaat er ruimte, speelruimte waar je je in kunt bewegen en waar je zonder dat je jezelf beter vind de ander zover kan krijgen dat die iets vanuit een andere kant gaat bekijken.

Het zijn de mannen die die vrouwen onrein vinden, en waar komt dat vandaan? als je dat terug gaat kom je uit bij de angst, angst voor de kracht van de vrouw, want die zit zo vreemd en anders in elkaar
en als je daar begint, dan zit je bij de wortel en als je die in beweging kunt krijgen dan is er veel gewonnen.
en daar is veel voor nodig: inzet, energie, doorzettingvermogen van velen,
maar persoonlijk vind ik het dat wel waard en _daar_ gaat het me om.


Ik weet dat er geen pasklare oplossing is, die moet passend worden gemaakt, maar vaak wordt vergeten dat je daarvoor iets moet _doen_

Groet!
Selene, probeert niet om de witte betweter uit te hangen,ik ben me er terdege van bewust dat het hier in onze westerse wereld verre van koek en ei is, maar ja jee, je moet ergens beginnen niet? en dan beginnen met iets wat je erg na staat vaak het beste om te doen. voor mij althans wel :)

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » ma 01 december 2003, 23:41

Het was niet mijn bedoeling om uitvliegend uit de hoek te komen. Zeker niet. Alleen bevind ik mij in een lastige situatie. Ik ben nog studente en heb niet veel tijd en niet veel geld op overschot. Maar ik ben een heel progressief en andersglobalistisch persoontje: ik wil actief zijn in zoveel ngo's, milieugroepen, humanitaire organisaties. Ik heb de voorbije jaren zoveel geleerd en gelezen, zowel als opdracht voor unief als vrije tijd. En ik weet dat niks simpel is. Zeker niet wanneer je voet zet buiten dat verschrikkelijke Westen. (ja, .. ik schaam mij soms om westerling te zijn, maar soit). Je kan mij idealist noemen ... hoewel ik al afgezwakt ben hoor :-). Maar ik probeer zoveel mogelijk mijn idealen te verdedigen en hopelijk volgend jaar, met een dik diploma op zak, heel actief te zijn.

Maar .. ik geraak snel oververhit wanneer mensen de realiteit uit het oog verliezen. Ik lees hier veel verontwaardigende reacties op vrouwenbesnijdenis. En velen denken dan dat makkelijk op te lossen valt. Ze zien enkel de daad en denken dat met een wet alles opgelost is. Integendeel zelfs. Ik kan nog heeeeeeeel lang doorgaan over dit onderwerp. Ga ik niet weer eens doen, ... maar ....

excuses voor mijn soms opvliegende reacties!!!!
Ik wil alleen nogmaals zeggen dat je met zovele godsdiensten en tradities zit die o.a. vrouwenbesnijdenis toepassen .. het is echt niet zo simpel.

Soit ... velen begrijpen mij toch niet ... ik stop er mee.

Moon Goddess
Berichten: 72
Lid geworden op: za 08 november 2003, 19:58
Locatie: high in the sky:)

Berichtdoor Moon Goddess » di 02 december 2003, 9:57

vampiertje?

veranderingen ontstaan door mensen zoals jij, mensen die het echt raakt en die hun best doen om een verschil uit te gaan maken, daar moeten we het van hebben wil er wat veranderen, dus ik hoop dat er nog heel veel zoals jij rondlopen :)

Groet!
Selene

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » vr 06 februari 2004, 11:28

up
vandaag is hetde internationale dag tegen vrouwenbesnijdenis :wink:

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » vr 06 februari 2004, 14:26

... het onderwerp leeft? ook in de landen waar het voorkomt?

ik denk trouwens dat een heel essentiële invalshoek voor de bestijding van dit soort wantoestanden over het hoofd wordt gezien. En wel: scholing van vrouwen. Overal in de wereld waar de scholingsgraad van vrouwen hoger wordt, verbetert hun situatie. Is dat Westerse oplossing? Nou en. Gezien de grote wens om in en aan dat verketterde Westen mee te mogen doen, valt het wel mee met de aversie. Gezien het wereldwijde succes van jeans, cola en kauwgum zou ik me drie keer bedenken voor ik de Westerse aanpak in een verdacht daglicht zou plaatsen. Je kan er mee eens zijn of niet, maar de Westerse wereld is ten enen male niet alleen maar puur slecht of dom.

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

.

Berichtdoor rusteloze dame » vr 06 februari 2004, 23:44

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » za 07 februari 2004, 0:42

Daar wordt wel ruchtbaarheid aan gegeven RD. 2 jaar geleden was dat hét thema van de vrouwendag.

Het is idd afschuwelijk

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » za 07 februari 2004, 1:15

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » zo 08 februari 2004, 20:18

toevallig heb ik daar ook een stukje van gezien RD
het was stuitend erg :cry:

LoveAngel
Berichten: 193
Lid geworden op: di 12 augustus 2003, 15:00
Locatie: overijssel

Berichtdoor LoveAngel » ma 09 februari 2004, 14:57

Ik heb het ook gezien...

En ook een stuk over vrouwen die door de bevalling, van een meestal doodgeboren babytje, van "onderen" kapot waren, dat ze werden verstoten omdat ze de geur van urine en ontlasting bij zich hadden omdat het niet meer opgehouden kon worden door de dagenlange weeën en een zware bevalling....
Echtgenote staat het niet meer aan, vrouw terug naar ouders, ouders krijgen minder visite, kind word in een hutje heel ver weg neergezet...
Dat lijkt me ook zo erg...

Gelukkig zijn er organisaties die zich bekommeren om deze mensen.
Die deze meisjes, meestal 16 tot 20 jarigen, verzorgen, opereren en een "nieuw"leven geven met een nieuwe jurk en een visite kaartje.
Symbolisch gezien een wereldgeschenk voor die vrouwen......

We zijn "verwend" in Nederland.....
doe maar gewoon gewoon...:)

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » ma 09 februari 2004, 16:20

ik ben bij dit soort verhalen zo bang dat het een topje van de ijsberg is

denkende mens
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 01 december 2002, 2:01

Berichtdoor denkende mens » di 10 februari 2004, 14:14

Om even terug te gaan naar de besnijdenis bij de man en de verminking bij de vrouw. Deze twee zijn toch niet te vergelijken. De penis verliest zijn functie niet en dokters zeggen zelf dat het in een aantal gevallen zelf voordelen heeft (minder snelle verspreiding van het hiv-virus bijv, hygiene,;..), terwijl de verminking bij de vrouw een soort vernietiging is van de vrouw.

Nicky_33
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 februari 2004, 13:27
Locatie: Limburg

Berichtdoor Nicky_33 » di 10 februari 2004, 15:28

Hallo .. dit boek moet je echt lezen...
Ik weet niet of het al is genoemd in ut forum by the way!!


Waris Dirie werd geboren in Somalië, waar ze tot haar vijfde een onbezorgd leventje leidde als geitenhoedster. Toen besloten haar ouders haar te laten besnijden: een gruwelijke traditie waaraan nog steeds duizenden meisjes per jaar sterven en waardoor anderen voor het leven worden verminkt. Wanneer Waris' vader haar in ruil voor vijf kamelen wil uithuwelijken aan een zestigjarige man, besluit ze te vluchten.

Tegenwoordig is Waris Dirie een internationaal beroemd fotomodel, en voert ze als ambassadeur van de Verenigde Naties actie tegen vrouwenbesnijdenis.

Waris Dirie vertelt in Mijn woestijn openhartig over haar cultuur, haar vlucht, haar leven als model, en haar missie als ambassadeur. Een aangrijpend verhaal dat getuigt van wilskracht, lef en vindingrijkheid.


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten