vrouw(mens)onterend

Moderators: Oceann, JanWbr

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

vrouw(mens)onterend

Berichtdoor Goldengirl » wo 29 oktober 2003, 23:03

Vrouwenbesnijdenis is het verminken van de vulva. Het gebeurt meestal tijdens de puberteit. Deze afschuwelijke culturele traditie wordt van generatie op generatie doorgegeven, al duizenden jaren lang.
De lichtste vorm is een sneetje in de clitoris, maar dat komt weinig voor. Doorgaans gaat het om het verwijderen van clitoris en binnenste schaamlippen. Ook worden de buitenste schaamlippen vaak weggesneden en aan elkaar genaaid, met een minimale opening voor urine en menstruatiebloed.
De redenen om dit te doen lopen uiteen. Zo kan het voortkomen uit een religieuze overtuiging (hoofdzakelijk bij moslims), een overgangsritueel zijn naar volwassenheid, een uiting zijn van bijgeloof (als b.v. een kind bij de geboorte of een man bij het neuken de clitoris raakt zal het kind/de man mogelijk sterven) of tot doel hebben het meisje te laten beantwoorden aan het schoonheidsideaal (‘plat’ zijn van onderen).
De omstandigheden waaronder het gedaan wordt verschillen, maar meestal wordt het uitgevoerd door vrouwen, zonder verdoving, ondeskundig en met een vies instrument, zoals glas, een scherpe steen of een scheermesje.
De afschuwelijke lichamelijke en psychische gevolgen van vrouwenverminking zijn met geen pen te beschrijven. Het leidt tot talloze complicaties en soms tot de dood.
Geschat wordt dat in de wereld 130 miljoen meisjes en vrouwen het slachtoffer zijn van vrouwen-besnijdenis. Per dag ondergaan ongeveer 6000 meisjes deze marteling.
Het komt voor in 28 Afrikaanse landen, vaak op grote schaal. Zo zijn in Egypte, Soedan, Erithrea, Ethiopië, Djibouti, Mali, Guini en Sierra Leone bij meer dan 75% van de vrouwen de clitoris en schaamlippen verwijderd/dichtgenaaid. Besnijdenis komt op kleinere schaal voor in het Midden-Oosten, Z-O Azië en Latijns Amerika.
De laatste twintig jaar komt het door immigratie ook in Europa voor, hoewel het in Nederland strafbaar is.

Ik word daar kotsmisselijk en super agressief van :evil:

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » wo 29 oktober 2003, 23:07

Verschrikkelijk......wie verzint zoiets, denk ik dan......God zeer zeker niet, die heeft de vrouw juist een clitoris gegeven opdat zij van sex kan genieten....

Sens. - volslagen tegen vrouwenbesnijdenis :evil:

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » wo 29 oktober 2003, 23:11

Tja Golden, wat moet ik zeggen..
Sens:
wie verzint zoiets? zouden het vrouwen zijn? zouden het mannen zijn?
En waarom? Zou het angst zijn? Zou het boosheid zijn?

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » wo 29 oktober 2003, 23:12

Ik zou zeggen: angst van mannen voor de (seksuele) kracht van vrouwen.

Gizem
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 24 februari 2002, 2:01
Locatie: In het grootste dorp met de minste inwoners.

Berichtdoor Gizem » wo 29 oktober 2003, 23:24

WAAROM BESNIJDEN

Het is niet bekend waar en wanneer men is begonnen met het besnijden van vrouwen. Wel weet men dat de ingreep in veel landen al veel generaties lang wordt verricht. Traditie en gewoonte worden dan ook het vaakst als redenen genoemd waarom meisjes worden besneden. Daarnaast worden tal van andere argumenten aangevoerd die in één van de volgende categorieën kunnen worden ondergebracht:

Religie. Vrouwenbesnijdenis komt hoofdzakelijk onder moslims voor. Hierdoor wordt nogal eens ten onrechte beweerd dat het besnijden van vrouwen door de Islam wordt voorgeschreven. In de Koran staat echter geen enkele tekst die naar besnijdenis verwijst. Bovendien worden vrouwen in veel islamitische landen, zoals in Saoedi Arabië, Iran, Irak, Koeweit, Algerije en Pakistan, niet besneden.Seksualiteit en maagdelijkheid. Vooral in landen waar meisjes de meest ernstige vormen van besnijdenis ondergaan, nemen argumenten die te maken hebben met seksualiteit en behoud van maagdelijkheid een belangrijke plaats in. Het verwijderen van de clitoris voorkomt promiscuïteit van de vrouwen, het aan elkaar hechten van de grote schaamlippen gaat voorhuwelijks en buitenechtelijk seksueel verkeer tegen. Verder wordt gezegd dat een verkleining van de vagina het seksueel genot van de man verhoogt.
Schoonheid. Het geheel of gedeeltelijk verwijderen van de clitoris en de schaamlippen wordt in sommige gevallen om esthetische redenen uitgevoerd. Door de onregelmatigheid van deze uitwendige geslachtsdelen zou de vulva minder mooi lijken. Bij een aantal volkeren bestaat voorts de vrees dat, wanneer niet wordt besneden, de clitoris en/of de schaamlippen tijdens de kinderjaren en puberteit zouden blijven groeien, net zoals bij de penis het geval is, waardoor het onderscheid tussen mannen en vrouwen nauwelijks meer te zien zou zijn.
Gezondheid. Dikwijls wordt gedacht dat besnijdenis een gunstig effect heeft op de gezondheid van de vrouw. Overigens geheel ten onrechte, zoals uit dit artikel blijkt. Bij meer primitieve volkeren bestaat voorts de overtuiging dat het verwijderen van de clitoris van de vrouw van levensbelang kan zijn voor kind en man. De clitoris zou namelijk giftig zijn. Als het kind er tijdens de bevalling mee in aanraking komt, sterft het, zal het met een waterhoofd worden geboren of zal de melk van de moeder vergiftigd zijn. Contact van de penis met de clitoris kan, zo denkt men, leiden tot ziekte, impotentie of zelfs de dood van de man.
Sociale identiteit. De besnijdenis maakt meestal deel uit van het overgangsritueel naar volwassenheid. Vanuit westerse ogen bezien is dit moeilijk te begrijpen. Bij de meeste vormen van besnijdenis worden immers delen weggehaald die een vrouw juist tot vrouw maken. Een tegenargument is dat het meisje zich door de besnijdenis beter kan concentreren op haar toekomstige rollen. Verder wordt gedacht dat de pijn die het meisje tijdens de ingreep moet ondergaan een goede voorbereiding is voor de pijn tijdens de bevalling. Het weigeren van de besnijdenis heeft dan ook verstrekkende gevolgen. Onbesneden vrouwen zullen zich buitengesloten voelen of zelfs door de familie worden verstoten. Bovendien wordt in samenlevingen waar infibulatie de gangbare vorm is, de kans zeer klein dat zij binnen de gemeenschap trouwen. Een intacte infibulatie biedt de man de meeste garantie dat zijn toekomstige bruid nog maagd is. Sterker nog, hoe kleiner de opening van de vagina, hoe hoger de bruidsprijs.


Geleend van:

http://www.nidi.nl/public/demos/dm00062.html#kader2
Laatst gewijzigd door Gizem op wo 29 oktober 2003, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Jij bent zo mooi anders dan ik!"

Nature
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 06 oktober 2003, 18:42

Berichtdoor Nature » wo 29 oktober 2003, 23:25

Het verwijderen van de clitoris gaat het sexuele gevoel tegen (dan gaat ze iig niet vreemd),
en het minimaliseren van de opening van de schede maakt het voor haar partner "lekker strak".
Voor de man dus weer ideaal.

Alleen de vrouw...
Kan nooit genieten van sex omdat de clitoris niet meer gestimuleerd kan worden,
kan daardoor ook niet of nauwelijks vochtig worden waardoor alles pijn doet,
en dat met een veel te kleine opening :(

Elke dag opnieuw pijn, vernedering en verkrachting door je eigen man dus,
en dat moeten ze gewoon maar accepteren :( :( :(

vampiertje
Berichten: 134
Lid geworden op: do 03 januari 2002, 2:01
Locatie: Belgium

Berichtdoor vampiertje » do 30 oktober 2003, 0:15

Wat er vaak gebeurd is het redeneren vanuit een westers standpunt. WIJ vinden dat verschrikkelijk, omdat wij onze cultuur en gewoonten als het einde van de civilisatie bezien.
Ik heb reeds cursussen gehad over ontwikkelingslanden, mensenrechten en andere culturen ... en de les die er steeds wordt gegeven is dat er moet opgehouden worden om onze beschaving als referentiepunt te nemen.

Ook ik vind besnijdenis ergens wel gruwelijk. Voor mij persoonlijk dan. Ik ben opgegroeid in een west-europese cultuur, die langs verschillende processen organisaties heeft die o.a. zoiets aanklagen. Dit geldt niet voor bvb een afrikaanse stam.

Wanneer vrouwen nu massaal gaan weigeren om zich te laten besnijden, is er de mogelijkheid dat de hele gemeenschap zich tegen hen keert. Zulke tradities zijn geweven rond de hele gemeenschap.
Daarbij komt nog dat die vrouwen niet weten wat wij weten. En wanneer een organisatie druk uitoefent, is het reeel dat de druk niet aankomt bij de desbetreffende stam.

Wat we wel MOETEN doen is het volgende: INFORMEREN!!!
Gemeenschappen daar informeren dat de besnijdenis hygienisch kan verlopen, want vaak wordt het met stukjes glas gedaan die ze ergens vinden. Hen medische kennis doorgeven, zodat bij de besnijdenis niet zoveel meer vrouwen doodgaan.

JE kan zoiets niet gaan afschaffen omdat JIJ vindt dat het gruwelijk is en omdat ONZE gemeenschap dat niet toepast.
Je moet eerbied hebben voor hun tradities, MET natuurlijk enige kennisoverdracht over hoe ze zaken efficienter kunnen doen.

En het argument dat het vrouwen discrimineert en onderdrukt ... denken wij omdat wij in onze eigen samenleving zulks zouden vinden.

Enfin ... tot hier mijn berichtje :-).

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » do 30 oktober 2003, 0:22

Dapper Vampie...
En toch vind ik het jammer dat ik jou geluid wel vaker hoor..

Als wij groei en ontwikkeling belangrijk vinden dan mogen we toch ook een mening hebben - in het licht van groei en ontwikkeling- over dat soort zaken?

Ik vind de heksenverbrandingen in de middeleeuwen begrijpelijk, maar niet goed! en ik denk een idee of mening te (mogen) hebben over de achtergronden van het ontstaan ervan. En ik denk dat wij -mensen- een ontwikkeling kunnen doormaken dat dat soort dingen niet meer hoeven te gebeuren....

en..haha! vanuit die idee en mening voedt ik mijn zoon zodat ie geen heksen verbrander wordt...

MK, brandend vuur voor heksen

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 2:34

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Mazzeltovv
Berichten: 1642
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 2:01

Berichtdoor Mazzeltovv » do 30 oktober 2003, 10:01

Vrouwenbesnijdenis is natuurlijk afschuwelijk!

Er worden ook heel veel mannen/jongens besneden in ziekenhuizen en daar gebeurt het wel onder de juiste omstandigheden.
LeAvEr DeA aS sLeAf

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 10:06

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Berichtdoor zee » do 30 oktober 2003, 10:19

Fuck cultuur of religie; noem me maar arrogant, maar ik vind elke vorm van onvrijwillige mutilatie barbaars en achterlijk, wat de gegronde redenen ook mogen zijn.

Zee

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » do 30 oktober 2003, 10:36

Toch wel boeiend hoe de discussie zich ontwikkeld, al zijn er nog wel een aantal sporen in te onderscheiden.

keur je het af? ja / nee , op grond waarvan?
als ja: waarom keur je af? zoek je oorzaken, verklaringen, achtergronden?
als nee: hoe ver ga je in het afstand nemen en het vrij laten van anderen dit soort (in mijn ogen "slechte") dingen te doen?

Ander aspect, een overweging van mezelf:
om het kort te zeggen: Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen besnijdenis iets is dat door de mannen bedacht is. Het is een heel oud mechanisme, waarin mannen de -laten we zeggen- "oerkracht" van vrouwen proberen te breken.

Hoe zit dat bij besnijdenis van jongens? Schets: in USA, het meest ontwikkelde land van de wereld, wordt nog 50-60% van de jonge jongetjes ongevraagd het velletje afgesneden. Wie heeft daar de macht? wat is daar het machtsspel? Ik heb daar ook zo mijn gedachtes over. In mijn idee is het mannenmacht die jongens gehoorzaam wil maken tot goed vechtende burgers. De eenzame gedachte "als je maar vecht, kun je winnen" wordt zo bij de kleine mannetjes ingepeperd. Het maakt goede sporters, goede vechters. De AMerikaanse man is anders dan de europeaan.

Tot zover even MK, die niets over individuele en bewuste-eigen-keus en andere "goede" gevallen van jongens besnijdenis wil zeggen, alleen over de massale velletjessnijderij bij heel jonge jongetjes in de USA.

En MK wil ook niks zeggen over het wonder van het praeputium, wat daar volgens de geleerden allemaal niet samenkomt aan zenuweinden! HAha! auwwww!

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 11:12

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Djengiz
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 juli 2002, 1:01

Berichtdoor Djengiz » do 30 oktober 2003, 11:14

Laatst gewijzigd door Djengiz op za 19 november 2005, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten