relatietherapie..ja, oke..maar dan?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Roccoco
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 12:41
Locatie: omgeving Breda en heeeeel actief ;-)

relatietherapie..ja, oke..maar dan?

Berichtdoor Roccoco » za 12 juli 2003, 10:38

We zijn eruit ietwat uit...en gaan opzoek naar een relatietherapie, hebben we besloten. Volgens ons kan het geen kwaad en is dit een manier om onze toekomst samen (met 3 kids) veilig te stellen. We botsen nu regelmatig vooral door "verschil in verlangen" zullen we maar zeggen.

Maar hoe werkt dit, waar moet je zijn (brabant), verwijzing nodig, kostenaspect (hoeveel mag een relatie kosten? :wink: ). Ik heb al gezcoht op internet, goudengids en scoot (hoe verzin je het, hé) maar ben de weg kwijt.

Wie heeft ervaring en ik heb al gezocht uiteraard via search en topic "als je op sexgebied te kort komt zou jij dan vreemd gaan??" sprak me wel aan.
Moet alleen een weekje de tijd nemen om alles te lezen...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 12 juli 2003, 12:46

Beste Roccoco ,
practisch kan ik op je antwoord niet antwoorden maar je zinnetje : volgens ons kan het geen kwaad .. treft me en ook : hoeveel is een relatie waard , hoewel je knipoog boekdelen spreekt .
Verwacht niet dat de therapie je een oplossing gaat brengen , ze kan jullie alleen aanwijzingen geven .

Je stelt een relatie niet veilig , een relatie is een dynamiek , het is een relateren aan elkaar van twee individuen , elk met hun verwachtingen .
Je kan wel leren hoe je te positionneren tenopzichte van wat de ander is , tenopzichte van zijn verwachtingen .

Roccoco ik hoop dat andere shespotters minder off topic je toch goede adressen kunnen toespelen .

Jeanne
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 23 oktober 2001, 1:01
Locatie: nl

Berichtdoor Jeanne » za 12 juli 2003, 12:52

http://www.vvpp.be/nvp/Relatie.html

Daar vind je uitleg en kan je verder zoeken naar een therapeut.

Marcel
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 juni 2003, 22:38
Locatie: het noorden
Contacteer:

Berichtdoor Marcel » za 12 juli 2003, 12:54

Wij hebben ook hulp gehad alleen dan niet van een relatie therapeut maar hebben het gezocht in het spirituele en moet zeggen sinds dat we daar mee bezig zijn onze liefde en andere dingen alleen maar sterker zijn geworden.
dus dat zou je eens kunnen overwegen.

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » zo 13 juli 2003, 14:24

Hoi Rococo,

zelf zitten mijn vriend en ik op dit ogenblik ook in relatietherapie. De weg die wij hebben gevolgd, is vrij eenvoudig: eerst naar de huisarts en die besprak dan met ons wat de mogelijkheden waren.

Hier bij onze huisartsenpraktijk loopt er bvb ook een spreekuur van een psycholoog, deze houdt zich ook met relatietherapie bezig (= laagdrempeling), ook was een doorverwijzing mogelijk naar een centrum voor geestelijke gezondheidszorg.
Zelf hebben we geopteerd voor de psycholoog, indien we dit niet voldoende vinden, kunnen we alsnog verder gaan.

Kosten zijn er in NL niet aan verbonden, alles verloopt via het ziekenfonds. Hier toch (ziekenfonds verzekerd), dus ik denk dat je nooit verkeerd kan doen door eens met de huisarts te praten.

sterkte

orchidee

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » ma 14 juli 2003, 11:23

Ook ik maak gebruik van de relatietherapie.
De weg was inderdaad via de huisarts. Hij verwijst je door.
Kosten zijn er echter wel degelijk, want niet elke behandeling zit in het ziekenfondspakket.
Er zijn twee wegen. De weg naar de eerstelijnspsychologie en de weg via de AWBZ, dus het vroegere Riagg.
Voor de snellere eerstelijnspsycholoog mocht ik ALLES zelf betalen, ondanks de verwijzing van de huisarts. Voor een paar sessies een aantal hondertjes.
Na een jaar op de wachtlijst voor de andere richting via de AWBZ te hebben gestaan ging het anders. Maar voor elke sessie zijn we 10 Euro aan eigen bijdrage kwijt.
Natuurlijk speelt het geld geen rol, als je dat ook hebt. En wie kan er geen 20 Euro per maand betalen voor je geluk. Nu behoor ik niet tot de laagstbetaalden, maar voor de laagstbetaalden zal deze eigen bijdrage wel welvallen, vermoed ik.

Roccoco
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 12:41
Locatie: omgeving Breda en heeeeel actief ;-)

Berichtdoor Roccoco » ma 14 juli 2003, 22:11

Bedankt voor julie snelle reacties. Via de huisarts zal wel lukken al stap je met dit soort problemen niet direct naar een huisarts en assistent die je ook op de tennisbaan tegenkomt. Allee, ook zij mogen tennissen uiteraard en ik weet dat ze geheimhoudingsplicht hebben. Iedereen ziet ons overigens als een 'cruesli/cornflakes-gezinnetje' goede banen, leuke kinderen..oh, wat hebben ze het gezellig en goed! Maar dat zal vaak wel zo zijn. We zullen na onze vakantie die kant (huisarts) wel opgaan..........

@droomvlinder: niks offtopic, je bijdrage raakt me erg. Ben blij dat we beide relatietherapie inzien en verwachtte inderdaad handreikingen te krijgen om samen verder te gaan.

@Jeanne: ik schrok even van .be, maar het verwijst toch naar nederland. Ik vind (uit ervaring) dat dit in België wel achterloopt en meestal niet vergoed wordt (dus niet als erg belangrijk gezien wordt). Overigens is het voor ons geen gezinstherapie, maar echt relatietherapie (of meer op sexueel vlak..ben ik dan goed daar?)

@Marcel; tantra spreek ons erg aan (sommige gedeeltes dan), maar echt
spirituele zijn we niet bezig en ik denk dat onze denkwijze daar sterk vandaan ligt (of is tantra ook spiritueel??). Wel vinden we beide dat er meer is dan 'neuken' en dat het wel langer mag duren dmv massage en strelingen en praten. We zijn geen 20 meer :lol:

@Orchid; ik volg je topic (zonder reactie, maar wel intensief en leef met je mee) en had dit dus al gelezen. Soms denk ik weleens dat wij een te klein probleem hebben bij het lezen van andere berichten en waar maken wij ons dan druk om. Maar helaas klikt(e) het niet en ook wij zoeken daarom naar oplossingen om de relatie (+ 3 kids) niet zomaar op te geven. Sterkte Orchid en bedankt voor je aan/verwijzingen.

@Ryan; ben wel nieuwsgierig naar de reden van jullie therapie, omdat ik denk dat veel meer relaties hetzelfde probleem hebben als wij (pepe en roccoco). Als het ook "verschil in verlangen" is zou ik daarover graag met andere praten. Reactie eventueel via pm. Geld speelt wel mee, maar de relatie in stand houden speelt de hoofdrol. Dan maar een keer niet uit eten of weekje minder vakantie bijvoorbeeld.

bedankt iedereen en het is een hot item bij ons, maar we vechten er samen voor. Want vreemdgaan maakt meer kapot dan je lief is, denk ik nog altijd maar..........

nb; tranen in de auto bij Acda en de Munnick: 'als het vuur gedooft is........'

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » ma 14 juli 2003, 22:30

Beste Roccoco ,
ik zie aan je antwoord dat het allemaal veel genuanceerder is dan dat je het losweg in het begin van je topic ter bespreking gooide.
Ooit wou ik ook in relatietherapie met m'n man omdat ik onze relatie nog wou redden , maar ik was zelf al een therapie begonnen, m'n man vond dat hij dat helemaal niet behoefde ( misschien was dit voor hem ook geen oplossing ) , en de therapeute wou niet met een stel verder gaan wanneer ze met een individu begonnen was .
Om je te zeggen in hoeverre dit voor mij hielp : de therapeute merkte op dat ik over m'n relatie voortdurend in het verleden sprak .
Dus ik denk dat jullie er inderdaad heel goed aan doen , het niet zover te laten komen ,maar wel nu samen een weg te zoeken die jullie in ieder geval allebei innerlijk zal verrijken . Wanneer je kinderen hebt ,heb je des te meer het verlangen dat ze met jullie beide verder kunnen .
Ik woon in België dus kan je geen adressen geven maar ik had wel veel hulp met de boeken van bv Jacques Salome , die een eerlijk dialoog zonder stille wenken stimuleren .

Roccoco
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 12:41
Locatie: omgeving Breda en heeeeel actief ;-)

Berichtdoor Roccoco » ma 14 juli 2003, 23:10

tja, m'n schrijfstijl en uitstraling camoufleerd meestal mijn problemen....'t bekende maskertje, weet-je-wel. En dat kan soms weleens verkeerd opgevat worden. Totdat de bom barst en alles duidelijk wordt voor andere. Dus kijk maar door m'n maskertje heen :wink:
Ik ga eens zoken in de bieb...het wordt toch vakantie!

Ben je het met me eens dat dit in België als minder ernstig wordt gezien geziende moeilijkere wegen om in therapie te gaan?

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » ma 14 juli 2003, 23:41

Roccoco , ik weet niet of het in België moeilijker is dan in Nederland , omdat ik de Nederlandse situatie niet ken .
Wat de weigering van een therapeut betreft met een stel een relatietherapie te beginnen als een van beide partners reeds bij hem of haar een therapie begon : dit gebeurde uit respect voor de innerlijke leefwereld van die partner , om als therapeut niets bloot te geven dat deze partner wel aan de therapeut meedeelde maar misschien nog niet aan z'n partner kon vrijgeven .
Therapiën zijn wel vrij duur in België tenzij je in een vzw of in een gezondheidscentrum terecht kan zoals bv , een centrum van de universiteit voor de studenten of een centrum voor familiale opvang en dergelijke .
Sterkte want een therapie vraagt wel veel inzet .

Marcel
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 juni 2003, 22:38
Locatie: het noorden
Contacteer:

Berichtdoor Marcel » di 15 juli 2003, 0:55

@Marcel; tantra spreek ons erg aan (sommige gedeeltes dan), maar echt
spirituele zijn we niet bezig en ik denk dat onze denkwijze daar sterk vandaan ligt (of is tantra ook spiritueel??). Wel vinden we beide dat er meer is dan 'neuken' en dat het wel langer mag duren dmv massage en strelingen en praten. We zijn geen 20 meer

Ja zeker is tantra ook spiritueel.
Ja dat jullie daar denkwijze daar sterk vandaan ligt is anders maar ik wou er in het begin ook niets van weten.
Mijn vrouw was er al een tijdje mee bezig en probeerde mij daar ook in mee te krijgen.
Kijk ik ben een int chauffeur dus het volk van Ja dat zal allemaal wel.
Maar sinds ik ben overgehaald weet ik nu wat ik al die tijd heb gemist zowel in mijn relatie als in mijn doen en laten.
Geloof me als ik zeg dat jullie de rust, kracht en energie hier uit kunnen halen.
Ik weet gewoon dat heel veel mensen er heel raar tegen aan kijken en er zelfs bang voor kan zijn ze denken dat je je controle over jezelf verliest.
Niets is minder waar je blijft baas over je eigen lichaam en je geest als je iets niet wil zal het ook niet gebeuren.
Kijk ik wil niet zeggen dat die therapeuten allemaal slecht zijn en paranormaal zo goed is maar wij hebben de kracht gevonden om elkaar elkaar weer kracht en energie te geven.
Anders hadden wij ook moeten stoppen met onze relatie en dat wilden we zeker niet dus wij hebben er veel baat bij.

Groetjes Marcel

An
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 juli 2003, 1:02

Berichtdoor An » do 17 juli 2003, 1:21

Voor als men naar de bibliotheek gaat, check Juerg Willi (relatietherapeut), o.a. "De Partnerrelatie"

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » do 17 juli 2003, 11:10

37,5 EUR per uur hebben wij betaald. Bij ons werd zachtjes de suggestie gedaan dat we onszelf moesten afvragen of we wel bij elkaar pasten, omdat we blijkbaar zoveel verschilden in verwachtingen van het leven. Het is mee de aanzet geweest tot het beëindigen van de relatie (maar niet de fundamentele oorzaak). Klinkt vreemd he? Nochtans is dat, achteraf bezien, een goede zaak geweest.

ChiXio
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 09 juli 2003, 16:26
Locatie: Friesland Student

Berichtdoor ChiXio » do 17 juli 2003, 11:16

kweet niet of dat vreemd is, eerder realistisch, soms wil je koste wat kost een relatie redden terwijl die relatie eigenlijk helemaal niet goed zit. Jammer dat het dan niet werkt, maar wel beter om uit elkaar te gaan en ieder je eigen weg te gaan denk ik.
Ik ben ook erg blij dat mijn ex mijn ex is ;)
Ik denk dat communiceren en elkaar vertellen wat je wilt, wat je verlangt in een relatie heel erg belangrijk is.. en ook echt luisteren..
wil je beide wel hetzelfde van een relatie? wat doe je en wat doe je niet voor elkaar? wat zou jij anders willen zien en wat zou je parnter anders willen zien? ben je bereid om bepaalde dingen anders te doen? is je partner bereid bepaalde dingen anders te doen? heb je wel genoeg oog voor elkaar en ben je niet gewoon twee mensen in 1 huis met beide een totaal eigen leven? heb je het nog wel over andere dingen dan de dagelijkse romslomp en ergenissen?
duizendeneen dingen waar ik aan zou denken...
een therapeut kan soms goed helpen je even een visie te geven vanaf de zijlijn, zodat je dingen net even anders en meestal net even wat helderder bekijken kan, misschien ook iets objectiever ;)
ik hoop voor je dat je relatie hierdoor weer op de rails komt en dat jullie weer dichter bij elkaar komen

xxx
nothing will kill me except a silver bullet

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » do 17 juli 2003, 11:25

Zeg ChiXio, nooit aan gedacht om zelf therapeute te worden? Naar mij idee ben je toch goed aan't oefenen in al deze topics :D


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten