Stellig

Moderators: Oceann, JanWbr

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Stellig

Berichtdoor droomvlinder » do 05 mei 2016, 8:33

Helemaal eens met de stelling van Inya : "Volgens mij zijn er weinig relaties die dit overleven, maar toch kan ik me niet indenken dat dit altijd een doodssteek hoeft te zijn. Tenslotte gaat ook verliefdheid over, al dan niet in 'houden van'. En dan houd je misschien van twee mensen. Als je dan besluit met maar één daarvan een relatie te behouden, dan speelt verliefdheid, die hier al over is, toch geen factor meer? Dan zal het wellicht eerder een (emotionele/rationele) afweging van compatibiliteit zijn?
Misschien overleven zo weinig relaties dit omdat ze hun keuze voor die ander al maken voordat hun verliefdheid over is gegaan in houden van..."
En van de andere zijde :

De angst de ander te verliezen kan zo groot worden dat je hem of haar uiteindelijk verstoot ....met een hier heb je te kiezen ...
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Stellig

Berichtdoor Inya » zo 08 mei 2016, 0:09

'Mannen hebben minder gevoel dan vrouwen.'
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Stellig

Berichtdoor droomvlinder » ma 16 mei 2016, 11:44

@ Inya waarom koos je voor deze stelling? Is het niet eerder een vooroordeel dat je vaker om je heen hoort?

Op dit ogenblik kamp ik met de stelling : " qui trop embrasse mal étreint" Wie te veel wil omvatten omhelst weinig.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Re: Stellig

Berichtdoor deco » ma 16 mei 2016, 13:32

@ Inya waarom koos je voor deze stelling? Is het niet eerder een vooroordeel dat je vaker om je heen hoort?

Op dit ogenblik kamp ik met de stelling : " qui trop embrasse mal étreint" Wie te veel wil omvatten omhelst weinig.
Of: Wie teveel hooi op zijn vork neemt.......

Slow down en relativeer wat belangrijk is "nu".
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Stellig

Berichtdoor Jippie » ma 16 mei 2016, 22:50

'Mannen hebben minder gevoel dan vrouwen.'
Hun gevoel is anders dan die van vrouwen, niet perse minder.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Stellig

Berichtdoor Jippie » ma 16 mei 2016, 22:56

Volgens mij zijn er weinig relaties die dit overleven, maar toch kan ik me niet indenken dat dit altijd een doodssteek hoeft te zijn. Tenslotte gaat ook verliefdheid over, al dan niet in 'houden van'. En dan houd je misschien van twee mensen. Als je dan besluit met maar één daarvan een relatie te behouden, dan speelt verliefdheid, die hier al over is, toch geen factor meer?
Verliefd worden op een ander is een gevolg van... het gebeurt als je iets wezenlijks mist in je eigen relatie. En dat maakt het voor degene met wie je een relatie hebt zo moeilijk, want die kan niet concurreren. Het is dan wachten tot de ratio van de emotie wint. En ook al wint de ratio, dan nog is er schade gemaakt. En kun je dat voldoende herstellen?
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Stellig

Berichtdoor droomvlinder » di 17 mei 2016, 9:40

@Jippie, ik nam de woorden van Inya in m'n mond, waar ik het mee eens ben. Wat jou vraag betreft : dit hangt natuurlijk af van de personen in kwestie. Ik denk niet dat je noodzakelijk iets mist in je relatie als je verliefd wordt. Je relatie is een liefdesrelatie geworden ( in het beste geval natuurlijk) , verliefd worden is heftig aangetrokken worden door iemand anders, zo heftig dat je jezelf er een beetje in verliest en de ander idealiseert. Soms is het zo sterk dat het op een revolutie lijkt. Als je dit onderkent, maar tevens bewust blijft van de diepe liefde die je koestert voor je partner en hem of haar de nodige aandacht blijft geven, moet het niet noodzakelijk schade berokkenen. De partner kan zich bewust zijn van het verschijnsel en geduld hebben tot de aandacht weer verdeeld wordt.

Wanneer je in je liefdesrelatie iets essentieel mist kan het mislopen, dan kan je ervoor kiezen , eventueel na een crisis en discussies met je partner , om verder te gaan met de partner waarop je verliefd werd, indien deze hierin tegemoet komt. En dan herbegint een cyclus, dat wordt dan seriele monogamie , want in verschillende levensperiodes kan je andere dingen gaan missen, partners evolueren niet altijd op dezelfde manier. Dit is alleen mijn kijk op het fenomeen.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Stellig

Berichtdoor Inya » zo 29 mei 2016, 21:34

@ Inya waarom koos je voor deze stelling? Is het niet eerder een vooroordeel dat je vaker om je heen hoort?
Nou dat vraag ik me dus serieus af: is het wel een vooroordeel? Is het niet gewoon waar?
Als ik zie hoe mannen gevoelsmatig en/of expressionistisch reageren op bijvoorbeeld liefde of verdriet dan zie ik zelden dat zij daar net zo ondersteboven van zijn als vrouwen.
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Re: Stellig

Berichtdoor deco » ma 30 mei 2016, 7:13

Is het ook niet de macho-cultuur die dit doet?
Om als man niet teveel je gevoelens tonen.....Wenen is uit den boze.
Een man moest vroeger hard zijn en nooit wenen (of toch niet in aanwezigheid)
Daarna moest er de metro-man zijn en waren gevoelens uiten net wel done.
Nu zijn we weer aan de stoere binken.......
my 2 cents

Ps: blijf dan toch wie je bent en gedraag je niet zoals "men" denkt dat het moet.
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

tintin
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 01 februari 2002, 2:01
Locatie: Hilversum, Nederland
Contacteer:

Re: Stellig

Berichtdoor tintin » di 12 juli 2016, 16:46

"Jaloers zijn om iemand kan alleen maar omdat je bang bent om diegene te verliezen."

Jaloezie is mij vreemd ... Ik ben niet bang om te verliezen, omdat ik denk niet te verliezen, maar zou ik verliezen, zou de aarde onder mijn voeten wegzakken ... Dat dan weer wel ....

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: Stellig

Berichtdoor Spelfje » di 12 juli 2016, 18:35

Dat klinkt aardig tegenstrijdig tintin. Of niet?
Je ben niet bang om te verliezen omdat je er eigenlijk geen rekening mee houdt te verliezen. Maar als het toch zover is zou de aarde onder je voeten verdwijnen?

Ik denk dat je dan gewoon heel goed bent in het leven " in the moment".
"Wie dan leeft die dan zorgt"...... :)
Ik denk dat die instelling voor de minste stress zorgt!
"Women are made to be Loved
....not understood"

tintin
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 01 februari 2002, 2:01
Locatie: Hilversum, Nederland
Contacteer:

Re: Stellig

Berichtdoor tintin » di 12 juli 2016, 21:58

@ Spelfje

Geloof me, ik sluit me helemaal aan bij je antwoord, en ben heleboel maar ken op het moment geen stress ...
:)

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: Stellig

Berichtdoor katarine » vr 15 juli 2016, 0:27

Ik ga even verder op Inya ... 'Mannen hebben minder gevoel dan vrouwen.'
Ik hoorde van een therapeut de volgende eenvoudige uitleg over het verschil in gevoel bij man en vrouw.
En ben benieuwd of jullie er zich kunnen in herkennen.
De gedachtengang is dat man en vrouw dezelfde emoties ervaren, maar dat de 'tijdsbesteding' anders is.
Vrouwen zouden lineair horizontaal denken waardoor de emotie steeds aanwezig is. Het is een rode draad door de dagen, weken, ... tot de emotie verwerkt, voorbij, weg is.
Mannen zouden denken in tijdsblokken die elkaar opvolgen. Waarbij de emotie in sommige tijdsblokken aanwezig is, in andere niet. Als het ware een knopje dat ze af en aan kunnen zetten.
De therapeut zelf was een dame :-)

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Stellig

Berichtdoor runningslim » wo 26 juli 2017, 23:46

'Mannen hebben minder gevoel dan vrouwen.'
Gossie Inya....

Echt???

Mannen en vrouwen delen echt wel dezelfde gevoelens. Ik sluit me aan bij de therapeute van Katarine.

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Stellig

Berichtdoor Inya » do 27 juli 2017, 11:06

'Mannen hebben minder gevoel dan vrouwen.'
Gossie Inya....

Echt???

Mannen en vrouwen delen echt wel dezelfde gevoelens. Ik sluit me aan bij de therapeute van Katarine.
Het is een stelling, niet ook automatisch mijn mening hee :wink:

Laten we een nieuwe opgooien: 'The One' bestaat niet.
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."


Terug naar “Maatschappelijke kwesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten