Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Anwen » do 16 april 2015, 0:13

Hoi! Ik ben Anwen en ik ben een taalnazi.

Ik houd van taal. Wanneer ik een fout ontwaar stijgt mijn bloeddruk een paar punten. Eigenlijk altijd. Ik heb er therapie en medicatie voor. Het gaat langzaam beter, hoewel het een ongeneeslijke aandoening is.
Begrijp me goed, ik ben geen heilige. Ik maak ook nog wel eens, volkomen onbedoeld, een d/t fout. Soms ben ik beste vriendjes met de spellingscontrole. Maar ik doe wel mijn best. Als ik twijfel over de spelling, zoek ik het op.

Mensen op hun taalfouten wijzen doe ik zelden. Ik houd niet van confrontaties, vaak krijg je ruzie en er verbetert meestal toch niets.

Maar nu, hier op Shespot, ga ik het toch doen. Juist hier. Ik heb het vele mensen fout zien schrijven. Op andere fora. In tijdschriftartikelen. Een aantal Shespotters die ik toch behoorlijk hoog heb zitten doen het ook. Ik zal geen namen noemen.

HET IS SEKS. GEEN SEX. SEKSUEEL. NIET SEXUEEL.
Ik weet dat het soms moeilijk is, maar we leven nog steeds in de Lage Landen.

Alsjeblieft. Stop deze gekte. Voor mijn bloeddruk. Voor het groene boekje. Voor het respect dat de goede schrijfwijze je gaat opleveren.

Dank je wel.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Lichtje » do 16 april 2015, 0:23

Maar maar maar...

Herman de Coninck zei het ook al: Sex hoort net als luxe met de mysterieuze x.

;)
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Spelfje » do 16 april 2015, 5:21

Maar ik vind (zonder t) sex veel lekkerder dan seks! :mrgreen:
Ik vrees dat ik hier ook "schuldig" aan ben Anwen. Het spijt me enorm (not :lol:)
Persoonlijk vind ik de d/t's irritanter. Of de me's als het mijn moet zijn! *Gruwel*
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
1HappyD
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 13 april 2015, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor 1HappyD » do 16 april 2015, 8:01

Ik weet in ieder er geval dat ik bij één persoon de bloeddruk kan laten stijgen zonder al een veel m'n best te gaan doen. :D11
Ik zal, als "semi dislect" m'n best doen om zo min mogelijk taalvouten :wink: te maken Anwen en anders kan ik altijd het "auto woord aanvullen" de schuld geven.
Als seks wordt overschat, dan wordt geen seks onderschat!

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Snoozie » do 16 april 2015, 8:56

Ik weet in ieder er geval dat ik bij één persoon de bloeddruk kan laten stijgen zonder al een veel m'n best te gaan doen. :D11
Ik zal, als "semi dislect" m'n best doen om zo min mogelijk taalvouten :wink: te maken Anwen en anders kan ik altijd het "auto woord aanvullen" de schuld geven.
Heel vervelend...
Lieve knuffel 1HappyD :kiss:
Beter met de flow meegaan en lekker schrijven wat in je opkomt dan jezelf daarvan weerhouden omdat je met een probleem kampt :D33

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor runningslim » do 16 april 2015, 9:34

Ik zit in het taalverzet.

Ik schrijf met fouten. Ik probeer foutloos te schrijven maar ik faal daarin. Als ik twijfel, doe ik mijn ogen dicht en sla ik een toets aan. Als ik seks, is dat ook zo. Ik doe maar wat. Opzoeken? Ben je gek? Daar ben ik te lui voor.

Verder vind ik het een geweldig leuke openingspost, Anwen. Het siert je. Ik meen dat. Alle ironie laat ik (voor nu toch even) achterwege.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor droomvlinder » vr 17 april 2015, 9:22

Mooi geschreven Anwen, we ( ik) gaan ons best doen. Maar ik blijf erbij dat mensen die geen groen boekje hebben evenveel respect moeten krijgen op dit forum.
En wat je bloeddruk betreft : adem diep! :lol:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Anwen » vr 17 april 2015, 19:50

Maar maar maar...

Herman de Coninck zei het ook al: Sex hoort net als luxe met de mysterieuze x.

;)
Voor zover ik weet is de beste man niet in Nederland geboren (uit respect voor RS laat ik de Belgengrap maar even achterwege), derhalve is zijn mening in deze kwestie volkomen irrelevant.
Alle ironie laat ik (voor nu toch even) achterwege.
He toch.
Maar ik blijf erbij dat mensen die geen groen boekje hebben evenveel respect moeten krijgen op dit forum.
Ik heb boelveel respect voor mensen die geen groen boekje hebben, want dat heb ik ook niet.
Maar ik vind (zonder t) sex veel lekkerder dan seks!
Wen er maar aan!
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Inquisitively » vr 17 april 2015, 21:01

Sex: veel mensen schrijven tegenwoordig een woordje Latijn. :wink:


Inqui
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Peter50 » vr 17 april 2015, 21:02

Ik voel me je mee Anwen, ik ga graag bewust om met taal. (Overigens zou ik graag een komma zien in je derde zin: "Wanneer ik een fout ontwaar, stijgt mijn bloeddruk een paar punten. ") Leuk dat je jezelf een "taalnazi" noemt. Ik erger mij vaak aan het schrijven van losse woorden, schijnbaar waait dat over uit het Engels. In het Nederlands is hottentottententententoonstelling één woord, in het Engels zou je dat schrijven als drie woorden. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe je een Engelse zin taalkundig kunt ontleden. “Spannend avontuur” ontleed je als bijvoeglijk naamwoord - zelfstandig naamwoord. “Seksavontuur” is één woord, je kunt het niet in twee woorden schrijven omdat “seks” niet een bijvoeglijknaamwoord is. Als je zou schrijven: “Ik beleefde een seks avontuur”, dan staan er twee zelfstandige naamwoorden achter elkaar en dat is onzin. Maar in het Engels is het wel twee woorden! Hoe kan dat nou?
Dus hottentottensekstentenavontuur graag als één woord. Een aantal jaren ben ik geabonneerd geweest op het tijdschrift “Onze Taal”. Daarin werd stevige kritiek geuit op de spellingshervorming. Ook ik vind dat ze er een potje van hebben gemaakt en daardoor ben ik verbaasd dat iedereen zo’n groen boekje zo kritiekloos volgt. Met name de tussen-n is een gedrocht. Er is helemaal geen tussen-n (hondenhok). Er is een tussen-e: hondehok. De nieuwe regels zouden eenvoudiger moeten zijn dan de oude, maar ze zijn niet eenvoudig en ze zijn intuïtief niet logisch. Wat betreft de eenvoud: er zijn acht uitzonderingscategorieën op de basisregel. Wat betreft de taalintuïtie: smartengeld is absurd. Spelling is in beginsel een weergave van de spraak, een klank die nergens in het taalgebied wordt uitgesproken, moet je ook niet schrijven. De commissie heeft zijn werk zo slecht gedaan, dat een aantal kranten het witte boekje hebben geïntroduceerd, met daarin de spelling zoals zij hem hanteren. Het punt dat ik hier wil maken, is dat ik het niet eens ben met het groene boekje en dat op die punten bewust negeer. Ik schrijf pannekoek. Ik weet dat dat officiëel fout is, maar mijn mening is dat pannenkoek fout zou moeten zijn. Dus weg met het groene boekje, leve het taalverzet!
  Echte liefde is niet blind.

EstherC
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor EstherC » vr 17 april 2015, 21:19

En leve Onze Taal. Vooral de 'rugge(n)spraak' :wink: op de achterkant van hun blad is altijd erg grappig :mrgreen:

Overigens snap ik je punt Anwen. Ik kan me ook storen aan sommige taalfouten.
Mijn broer appte me onlangs: 'Je bent een taal nazi!' Mijn reactie was:'Dat is nog altijd één woord :twisted: '

Ik maak ook gerust wel fouten, ben geen neerlandicus, maar de teksten van sommige mensen zijn gewoon haast onleesbaar. Dat is op een platform waar enkel via het geschreven woord wordt gecommuniceerd toch lastig.

Maar als het erop aankomt bepaalt het niet de mate van respect die ik voor iemand heb.
Dream it. Wish it. Do it!

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor fuutje » za 18 april 2015, 15:32

Helemaal met je eens Esther (vooral ook je laatste zin :mrgreen: ).
(en ik ben jurist, dat zijn niet zozeer taalneukers, maar meer kommaneukers en/of woordneukers :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:; nare mensen die juristen :wink: )
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor runningslim » za 18 april 2015, 20:06

Vooral niks achterwege laten, lieve Anwenschat (Anwen schat? Anwen-schat?)!
...



;)
[u]Voor zover ik weet is de beste man niet in Nederland geboren[/u]
Alle ironie laat ik (voor nu toch even) achterwege.
He toch.
Maar ik blijf erbij dat mensen die geen groen boekje hebben evenveel respect moeten krijgen op dit forum.
Ik heb boelveel respect voor mensen die geen groen boekje hebben, want dat heb ik ook niet.
Maar ik vind (zonder t) sex veel lekkerder dan seks!
Wen er maar aan!
Vet onderlijnd neem ik even letterlijk. En ik antwoord daarop: uiteraard! De beste man is natuurlijk in België geboren! :D4 ik zie hem elke dag, in de spiegel.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8418
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor vir40 » ma 20 april 2015, 7:48

en zoals altijd heb ik er lak aan of iets met een d of t wordt getypt :mrgreen: in het brabants of in het abn...als het maar overkomt zoals ik het bedoel


vir typt zoals ze gebekt is :mrgreen:
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: Groen forum? Dan ook het groene boekje.

Berichtdoor Paniscus » ma 20 april 2015, 15:27

@Vir de vrouw met sexappeal :-)

Hoezo Nederlands is moeilijk te begrijpen: Sexappeal is seksuele aantrekkelijkheid.

:-)
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 12 gasten