Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Maximus
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 december 2013, 17:30

Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Maximus » do 31 juli 2014, 13:56

Recent gelezen artikel

Het vrouwelijk orgasme zit vooral in het hoofd.

Hoezeer mannen ook hun best doen, wanneer vrouwen moeilijk tot een orgasme komen, zit dat vooral in hun eigen hoofd. Dat blijkt uit een recent onderzoek van professor psychologie Pascal de Sutter van de Universiteit van Louvain-la-Neuve.
De Sutter ondervroeg 251 vrouwen, van wie 75 zeiden maar moeilijk een hoogtepunt te kunnen bereiken. ‘Deze vrouwen kunnen zich moeilijker concentreren op de beleving van het moment zelf’, zegt De Sutter. ‘Hun gedachten dwalen al snel af naar wie er morgen de kinderen moet gaan halen of de keuken die nog schoongemaakt moet worden.’

Onzekerheid over het eigen lichaam kan ook een rol spelen. Hoewel deze vrouwen wel erotische gedachten hebben wanneer ze zichzelf stimuleren, ervaren ze die minder tijdens het vrijen met een partner. Ook zijn ze zich minder bewust van hun lichaam tijdens het vrijen. Om te vermijden dat minder erotische besognes hun aandacht afleiden, kunnen ze volgens De Sutter hun beleving van het moment leren verbeteren met oefeningen.

Mannen die hun vrouw willen helpen met nieuwe standjes of vibrerende speeltjes, zijn er volgens hem aan voor de moeite: ‘Het beste wat ze kunnen doen, is hun partner aanmoedigen om zich te focussen.’

Tot zover het artikel. Ik ben benieuwd hoe de vrouwen op deze site hierover zelf denken: :roll: of :wink: of :D3 of nog wat anders :?:

Gebruikersavatar
waterdraakje
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 11:23
Locatie: Vlaams-Brabant, België

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor waterdraakje » vr 01 augustus 2014, 14:39

Hey Maximus,
Focussen is natuurlijk heel belangrijk, maar in ieder geval zou ik niet willen dat mijn bedpartner mij letterlijk aanmoedigt om te focussen. Bij het lezen van die zin stel ik mij een soort van van sportcoach voor die naast me zit en roept: 'focussen, jaja, blijven focussen!' :mrgreen:
Ik weet wel dat men dat waarschijnlijk niet bedoelt, maar dat grappige beeld kwam wel bij me op ... :wink:
Apocaloptimist: someone who knows it's all going to shit, but still thinks it will turn out ok.

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Beheer » zo 03 augustus 2014, 13:20

@Maximus,
Kun je ook bronvermelding geven? Waar heb je dit gelezen?
Gevonden:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_01198365" onclick="window.open(this.href);return false;
en vele andere populaire publicaties.
Schijnbaar heeft meneer de Sutter een persbericht uit doen gaan.

Ook interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=BMkj2r-rQE4" onclick="window.open(this.href);return false;

de_onbekende
Berichten: 86
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 20:34

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor de_onbekende » ma 04 augustus 2014, 10:18

Mindfulness is een term die ik steeds vaker hoor. Je kunt er zelfs cursussen voor doen, om te proberen rustig in je hoofd te worden en oefeningen leren om nergens aan te denken. (Het zal ongetwijfeld nog wel wat meer behelzen.)

Het altijd maar piekeren en zorgen maken is iets waar vrouwen meer last van zouden hebben dan mannen. Mannen zouden een zogenaamde "nothing box" hebben. We trekken ons erin terug en alle dagdagelijkse beslommeringen komen niet meer binnen. Dat herken ik wel tot op zekere hoogte. Als ik een spelletje speel ben 100% daarmee bezig, als ik televisie kijk zit ik ondertussen niet ook nog ergens anders aan te denken, enz.

Mijn partner heeft het ook vaak genoeg, dat ze zegt dat ze haar eigen hoofd soms wel eens uit wil vluchten. Er is gelukkig iets wat haar per direct 'mindful' (die term verzin ik hier ter plekke denk ik) maakt - zegt ze en dat is lichamelijke aandacht van mij, voor haar (*). Niet dat ze hier sowieso over te klagen heeft, maar dat terzijde. Masseren, aaien, knuffelen, zoenen, dat laat haar ontspannen. Dus bij haar stopt het dan juist even een tijdje, het piekeren. Het lijkt me heel vervelend als je het dan nog steeds hebt en dan zal dat inderdaad ook wel zo blijven als je seks hebt met elkaar?

*) Ja ik realiseer me dat dit heel erg als een smoes klinkt, maar ik geloof het!

Maximus
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 december 2013, 17:30

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Maximus » di 05 augustus 2014, 18:15

@Katja

Ik heb het artikel overgenomen van http://www.nieuwsblad.be" onclick="window.open(this.href);return false; .

Het kan natuurlijk altijd dat prof. de Sutter een persbericht heeft rondgestuurd, maar het is net zo goed mogelijk dat hij zijn studie gewoon in een of ander vaktijdschrift heeft gepubliceerd of ze tijdens een conferentie rond betreffend onderwerp heeft voorgesteld, waarbij naar goede gewoonte een samenvatting aan de aanwezige pers werd overgemaakt.

Mij zal het in ieder geval een zorg wezen hoe de pers het resultaat van de studie in handen kreeg; het gaat mij om het inhoudelijk aspect.

de_onbekende
Berichten: 86
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 20:34

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor de_onbekende » wo 06 augustus 2014, 10:32

Je wekt een beetje de indruk gepikeerd te zijn Maximus maar volgens mij bedoelde Katja het niet als kritiek op jouw post, maar gewoon als verzoek om wat meer achtergrond/leesmateriaal over het onderzoek zelf omdat ze zelf ook regelmatig links en artikels plaatst over vergelijkbare onderwerpen :)

Gebruikersavatar
amaretto
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 19:34
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor amaretto » wo 06 augustus 2014, 13:40

@Katja

Ik heb het artikel overgenomen van http://www.nieuwsblad.be" onclick="window.open(this.href);return false; .

Het kan natuurlijk altijd dat prof. de Sutter een persbericht heeft rondgestuurd, maar het is net zo goed mogelijk dat hij zijn studie gewoon in een of ander vaktijdschrift heeft gepubliceerd of ze tijdens een conferentie rond betreffend onderwerp heeft voorgesteld, waarbij naar goede gewoonte een samenvatting aan de aanwezige pers werd overgemaakt.
psst, maximus.. wil niet miereneuken, maar prof De Sutter is ondertussen een 'zij' geworden 8)

Janus
Berichten: 55
Lid geworden op: di 04 december 2012, 15:44

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Janus » wo 06 augustus 2014, 14:58

Dit doet me denken aan de klassieker "heb je de vuilnisbak wel buitengezet ?" net als de man denkt als minnaar geweldig bezig te zijn. Verder vraag ik me af of het wel zo geweldig nieuw en baanbrekend is.

Maximus
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 december 2013, 17:30

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Maximus » do 07 augustus 2014, 17:21

@ de_onbekende

Ik ben helemaal niet op mijn tenen getrapt, hoor! Is mijn reactie dan zo scherp verwoord?

@ amaretto

Ik weet totaal niets over het geslacht van prof. de Sutter en dat is toch ook niet belangrijk? Hoe weet je dat het een vrouw is? Heb ik ergens iets gemist? Er zijn toch ook mannen die Pascal heten, al zou ik mijn zoon nooit zo'n twijfel zaaiende naam geven. Maar ... stel dat hij bi of homo is :D6 ? Denk maar aan uittredend Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet.

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Beheer » za 09 augustus 2014, 19:56

In het kader van deze discussie kwam ik ook nog dit tegen uit 2012

http://www.alternet.org/surprisingly-si ... ant-orgasm" onclick="window.open(this.href);return false;
A Surprisingly Simple Solution to Helping Women Who Can't Orgasm
A study suggests people who have trouble with orgasm really need to focus on arousal and sexual touch.

In other words, a woman doesn’t have orgasmic “dysfunction” just because she doesn’t easily have orgasms. If a hypothetical woman and her partner only have intercourse for 30 seconds, without any other sexual touching, kissing or buildup — and with no focus on stimulating her in ways that are likely to lead to orgasm (such as focusing stimulation on the front wall of the vagina or the glans clitoris) — then our hypothetical woman is unlikely to experience orgasm. That doesn’t mean she’s dysfunctional; it just means they’re not doing much to ease orgasm. Likewise, if you’re hungry after a lunch that consists of only three bites of yogurt, there’s nothing dysfunctional about your body. Most people would find that eating only three spoonfuls of yogurt isn’t sufficient to quell hunger pangs. And most women will find that 30 seconds of intercourse with no other touching or stimulation isn’t sufficient to trigger orgasm.

Gebruikersavatar
Rosa
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 8:06
Locatie: België - Vlaanderen

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Rosa » za 09 augustus 2014, 23:25

psst, maximus.. wil niet miereneuken, maar prof De Sutter is ondertussen een 'zij' geworden 8)
psst .... Amaretto, je gooit prof Pascal De Sutter en prof Petra De Sutter door elkaar :D

Gebruikersavatar
waterdraakje
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 11:23
Locatie: Vlaams-Brabant, België

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor waterdraakje » zo 10 augustus 2014, 11:21

Oeps, ik had ze ook door elkaar gehaald :)
Prof. Petra De Sutter is dan ook wel iemand die op ene positieve manier blijft hangen in je geheugen hè.

@ Maximus: Petra De Sutter is een gynaecologe, die vroeger een gynaecoloog was (een man dus).
http://petradesutter.be/sites/petradesu ... sutter.pdf
Apocaloptimist: someone who knows it's all going to shit, but still thinks it will turn out ok.

Gebruikersavatar
amaretto
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 19:34
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor amaretto » zo 10 augustus 2014, 15:59

psst, maximus.. wil niet miereneuken, maar prof De Sutter is ondertussen een 'zij' geworden 8)
psst .... Amaretto, je gooit prof Pascal De Sutter en prof Petra De Sutter door elkaar :D
ja, deco zei het me ook al :-))) tja, dacht ik eens iets te weten.... *grijns*

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor Snoozie » zo 10 augustus 2014, 22:18

.
Laatst gewijzigd door Snoozie op do 14 januari 2016, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
waterdraakje
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 11:23
Locatie: Vlaams-Brabant, België

Re: Vrouwelijk orgasme vooral in het hoofd?

Berichtdoor waterdraakje » ma 11 augustus 2014, 10:29

Het heeft inderdaad vooral te maken met beide aspecten:
- wat Katia en Snoozie schrijven: genoeg verwennerijen van je partner of van jezelf
- focus op die verwennerijen en eventueel op fantasieën
Maar: wanneer mijn partner effe zijn focus kwijt is en bijvoorbeeld iets doet wat net geen verwennerij meer is ... dan is m'n focus wel weg.
Conclusie: ofwel heb je dan een minnaar nodig die haarfijn aanvoelt wat wel en wat niet lekker is, ofwel ben je als vrouw heel eerlijk over wat je wil.
Apocaloptimist: someone who knows it's all going to shit, but still thinks it will turn out ok.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten