Esther Perel - Fuck romantiek!

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

LMJ
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 12:49

Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor LMJ » zo 06 juli 2014, 16:01

Psychologe en relatietherapeute Esther Perel verwoordde het heel duidelijk in haar interview met de Volkskrant: fuck romantiek! Maar waarom?

"In een individualistische wereld waarin we steeds meer op onszelf zijn aangewezen, is onze man of vrouw steeds belangrijker geworden. En dan verlangen we van die man of vrouw ook nog totaal verschillende dingen. Hij of zij moet ons anker zijn, hij of zij moet ons zekerheid verschaffen en een gevoel van thuis geven. Maar van diezelfde persoon verlangen we mysterie, avontuur en hartstocht. 'Dat moet kunnen, denken wij, het romantisch ideaal schrijft het immers voor. En als onze relatie even niet zo hartstochtelijk is, denken we dat we het probleem kunnen oplossen met speeltjes en lingerie.'" - Volkskrant (Sara Berkeljon, 03-07-2014)

"Het romantische ideaal schrijft voor dat seks een metafoor is voor de relatie: is de relatie goed en liefdevol, dan is de seks dat ook. Dat blijkt lang niet altijd zo te zijn." - Volkskrant (Sara Berkeljon, 03-07-2014)

In het artikel houdt ze een positief pleidooi voor een andere manier van denken over onze partner, seksualiteit binnen een langdurige relatie (maar ook daarbuiten) en bespreekt ze mogelijke verschillen tussen mannen en vrouwen en hoe dit invloed kan hebben op de perceptie van seks(ualiteit).

Het artikel kan men lezen op Blendle via : https://blendle.nl/#item/bnl-vkn-201407 ... 80/welcome.
"Tip: Als je een account bij Blendle aanmaakt, krijg je € 2,50 cadeau. Je kunt het artikel dus gratis lezen." Peter50, dank voor deze tip!

Eigenlijk vertelt zij hetzelfde in haar TED talk 'Esther Perel: The secret to desire in a long-term relationship', ik raad het iedereen aan om deze (gratis) te bekijken via http://youtu.be/sa0RUmGTCYY ! Let wel: het is in het engels.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Jippie » zo 06 juli 2014, 21:48

Leuk artikel, veel herkenbare situaties worden genoemd bij naam.
Let wel: het is in het engels.
Yes.. I see. Voor wie engels lezen gemakkelijker, even de ondertiteling aanzetting bij captions. (het vierkante blokje rechts naast

het klokje onder de film) Helaas geen Nederlandse subtitles
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Jippie » zo 06 juli 2014, 22:42

edit
Laatst gewijzigd door Jippie op ma 07 juli 2014, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Twijg » ma 07 juli 2014, 12:23

Ben meteen fan van deze vrouw. Wat een helder stuk en enorm goed geanalyseerd wat mij betreft.
Nuchter en zoals het is.
En vooral ook een bevestiging dat relaties meer zijn dan seks.
Dat seks niet de enige of belangrijkste graadmeter is voor relationeel geluk en stabiliteit.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Jippie » ma 07 juli 2014, 14:50

twee artikelen uit de Volkskrant die wel op elkaar aansluiten want als je het interview van Marie Calloway leest;
Een orgasme beleven met een partner is voor veel vrouwen ontzettend moeilijk. PIV (penis in vagina, red.), voor veel mensen synoniem met seks, is nu eenmaal niet de ideale manier om vrouwen te laten klaarkomen. Volgens de Italiaanse feministen die ik de laatste tijd lees, is seks voor veel vrouwen een soort werk, het hoort bij hun zorgtaken. Het is je taak als vrouw om de man te laten komen. Zo dacht ik zelf ook.'
Seks als zorgtaak binnen een relatie.. en dat uit de mond van iemand die 24 jaar oud is. :roll:
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Twijg » ma 07 juli 2014, 15:39

Nou ja, iemands leeftijd hoeft niet persé boven de 40 of zo te zijn om een idee te hebben en vormen over seks. Of de mening representatief is is van groter belang toch?

Het artikel van Esther Perel bevindt zich in elk geval in de cirkels van mijn beleving, die van Calloway niet.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor zee » ma 07 juli 2014, 21:27

Ik vind het een uitstekend stuk, kan me er goed in vinden.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Jippie » ma 07 juli 2014, 22:49

Nou ja, iemands leeftijd hoeft niet persé boven de 40 of zo te zijn om een idee te hebben en vormen over seks.
Esther Perel zegt in haar interview dat ze nog vol romantiek toen ze in de twintig was. Dit is een vrouw met wijze bagage die weet waar ze over praat.
Marie Calloway kent de koppeling tussen seks en romantiek/liefde volgens mij totaal niet. Als je op 24 jarige leeftijd over seks praat alsof je er 30 jaar op hebt zitten met dezelfde vent dan ben je toch op zijn zachts gezegd iets beschadigd op seksueel gebied.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Beheer » ma 07 juli 2014, 23:37

Voor iedereen, die meer van en over Esther Perel wil lezen:
http://psychologenpraktijk.wordpress.com/2014/06/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Esther Perel - Fuck romantiek!

Berichtdoor Twijg » di 08 juli 2014, 3:30

@ Jippie

Ik snap je punt wel hoor, maar wie weet is romantiek op zijn retour zoals wij (de iets oudere generaties) het definiëren en beleven en is onze beleving gedateerd voor de nieuwere generatie lovers. Het blijft een beetje lastig om iemands idee over seks en romantiek af te serveren op grond van alleen of vooral leeftijd, omdat het zo wisselt per mens wanneer een bepaalde rijping tot stand komt. Wie veel meemaakt is vroeg rijp. Dat kleurt een beeld en of dat dan een beeld is wat bij generatiegenoten aansluit, is weer een ander verhaal. Er zullen ook vast mensen zijn die zich niet in Esther Perels visie herkennen of niet persé in alles van die visie.

Voor mij is het een heel passende visie zoals gezegd, maar ik voel me tegelijkertijd verre van representatief voor mijn leeftijdsgenoten.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 60 gasten