[Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor runningslim » ma 14 juli 2014, 9:06

Oeps....


Mijn excuses allemaal....


Heb eventjes te snel gereageerd op Anwen: ik kom uit vakantie en begin dit topic te lezen (en ook te reageren, helaas). Ik zal het niet nooit meer doen (daar komt mijn zoontje meestal ook mee weg). Klein vraagje nog: 'nooit' duurt toch zo'n 10 minuten?

Natuurlijk had ik mijn voorgaande posting ook kunnen weghalen/aanpassen maar dat vind ik zelf zo flauw.

gekko
Berichten: 95
Lid geworden op: di 01 oktober 2013, 18:24

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor gekko » za 19 juli 2014, 20:14

@gekko, heb je hier al in de zoekfunctie gezocht met 'tantra'?

Veel succes met alles.

De volgende woorden uit je zoekterm werden genegeerd omdat ze teveel voorkomen: tantra-workshop. tsja, nog geen steek verder. dan zal tantra wel nog meer quotes opleveren.

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor Beheer » do 24 juli 2014, 8:10

@gekko, ik heb even de handleiding gelezen bij de zoekfunctie,
en als je zoekt op: +tantra+workshop, gaat het veel beter dan op:
tantra-workshop.
Ik heb de volgende topics voor je gevonden:

http://www.shespot.nl/praten/forum3/vie ... f=1&t=6182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shespot.nl/praten/forum3/vie ... f=1&t=8134" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shespot.nl/praten/forum3/vie ... f=2&t=6848" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shespot.nl/praten/forum3/vie ... f=1&t=4221" onclick="window.open(this.href);return false;

veel plezier
Katja

gekko
Berichten: 95
Lid geworden op: di 01 oktober 2013, 18:24

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor gekko » vr 25 juli 2014, 20:24

dank je wel.

gekko
Berichten: 95
Lid geworden op: di 01 oktober 2013, 18:24

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor gekko » vr 25 juli 2014, 20:39

Helaas, dat gaat allemaal over tantra als je met een koppel bent. Tips voor bestaande/lopende workshops vind ik er niet.

gekko
Berichten: 95
Lid geworden op: di 01 oktober 2013, 18:24

Re: [Tantra] ervaring met Tantra workshops?

Berichtdoor gekko » zo 03 augustus 2014, 14:59

Ik moet hier nog maar eens uitleggen wat ik onder tantra versta.
Het lijkt van buiten gezien op een soort religie, waar bij je d.m.v. rituelen naar de kern van het geloof komt. Religies zijn, door de vele rituelen, mits aangepast aan een ieders bevattingsvermogen, zo verworden tot een verzameling dogma’s van rituelen, waarbij de dogma;s gaan domineren. Zoals dat iemand gestenigd moet worden om het geloof te bewaren.
Zo heeft tantra ook z’n rituelen, deels vervat in zeer mystiek klinkende frasen, als een soort hymnen, die een groepsgevoel en daarmee een veiligheid creeëren, dan wel suggereren. Dat laatste kan dus ook (voor de dissident/afvallige/twijfelaar) uitstoting of de dood betekenen.
Wel, dat een religie ook zonder al teveel rituelen goed kan funktioneren bewijst het boeddhisme, dat blijft niet intact door geschriften of zelfkastijding, gewoon wat monniken die voor je bidden, aanwezig zijn, de afhankelijkheid van liefde/dadigheid belijden, en verder gewoon blijven lachen en liefhebben, en het werkt.
Zo zie ik ook tantra, je kunt het meest aan hocus pocus beleven als een groepsbindingsproces, of deels weglaten en de essentie bereiken: een mens is geen zelfstandig individu (dat is een westerse illusie) maar een ontmoetingsplek van communicatie, waarvan de subtiele (fysiek dan wel mentaal) vormen de meest opbouwende impact hebben.
Een tantra-sessie wordt dan : een ontmoetingsplek, waarin de veiligheid en openheid gecreëerd wordt, teneinde intimiteit te bewerkstelligen. Zowel mentaal als fysiek, waarbij de in onze samenleving (en in iedere samenleving) benodigde reserves, schaamte, met compassie besproken/verzacht/opgelost worden.
Fisieke oefeningen als dans, zang, meditatie, kijken, aanraken, zijn in feite alledaagse methoden om dat pad op te gaan, bij tantra is duidelijk dat ze verder gaan en uitnodigen tot ook fysieke intimiteit.
Resultaat van het proces is dan dat je iemand , liefst van het andere geslacht voor zover je hetero bent, ontmoet op een wijze die daarbuiten zeldzaam of onmogelijk is.
Het spirituele zit hem voor mij dus in de ontmoeting, die zelfs blijvend kan zijn en verder verdiept kan worden naar een vriendschap/relatie, maar ook zonder dat een blijvende invloed op je welzijn en belevingswereld kan hebben.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Morna, Semrush [Bot] en 45 gasten