Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

LMJ
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 12:49

Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor LMJ » wo 25 juni 2014, 13:41

Afgelopen zaterdag stond in het weekendmagazine van de Volkskrant een interessant artikel over Marie Calloway, een jonge Amerikaanse schrijfster die heel eerlijk en open over seks schrijft. Volgens sommigen is zij daarom een 'slet' en 'hysterisch', zijzelf noemt zich een feminist.

"Het is een ingewikkelde vraag: is Calloway een beschadigde jonge vrouw met wie we medelijden moeten hebben of is ze een zelfbewuste feministe die er uit volle overtuiging voor kiest om haar seksualiteit literair uit te buiten?" - Volkskrant (Sara Berkeljon, 21-06-2014)

De kritiek is heftig, ook vanuit feministische hoek:
"....- hoe kon een vrouw die zich zo vernederend door mannen liet behandelen zichzelf een feminist noemen? 'Veel van de kritiek op mijn boek ging erover dat ik geen commentaar gaf op hetgeen er gebeurde. Omdat de hoofdpersoon geen zelfbewuste, sterke vrouw is, worden mijn verhalen niet als feministisch gezien. Dat vind ik kortzichtig. Ik kaart juist aan hoe moeilijk het is om in deze tijd en maatschappij een jonge vrouw te zijn. Mijn verhalen zijn geschreven vanuit een perspectief waar je over het algemeen weinig van hoort. Het is nooit mijn bedoeling geweest de pijnlijke aspecten van mijn seksuele ervaringen te bagatelliseren of zelfs te promoten. Ik was jong en had nu eenmaal niet altijd de controle over de situaties waarin ik terecht kwam.' - Volkskrant (Sara Berkeljon, 21-06-2014)

Het volledige artikel/interview van de Volkskrant is te lezen op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... edig.dhtml, helaas alleen toegankelijk voor betaalde abonnees of voor 0.25 cent op Blendle via https://blendle.nl/item/bnl-vkn-20140621-3317204.
Maar er is ook een ander gratis artikel op http://dasmag.nl/wp-content/themes/dasm ... loway1.pdf met fragmenten uit haar boek.

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Beheer » do 26 juni 2014, 7:21

Dank je wel voor deze interessante discussie. De titel doet me erg aan "Sletvrees" denken. Fijn, dat je ook een link gaf naar een fragment.

Citaat:
"Mijn boek heeft een grote negatieve en kritische ondertoon als het om seks gaat. Pijn en verwarring spelen een grote rol in de seksbeleving van de meeste jonge vrouwen. En dat druist in tegen het ideaalbeeld dat iedereen heeft: als er iemand hoog in de hiërarchie van seks wordt geplaatst is het wel de jonge vrouw. Omdat ik er zo over schrijf denken veel mensen dat ik die trieste seksbeleving vergoelijk of zelfs aanmoedig. Dat is niet zo; ik schrijf alleen op hoe het is."

Ik vraag me af, is dat zo? Speelt pijn en verwarring een grote rol bij jonge vrouwen?

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Twijg » do 26 juni 2014, 9:36

Ik kan het artikel niet lezen, maar heb de rest wel doorgenomen.
Mijn eerste indruk is uiteraard een indirecte, want het interview met de dame in kwestie is een beetje cynisch. Gesteld dat het desondanks vooral toch een redelijk waarheidsgetrouwe /objectieve waarneming is, vind ik haar houding niet sympathiek. Provocerend en aanmatigend. Het boek moet en zal shockeren, zoiets. En de nobeler waarden erachter zie ik in dat licht niet.

Maar zoals gezegd, het is een indirecte indruk en ik ken de dame helemaal nergens van verder, dus het boek zou wellicht anders voelen als mijn eerste gevoel bij de schrijfster sympathieker zou zijn.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Twijg » do 26 juni 2014, 9:45

En wat Katja zegt . . . inderdaad. Verwarring in de zin van onzekerheid lijkt me wel aanwezig, maar is volstrekt normaal. Pijn . . mwah, lijkt me een behoorlijke veralgemenisering van een niet standaard en/of frequente aanwezigheid ervan. Stigma's en taboes zijn er natuurlijk nog wel en vast ook voor eeuwig, maar het doorslaan naar de andere kant (shockeren) is net zo dubieus wat mij betreft als het doel niet verder gaat dan alleen maar shockeren en provoceren. Gaat het dan nog om doorbreken van taboes of is het vooral geilen op aandacht om te overleven na het ruige leven dat openbaar is gemaakt?
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Jippie » vr 27 juni 2014, 9:20

Marie Calloway, een jonge Amerikaanse schrijfster die heel eerlijk en open over seks schrijft. Volgens sommigen is zij daarom een 'slet' en 'hysterisch', zijzelf noemt zich een feminist.
Ik ken haar niet noch schrijfsels van haar. Als ik de selfies van haar zie dan kan ik niet zeggen dat het een vrouw met uitstraling is. Meer een kunstenares, een enfant terrible die met een shocktreatment van van vlakke en ongepolijste seks een eigen stijl probeert te maken. Een soort Heleen van Royen maar dan een stuk rauwer.
Geen vrouw die een vergeten groep vertegenwoordigd meer een type van: love her or hate her.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Peter50 » zo 29 juni 2014, 23:32

Kan iemand eens een boek schrijven met seks zoals seks bedoeld is?
Of is dat te saai?
  Echte liefde is niet blind.

EstherC
Berichten: 5130
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor EstherC » zo 29 juni 2014, 23:36

Bedoeld door wie dan?
Dream it. Wish it. Do it!

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Peter50 » zo 29 juni 2014, 23:55

Tja, daar kon ik op wachten natuurlijk, op die vraag :)
Bedoeld door moeder natuur. Eigenlijk bedoel ik dit overdrachtelijk, zoiets als seks zoals seks moet zijn. Vraag je dan weer van wie dat dan moet? Ik bedoel gezonde seks. En wat is gezonde seks? Nou, in ieder geval zonder pijn, zonder onvrijwillige vernederingen, zonder tegenzin, zonder schaamte, ...
Onzekerheid mag, want dat hoort bij de ontdekkingsreis, maar dan wel onzekerheid zonder schaamte daarover.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Anwen » ma 30 juni 2014, 0:10

Tja, daar kon ik op wachten natuurlijk, op die vraag :)
Bedoeld door moeder natuur. Eigenlijk bedoel ik dit overdrachtelijk, zoiets als seks zoals seks moet zijn. Vraag je dan weer van wie dat dan moet? Ik bedoel gezonde seks. En wat is gezonde seks? Nou, in ieder geval zonder pijn, zonder onvrijwillige vernederingen, zonder tegenzin, zonder schaamte, ...
Onzekerheid mag, want dat hoort bij de ontdekkingsreis, maar dan wel onzekerheid zonder schaamte daarover.
OMG! Ik heb ongezonde seks! Gauw, bel de zo-moet-je-seks-hebben brigade! :((
Gelukkig ben ik normativiteit wel gewend van Peter.

On topic: grappig de topic titel en het eerste citaat. Kennelijk ben je of slet/beschadigd, of feminist?
Wordt wel nieuwsgierig naar het boek.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Peter50 » ma 30 juni 2014, 0:24

@Anwen,
Ik vind dit een erg flauwe reactie. Het boek bevat kennelijk verhalen met pijnlijke aspecten, die door de schrijfster niet vergoeilijkt of aangemoedigd worden. Pijn en verwarring schijnen een grote rol te spelen bij jonge vrouwen, waarmee gesuggereerd wordt dat dat normaal is. Is zij een beschadigde jonge vrouw, vraagt Sara Berkeljon zich af. Volgens sommigen is zij hysterisch.
Bij zo'n tsunami van aspecten die ik niet als normaal beschouw, vraag ik mij af of we (of jonge mensen) niet juist behoefte hebben aan verhalen die normale seks beschrijven. Je kunt dat wel belachelijk gaan maken, maar ik vind dat mijn vraag de kern raakt.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Anwen » ma 30 juni 2014, 8:56

Nee Peter, ik maak je niet belachelijk. Mijn reactie was zo overdreven om een punt te maken dat ik nog maar eens zal herhalen: ik heb er moeite mee dat je erg normatief doet over wat 'gezonde' seks is. Als dat is wat jij beschrijft dan heb ik, en wel meer vrouwen hier vermoed ik, ongezonde seks. En als je daar verder over wil praten, verwijs ik je eerst even naar het topic van mijzelf elders op dit forum.
Ik vond het gewoon jammer dat het Evangelie van Peter weer eens om de hoek kwam kijken.

Waar wordt gesuggereerd dat pijn en verwarring normaal is? Wat is normaal? Bepaal jij dat?
Ik zou hier een onderscheid maken tussen emotionele pijn en verwarring en de handelingen die er kennelijk in het boek worden uitgevoerd. Ik heb het boek of het hele artikel nog niet gelezen, maar op basis van wat hier staat haal ik het er niet uit; de suggestie dat het normaal is. Wel dat er een boek geschreven is over een vrouw die veel o.a. veel snelle seks heeft met veel verschillende mensen, waarbij ze wordt vernederd. Omdat het boek voornamelijk beschrijvend is en niet verklarend gaan we het vooral zelf invullen. Ik vind het opmerkelijk dat er dan snel woorden als hysterisch en beschadigd worden gebruikt.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Peter50 » ma 30 juni 2014, 14:02

Ik ben helemaal niet normatief. Ik sta altijd open voor andere meningen, levensstijlen en belevingen. Ik ben een pleitbezorger van persoonlijke vrijheid en vind dat je in het leven je eigen weg moet gaan en je moet laten leiden door je eigen ervaringen en voorkeuren. Ik vind dat je je eigen normen moet maken. Ik ben het tegengestelde van normatief.
Anwen, ik denk dat je mij totaal verkeerd begrijpt. Je schrijft dat je normativiteit van mij wel gewend bent. Wanneer was dat dan? Het “evangelie van Peter” kwam “weer eens” om de hoek kijken! Hoezo weer? Kun je aangeven wanneer ik normatief geweest ben? Dan kan ik die keren misschien ook ontzenuwen.
Waar wordt gesuggereerd dat pijn en verwarring normaal is?”
Als je even leest in de reactie van Katja: “[Calloway: ] Pijn en verwarring spelen een grote rol in de seksbeleving van de meeste jonge vrouwen.” En Katja vraagt zich af: “ is dat zo? Speelt pijn en verwarring een grote rol bij jonge vrouwen?”
Calloway suggereert dus dat pijn en verwarring normaal is.

Ik denk dat iedereen het begrijpt als ik schrijf “seks zoals seks bedoeld is”. Stel je maar eens voor dat die woorden zo in een boek voorkomen. Ook denk ik dat iedereen begrijpt wat “gezonde seks” is. Ieder van ons heeft wel ideeën over wat een gezonde seksuele ontwikkeling is en de dingen die naar niet in thuis horen, zoals bijvoorbeeld verkrachting. Ieder van ons heeft wel beelden van dingen waarvan je niet zou willen dat het je dochter overkomt. Als je aan seksuologen zou vragen wat gezond is en wat niet, dan denk ik dat je zult ontdekken dat de meeste seksuologen dezelfde dingen zeggen, dat ze allemaal dezelfde dingen onder ongezond zullen scharen.

Uiteraard bepaalt iedereen voor zichzelf wat normaal is, je het het helemaal mis als je stelt dat ik normatief doe over gezonde seks. Ik denk daarentegen wel dat we het over de grote lijnen daarover wel met elkaar eens zijn. Wat natuurlijk niet betekent dat iedereen dezelfde dingen leuk vindt. Toch denk ik dat er dingen zijn die voor iedereen slecht zijn, waar je psychische trauma’s aan overhoudt. Het is best mogelijk dat je, jong en kwetsbaar, verkeerde keuzes maakt. Dus keuzes, waarvan je zèlf achteraf beoordeeld dat ze verkeerd waren. Ik heb mij op dit forum maar één keer normatief uitgelaten en dat was over castratie. Dat vind ik inderdaad ongezond, ik denk dat degene die dat overweegt psychisch beschadigd is en door zo’n ingreep nog meer beschadigd zou raken.
Moet ik nu begrijpen dat jij seks hebt met pijn, onvrijwillige vernederingen, tegenzin, of schaamte? En dat je dat nog gaat verdedigen ook? Dat schrijf je volgens mij. Je verdedigt dat je die dingen normaal kunt vinden. Kun je uitleggen waarom je dat verdedigt?
Je kunt wel experimenteren met pijn, maar daar ging het hier niet over. Het ging om een jonge vrouw die stelt dat pijn en verwarring een grote rol speelt bij jonge vrouwen. Dat klinkt voor mij ongezond. Ik vind het niet normaal dat pijn zou horen bij de eerste seksuele verkenningen. Dat kun je normatief vinden, maar dan heb je wel een extreem standpunt.
Als jouw dochter thuiskomt met het verhaal: ik heb nou drie jongens gekend, maar het is allemaal pijn en verwarring; dan wil jij niet normatief zijn! Zeg jij dan: “het hoort er allemaal bij”? Ik zou in zo’n geval met mijn dochter bespreken welke foute keuzes ze heeft gemaakt. Als je mij normatief vindt, dan vind je kennelijk dat alles normaal kan zijn. Ik heb nog geen mensen ontmoet die het normaal vonden om verkracht of gecastreerd te worden, maar als je zulke mensen voor mij kunt vinden, dan sta ik open voor discussie.
En wat betreft emotionele pijn. Iedereen zal in zijn leven emotionele pijn ervaren, bijvoorbeeld bij liefdesverdriet. Dat hoort er inderdaad bij (maar is iets anders dan seks met pijn) en is op zich niet ongezond. Misschien hebben we het zelfs nodig in onze ontwikkeling. Maar als iemand stelt dat pijn een grote rol speelt, dan vind ik het toch bedenkelijk worden. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat normaal vinden.

@EstherC,
Waarom stelde je de vraag eigenlijk? Was dat om uit te vinden of ik misschien in God geloof? (Nee, ik geloof niet in God.) Was het een plaagstootje? Of was het echt niet duidelijk hoe ik het bedoelde?


Ondertussen raakt het punt dat ik wilde maken helemaal ondergesneeuwd.
Kan iemand eens een boek schrijven over gewone seks?
Of is dat te saai?


Tip: Als je een account bij Blendle aanmaakt, krijg je € 2,50 cadeau. Je kunt het artikel dus gratis lezen.
  Echte liefde is niet blind.

EstherC
Berichten: 5130
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor EstherC » ma 30 juni 2014, 15:29

@Peter: ik stelde vraag omdat ik moeite heb met de term seks zoals het bedoeld is. En wilde checken wat jij daarmee bedoelde.
Ik weet namelijk zeker dat mijn seksleven door een groot deel van de (voornamelijk gelovige) gemeenschap beoordeeld zal worden als 'niet zoals bedoeld' Terwijl ik en mijn minnaar altijd na afloop zeer tevreden verzuchten:'Dit is toch echt helemaal zoals seks hoort te zijn, we zouden samen cursussen moeten gaan geven. :mrgreen: '

En natuurlijk zal iedereen het met je eens zijn dat castratie en verkrachting niet oké zijn, maar das logisch. Daarbuiten zijn er echter nog zoveel andere dingen die voor de één doodnormaal en heel erg wenselijk zijn, maar voor de ander abnormaal en ongezond. Wie bepaalt wat juist is?
Dream it. Wish it. Do it!

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor Jippie » ma 30 juni 2014, 15:51

Ik weet namelijk zeker dat mijn seksleven door een groot deel van de (voornamelijk gelovige) gemeenschap beoordeeld zal worden als 'niet zoals bedoeld'
Ik denk dat ik seks grofweg in drie vormen kan verdelen.
seks voor de voortplanting
seks voor de lust
seks als business

En waar geloven die mensen van die gemeenschap dan in hoe het bedoeld is?

Voor Marie Calloway is het voornamelijk business denk ik.

by the way;
(eenzijdig uitgevoerde seks als vernedering/uit frustratie/ uit machtswellust.. en alle andere onvrijwillige varianten noem ik geen seks maar mishandeling)
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

LMJ
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 12:49

Re: Marie Calloway - 'Slet' of 'Feminist' ?

Berichtdoor LMJ » di 01 juli 2014, 22:39

Waar ik moeite mee had bij het artikel was dat het vooral om haar als persoon ging, hoe zij zichzelf neerzette, en niet over de inhoud van haar boek. Mogelijk representeert ze inderdaad een niche of juist een grotere groep vrouwen die deze manier van seksualiteit beleven herkennen. In dit artikel wordt het echter redelijk negatief bejegend.
Verder vroeg ik me ook af of het boek zoveel consternatie zou opwekken als het om een man ging die het had geschreven. Of hadden we dan geapplaudisseerd omdat hij zijn onzekerheid durft te tonen?

Verder vind ik de discussie tot nu toe heel interessant! Het laat maar weer zien dat ook op een vrij en open forum als Shespot er nog zoveel verschil is over hoe seks(ualiteit) 'hoort' of kan zijn of waar het voor is!


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten