Hoe herkenbaar-verwachtingen

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Hoe herkenbaar-verwachtingen

Berichtdoor deco » ma 09 juni 2014, 22:09

Amaretto liet me dit vandaag lezen en verwachtte een reactie.
Voor mij (als man) is het herkenbaar omdat ik dingen lees die ik herken en anderzijds bedenk ik dan dat als de schrijfster dit bedoelt.....andere vrouwen het meer dan herkenbaar zullen vinden.

Waar vind je je als lezer van deze collum en waarom?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

En als het grootste probleem nu eens was dat we het te veel van hen verwachten. Stiekem- of niet zo stiekem- hopen we dat mannen ons feilloos aanvoelen, ook als we stom en stil blijven over wat er in ons omgaat. Eén enkele trilling in onze stem moet volstaan voor hen om te weten dat we behoefte hebben aan troostende omhelzingen, uit een opgetrokken wenkbrauw moeten ze kunnen afleiden dat het tijd is voor peptalk.
Ogen als waardoor ze feilloos weten wanneer ze ons met rust moeten laten, waarom ze niet naar het telefoontje met onze moeder moeten informeren, maar zich wel moeten herinneren dat we vandaag een belangrijk gesprek hadden met onze baas. Onze lichaamstaal, daar gaan we in onze dromen van uit, is voor hen even eenvoudig te ontcijferen als de tactiek van hun favoriete renner. Aan de manier waarop we het boervlootje doorschrijven zien ze dat ons hoofd niet naar vrijen staat, en als het er toch van komt, hoven we iet eens duidelijk te maken of we vanilleseks of de hardere versie willen: dat hebben ze zelf allang aangevoeld.
Helderziend en heldervoelend, zo willen we onze pappenheimers het liefst. En dat het verderziend kan ver gaan:zo verwachten we van de mannen dat ze niet alleen zien wat er in ons omgaat, maar ook wat er in en rond het huishouden moet worden gedaan. Dat de boodschappentas moet worden leeggemaakt, de hond uitgelaten en de poes naar de veearts vervoerd. Dat ze wel degelijk beseffen dat de mand met gestreken was onderaan de trap geen decoratief element is, maar dat die naar boven moet, en in kleerkasten verdeeld.
Dat ze menen wat ze zeggen, en het gezegde dadelijk ten uitvoer brengen ook dàt verwachten we van hen. Dat ze die spiegel boven de wastafel vervangen, niet seffens, maar nu, direct, onmiddellijk, en dat ze dat gras nu eindelijk eens maaien in plaats van excuses te verzinnen.
Ik vind dat het tijd is voor een meer pragmatische houding, en daarbij kan een dichter als de Musset helpen. "Als uw minnares oprecht en trouw is, bemin haar daarom, maar als ze dat niet is, en ze is mooi en jong, bemin haar dan omdat ze mooi en jong is." schreef hij.
Daarom: laten we mannen beminnen om wat ze wél zijn, en niet dromen over wat ze zouden kunnen zijn. Als onze minnaar oogverblindend en attent is, zoveel te beter, en als hij dat niet si, maar sterk en betrouwbaar: laten we hem daarom beminnen. Als hij onze gedachten niet kan lezen, geen benul heeft van hoe hij ons kan troosten altijd de beste nekmassage ooit geeft, en nooit liegt: reden genoeg om van hem te houden.
En anders is er nog altijd de Musset: "En als uw maîtresse niet van dat alles is, maar van u houdt, bemin haar daarom: er wordt niet elke avond van u gehouden '
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Anwen » di 10 juni 2014, 8:20

Grotendeels mee eens, al is dat vooral met het eerste stukje over de communicatie (dat van die wasmand vind ik gewoon wel waar).

Ik kan soms echt een beetje boos worden van vrouwen die maar verwachten dat mannen gedachten kunnen lezen of denken het wel te redden met wat vage rooksignalen. En andere ideeën die ze hebben van hoe mannen moeten zijn.

Wat dat betreft denk ik dat mannen alsnog een soort emancipatorische inhaalslag moeten maken - geen gelijke lonen maar de boodschap: ik sta voor mezelf, ik ben anders, en ik ga niet mee in jouw projectie op mij van de vele vrouwen die je vindt dat je hoort te zijn.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Iago » do 19 juni 2014, 9:56

En ziedaar de verklaring dat de meeste vrouwen de top niet halen.

Ik zou naar de winkel rijden, vier kleinere wasmanden kopen zodat je je eigen werk af kan maken en een andere vrouw zoeken 8)

Iago, pragmatisch.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Suzette » vr 20 juni 2014, 22:21

Een hoop gezever maar ook wel verbazing
Waarom zou iemand over de wasmand heen stappen?
En als dan: zeg hem die wasmand mee naar boven te nemen

Wees blij met het feit dat hij je band plakt, de administratie doer etc, de mannenzaken, vaak,zo vanzeklfsprekend gevonden door vrouwen

Gebruikersavatar
waterdraakje
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 11:23
Locatie: Vlaams-Brabant, België

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor waterdraakje » zo 22 juni 2014, 11:15

Hey allemaal,
Voor mij is dat stukje het bewijs dat clichés niet voor iedereen opgaan. Mijn vriend is juist zo sensitief wat betreft mijn gevoelens dat hij dikwijls vraagt wat er scheelt nog voordat ik voor mezelf uitgemaakt heb wat er dan eigenlijk scheelt. Dan zou je kunnen zeggen: de perfecte man dus ... nee hoor ook niet. Ik vind dat je er in een relatie altijd moet naar streven om de andere niet te veranderen in het ideaalbeeld dat je voor ogen hebt. Langs de andere kant blijft dat altijd een streven en ga je elkaar altijd wel beïnvloeden.
Apocaloptimist: someone who knows it's all going to shit, but still thinks it will turn out ok.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Twijg » wo 02 juli 2014, 17:30

Herken me er niet in eerlijk gezegd.
Het is een beetje het mysterie dat altijd wordt opgeworpen rond de psyche van vrouwen, waar mannen net zo goed hun ondoorgrondelijke aspecten hebben. Het is des mensen.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Jippie » do 21 augustus 2014, 18:48

Waar gaat het eigenlijk om? De herkenbaarheid van de klaaglitanie of het feit dat vrouwen de mannen maar moeten nemen zoals ze zijn?

Ik vind het een beetje een verhaal van een vrouw die in zichzelf is verdwaald. Ik negeer soms de kleine aanwijzingen expres... kom maar als je het niet aanstaat, dan heb ik namelijk ook nog een lijstje. Ik moet je als vrouw leren begrijpen... doe jij nu ook maar eens wat moeite om mij als man te begrijpen.
Mijn hond snapt dat niet, als zijn oren naar achteren gaan moet stoppen anders bijt hij. Bij een vrouw verwacht ik wat meer intelligentie en wat minder "the will to please".
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

de_onbekende
Berichten: 86
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 20:34

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor de_onbekende » vr 29 augustus 2014, 18:27

Als dit echt waar is... en als vrouwen dan inderdaad zoveel beter zijn in verbaal of non-verbaal communiceren, dan zouden ze toch ook veel eerder door moeten hebben dat die manier van communiceren blijkbaar niet zo goed werkt?

Om bij Jippie zijn hond te blijven: als ik die 99 keer uitkaffer dat hij HIIIIIEEEEERRRR moet komen en hij blijft mooi ergens dralen, kan ik dan echt verwachten dat de 100ste keer wel werkt? Of kan ik beter een andere manier zoeken om zijn aandacht terug te krijgen?

PS, als er van mij verwacht wordt dat ik de wasmand naar boven sjouw dan is dat helemaal prima. Maar dan doe ik dat wel mooi als IK daar zin in heb :D

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Snoozie » vr 29 augustus 2014, 21:07

Als dit echt waar is... en als vrouwen dan inderdaad zoveel beter zijn in verbaal of non-verbaal communiceren, dan zouden ze toch ook veel eerder door moeten hebben dat die manier van communiceren blijkbaar niet zo goed werkt?

Om bij Jippie zijn hond te blijven: als ik die 99 keer uitkaffer dat hij HIIIIIEEEEERRRR moet komen en hij blijft mooi ergens dralen, kan ik dan echt verwachten dat de 100ste keer wel werkt? Of kan ik beter een andere manier zoeken om zijn aandacht terug te krijgen?

PS, als er van mij verwacht wordt dat ik de wasmand naar boven sjouw dan is dat helemaal prima. Maar dan doe ik dat wel mooi als IK daar zin in heb :D
Ik ben nú al fan van je, de_onbekende :D11

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Jippie » za 06 september 2014, 23:03

Om bij Jippie zijn hond te blijven: als ik die 99 keer uitkaffer dat hij HIIIIIEEEEERRRR moet komen en hij blijft mooi ergens dralen, kan ik dan echt verwachten dat de 100ste keer wel werkt? Of kan ik beter een andere manier zoeken om zijn aandacht terug te krijgen?
Bij een hond is het vrij basic dan moet je overwicht hebben, of liever gezegd leiderschap uitstralen.
In een relatie verwacht een andere manier van omgang met elkaar.
Gelijkheid en eerlijkheid.. waarbij ik heb geen zin in gedachten lezen of cryptische omschrijvingen. Zeg wat je dwars zit en als ik je niet begrijp.. maak me het dan op een andere manier duidelijk. Maar geef me wel een kans om het kunnen te begrijpen. Ga niet mokken of bij anderen je frustratie lozen als ik je niet begrijp.
Me Tarzan you Jane.. even terug naar het begin en als we het echt niet eens kunnen worden ga ik in mijn hut zitten nadenken en mag je uithuilen bij anderen.
En dan komt er vast en zeker een compromis.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Peter50 » vr 03 oktober 2014, 15:25

Ik vind het erg herkenbaar. Het is een beschrijving van het Sex-and-the-city syndroom, waar zoveel moderne vrouwen aan lijden. Alles moet perfect zijn, maar de drang naar perfectie is allang geen loffelijk streven meer, het is verworden tot een permanente misère over alles wat niet perfect is.
Sex and the City, de serie waarvan ik steeds twijfel of ik die afschuwelijk moet vinden, omdat veel vrouwen echt zo zijn als in de serie; of dat ik die geweldig goed moeten vinden, omdat de typering zo raak is.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Twijg » wo 08 oktober 2014, 16:42

Nogmaals, ik persoonlijk vind het allemaal zwaar overtrokken.
Het zijn dingen de aangepraat worden. Borrelpraat over de stereotypen van DE VROUWELIJKE PSYCHE, alsof we allemaal dezelfde psyche hebben en alsof elke vrouw een soort van neuroot is met onmogelijke gebruiksaanwijzingen.

Wie gedrag of een persoon niet begrijpt kan beter eens bij zichzelf te rade gaan wellicht . .
Want niet begrijpen betekent niet standaard dat die ander dus een defect heeft of zo.
Het kan net zo goed een eigen gebrek aan mensenkennis zijn of geen moeite willen doen om de ander echt te begrijpen, wegens vastgeroeste eigen denkbeelden en beperkte horizon.

Als mannen hun vrouwen niet begrijpen , is er andersom eenzelfde situatie zeer waarschijnlijk.
De kip en het ei . . . wie begon met het ondoorgrondelijk worden in gedrag.
De man of de vrouw?
Niemand natuurlijk.
Beiden moeten elkaar verkennen en accepteren dat iedereen uniek en anders is.
Wat een onmogelijke saaiheid zou het zijn als ALLES begrepen moet worden en voorspelbaar moet zijn.

Het is veel creatiever en vooral ook aangenamer om dat spanningsveld van verschillende belevingen en wederzijdse ondoorgrondelijkheden te betreden met een oog voor de heerlijkheden van onverwachtse wendingen en met waardering voor de charme van die andere eigenheid die niet de jouwe is en jou ook nooit zal toebehoren. Juist omdat eigenheid een persoon zo aantrekkelijk maakt, ook als het onduidelijk is of wispelturig etc etc.

Maar dat is mijn mening.
Ik hou niet van saaie voorspelbare en altijd verklaarbare gedragingen.
Te robotachtig. Te . . . 'ik ben het open boek dat iedereen snapt'.
Moet er niet aan denken zelfs, ook niet om de ander helemaal te snappen.

Het is verleidelijk om het gestoordheid te noemen of een syndroom, want het geeft de observant een aura van onmetelijke beheersing en wijsheid in eigen gedrag in zekere zin, maar in feite is het iets banaliseren wat doodnormaal is en bij een mens hoort, man EN vrouw, ondoorgrondelijkheid en niet aanvoelen van elkaars exacte bedoelingen.
Laatst gewijzigd door Twijg op wo 08 oktober 2014, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor fuutje » wo 08 oktober 2014, 20:24

Helemaal met je eens Twijg, dat als wij iemand niet (kunnen of willen) begrijpen dit geen teken zou (mogen) zijn dat die 'ander' een defect zou hebben.

Zo nu en dan sta ik versteld van mensen (juist met enige regelmaat in mijn werk) om wat ze doen en/of uiten.
Een mens gaat (denk ik) altijd uit van zijn eigen referentiekader en hetgeen ze hebben meegekregen uit hun opvoeding, opleiding, relaties en wat dies meer zij.
Zo ook ik.
En ik weet dat mijn lief een ander referentiekader heeft dan ik, dus hoe zouden jouw en mijn referentiekaders zich met elkaar verhouden?

En dan is het wijs om te zeggen "nur wundern nicht ärgern".
Meestal lukt mij dat, maar zo nu en dan Twijg :wink: , mislukt dat faliekant.
Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren.

Wel vind ik dat ik, als ik mensen niet begrijp, me niet altijd in ze hoef te verdiepen.

En ja, ik hou ook niet van saaie voorspelbare altijd verklaarbare gedragingen. '
Maar wat zijn die?
Toch ook afhankelijk van de persoon die deze gedragingen als saai, voorspelbaar en verklaarbaar kwalificeert?
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Twijg » wo 08 oktober 2014, 22:25

Oh ik heb ontelbare keren gefaald in iemand doorgronden of andersom denken dat men mij wel zal begrijpen. Dat kan frustrerend zijn natuurlijk en dan vlieg ik soms met een rotknal tegen een plafond aan van ergernis of gekwetstheid, maar het hoort bij het leven en maakt dat we leren relativeren, waarderen en een bepaalde manier van in de wereld staan kunnen ontwikkelen die ons alleen maar ten goede komt volgens mij uiteindelijk.

Enfin, fijn dat een andere vrouw hier op Shespot zich ook niet aangesproken voelt door stereotypen. Het past voor mij meer in de categorie humor die leeft op stereotypen. Daar kan ik overigens hartelijk om lachen want beide seksen hebben zo hun merkwaardigheden . . .

En ja, kwalificaties zijn begrenzend . . . naast lekker duidelijk of simpel soms.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: hoe herkenbaar

Berichtdoor Twijg » wo 15 oktober 2014, 16:52

The stereotypical roles and exchanges Liu depicts are sometimes funny because they’re true, sometimes offensive because they’re true, but mostly tragic (not even tragicomic) because they’re false and limiting and toxic, and yet persist anyway — the peril of all stereotypes.

http://www.brainpickings.org/2014/10/15 ... u-taschen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten