[discussie] Seksuele intimidatie

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Archivaris
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 11:22

[discussie] Seksuele intimidatie

Berichtdoor Archivaris » do 29 mei 2014, 20:41

Zij:

Misschien hoort het hier niet zo thuis maar ik denk dat het goed is dit onderwerp hier te plaatsen omdat er hier veel personen rondzwerven die mijns inziens de touch met de werkelijkheid wel eens verliezen en niet beseffen wat voor een kwetsbare groep wij zijn en dat onze erotische belevingen alleen kunnen als we veilig zijn [bijvoorbeeld hier er over praten omdat we anoniem kunnen blijven].

Wij vrouwen zijn en blijven een kwetsbare groep als het om seksualiteit gaat. Dat bleek gisteren nog een keer toen ik TV keek en hoorde dat er per jaar 100.000 vrouwen seksueel worden geïntimideerd, verkrachting / aanranding etc.
Nu ben ik gelukkig nog nooit verkracht en ook niet aangerand maar zeker wel seksueel geïntimideerd. Op mijn werk heeft een collega mij, toen ik met de rug naar hem toestond, bij mijn middel gepakt. Tijdens het uitgaan in een drukke uitgaansgelegenheid ben ik ook wel eens betast tussen mijn benen. Als ik ‘s nachts naar huis ga zijn er geregeld mannen in auto’s die bedreigend doen [naast je rijden, voor je uit rijden en dan stoppen om te blokkeren] etc. etc.

Heb jij je als vrouw wel eens bedreigd gevoelt? En zo ja, hoe ga je om met zo’n situatie. Hoe voel je je daarna? Ik voelde me ontzettend onzeker naar de betasting van mijn collega in de zin van……moet ik wel deze rode lippenstick op doen. Is dit shirtje niet TE etc.

Het is officieel verboden maar zijn hier vrouwen die met “wapens” in hun tas lopen [men zegt dat 3 van de 10 vrouwen dit bij zich heeft].

Hoe open ben jij over seksualiteit in je omgeving? Hebben vervelende ervaringen invloed op die openheid gehad?


________________________________________
Pippin:

Zij,

Helaas, ook ik heb te maken gehad met seksuele intimidatie; en bij ging het wel zover als verkrachting.

Toch probeer ik dat zo weinig mogelijk van invloed op mijn leven te laten zijn. Ik doe (en geniet ook van) spannende dingen, maar zal proberen ten allen tijde de controle te houden.

Nadat iemand op mijn eigen erf me heeft proberen te verkrachten heb ik wel een grote hond aangeschaft, zodat me thuis ook weer veilig kan voelen.


________________________________________
TheSandman:

Als man kan ik maar een ding zeggen. Mannen die zoiets doen, moesten ze met hun ballen aan 220volt hangen. Wat ik wel merk is het verschil in mentaliteit naargelang de cultuur. In zuiderse landen is het normaal dat je de persoon waarmee je spreekt vastneemt, terwijl dit bij ons al als sexueel intimiderend wordt beschouwd. Een voorbeeld dat ik kan geven is dat ik sommige mensen (ook mannen) in mijn familie en vriendenkring begroet met een kus, terwijl andere mensen dit storend vinden en neigen naar homofilie.


________________________________________
Schorpioen:

Af en toe (vrij vaak eigenlijk) lees ik hier in het forum postings van mannen waaruit zeer weinig respect voor vrouwen spreekt. Postings die openlijk spreken over dat 'de vrouwtjes' (let op het verkleinwoord) vooral gewillig moeten zijn, echtgenotes die willens en wetens besodemieterd worden, etc. Het lijkt er op dat nog steeds een deel van de mannen de overtuiging is toegedaan dat het vrouwelijke deel van de bevolking er puur voor hun genoegen is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat seksuele intimidatie nog steeds veelvuldig voorkomt in onze samenleving. Blijkbaar vinden deze "mannen" dat hun goed recht.
Ik moet zeggen dat ik mij als man af en toe diep schaam voor deze seksegenoten. Ik kan alleen maar hopen dat dit forum, en mijn bijdragen eraan, bij dat deel van de bevolking tot een beetje meer respect voor vrouwen zal leiden. Maar eerlijk gezegd heb ik er wel een hard hoofd in.

________________________________________
karla:

We moeten elkaar in haar/zijn waarde laten. Seksuele intimidatie van welke kant die ook komt naar mijn mening gewoon uit den boze. Ik merk ook wel eens dat vrouwen dermate uitdagend bezig zijn dat sommige mannen dit ook als intimidatie ondervinden. Het is gewoon een kwestie van je grenzen kennen een beetje uitdagen uitstekend maar kijk voor intimidatie. Zaken als aanranding of verkrachting zijn natuurlijk helemaal uit den boze en excuses als je vroeg erom zijn in dit licht natuurlijk helmaal een lachertje.

Karla.

________________________________________
moon:

Hoi Zij,
Allereerst wat een goed onderwerp wat je aansnijdt. Ben blij dat je het ter discussie werpt. Je vraagt:
Heb jij je als vrouw wel eens bedreigd gevoelt?

Mijn antwoord is een volmondig ja. Zeer veel en zeer vaak zelfs. Moet wel zeggen dat aldoende, met de jaren en meer wijsheid, ik er een bredere rug voor ontwikkeld hebt en het me al lang niet meer zo van de kook laat brengen als vroeger.
Maar wat te denken van alle voorvallen toen ik tien jaar lang al liftend (meestal alleen) door europa ben getrokken en me binnen Nederland alleen liftend heb verplaatst. Boeken zou ik er over kunnen volschrijven.

Ik denk zelf dat je de vraag beter kunt omdraaien: Welke vrouw heeft zich nog nooit bedreigd gevoelt? Ik denk zelf dat we als vrouw al heel snel leren dat bedreiging een van de vervelende aspecten van het vrouwzijn is, waar je maar mee moet leren leven.

Dat weegt toch niet op tegen die paar enkele keren dat een sporadische man zich ook eens bedreigd voelt?

________________________________________
karla:

Nee dat bedoel ik ook niet. Ik weet ook wel dat vrouwen zich vaker bedreigd voelen dan mannen. Ik heb inmiddels ook een bredere rug gekregen. Ik weet van mijn werk dat sommige mannen zich bedreigd voelden door een vrouw die hier werkte. Dit is volgens mij net zo ernstig als een man die vrouw bedreigd. Onderling respect is in deze het aller belangrijkste. Seksuele bedreiging is onder alle omstandigheden gewoon uit den boze.

Karla.

________________________________________
jonno:

Allereerst spijt het mij ten zeerste dat er nog steeds mannen rondlopen, die de vrouw als een soort gebruiksartikel zien. Dit geldt niet alleen ten opzichte van seksuele intimidatie of verkrachting maar ook de houding van menig vent tussen de lakens. Nog al te vaak is het zo snel mogelijk op de wip, vol spuiten die handel en tijd voor een sigeretje of meteen pitten.
Tja, dames, dat soort mannen doen mij werkelijk huiveren van totaal onbegrip.
Eerlijkheidshalve wil ik wel vertellen, dat ik zelf erg graag mag flirten en altijd zeer close met vrouwen omga. Dit gebeurt ook op de werkvloer. Niet dat ik een vrouw als speelgoed zie (eerder het tegendeel), maar ik zie het als spel tussen twee tegenovergestelde seksen. Als een vrouw zich onheus behandeld of geintimideerd voelt, ben ik de eerste die zijn welgemeend excuus geeft. Toe nu toe is dat 1 keer in mijn leven gebeurt, maar dat is 1 keer te veel. Ik heb het dan ook met mijn toenmalige collega uitgepraat en daarna konden we het altijd uitstekend met elkaar vinden.
Normaal gesproken heb ik met vrouwen waar dan ook een prima contact en ben naar hun zeggen een goede gesprekspartner.

Al met al blijf ik het triest vinden dat mannen, vrouwen niet als een gelijke behandelen!


________________________________________
some:

Dit is toch een moeilijke topic denk ik.
Ik heb als man bv het tegenovergestelde meegemaakt : een vrouwelijke collega die erbij kwam, en zonder scrupules en op alle mogelijke manieren probeerde het management naar haar hand te zetten, + mijn job als baas in te pikken. Uiteindelijk heeft ze me in diskrediet gebracht door , na een onderlinge ruzie wat het werk betreft, me enkele weken later gedurende de nieuwjaarsperiode drie kussen te weigeren ("ik heb de indruk dat je wat meer wil"), en naar het management te briefen dat ik mijn handen niet kon thuishouden. Een gouden zet was dat. Ze werd onvoorwaardelijk geloofd, tot ze na enkele maanden beroepshalve door de mand is gevallen en werd ontslagen. Toch heeft dit voor mij zware lidtekens nagelaten en heb ik uiteindelijk ander werk gezocht, omdat ik het niet van me af kon zetten. Nu nog speelt me dit parten, ik ga dat de rest van mijn leven meedragen. Ik wil met deze situatie enkel zeggen dat manipulatie op de werkvloer lang beide kanten kan gebeuren, en dat als man ook rare situaties kunnen optreden.
Anderzijds denk ik soms, mannen ondereen kloppen elkaar soms op de schouder, doen soms wat trek en duw-werk plagend, waarom zou dat niet tussen mannen en vrouwen onderling kunnen. Ik denk dat beide sexen eraan moeten werken, en duidelijk van in het begin de grens moeten leggen. Als deze wordt overschreden in een enthousiast moment, en de ander het als "te ver" beschouwd, zou erover moeten kunnen gepraat worden, zonder dat er potten worden gebroken. Of dat in de realiteit werkt hangt gewoon van de personen zelf af vind ik. Mannen en vrouwen moeten onderling ook heel goede vrienden kunnen zijn, zonder meer.

Anderzijds, ik merk helaas dat de zgn emancipatie van de man nog ver te zoeken is. Bij veel mannen zijn vrouwen inderdaad alleen goed voor de haard, koken, wassen en plassen, en in bed natuurlijk.

Het is gewoon jammer :-(

________________________________________
RichardW:

Oké, met alle respect dat je je vraag aan vrouwen richt, toch even een andere reactie. Hoewel hetero, trek ik als man mannen aan als een magneet. Daardoor ben ik ook nogal eens in de situatie geraakt ongewenst seksueel benaderd te zijn. Slechts één keer heb ik dat als bedreigend ervaren. Ik denk maar één keer, omdat ik na het eerste contact gelijk (heel vriendelijk) duidelijk heb gezegd geen interesse te hebben. (Let op, ik zeg op dat moment zelden dat ik geen homo ben) De keer dat het bedreigend werd was het iemand die maar door bleef gaan en ook gelijk met mij zijn jas aantrok en meeliep naar buiten…

Maar goed, homoseksuele mannen zijn anders dan hetero’s maar het blijven mannen. En mannen hebben nu eenmaal niet altijd de “duidelijke” hints van vrouwen door. Iets meer duidelijkheid, maar dan in woorden, helpt. Dit hoeft dus alsjeblieft niet gelijk bot, maar kan vriendelijk. Dit zou kunnen helpen vervolgacties uit te sluiten.

Voor de duidelijkheid, ik heb het nu over het schemergebied waarin een arm om de schouder als intimiderend maar ook als “vertrouwd” kan worden ervaren. Ik kan je vertellen dat waar het verschil ligt bij die bepaalde vrouw soms heel moeilijk vast te stellen is, omdat ze bijvoorbeeld in woorden heel dichtbij kan komen en bij die arm om de schouder ineens afschrikt. In dat stadium vind ik dat we elkaar moeten proberen te begrijpen, en het voorval af te doen als een misverstand,niet als meer.
M’n handen in je middel kan ik vriendschappelijk bedoelen, me tegelijkertijd tegen je aandrukken is een stap te ver, uiteraard afhankelijk van hoe we tot dan met elkaar omgegaan zijn.

Ik pleit hier dus voor de mogelijkheid spontaan met elkaar om te kunnen gaan, zonder direct als stijve harken op minimaal 80 cm van elkaars lichaam te blijven. Vriendschappelijke gevoelens zijn soms makkelijker door een aanraking dan door woorden over te brengen.

Dit is een vrij uitvoerige bijdrage geworden, maar ik wilde toch, vanuit mijn ervaring wat grijstinten in het zwart/wit aanbrengen.
Toch nog voor de duidelijkheid, alles dat neigt naar seksueel getinte handelingen, aanranding en verkrachting is absoluut fout!


________________________________________
Zij:

Leuke en heftige reacties, vooral van de mannen. Komt waarschijnlijk door mijn openingszin??

Het verhaal van Some doet me denken aan die ene film waar ik zo gauw de naam niet van weet. Mijn beste maatje [ook man] heeft een vrouwelijk collega die ook dat gedrag vertoonde maar dan niet om macht of positie maar omdat ze op een leeftijd zit dat ze eigenlijk wel kinderen wil omdat ze anders te oud wordt. Dit heeft ze letterlijk tegen hem gezegd en daarna is het opdringerige gedrag van haar totaal uit de hand gelopen. Wij hebben hier uitvoerig over gesproken. Hij vindt het heel vervelend en pijnlijk maar was niet bang. Angst kende hij niet in dit geval maar dat heeft misschien ook wel te maken dat hij toch sterker als zij is.
Deze zelfde vriend is biseksueel en wij verkeerden ook vaak in het homo uitgaansleven en mijn ogen over het gedrag van homo mannen zijn er geregeld uitgesprongen. Deze zelfde vriend heeft mij ook altijd gewaarschuwd over het gedrag van mannen en is dus geïntimideerd door een vrouw.

Maar de cijfers liegen er niet om ondanks het grijze gebied. Daarnaast zijn wij vrouwen fysiek minder sterk wat ons kwetsbaarder maakt. En het lijkt mij ook absoluut niet makkelijk om man te zijn want testosteron is een heel sterk hormoon en met al die prikkels om je heen weet je soms ook niet hoe je je moet gedragen. Uit gesprekken met mannen heb ik gemerkt dat zij hier ook vaak heel onzeker over zijn. In sommige culturen gaan vrouwen dan ook totaal bedekt door het leven. Dit is om ze tegen mannen te beschermen is mij al eens verteld. Maar ik ben nog altijd voor het opsluiten van mannen die geen controle kunnen houden dan voor het afsluiten van vrouwen voor de buitenwereld.

Tot slot wil ik wel zeggen dat ik niet alle mannen over 1 kam scheer maar dat het mij puur gaat om een stukje bewustwording! Ik ben ondanks enkele vervelende ervaringen nog steeds dol op -de meeste- mannen :-).


________________________________________
zee:

Goede topic Zij, complimenten! Zeer lezenswaardig.

________________________________________
Man:

Hallo allemaal eventjes als man wat relativeren.

Mannen zijn inderdaad physiek sterker dan vrouwen en hoeven zich dan ook niet zo snel bedreigd te voelen. Mannen zijn vaak ook botter dan vrouwen waardoor dit soort dingen wat eerder opvallen. Ik wil het niet hebben over aanranding of verkrachting deze lieden zijn in mijn ogen volkomen gestord en moeten inderdaad uit de maatschapij verwijderd worden. Maar ik heb mischien wel een voorbeeld die het schemergebied wat duidelijker maakt.

In het clubblaadje van een vereniging stond een paar jaar geleden bij elke uitgave een lekkere kontjes parade. Deze parade was georganiseerd door een damesteam die alle mannen van de herenteams cijfer gaven voor hun kontje. Dit werd als grappig gezien als, een man echter een tieten parade zou starten is dit meteen schunnig terwijl hij het mischien met dezelfde bedoeling doet. Ik bedoel maar.

Man.

________________________________________
Zij:

Man, ik ben het helemaal met je eens. Dit is echter wel iets totaal anders. Misschien "stof" voor een nieuwe topic.

________________________________________
Ward:

Zij,
een kleine, doch mijn insziens nuttige tip wat wapens betreft.
Als vrouw kun je een klein busje haarlak bij je dragen. Je kent het vermoedelijk wel, zo'n busje is ongeveer 15 cm hoog en bv "Ellnet" verkoopt zulk type van busje.
Het is geen wapen, dus toegelaten.
Ik wens natuurlijk geen enkele vrouw problemen toe, doch bij een eventuele aanval, bestaat toch de mogelijkheid om je aanrander in het aangezicht te spuiten.


________________________________________
Lieke:

Goede topic Zij!! Heel interessant. Ik ken het bedreigde gevoel maar al te goed en heb ook een paar erg vervelende ervaringen achter de rug. Gelukkig is het nooit uitgelopen op een verkrachting, maar ik ben door een wildvreemde wel eens bont en blauw geslagen nadat ik hem had laten merken niet van zijn betastingen gediend te zijn.

Helaas lopen er van dit soort idioten op onze wereldbol, ik ben blij dat de reakties van de mannen op deze site gewoon zijn. (en met gewoon bedoel ik in deze: respectvol; iets waarvoor ik niet TE dankbaar wil zijn, omdat ik het als iets gewoons probeer te blijven zien)

Anyway, heel goede topic!!


________________________________________
Hansje:

Goed gezegd Lieke, het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn dat we elkaar respecteren. Helaas.....
Hans

________________________________________
Lieke:

Helaas inderdaad helaas...
Maar.... gelukkig zijn er best veel mensen die wel hun best doen

________________________________________
Nero:

We moeten elkaar zeker respecteren, ik zou willen dat meer mannen dat zouden zien. Ik schaam me ook diep voor deze seksegenoten.

Ik ben altijd bang dat een ander zich bedreigd of geintimiteerd voelt wanneer ik met diegene flirt, daardoor ben ik te bang om te flirten.

Desondanks toon ik liever respect voor een ander dan dat ik diegene "aan de haak sla".

________________________________________
Zij:

Toch jammer dat er maar zo weinig dames reageren!
Komt dit doordat het zo gewoon is?
Is het een vervelend onderwerp?

Ik ben juist nieuwsgierig naar hoe de vrouwen zich wapenen tegen dit gedrag. Dat het niet respectvol is en het niet hoort, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar……… denk je dat je houding, kleding uitstraling van toepassing is op het gedrag van dit soort mensen?
Bijvoorbeeld………..
Ga je nooit ergens alleen heen? Ga je bepaalde situaties uit de weg? Houd je afstand van mensen? Ga je alleen vrouwelijk/sexy/pikant gekleed als je niet alleen bent?

Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten