Genieten na je veertigste

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Is er verschil in genieten, tusen toen je jong was en toen je ouder was?

Voor mij is er geen verschil
3
13%
Ik ben een laatbloeier, het werd pas leuk na mijn ....
15
63%
In mijn jeugd was het meer genieten.
1
4%
Het genieten in mijn jeugd was anders dan nu. Beide hebben kwaliteiten.
5
21%
Anders, en dat leg ik graag uit...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Genieten na je veertigste

Berichtdoor Beheer » ma 12 mei 2014, 13:40

http://www.gezondheidenco.nl/hoe-je-sek ... s-gemaakt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe is je seksleven op latere leeftijd? Genieten na je veertigste.
18 november 2013

Vrouwen die vrezen dat met het klimmen der jaren hun plezier in seks afneemt, hebben het mis. Het grote genieten tussen de lakens zou wel eens rond uw veertigste kunnen beginnen.

Tot een jaar of tien terug vond Ella Smith (55) zichzelf nogal bedeesd in bed. Ze had een lieve partner die erg zijn best deed om het haar naar de zin te maken. Maar bevredigend en vrolijk zou ze haar seksleven in die tijd niet noemen. “Ik was passief, schaamde me en kon moeilijk over seks praten. Als mijn partner vroeg wat ik lekker vond, klapte ik dicht.”

De omslag kwam toen ze in een café de man ontmoette die zoals ze zelf zegt, ‘het beest in haar los maakte’. Smith gniffelend: “Deze man wist me in één avond zo hongerig te maken, dat bij mij echt een bom barstte. Buiten op straat heb ik hem zowat half verkracht.”

Sindsdien is Smith losser in bed en weet ze hoe leuk het is om zelf initiatief te nemen.

Seksleven op oudere leeftijd

Of dat met haar leeftijd te maken heeft of met die ene opwindende heer in kwestie? Een combinatie van factoren, denkt ze. “Pas nu ik ouder ben durf ik mijn schaamte te laten varen en voel ik me vrij.”

Ze zal niet de enige zijn. Vrouwen die vrezen dat het met het klimmen der jaren alleen maar minder wordt tussen de lakens, kunnen dan ook voor verrassingen komen te staan. Seksueel genot, ontdekte de Britse relatietherapeute Catherine Hood, neemt na je veertigste alleen maar toe. Voor het tijdschrift Health Magazine ondervroeg Hood duizend vrouwen tussen de 45 en 60 jaar over hun seksleven. Ruim de helft van die rijpere dames beweert meer van seks te genieten nu ze wat ouder en zekerder over zichzelf zijn.

Is je seksleven beter als je ouder wordt?

Dit soort Libelle-achtig damesbladenonderzoek trekt vooral lezers en heeft geen enkele wetenschappelijke waarde. Toch kan ook hoogleraar in de seksuologie Jacques van Lankveld zich goed voorstellen dat het grote genieten in bed voor veel vrouwen pas op latere leeftijd begint.

“Seks verloopt lang niet altijd optimaal”, weet Van Lankveld. “Meer dan 90 procent van de vrouwen heeft wel eens last van een seksueel probleem. Een op de vijf vrouwen heeft daar behoorlijk last van en zoekt daarvoor hulp. Die hulpvraag neemt af naarmate vrouwen ouder worden.”

Pijn bij het vrijen, het meest voorkomende seksuele probleem van dit moment, komt vooral voor in de leeftijdscategorie twintig tot vijfendertig jaar, blijkt uit het onderzoek Seksuele Gezondheid in Nederland (2006). Hoe dat kan? Van Lankveld: “Jonge vrouwen hebben meer last van biologische ongemakken als schimmelinfecties en blaasontstekingen. Dat kan pijn veroorzaken. Maar er zijn ook psychische of relationele oorzaken. Hoge verwachtingen aan het begin van een relatie kunnen vrouwen bijvoorbeeld onzeker maken. Soms gaan ze zelfs verder dan ze eigenlijk willen uit angst om de nieuwe partner te verliezen.”

Dat het er na twintig jaar samen tussen de lakens meestal niet echt fijner op wordt, is volgens de hoogleraar dan ook een fabeltje.

Nieuwe seks ontdekkingen

“In een lange relatie krijgen vrouwen juist het vertrouwen dat nodig is om seksuele remmingen te laten varen. Maar wat ook helpt is als bijvoorbeeld de kinderen het huis uit gaan en partners weer meer tijd krijgen voor zichzelf en elkaar. Een sterilisatie werkt erg bevrijdend. Want ondanks vijftig jaar anticonceptie speelt bij jonge vrouwen onbewust nog steeds de angst zwanger te worden. Net als de vrees voor geweld of een geslachtsziekte.”

In veel gevallen geldt: hoe vertrouwder de partner des te beter de seks. Maar zeker, zegt Van Lankveld, ook de spanning en sensatie van een nieuwe partner, zoals in het geval van Ella, kan de boel aan de gang helpen. Vrouwen genieten ook meer van seks nu ze de weg naar allerhande vrouwvriendelijke speeltjes en spannende films weten te vinden, denkt Liesbet Zikkenheimer, oprichtster van de erotische website voor vrouwen Shespot. “Ik vind het logisch dat vrouwen nieuwe seksuele impulsen nodig hebben om het leuk te houden in bed. Die zijn nu overal voorhanden.” Shespot wordt bezocht door vrouwen van alle leeftijden.

Uit eigen ervaring weet ze dat gelukkig ook vrouwen van haar generatie minder verkrampt omgaan met seks naarmate ze ouder worden. “Ook al ben je, zoals ik, opgevoed met een opgeheven vingertje. Als je ouder wordt, ga je meer relativeren en minder denken in termen van wat wel en niet hoort. Voor vrouwen kan dat in bed een hele bevrijding zijn.”

De naam van Ella Smith is om privacyredenen gefingeerd.

Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Dreams 1990 en 56 gasten