Seks in andere culturen

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Iago » vr 14 februari 2014, 10:42

hoeveel vrouwen tussen de 20 en de 40 zijn er aan het lijnen?
Geen idee?
Ik hoop dat ze allemaal letten op wat ze eten. En ik hoop dat de rest van de samenleving dat ook doet. Overgewicht is primair het resultaat van meer binnenkrijgen dan je nodig hebt, maar zeker ook een gevolg van het verkeerd samenstellen van voeding.

De illusie waarin gehandeld wordt is dat je in een paar weken het resultaat van jaren verkeerd eten uit kan poetsen. Even naar de sportschool, kom op nou!! en je bent slank, aantrekkelijk, zwaar geschapen, rijk en fit.

Ik zie geen relatie tussen obesitas en het lezen van de bijsluiters van de chemicaliën die als voedsel verkocht worden.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Mar » vr 14 februari 2014, 12:19

Tevredenheid is in de Westerse samenleving toch sowieso een wat verdacht artikel? Het onderste moet uit de kan, het leven moet to the fullest geleefd, kansen moet je maken,nemen,grijpen, je moet grenzen verleggen of beter nog overstijgen en geluk hebben en gelukkig worden zijn plichten.

Halleluja! Doe mij dan ook nog maar een gebakje en dan ga ik daarna wel weer wandelen, spinnen en naar de fitness, en als het meezit nog wat werken en geld verdienen. Hopelijk komt het dan met de seks, die zo verbindend kán zijn, ook goed.

Btw, in mijn opleiding voor dietist annex eetdeskundige waren er al zorgen over de obesitas golf (ik haalde dat diploma in 1981). De problemen die toen voorzien werden zijn realiteit aan het worden. Zeg niet dat er niet gewaarschuwd is. Het vlees is gewoon zwak en lekker.


Doen ik nu een kopje koffie bij dat gebakje.
Uit Cuba en fair traid natuurlijk 8) :D
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Peter50 » ma 17 februari 2014, 19:17

Mooi omschreven, Mar. Ik vraag me af, hoever willen we ons laten opfokken door de commercie? We willen allemaal slank zijn, maar willen we ook hiermee dagelijks bezig zijn? Onze ontevredenheid, het niet accepteren van de dingen zo ze zijn, leidt tot verbeteringen van lichaam, gezondheid, levensomstandigheden, die ons gelukkiger maken. Tegelijkertijd is ontevredenheid, het niet accepteren van hoe we zijn, gelijk aan ongelukkig zijn.
We kunnen niet zonder commercie, kijk maar naar Cuba, dat land leeft in totale armoede. Maar waarom accepteren we niet dat we niet slank zijn en accepteren we wel dat we onze levensstijl aanpassen aan wat de commercie ons voorschotelt? Hoe zouden we willen zijn? En hoe zouden we dat kunnen bereiken, gegeven het feit dat commercie een maatschappelijke noodzakelijkheid blijft? Hoe ziet ons utopia er uit?
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Seks in de Franse cultuur

Berichtdoor Peter50 » do 21 augustus 2014, 16:04

Zuid-Frankrijk 1986. Ik zoende met een Française in de disco. Later in haar caravan kwam haar zus binnen met een grappig verhaal. Zij had die avond minder geluk in de liefde, want haar vriendje hield het met nog twee andere meiden. Hij voelde zich waarschijnlijk heel wat, als discjockey van de camping. Het grappige aan haar verhaal was niet dat haar vakantievriendje haar bedroog, maar haar reactie daarop. Als hij er één meisje naast hield, dan kon ze dat accepteren, maar twee! Dat ging haar te ver. Niet alleen ik lachte daar toen om, haar zus ook. Ik was 24 en dacht er verder niet over na. Ook niet toen mijn vakantieliefde niet langer duurde dan die ene avond. Ze had namelijk al een vriend.

Tot ik een jaar of tien later in de Intermediair een artikeltje las over de moraal in Frankrijk. De auteur schreef dat het in Frankrijk heel gebruikelijk was om er een minaar of minnares op na te houden. Naast je vaste relatie wel te verstaan. Zowel mannen als vrouwen doen dit, de sexen zijn hierin gelijk en partners accepteren dat van elkaar. De Fransen staan hier dus heel anders in dan Nederlanders. Bij ons is de communis opinio dat zo’n leefwijze schadelijk is voor je relatie, bij hen geldt dat dit je relatie juist levend houdt.
Toen viel het vakantieverhaal ook op z’n plek. Wat gek dat de cultuur in een land dat zo dichtbij is zo anders kan zijn! En dat je dat helemaal niet weet! Ik was verbaasd dat je jarenlang in een land op vakantie kunt gaan zonder bepaalde essentiële dingen van de cultuur op te pakken. Hoeveel Nederlanders weten dit? Als je dit eenmaal weet, dan zie je het vaker. In de film Spoorloos bijvoorbeeld zegt de schurk Raymond Lemorne dat hij waarschijnlijk de enige Fransman is die niet vreemdgaat. (Hij heeft wel een tweede huis om zijn hobbies uit te oefenen.)
In het Intermediair-artikel werd ook president Mitterand genoemd die openlijk een maîtresse had en bij haar zelfs een kind had. Dat zou in de meeste andere landen tot een schandaal leiden, maar in Frankrijk niet. Recentelijk zijn de laatste twee Franse presidenten, Sarkozy en Hollande, in het nieuws gekomen met hun escapades. In De Wereld Draait Door hoorde ik Bart van Loo en Ivo Niehe zich erover verbazen: “Wat is dat toch met die Franse presidenten?” Maar zouden zij dat element van de Franse cultuur dan niet kennen? Dat zou dan ook verbazingwekkend zijn. Zij spreken goed Frans, hebben belangstelling voor Frankrijk (Ivo heeft zelfs in Parijs een “belachelijk succes” gehad :) ), ik neem aan dat ze het een en ander weten over Frankrijk, maar hierover praten ze alsof ze niet weten dat minnaars en minnaressen gewoon zijn in Frankrijk. Dat het niet alleen de presidenten zijn die het doen.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
boku
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 10 januari 2011, 2:18
Locatie: Tilburg

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor boku » di 26 augustus 2014, 1:05

Dat een paar procent obesitas heeft
Niet een paar procent. In 2009 had 11,2 % van de mannen en 12,4% van de vrouwen obesitas. Prevalentie van morbide obesitas (BMI ≥ 40) is naar schatting 1,0 tot 1,5% (bron: Standaard Obesitas Nederlands Huisartsen Genootschap).
Uitgaande van 12.467800 volwassenen in Nederland in 2010 (bron: Wikipedia) komt dat neer op ongeveer 3 miljoen volwassenen met obesitas of morbide obesitas. Over kinderen met (morbide) obesitas zal ik dan nog maar niet beginnen. Of over de mensen die 'gewoon' overgewicht hebben.
Sorry Anwen, je rekenwerk klopt niet helemaal. Als 11.2% van de mannen en 12.4% van de vrouwen obesitas heeft, dan mogen we het gemiddelde van de bevolking schatten op ongeveer 11.8% over de totale bevolking. bij een aantal volwassenen van 12.5 miljoen heeft dus pakweg 1,475 miljoen volwassenen obesitas. Dat is nog wel veel maar heel wat minder dan de 3 miljoen waar jij het over hebt. Ik ben het volledig eens met jouw redenering over de ernst van de obesitas-epidemie hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als notoir getalletjes- en statistiekautist kon ik het niet nalaten om deze correctie even aan te brengen...


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten