Seks in andere culturen

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Seks in andere culturen

Berichtdoor Aphrodites' zoon » vr 24 januari 2014, 22:46

Toevallig liep ik tegen deze documentaires aan.
Ik heb met stomme, maar vooral een blij gevoel van verbazing zitten kijken:
(ik heb India en Oeganda bekeken tot nu toe) we zijn in Nederland op seksueel
gebied lang niet zo vrij als we denken, vergeleken met sommige andere culturen.

http://www.vpro.nl/kijk/sunny-side-of-sex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Suzette » za 25 januari 2014, 20:11

Oh dat zijn al oude docu's

Ik zie het mn als anders.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Aphrodites' zoon » za 25 januari 2014, 21:00

Ze zijn uit 2011 dus 2-3 jaar oud. Maar verder nog wel relevant denk ik:

Sunny Bergman: "in Nederland noemen we labia schaamlippen"
Oegandese vrouw (volkomen verbijsterd): "schamen, waarom zou je je daarvoor schamen?"
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Suzette » zo 26 januari 2014, 20:02

Jaja
Ik ken de docu's

Maar ik zie de verschillen niet als 'beter' maar als ' anders'

De gekozen situaties zijn immers niet Ad random

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Aphrodites' zoon » ma 27 januari 2014, 2:09

Het woord "beter" heb ik niet gebruikt, het verbaasde me alleen dat in bepaalde landen/culturen men vrijer met seks omgaat dan wel er vrijer over spreekt dan in ons vrijgevochten vooruitstrevende Nederland.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Lariks
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 02 maart 2012, 1:49

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Lariks » ma 27 januari 2014, 9:26

Wie herinnert zich Margaret Mead nog? Haar "coming of age in Samoa" was ook zo'n "kijk die andere cultuur eens vrij en makkelijk met sex om gaan, zouden wij wat van kunnen leren"

Totdat het wetenschappelijk broddelwerk bleek, en mevrouw Mead vooral bleek te vertellen wat ze zelf wilde zien, en de werkelijkheid vol taboes te negeren.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Aphrodites' zoon » ma 27 januari 2014, 23:35

Maar goed dat Sunny Bergman geen antropologe is dan.... ;-)
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Lariks
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 02 maart 2012, 1:49

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Lariks » di 28 januari 2014, 15:02

Maar goed dat Sunny Bergman geen antropologe is dan.... ;-)
Wel of geen antropologe, ik kan haar docu's niet heel serieus nemen.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Peter50 » zo 09 februari 2014, 13:14

O, ligt Sunny onder vuur? Ik vond het een leuke serie. Vooral de aflevering over Cuba.
Daar zie je een samenleving die volledig zonder commercie is en dat is zeer relaxt. Ik zou er niet willen wonen, maar het heeft ook een mooie kant. Iedere geïnterviewde vrouw was tevreden met haar lichaam en met zichzelf. Vergelijk dat eens met hier, ik ken vrijwel geen enkele vrouw die niet met haar gewicht bezig is. Talloos zijn de vrouwen die zelfs per maaltijd weten hoeveel calorieën ze binnen krijgen, alle etiketjes nalezen op caloriewaarde, sommigen lijden zelfs permanent honger omdat ze anders aankomen. Er wordt veel gesport, niet omdat het leuk is, maar omdat het gezond is (of zou zijn). Het is vreselijk hier!
De documentaire over Cuba maakt - door het tegendeel van ons te laten zien - heel erg duidelijk hoezeer wij ons gedrag laten beïnvloeden door de commercie, hoezeer wij in een manie leven.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Aphrodites' zoon » zo 09 februari 2014, 14:20

Ik heb ze inmiddels allemaal gezien en ik vond het zelf een leuke serie.
Sunny doet het prima in mijn ogen.

Inderdaad opvallend hoe zelfverzekerd de Cubaanse vrouwen over hun lijf waren.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor runningslim » di 11 februari 2014, 10:33

O, ligt Sunny onder vuur? Ik vond het een leuke serie. Vooral de aflevering over Cuba.
Daar zie je een samenleving die volledig zonder commercie is en dat is zeer relaxt. Ik zou er niet willen wonen, maar het heeft ook een mooie kant. Iedere geïnterviewde vrouw was tevreden met haar lichaam en met zichzelf. Vergelijk dat eens met hier, ik ken vrijwel geen enkele vrouw die niet met haar gewicht bezig is. Talloos zijn de vrouwen die zelfs per maaltijd weten hoeveel calorieën ze binnen krijgen, alle etiketjes nalezen op caloriewaarde, sommigen lijden zelfs permanent honger omdat ze anders aankomen. Er wordt veel gesport, niet omdat het leuk is, maar omdat het gezond is (of zou zijn). Het is vreselijk hier!
De documentaire over Cuba maakt - door het tegendeel van ons te laten zien - heel erg duidelijk hoezeer wij ons gedrag laten beïnvloeden door de commercie, hoezeer wij in een manie leven.

Komaan Peter50, dit is toch van de pot gerukt! Zelf gebruik ik de overdrijving graag als stijlfiguur maar jij meent dit?

Obesitas wordt zeer binnenkort de ziekte van de westerse wereld nog voor die andere verschrikkelijke lelijkerd (waartussen dan nog eens correlatie bestaat). Zelf heb ik vroeger veel en graag gesport. Enige maanden terug ben ik begonnen met sporten om af te vallen. Ik had er aanvankelijk helemaal geen plezier in. Dat komt nu terug. Ik geniet er opnieuw van. Omdat ik er terug beter in word. Omdat ik kilo's verlies en energie win. Ik kan en mag niet voor anderen spreken maar dat is toch helemaal niet vreselijk??? Dat is toch net goed?

Ik tel mijn calorieën per maaltijd niet. Ik kijk niet op het etiket hoeveel calorieën iets bevat (heb ik geen tijd voor, meestal ben ik zo hongerig dat ik de verpakking alvast opvreet).

Om stilletjes back on topic te gaan: je moet je toch vooral goed in eigen vel voelen om vrij en onbevangen van seks te genieten, in welke cultuur dan ook?

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Peter50 » wo 12 februari 2014, 11:48

Natuurlijk meen ik wat ik schrijf. Dat een paar procent obesitas heeft, betekent nog niet dat de rest zichzelf moet uithongeren. Er heerst, met name onder vrouwen, een breed gedragen algemeen gevoel van ontevredenheid met het eigen lichaam, er is een obsessieve aandacht voor de eigen lichamelijke tekortkomingen. Vind jij dat niet ziekelijk?
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Anwen » wo 12 februari 2014, 14:50

Dat een paar procent obesitas heeft
Niet een paar procent. In 2009 had 11,2 % van de mannen en 12,4% van de vrouwen obesitas. Prevalentie van morbide obesitas (BMI ≥ 40) is naar schatting 1,0 tot 1,5% (bron: Standaard Obesitas Nederlands Huisartsen Genootschap).
Uitgaande van 12.467800 volwassenen in Nederland in 2010 (bron: Wikipedia) komt dat neer op ongeveer 3 miljoen volwassenen met obesitas of morbide obesitas. Over kinderen met (morbide) obesitas zal ik dan nog maar niet beginnen. Of over de mensen die 'gewoon' overgewicht hebben.
Er heerst, met name onder vrouwen, een breed gedragen algemeen gevoel van ontevredenheid met het eigen lichaam, er is een obsessieve aandacht voor de eigen lichamelijke tekortkomingen
Als je dat zo zeker weet heb je daar vast wel een wetenschappelijke bron voor?

De mensen die zich uithongeren zijn en ontevreden zijn over hun lichaam zijn onder andere de mensen die lijden aan de ziekte anorexia nervosa. Prevalentie is al jaren stabiel op 5500 personen, oftewel ongeveer 0,05%. Het aantal patiënten is de laatste 25 jaar stabiel gebleven, wel wordt de diagnose steeds vroeger gesteld en stijgt het aantal tieners. Maar dat komt vermoedelijk door een verbeterde vroegdiagnostiek en betere preventieprogramma's (bron: brief van minister Rouvoet aan de Tweede Kamer, 2008).

Die talloze vrouwen die alle calorieën tellen, hoe vreselijk het ook is, het valt mee vergeleken met het aantal mensen wat overgewicht heeft.

En kan je nu stoppen met generaliseren van wat jij om je heen ziet naar de rest van de wereld? Tenzij je een goede wetenschappelijke bron hebt voor de kul die je hier opschrijft, dan hoor ik hem graag.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor Peter50 » wo 12 februari 2014, 18:54

Even terug naar het uitgangspunt. Het ging over het verschil tussen Cuba en hier (het Westen, of Nederland) in de tevredenheid van vrouwen over het eigen lichaam.

Laten we eens kijken naar de Nederlandse vrouwen tussen de 18 en de 40. Dat is vooral de groep waarover we het hier hebben: de groep die erg met haar gewicht bezig is, de groep die erg bezig is aantrekkelijk te willen zijn. In de documentaire waren het ook vrouwen uit deze groep. Ik constateer om mij heen, in diverse milieus, dat veel vrouwen minder eten dan ze zouden willen. De term “uithongeren” was een overdrijving. Maar dat algemene gevoel van ontevredenheid over eigen lichaam (vooral gewicht) zie ik overal om me heen. Ik heb daar geen wetenschappelijke bron voor, maar kijk eens naar “Sex and the city”, dat vonden veel vrouwen erg herkenbaar!

Obesitas is ernstig overgewicht. Als ik van bijgaand figuur de groepen vrouwen 20-30 en 30-40 samenneem, dan zie ik 8 à 9 % ernstig overgewicht. Als je de groep vrouwen 18-20 meeneemt (maar dat is met dit plaatje niet mogelijk) dan kom je nog iets lager uit.
Het is iets meer dan een paar procent inderdaad.
Daarbij heeft 22 à 23 % uit deze groep matig overgewicht. En hoeveel vrouwen tussen de 20 en de 40 zijn er aan het lijnen? 80%? 90%?

Afbeelding
  Echte liefde is niet blind.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Seks in andere culturen

Berichtdoor runningslim » do 13 februari 2014, 16:15

... Als ik van bijgaand figuur de groepen vrouwen 20-30 en 30-40 samenneem, dan zie ik 8 à 9 % ernstig overgewicht. Als je de groep vrouwen 18-20 meeneemt (maar dat is met dit plaatje niet mogelijk) dan kom je nog iets lager uit.
Het is iets meer dan een paar procent inderdaad.
...
Omdat ik vrees dat dit een impotente discussie gaat worden en omdat jij blijkbaar van percentages houdt, beperk ik mij tot het volgende:

Je initiële 'paar procenten' moeten met 400 à 450% verhoogd worden om 'jouw' 8 à 9% te bereiken...

Daarbij heb ik zo mijn twijfels over de wetenschappelijke representativiteit van jouw 'cijfermateriaal'. Ik sluit me volledig bij Anwen aan.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 43 gasten