Shespot Lezen: verhalen realistisch ?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

gekko
Berichten: 95
Lid geworden op: di 01 oktober 2013, 18:24

Re: Shespot Lezen: verhalen realistisch ?

Berichtdoor gekko » zo 06 oktober 2013, 8:21

Ik wil op een paar zinnen reageren.
"Het gaat erom dat je de lezer meevoert " Is het mogelijk, meegevoerd te worden als het verhaal ongeloofwaardig is? Of, omgekeerd, veel makkelijker mee te voeren als het wel geloofwaardig is?
Maar ik d enk dat het om een ander punt gaat: als 4 mensen meteen maar van bil gaan in het verhaal, is dat geloofwaardig? Het schijnt voor te komen, maar ik vind het saai, plat. Wat is er boeiend aan neukende mensen? Het verhaal is toch, hoe ze zo ver kwamen? Het zijn toch geen honden?Als ze zich als honden gedragen, oké, klaar dan, voor een echt verhaal. Dus zou dit forum wat mij betreft wel een plek mogen zijn om verhalen te plaatsen en te wachten op reakties, zoals ik deed, een dag of wat geleden(zoenenzeookdan?).en dan b.v. een poll: hoe valt dit?
Wat het sukses van sommige boeken als 50tintengrijs betreft, nee geen "niets dan logica", maar hoe boeken aan de man gebracht worden, door de media te bespelen zodat het in het nieuws komt, zodat iedereen denkt: o dat is een goed boek. zonder dat dat logischerwijs aangetoond is. Marketing dus, oftewel boerenbedrog.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Waar gebeurd

Berichtdoor Peter50 » vr 10 januari 2014, 16:17

Als je denkt dat iets echt gebeurd is, dan lees je het veel emotioneler, dan vind je het veel spannender. Dat geldt niet alleen voor teksten, maar ook voor beelden. Als je in het journaal ziet hoe iemand overhoop geschoten wordt, dan reageer je daar anders op dan wanneer je hetzelfde in een film ziet. De meeste seksverhalen zijn saai als je denkt dat ze verzonnen zijn, terwijl je dezelfde verhalen spannend zou vinden als een vriend je ze zou vertellen en je echt denkt dat het zo gegaan is. We hebben dit gezien bij het gangbang-topic van groentje. Enkele mensen reageerden hier opgetogen op. Als je de inschatting maakt dat groentje het allemaal verzonnen heeft (en dat groentje misschien niet eens een vrouw is), dan zijn de verhalen in een klap saai.
Een voorbeeld van het omgekeerde is een verhaal dat een collega me eens vertelde. Op zich helemaal niet zo boeiend, maar de wetenschap dat hij dat echt meegemaakt heeft, maakt het leuk.

Mijn collega was voor zijn werk in de VS. ’s Avonds was er natuurlijk niet zoveel te doen en ging hij maar eens kijken in de discotheek van het hotel. Terwijl hij met een pilsje in zijn hand wat naar de mensen stond te kijken, viel hem een jonge vrouw op. Hij zag haar steeds mannen aanspreken en na een kort praatje weer verder gaan naar de volgende. Wat zou daar achter zitten? Wat zei zij tegen die mannen? Nieuwsgierig verplaatste hij zich zodat hij in haar nabijheid kwam. Het lukte, even later sprak zij hem aan. Zij was daar samen met haar vriend en haar vriend wilde toekijken hoe zij vree met een andere man. Zij vroeg of hij het met haar wilde doen.
Zij was een aantrekkelijke vrouw en mijn collega zei ja. “Zeg maar waar moet ik zijn,” zei hij en zij gaf hem haar kamernummer. Daarop zei hij dat hij eerst even naar zijn kamer moest en daarna bij haar zou komen. Gedachten overvielen hem. Was dit wel zuivere koffie? Zou er niet iets heel anders achter zitten? Misschien was dit een opzet om hem te beroven, of nog erger. Hij besloot zich overal tegen in te dekken. Op zijn kamer schreef hij een brief die hij op tafel liet liggen. In die brief stond waar hij heen ging en of een ieder die deze brief vond de politie wilde waarschuwen als hij niet voor acht uur ’s morgens terug was. Zijn portemonnee en zijn papieren liet hij uiteraard op zijn kamer achter. Ook bedacht hij dat ze hem zijn kamersleutel afhandig zouden kunnen maken, dus hij liet de sleutel ook op zijn kamer. Later zou hij naar de receptie gaan en zeggen: “Ik heb per ongeluk de kamerdeur achter mij dicht getrokken, kunnen jullie mij er in laten. Ik kan me legitimeren, mijn paspoort ligt op mijn kamer.”
Al zijn voorzorgen waren voor niets. Hij is heerlijk met haar aan de gang gegaan en haar vriend keek toe. Het verhaal zou veel spannender zijn geworden als hij was ontvoerd of zoiets. Hij had een held kunnen worden. Veel spannender voor de lezers, maar niet voor hem.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1801
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Shespot Lezen: verhalen realistisch ?

Berichtdoor Inya » di 20 januari 2015, 19:28

Een oud topic, maar toch de behoefte om te reageren:

Ik lees de verhalen ook en ik heb er eentje ingezonden. Ik vind lang niet alle verhalen leuk want veel zijn me te "wam-bam-thank you mam". Maar toen ik mijn verhaal schreef wist ik ook dat er bij de regels stond dat een verhaal(-deel) max 2500 woorden mag zijn. Ik verwacht dan ook al niet dat in een dergelijk kort verhaal veel opbouw zit omdat er niet veel ruimte voor is. En ik hield er bij het schrijven ook rekening mee (maar alsnog zijn het 2 delen geworden).

Erotische boeken kan ik zeker waarderen, mits er inderdaad een goed verhaal inzit en er niet van de ene naar de andere bedscene wordt geschreven. Maar ik hou ook van "moeilijke" boeken. Soms heb ik zin in het ene, dan weer in het andere.
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Shespot Lezen: verhalen realistisch ?

Berichtdoor runningslim » do 22 januari 2015, 16:08

Hee Inya,

Waar vinden we jouw verhaal? Kan je uppen ofzo?

Thnx bij voorbaat,

RS, immer nieuwsgierig

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1801
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Shespot Lezen: verhalen realistisch ?

Berichtdoor Inya » do 22 januari 2015, 17:47

Volgens mij kun je zoeken op auteur

Inya, soms best verlegen :D7
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten