Zij verliefd, ik niet

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » za 20 september 2014, 12:47

@ Nelly:

Het probleem zit hem denk ik niet in niet positief willen zijn, maar niet kunnen zijn (tijdelijk of permanent), rondom de essenties van een eigen leven, en is niet materieel gericht.

Het genoemde boek is gebaseerd op de consumptiemaatschappij met haar extreme hoeveelheid aan mogelijke keuzes en die een mens doen afdwalen van tevreden zijn met minder. Vooral materieel gericht.

De denkwijze an sich is heel goed overigens en ik kan het van harte onderschrijven als leesvoer, maar de existentiële problematiek van Pure schat ik zelf anders in, als een wellicht genetisch bepaalde aanleg voor een sombere kijk op het eigen leven, wat het ervaren en voelen van liefde ingewikkeld maakt, met slopende onzekerheden over het missen van de euforie die vele anderen wel voelen met hun geliefde.

Soms kun je je ervan ontdoen, een bepaalde depressieve jas die je draagt, en noemt men het een geweldige prestatie als dat lukt. Soms lukt het ook niet wegens te sterke krachten die hoogstens af en toe tijdelijk ondergeschikt zijn, en noemt men het een hopeloos geval met de nodig twijfels over of die persoon wel genoeg zijn of haar best doet.

Het enige wat ik durf te zeggen in deze is: meer dan je best kun je niet doen en als dat niet helpt, is het roeien met de riemen die je hebt. Wel vind ik dat elk mens verplicht is aan zichzelf en een geliefde alles eraan te doen (gemotiveerd en niet omdat het moet . . ) om een situatie die niet ok voelt aan te pakken met alle mogelijkheden die er zijn, zodat er nooit een verwijt gevoeld of gemaakt kan worden dat je het hebt laten versloffen en alles aan jezelf te danken hebt als het mis gaat.

Dat laatste heeft mij in elk geval rust gegeven in de jaren van strijd die er waren en nog steeds zijn op aan andere manier. om het samen leven in liefde in een goede balans te houden van niet alleen maar nemen, maar ook geven. Dat en de onvoorwaardelijke liefde van mijn partner (plus wederzijds van mijn kant, we zijn elkaars grote liefde zondermeer) heeft ons door veel zwaar weer heen geholpen en inderdaad ook heel duidelijk datgene blootgelegd wat er echt toe doet.
Het less is more principe uit het genoemde boek, maar dan op een ander level dan consumeren.

Toch . . . als de liefde niet gevoeld wordt als de liefde die jou gelukkig maakt en samen gelukkig maakt . . . dan weet ik niet of er vruchten te plukken zijn, want de basis moet wel een basis zijn die voelt als onmisbaar.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » za 20 september 2014, 15:34

Hi Twijg - allereerst bedankt voor je lange antwoord en je openheid: wow!!

Het eerste wat het opriep was (heel plat) 'zou oxyotcine al op de markt zijn' -
Aangeboren roept bij mij associaties op van 'het lichaam als machine' en dan allerlei slimme chemische en technische methoden om het te 'fixen'. Depressie? UV lampen, running therapy etc. etc.
Het mooie van deze invalshoek is dat, toen ik ging kijken, oxytocine inderdaad op de markt aanwezig blijkt te zijn: http://www.raysahelian.com/oxytocin.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zou ik de theorie niet samenvatten als 'genoegen nemen met minder'. De eye opener zit namelijk in het gegeven dat de theorie de mogelijk negatieve (en positieve) effecten van "streven naar meer" bewust afweegt tegen de (negatieve en) positieve effecten van " genoegen nemen met minder". Dit kan door iemand heel gevarieerd toegeapst worden over alle aspecten van het leven. Op die manier kun je tot een bewustere keuze komen wanneer het bijdraagt aan je geluk om de lat heel hoog te leggen en wanneer het je juist gelukkiger maakt om te gaan voor "goed genoeg".

Last but not least weet ik niet of de moeilijkheden van Pure aangeboren zijn. Ik zie hem hier in de topic een aantal dingen doen waar hij mogelijk een hoge prijs voor betaalt en waarvan ik me zomaar kan voorstellen dat ze uit aangeleerd gedrag en meegekregen waarden of beelden voortkomen. En dan is dus de vraag of hij durft te veranderen om gelukkiger te worden......

Wat ik bijvooorbeeld interessant vind is dat hij op blz. 5 van deze topic wel degelijk vrouwen objectiveert (inclusief N. de vrouw met wie hij samen is, maar ook de 'jongedame met het bambigezichtje' en 'alle vrouwen die hij laat lopen'), vervolgens boos wordt en in alle toonaarden gaat ontkennen als hier een rake opmerking over komt en zich dan verder niet meer in de topic laat zien.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » za 20 september 2014, 19:39

Hallo Nelly, jij ook dank voor het delen etc.
Voor mezelf (kan niet voor anderen spreken) ben ik er van overtuigd dat niet alles te 'fixen' is in een leven op mentaal gebied, net zo min als dat altijd kan op fysiek gebied. Medicatie en zoiets als een hormoon oxytocine ten spijt, zie ik de mens niet als machine die met de juiste olie altijd goed zal functioneren. Geeft ook niks, want we leren meer van tegenslag dan van altijd voorspoed.

Wel geloof ik in leren omgaan met iets wat zich in je leven binnendringt en verrekt om er weer uit te gaan. Dat is wat ik bedoel met je best doen. En daar is naar mijn idee voor iedereen dus winst te behalen omdat een bepaald inzicht tot overzicht en anticipatie kan leiden, tot rust en berusting van dat het nooit dat ideaal zal worden wat voor de omgeving een normale manier van functioneren is. Net zoals mensen zonder mentale belasting zichzelf kunnen trainen (of met hulp van een coach) om niet ontevreden en ongelukkig te zijn met het niet of nooit bereiken van hun idealen.
Wie kan berusten (niet te verwarren met apathie en desinteresse) heeft een gouden lot in handen wat zich inderdaad op meer terreinen kan manifesteren dan alleen goederen.

Over je opmerking ten aanzien van Pure (het boos worden na een bepaalde verwijzing, dan wel terechtwijzing), zover had ik niet teruggelezen (en nog niet, mea culpa), maar het doet voor mijzelf verder niet zo terzake, want boosheid is bijna altijd een reactie uit onvermogen, onmacht of onbegrepen voelen en niet de beste graadmeter voor een waarheidsgehalte van bepaalde verwoordingen. constateringen en wat dies meer zij.

Boosheid komt voor uit geraaktheid ook, en dat is in dit geval alleen maar mooi in wezen. Want wie nog boos kan worden, voelt nog heel sterk. Of het terechte boosheid is of onterecht laat ik maar even in het midden verder nu. Feit is dat gevoelens dus nog actief zijn en dat een psyche nog bereikbaar is en ontvankelijk is voor beïnvloeding. Dan ben je (nog) ver van het beruchte zwarte gat dat depressie heet en zou ik voorzichtig kunnen concluderen dat er nog ruimte is voor verbetering/verandering. Maar natuurlijk vraagt het wel een proactieve inzet van de persoon zelf, om ingeslepen gedrag te bevechten en/of aanleg voor depressie zoveel mogelijk te erkennen als zijnde een realiteit, maar niet persé de realiteit die recht doet aan jezelf en de geliefde en dus aandacht verdient in therapeutische zijn al dan niet met medicatie.

Anyway, gewoon weer wat gedachten vanuit mezelf en wetend wanneer ik boos werd en word, en dat het meestal verdrietige boosheid is, van het geen aansluiting kunnen vinden in een sociaal netwerk met raad, advies of oordelen.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » za 20 september 2014, 21:47

@Boosheid uit geraaktheid - dat kan. Maar je kunt ook boos worden zodat de dingen je niet hoeven te raken en dan is het een strategie om apatisch te blijven.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » zo 21 september 2014, 0:03

Boosheid is altijd een beetje lastig te duiden voor een ander natuurlijk en laat ik het maar bij mezelf houden in dezen :)
Ik laat het verder ook hierbij nu.
Het woord is aan Pure wellicht ?
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

pure
Berichten: 2957
Lid geworden op: ma 29 augustus 2005, 15:19

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor pure » ma 22 september 2014, 23:18

Dank jullie allen wel voor het aanvullen en verdiepen van mijn topic!
Ik zal nog verder in proberen te gaan op wat jullie sinds pag. 5 schrijven, maar eerst even een update.
Nou Pure, het lot is je tot nu toe best goed gezind geweest. Ondanks dat je je door de golven hebt laten meevoeren ben je nu toch in een mooie positie terechtgekomen: een vrouw die graag met je verder wil, en die een kind van je draagt. In plaats van je eeuwig af te vragen "oh jee, wat over komt me nu ?? wil ik dit wel ?? nou dit weer !!?? etc, etc", kun je ook zeggen: "ok, genoeg getwijfeld, ik accepteer de zaken die zijn gebeurd, ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik ga er voor, voor deze vrouw, voor dit kind, ik ga er van nu af actief aan werken dat het iets moois wordt."
Nu ben ik dan eindelijk zover dat ik me zo op kan stellen. Ik weet niet helemaal hoe het komt, maar ik zie nu in dat het OK is zo. De combinatietest liet een kerngezond en hard groeiend kindje zien in N.'s buik, en haar blijheid heeft ook mijn twijfel verder helpen smelten. N. is gewoon een leuk mens (al moet ik mijn fascinatie voor het uiterlijk perfecte vast nog eens aanpakken), en daarnaast ben ik 41 en zal ik het gewoon kúnnen, vader zijn. Dat N. daarnaast de ideale schoondochter is en zowel mijn als haar ouders erg blij waren met het nieuws over de kleine [hetgeen ze afgelopen weekend van ons hoorden] maakt het makkelijker vrede te hebben met hoe alles nu gaat - én er mijn schouders onder te zetten.

Dat perfecte wat ik blijkbaar steeds zoek zal ik overigens ook in mijn muziekmaken kunnen uitleven. Daar zit meer diepgang in dan in het veroveren van welke Miss World dan ook, en het is het grootste talent wat ik meegekregen heb. Het bevalt me trouwens toch al niet om de wereld te verdelen in 'mensen die mooi zijn' en 'mensen die niet mooi zijn'. Dat is tè oppervlakkig en dwingt me om zelf ook in 1 van deze hokjes te gaan zitten. En dat voelt ook niet goed.
Ja, er zit een restant boosheid in mij over gelukservaringen die mij in het leven als het ware 'niet gegund zouden zijn'. De vraag is echter of ik niet over dingen ben blijven dromen die waar het echte geluk niet in zit. Dan kan ik nu blijven kijiken naar die perfecte beelden van die 'film', maar ondertussen word ik depressief van het feit dat het leven aan me voorbij gaat.
Nu is Pure dan toch op een late trein gestapt en het voelt eigenlijk wel goed.

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » di 23 september 2014, 1:30

Knuf voor de hele familie - ik voelde me in de topic soms een beetje een 'heks', maar de bedoeling was om je een beetje de goede kant op te 'pesten'. Prachtig dat dat nu ook lijkt te gaan gebeuren. Ik gun jullie echt heel veel geluk & blijf adviseren (omdat ik er zelf zo dol op ben) om de concrete dingen te doen: babyzwemmen, haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik hoop dat het geluk jullie kant op stroomt ;-)
http://www.aquanatal.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor droomvlinder » di 23 september 2014, 10:13

@Pure,
weet dat er ook grootouders zullen zijn, je kan vast ook bij hen terecht wanneer het een beetje zwaar wordt .
Gefeliciteerd, ik denk dat je na deze zware denktijd heel bewust van deze zwangerschap zal genieten en het kindje van jou muziek!
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor runningslim » di 23 september 2014, 10:24

Dank jullie allen wel voor het aanvullen en verdiepen van mijn topic!
Ik zal nog verder in proberen te gaan op wat jullie sinds pag. 5 schrijven, maar eerst even een update.
Nou Pure, het lot is je tot nu toe best goed gezind geweest. Ondanks dat je je door de golven hebt laten meevoeren ben je nu toch in een mooie positie terechtgekomen: een vrouw die graag met je verder wil, en die een kind van je draagt. In plaats van je eeuwig af te vragen "oh jee, wat over komt me nu ?? wil ik dit wel ?? nou dit weer !!?? etc, etc", kun je ook zeggen: "ok, genoeg getwijfeld, ik accepteer de zaken die zijn gebeurd, ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik ga er voor, voor deze vrouw, voor dit kind, ik ga er van nu af actief aan werken dat het iets moois wordt."
Nu ben ik dan eindelijk zover dat ik me zo op kan stellen. Ik weet niet helemaal hoe het komt, maar ik zie nu in dat het OK is zo. De combinatietest liet een kerngezond en hard groeiend kindje zien in N.'s buik, en haar blijheid heeft ook mijn twijfel verder helpen smelten. N. is gewoon een leuk mens (al moet ik mijn fascinatie voor het uiterlijk perfecte vast nog eens aanpakken), en daarnaast ben ik 41 en zal ik het gewoon kúnnen, vader zijn. Dat N. daarnaast de ideale schoondochter is en zowel mijn als haar ouders erg blij waren met het nieuws over de kleine [hetgeen ze afgelopen weekend van ons hoorden] maakt het makkelijker vrede te hebben met hoe alles nu gaat - én er mijn schouders onder te zetten.

Dat perfecte wat ik blijkbaar steeds zoek zal ik overigens ook in mijn muziekmaken kunnen uitleven. Daar zit meer diepgang in dan in het veroveren van welke Miss World dan ook, en het is het grootste talent wat ik meegekregen heb. Het bevalt me trouwens toch al niet om de wereld te verdelen in 'mensen die mooi zijn' en 'mensen die niet mooi zijn'. Dat is tè oppervlakkig en dwingt me om zelf ook in 1 van deze hokjes te gaan zitten. En dat voelt ook niet goed.
Ja, er zit een restant boosheid in mij over gelukservaringen die mij in het leven als het ware 'niet gegund zouden zijn'. De vraag is echter of ik niet over dingen ben blijven dromen die waar het echte geluk niet in zit. Dan kan ik nu blijven kijiken naar die perfecte beelden van die 'film', maar ondertussen word ik depressief van het feit dat het leven aan me voorbij gaat.
Nu is Pure dan toch op een late trein gestapt en het voelt eigenlijk wel goed.

Hier zit muziek in.

Goed zo, Pure!

https://www.youtube.com/watch?v=bOLvYgFKQj8" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon omdat ik dat liedje met de geboorte mijn oudste associeer...

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » di 23 september 2014, 11:47

Mooi om te lezen Pure :)
Go for it!
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Snoozie » di 23 september 2014, 11:49

Nu is Pure dan toch op een late trein gestapt en het voelt eigenlijk wel goed.
Voor goede dingen kom je niet te laat.
Veel succes gewenst Pure en een dikke knuf :kiss:

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Mar » wo 24 september 2014, 3:24

He, dat doet me goed, om gelijk te krijgen :D

Goede reis en behouden aankomst!
Samen lopen door omstandigheden

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Laars » wo 24 september 2014, 17:25

Ha Pure, fijn dat je een opening ziet, heel veel succes gewenst!
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 18 gasten