Zij verliefd, ik niet

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Koekeltje
Berichten: 23
Lid geworden op: di 03 juni 2014, 21:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Koekeltje » di 16 september 2014, 14:13

Nou Pure, het lot is je tot nu toe best goed gezind geweest. Ondanks dat je je door de golven hebt laten meevoeren ben je nu toch in een mooie positie terechtgekomen: een vrouw die graag met je verder wil, en die een kind van je draagt. In plaats van je eeuwig af te vragen "oh jee, wat over komt me nu ?? wil ik dit wel ?? nou dit weer !!?? etc, etc", kun je ook zeggen: "ok, genoeg getwijfeld, ik accepteer de zaken die zijn gebeurd, ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik ga er voor, voor deze vrouw, voor dit kind, ik ga er van nu af actief aan werken dat het iets moois wordt."

Ik ben het hier helemaal mee eens!

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor runningslim » di 16 september 2014, 14:28

@pure:

Waar je het over het uiterlijk van N hebt, doe je geweldig neerbuigend tegenover haar. '...wat plomp aangelegd zelfs...' is bijzonder tactloos en onrespectvol verwoord waar het in een ernstige context over een geliefde gaat.

N's positieve eigenschappen -gelukkig zie je ze- breng je in relatie met je eigen persoon (ze vult je aan, zal een goede moeder zijn voor je kind, is positief en stabiel).

Ik begrijp dat je al een tijd in een dal zit.
Je zal mi harder moeten vechten om eruit te geraken. Daarbij dienen zich nu misschien kansen aan?

Mijn echtgenote zal allicht kansloos zijn bij miss Venezuela (terwijl ik morgen meeding naar de titel mister Universe) maar toch vind ik haar een stuk. Dat heeft ook te maken met: 'hoe kan en wil ik haar zien'.
Het neemt niet weg dat ik graag meedoe aan een betere vleeskeuring en dan soms weleens eens tot mijn eigen verbazing hardop zeg: "dat is een lekker stuk!" Daar is niks mis mee.

't Is wel niet KvK maar misschien heb je er iets aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Z2K5Kvwl62k" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor deco » di 16 september 2014, 19:55

@pure:

Waar je het over het uiterlijk van N hebt, doe je geweldig neerbuigend tegenover haar. '...wat plomp aangelegd zelfs...' is bijzonder tactloos en onrespectvol verwoord waar het in een ernstige context over een geliefde gaat.

N's positieve eigenschappen -gelukkig zie je ze- breng je in relatie met je eigen persoon (ze vult je aan, zal een goede moeder zijn voor je kind, is positief en stabiel).

Ik begrijp dat je al een tijd in een dal zit.
Je zal mi harder moeten vechten om eruit te geraken. Daarbij dienen zich nu misschien kansen aan?

Mijn echtgenote zal allicht kansloos zijn bij miss Venezuela (terwijl ik morgen meeding naar de titel mister Universe) maar toch vind ik haar een stuk. Dat heeft ook te maken met: 'hoe kan en wil ik haar zien'.
Het neemt niet weg dat ik graag meedoe aan een betere vleeskeuring en dan soms weleens eens tot mijn eigen verbazing hardop zeg: "dat is een lekker stuk!" Daar is niks mis mee.

't Is wel niet KvK maar misschien heb je er iets aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Z2K5Kvwl62k" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat nu Vlaamse nuchterheid die ik lees want zo bezie ik het ook :mrgreen:
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » di 16 september 2014, 22:30

Mijn indruk van Pure tot nu toe is dat hij aan de kant staat en zo alles weet van varen. (En daarnaast heeft hij ook nog een 'echt leven' met een vrouw, een baan en een kind op komst) .Dit komt door de depressie of dit is een mogelijke oorzaak van de depressie.

Hij volgt op dit moment geen therapie - want hij is therapie moe.
Ik begrijp hem: welke therapeut dan ook gaat, als hij de kans krijgt, Pure waarschijnlijk in het water proberen te krijgen & dat wordt dan opeens kiezen, verantwoordelijkheid nemen etc.

Allemaal moeilijk en eng - maar het resultaat is het meer dan waard. Dus ik hoop dat je die professionele therapeut vindt en er ook mee blijft werken als het ff. moeilijk/ confronterend of spannend wordt.
Alleen al de teksten in deze topic lijken aan te geven dat er nog zoveel ruimte is om dingen te verbeteren.

Het is niet fijn als je je al 'low' voelt om te horen dat er dingen kunnen veranderen of verbeteren. Klinkt gemakkelijk als kritiek & je wilt graag omhoog.
Maar als je je op een bepaalde manier voelt dan is het misschien toch een mooie gedachte dat er 'ergens' ruimte is om je beter te gaan voelen.

Veel succes!

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Snoozie » di 16 september 2014, 22:33

@pure:

Waar je het over het uiterlijk van N hebt, doe je geweldig neerbuigend tegenover haar. '...wat plomp aangelegd zelfs...' is bijzonder tactloos en onrespectvol verwoord waar het in een ernstige context over een geliefde gaat.

N's positieve eigenschappen -gelukkig zie je ze- breng je in relatie met je eigen persoon (ze vult je aan, zal een goede moeder zijn voor je kind, is positief en stabiel).

Ik begrijp dat je al een tijd in een dal zit.
Je zal mi harder moeten vechten om eruit te geraken. Daarbij dienen zich nu misschien kansen aan?

Mijn echtgenote zal allicht kansloos zijn bij miss Venezuela (terwijl ik morgen meeding naar de titel mister Universe) maar toch vind ik haar een stuk. Dat heeft ook te maken met: 'hoe kan en wil ik haar zien'.
Het neemt niet weg dat ik graag meedoe aan een betere vleeskeuring en dan soms weleens eens tot mijn eigen verbazing hardop zeg: "dat is een lekker stuk!" Daar is niks mis mee.

't Is wel niet KvK maar misschien heb je er iets aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Z2K5Kvwl62k" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat nu Vlaamse nuchterheid die ik lees want zo bezie ik het ook :mrgreen:
Ik vrees van wel, want ik dacht precies hetzelfde :D7

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » do 18 september 2014, 5:02

Ik zou het niet graag teruglezen als geliefde zijnde, een dergelijke omschrijving, want weinig flatterend inderdaad. Het voelt een beetje als . . . 'je bent wel lief, maar de verpakking staat me niet aan'.

Aan de andere kant denk ik dat Pure het niet kwetsend bedoelt, maar eerlijk zegt hoe hij het waarneemt, zonder dat het een oordeel is. Neemt niet weg dat zulke omschrijvingen iemand wel raken natuurlijk. Indien de betreffende geliefde dit zou lezen of horen, kan ik me goed voorstellen dat het als afwijzing voelt en er een naar gevoel van niet goed genoeg zijn wordt gegenereerd die een onderlinge band kan aantasten.

Toch hebben we altijd allemaal dergelijke oordelen in onszelf, zij het niet altijd uitgesproken. Maar ook hier op Shespot doen de beelden van perfecte lijven het beter dan beelden van niet perfecte lijven. Als die in beeld zijn roept iedereen wow en hmmm etc. Het is een droombeeld waar iedereen gevoelig voor is. In feite is het een bevestiging van onze hang naar idealen en perfectie.

Nou weet ik wel dat seksuele/sensuele beelden iets totaal anders zijn dan de omschrijving van een geliefde, maar een beetje schijnheilig zijn we allemaal. Aan de ene kant accepteren we en moedigen we zelfs aan met onze complimenten, dat vrouwelijk en mannelijk schoon een deugd is (subjectief ja, maar met een grote marge van wat iedereen wel mooi vindt), maar als het persoonlijk wordt (de omschrijving van een geliefde die niet voldoet aan dat ideale beeld), zijn we verontwaardigd en foei foei Pure, dat zeg je niet zulke dingen.

Een dubbele moraal die we vaak onbewust in ons meedragen, en die zichtbaar wordt wanneer de grens tussen niet persoonlijk en wel persoonlijk kleiner wordt, want dan raakt het meer en voelt het als ongepast of op zijn minst als ongewenst en onaangenaam.

Ik denk wel, dat als iemand echt houdt van een ander, zonder twijfels, dat een omschrijving altijd rooskleuriger zal uitpakken dan hoe de rest van de wereld de geliefde ziet, gewoon omdat een geliefde nou eenmaal dat gevoel geeft van willen flatteren en prijzen.

Aangezien Pure twijfels heeft en niet lekker in zijn vel zit, is de context een beetje anders. Een waarneming is dan anders ook. Dat is van belang om mee te wegen wellicht, zonder iets te willen goedpraten of anderszins iets te willen verzachten waar de potentie van kwetsen aanwezig is, zij het dus niet zo bedoeld volgens mij.
Laatst gewijzigd door Twijg op do 18 september 2014, 9:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Snoozie » do 18 september 2014, 9:10

Sterk verwoord Twijg! Hoedje af =):


Edit (want ik blijf maar aan dit topic denken :? )
De reden waarom Pure N. niet aantrekkelijk vindt staat eigenlijk toch al in de topictitel: "Zij verliefd, ik niet".

Ter aanvulling even een heel korte persoonlijke noot: mijn laatste lief was net 23 jaar ouder dan ik en zou men objectief bezien nooit als een adonis omschrijven. Qua looks was hij zelfs volledig het tegenovergestelde van hoe ik dacht dat 'mijn' ideale partner er zou uitzien.

MAAR ... wàt een minnaar, wàt een lief karakter, wàt een zorgzame man. En als je dat allemaal wél ziet/voelt/ervaart, dan ga je iemand vanzelf mooi vinden :D7

In en in mooi zelfs :D8

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » do 18 september 2014, 9:38

Ja Snoozie, en dat zie en voel je alleen in die speciale wolk die we dan liefde noemen. Heel bijzonder is dat :)

Ik ben er zelf overigens ook heel dubbel in.

Ik hou van perfectie en imperfectie beiden.
De perfecte imperfectie van een ongepolijste persoon, natuurlijk, ietwat verwilderd en zonder opsmuk en kunstmatige geuren. Geen stijlicoon in uiterlijk en gedrag, maar wel een echte persoonlijkheid met een natuurlijk evenwicht zonder toeters en bellen.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Snoozie » do 18 september 2014, 10:07

Ik hou van perfectie en imperfectie beiden.
Dat doet me heel sterk aan "All of me" van John Legend denken :kiss:

'Cause all of me
Loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections
Give your all to me
I'll give my all to you
You're my end and my beginning
Even when I lose I'm winning
'Cause I give you all of me
And you give me all of you, ohoh

http://www.youtube.com/watch?v=OJJxu16HCCI" onclick="window.open(this.href);return false;

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor runningslim » do 18 september 2014, 10:16

Inderdaad, Twijg schrijft andermaal een sterke tekst. De inhoud daarvan is genuanceerd. Ik kan mij er grotendeels in vinden.

Toch wil ik een paar dingen opmerken.

Ik veroordeel Pure niet. Ik spreek hem aan op zijn gedrag. Met andere woorden, van mij mag je best je geliefde omschrijven die niet aan je ideaalbeeld voldoet. Ik ben er heel gevoelig voor hoe je dat doet. In (ogenschijnlijk) heel grove omschrijvingen kan je soms zelfs de ironie, de humor en/of de liefde proeven. Dat is ronduit knap. Vanuit mijn verontwaardiging zeg ik in dit geval: foei, foei Pure, zo zeg je dat toch niet.

Dubbele moraal.... ho maar zeg.... Sinterklaas is nog veraf maar in de verte zie ik ZP al opdoemen....


Ik koester en leef dromen. Ik pas voor een wereld die 100% eerlijk en objectief is en zo beleefd moet worden. Ik ben niet van plan om mijn buurman-met-de-flaporen op zijn olifantgehalte te wijzen. Ik zeg niet tegen een bepaalde vrouw met gezichtsbeharing dat ze mee moet doen aan Eurosong. Ik wil hen immers niet kwetsen ook al ken ik ze niet eens.
Misschien zeg ik wel zulke dingen van die mensen tegen mijn goeie vrienden op café. Hanteer ik dan een dubbele moraal? Volgens mij niet: mijn vrienden ken ik goed genoeg om te weten wat ik tegen wie mag en kan zeggen. Het gaat op dat moment om het taalspelletje, de overdrijving ook als stijlfiguur.

Ik geloof trouwens ook niet dat Pure doelbewust wil kwetsen. Ik zou het wel fijn vinden als Pure nagaat welke impact zijn omschrijving kan hebben.

Nelly en Janus alludeerden er al op: het zou misschien goed zijn als Pure stopt om als een bioscoopganger naar de film van zijn leven te kijken en er wat commentaar bij te voorzien. Hij moet deelnemen aan de film, dingen vastpakken! Het lijkt me dat er elementen genoeg voorhanden zijn. Iig hoop ik (in de eerste plaats voor Pure) dat het een film met happy end wordt (in every meaning of the word)...

fuutje
Berichten: 2782
Lid geworden op: ma 06 november 2006, 19:05
Locatie: vlak bij Duitsland in het Oosten.

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor fuutje » do 18 september 2014, 11:40

RS, wat mooi gezegd :!:
Ga je mee naar de tuin?
Ik wil graag dat mijn rozen jou ontmoeten...
(Richard Brinsley Sheridan)

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Twijg » do 18 september 2014, 14:08

@ RS, ik sprak niet aan jouw adres in dezen, maar in het algemeen.

Het was dus geen kritiek, gewoon een denkwijze die ik deel.
En ik weet uit eigen ervaring hoe anders de wereld aanvoelt en hoe anders je waarneemt en verwoord, als je eigen psyche in de ban is van minder positiviteit. Ik heb nergens gezegd, noch de bedoeling gehad om jouw tekst of die van anderen te bagatelliseren of zo. In alles zit EEN waarheid, maar laat het daar nou niet om gaan. Het gaat om reflecties en uitwisselen van gedachten en denkwijzen die mogelijk een handvat zijn voor Pure en zijn problematiek en elk steentje is hopelijk de spreekwoordelijke bijdrage nietwaar?
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor runningslim » do 18 september 2014, 14:32

No problem, Twijg.

Ik denk dat we elk ons punt duidelijk gemaakt hebben.

Ik weet ook dat ik gemakkelijk praten/schrijven/preken heb...

Ik hoop oprecht dat Pure handvat(en) kan vinden. Het zal hoe dan ook hard werken worden voor hem om uit zijn dal te raken.

Succes, Pure.

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » do 18 september 2014, 16:47

Mmmm - ik woon ook slechts in een onvolmaakt huis in het centrum van een grote stad. Terwijl mijn ideale woning een villa aan het strand is met een zwembad wat overloopt in de horizon.... *kijkt ongelukkig*

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Zij verliefd, ik niet

Berichtdoor Nelly » za 20 september 2014, 7:12

Ik vond het schrijven van de entry hierboven een interessant psychologisch experiment. In dezelfde lijn als er in het topic geschreven wordt "toch zijn we het er allemaal wel over eens dat we een strak lichaam (bijvoorbeeld) mooier vinden dan......" Waarom zijn we dan toch in staat gelukkig te zijn met de gewone en soms wat grauwe alledaagse realiteit??

Mijn experiment heeft me op een idee gebracht: misschien zou Pure er veel baat bij kunnen hebben om zich eens te verdiepen in de theorie rond: optimizen, satisficen en verlamd raken. Deze theorie wordt goed uiteengezet in de volgende link: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Paradox_of_Choice" onclick="window.open(this.href);return false;


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten