Swaab en seksuele identiteit

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

scarfmaster
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 15 oktober 2010, 16:10

Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor scarfmaster » zo 30 december 2012, 14:42

:D4 Net Swaab gelezen, Wij zijn ons brein. Daarin toont hij aan dat je seksuele identiteit al in de baarmoeder wordt bepaald. Hij heeft het over homoseksualiteit, transseksuelen en pedofielen. Niet over fetish of sm?

Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik me af of fetisjisme en sm ook al bepaald worden in de baarmoeder?

Daar zou ik wel eens over van gedachten willen wisselen? Iemand een suggestie?

SM
Realiteit is fantastischer dan de fictie

princess
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 19 augustus 2005, 17:05
Locatie: Zuid Holland

Re: Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor princess » zo 30 december 2012, 17:14

Ik zou zelf eerder denken dat een fetish door omgevingsfactoren tot stand komt, via klassieke conditionering. In jouw geval: sjaaltje ooit als toevallige stimulus die samen viel met indrukwekkende, fijne respons: grote opwinding. Je brein legde de associatie tussen die twee, waardoor een sjaaltje een volgende keer opwinding bracht. Die associatie kan na een paar keer misschien zo sterk worden dat ze niet meer te scheiden zijn. Maar is allemaal mijn persoonlijke samenvoeging van bestaande theorieën hoor. Wel eens opgezocht wat 'deskundologen' erover zeggen? Ben trouwens ook wel benieuwd wat Swaab z'n theorie is over het ontstaan van een fetish of sm.

scarfmaster
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 15 oktober 2010, 16:10

Re: Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor scarfmaster » di 01 januari 2013, 12:57

Volgens Swaab - en ik citeer -zijn:

Hersenziekten die een ontremd seksueel gedraag veroorzaken, zoals bij beschadiging van de temporaalkwab (remmende hersengebieden). Dergelijke beschadigingen kunnen niet alleen hyperseksualiteit veroorzaken, maar ook parafilie seksuele gedragingen die afwijkend van de heersende normen worden beschouwd, zoals seksuele opwinding door voorwerpen, sadomasochisme en pedofilie

Met andere woorden, ik moet denk ik maar eens mijn temporaalkwab laten onderzoeken.
De analyse van Princess (dank...) spreekt mij echter meer aan.

:D4

By the way:
Happy New Year everybody
Realiteit is fantastischer dan de fictie

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor Suzette » di 01 januari 2013, 20:30

Met Swaab heb ik niet zoveel, is toch meer pseudowetenschappelijk/populair wetenschappelijk gebleken dan 'we' in eerste instantie dachten. Op zich prima, het is niet allemaal onzin wat hij schrijft

Al jaren;lang is het idee dat heteroseksualiteit, homoseksualiteit en transgender het gevolg is van de hormonale exposure (of tekort) in de zwangerschap en de specifiek de periode van die exposure (of tekort) tov de foetus die wel/geen hormonen afscheidt.

Omgeving (niet geaccepteerde homoseksualiteit, zelfs soms juist andersom) kan daarnaast nog bepalen of mensen er aan 'toegeven'

Goed/degelijk onderzoek hiernaar is moeilijk.

-Medisch Etische Commisies (MET'c) zitten in alle landen vast aan regels/wetten voor onderzoek op mensen

-Psychologisch onderzoek wordt op wetenscxhappelijke basis steeds vaker onbetrouwbaar gevonden. Niet alleen vanwege de fraude maar omdat veel wetenschappelijk onderzoek slecht is opgezet = niet reproduceerbaar genoeg (voorwaarde voor wetenschappelijk onderzoek)

-tel daarbij op dat landen soms zodanig religieus zijn en homoseksualiteit in meer of mindere mate afwijzen dat onderzoek (en het 'bewijs") onmogelijk is.

Het is niet zo dat ik dit blind geloof, ik vind het aannemelijk. De reactie van 'non-believers': het komt bij dieren niet/nauwelijks voor is ook nog wel weer te verwerpen IMHO.
Bij dieren leiden afwijkingen veel sneller tot een miskraam/snelle dood na de geboorte dan bij de mens.
Bij de mens is afwijkend (*) zijn toch vaker mogelijk, ook al denken we niet soms. Mensen zijn daarnaast nog in staat om sociaal wenselijk gedrag te vertonen.

(*)Ik durf overigens hier gerust afwijkend te schrijven. Letterlijk, want het grootste deel van de mensen is heteroseksueel, dus wijkt homosekualiteit en transgender hiervan af, in dat opzicht letterlijk afwijkend.
Ik heb een homseksuele dochter, wij als ouder 'wisten' dit al voor ze in de puberteit kwam en ook zij zegt het vanaf het begin zo gevoeld te hebben

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor Suzette » di 01 januari 2013, 20:36

Ik zou zelf eerder denken dat een fetish door omgevingsfactoren tot stand komt, via klassieke conditionering. In jouw geval: sjaaltje ooit als toevallige stimulus die samen viel met indrukwekkende, fijne respons: grote opwinding. Je brein legde de associatie tussen die twee, waardoor een sjaaltje een volgende keer opwinding bracht. Die associatie kan na een paar keer misschien zo sterk worden dat ze niet meer te scheiden zijn.

Klinkt mij heel logisch in de oren, ik schaar het totaal niet onder een categorie zoals homoseksualiteit ofzo.

Sec gezien is echt fetisjisme een uit de hand gelopen opwinding, noem het verslaving: je kunt niet zonder.
Je raakt niet meer opgewonden zonder dat stukje, wat dan ook.
Soort van NLP?

en sommige mensen zijn verslavingsgevoeliger dan anderen

Maar ik denk dat veel fetisjisten een (extreme) voorliefde hebben: opwinding agv dat stukje, maar of het echt zo is dat ze alleen maar opgewonden kunnen raken op die manier?

scarfmaster
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 15 oktober 2010, 16:10

Re: Swaab en seksuele identiteit

Berichtdoor scarfmaster » wo 02 januari 2013, 16:01

[
Maar ik denk dat veel fetisjisten een (extreme) voorliefde hebben: opwinding agv dat stukje, maar of het echt zo is dat ze alleen maar opgewonden kunnen raken op die manier?[/quote]

Mooie voortzetting van dit topic. Ik weet het namelijk niet. Ik (wij) hebben altijd sjaaltjes binnen handbereik, dus de vraag dringt zich vrijwel nooit op.. :((
Realiteit is fantastischer dan de fictie


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten