Polyamorie

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

hspecial
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 22:41

Polyamorie

Berichtdoor hspecial » vr 12 oktober 2012, 22:59

Een vriendin van mij noemde het laatst polioamorie en kon je ertegen laten inenten (grapje.....http://www.shespot.nl/praten/forum3/pos ... e=post&f=2#" onclick="window.open(this.href);return false;). Voor mij/ons is het een manier van leven met alles wat eraan vastzit en wat je tegenkomt in je relatie en in jezelf. Ik heb er veel over geschreven op de polyamorie site, maar die is helaas langzaam aan het uitdoven. Misschien ontmoet ik hier anderen waarmee ik erover van mening en gevoelens kan sparen? Het is volgens mij iets wat van alle tijd en alle dag is (en dan heet het vaak "vreemdgaan"), maar er open en eerlijk over hebben is een ander verhaal. Of is het juist het aspect van stiekem wat zo boeiend is?
a loner, but not a monk

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Re: polyamorie

Berichtdoor Amada » za 13 oktober 2012, 1:23

Stiekem valt niet te rijmen met poly-amorie.
In theorie past het bij me.
Ik geloof niet in een liefde voor een heel leven.
Met verschillende mannen/mensen kan je andere aspecten delen.
Seksueel of niet seksueel.

Maar ik zeg in theorie, omdat ik de laatst 4 jaar zo gericht ben op 1 man dat ik helemaal geen behoefte heb aan een ander.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » za 13 oktober 2012, 10:33

Helemaal eens met Amada.@hspecial, ook ik nam deel aan het polyamory forum, jammer dat het uitdooft,maar dat is het lot van veel fora vrees ik.
Waardevolle postings nochtans op dit forum.Zelf heb ik ook behoefte aan polyamory, maar in de realiteit is het niet zo makkelijk partners te vinden die zo ingesteld zijn. Mijn huidige partner wel, gelukkig. Maar ik heb gemerkt dat veel alleengaande mannen( ik zeg bewust niet alle !)lang ze geen "definitieve"(hm) partner hebben gevonden en dat ze dan ineens angstvallig monogaam worden...Ik denk dat dit ligt aan het feit dat ze rondvlinderen met polyamory verwarren,en soms ook aan het feit dat ze hun polyamorische zijde niet durven bloot geven uit angst de nieuwe partner te verliezen.
Echt polyamorisch ingestelde mensen bekennen kleur van in het begin en gaan een dialoog aan .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: polyamorie

Berichtdoor Nymph » za 13 oktober 2012, 15:44

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Niara
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 12:59

Re: polyamorie

Berichtdoor Niara » za 13 oktober 2012, 20:32

Wat verstaan jullie onder het begrip polyamorie?
Is dat alleen maar meerdere sekspartners, of ook liefde voor een ander dan je vaste partner?

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: polyamorie

Berichtdoor Nymph » za 13 oktober 2012, 21:35

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Niara
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 12:59

Re: polyamorie

Berichtdoor Niara » za 13 oktober 2012, 23:12

En hoe werkt dat dan? Je kan toch maar met 1 persoon samenleven, 1 persoon die moeder/vader is van kids?

Is die ander niet per definitie dan de 2e, de mindere?

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: polyamorie

Berichtdoor Nymph » za 13 oktober 2012, 23:39

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: polyamorie

Berichtdoor Laars » zo 14 oktober 2012, 10:57

Er is een prachtig topic over polyamorie, een van de meest indrukwekkende verhalen worden op deze site daar geschreven vind ik. Het is wel een dooddoener om te verwijzen naar een ander topic maar deze is heel waardevol.
Er zit ook een hele zware grondvraag in dat topic als je het mij vraagt
Voor mij is die vraag, simpel gesteld.. "Kan liefde op raken?"
Héél simpel gesteld is dat zelfs, want wie weet precies wat liefde-enzo is?
Ik ben jaren wel van mening geweest dat ik een bepaalde hoeveelheid had om uit te delen, de rest moest wachten..
Met dat gegeven ga je kiezen voor iemand, de focus geeft rust maar komt ook voort uit een zekere hang naar duidelijkheid? Dat is enorm subjectief natuurlijk, kan te maken hebben met mijn invulling van mijn vorige relatie. Misschien ben ik wel nooit helemaal super ondersteboven van iemand geweest. maar wat is dat dan? Ooorverdovend verliefd ben ik wel eens geweest, maar daarna begon het harde werken, dacht ik.
Elke keer als je over polyamorie leest komt die gedachte bij mij naar boven, en ook het idee van die angstvallige verdeling. Jarenlang ook geleefd met het idee dat ik moest geven en dat iedereen wil ontvangen. ergens zit daar een misvatting vind ik nu. Je hoeft vooral helemaal niets te doen, gewoon goed in je vel zitten en warme rust is voldoende. Er komen hele fijne dingen op mijn (smalle land)weg op die manier.
Ik denk dat veel mensen leiden onder het 'geven' , dat denken te moeten doen en zelf op zoek naar ontvangen en of de veronderstelling niets te 'krijgen'. een doodlopende weg volgens mij.
Ok, ik verdwaal af... :D4
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Niara
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 12:59

Re: polyamorie

Berichtdoor Niara » zo 14 oktober 2012, 11:43

@Nymf

Ja ik weet dat niet iedereen samenwoont, want ik heb een LAT relatie...
Ja ik weet dat niet iedereen kinderen heeft, want ik ben bewust kindvrij....

Dat neemt niet weg, dat er een nummer 1 is/zal zijn.

Of stel jij al je partners voor aan je familie en vrienden? Als je een uitnodiging krijgt voor whatever, kan je er maar 1 meenemen...

Enzovoort.

Nymph
Berichten: 1103
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 22:30

Re: polyamorie

Berichtdoor Nymph » zo 14 oktober 2012, 13:34

.
Laatst gewijzigd door Nymph op za 09 maart 2013, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- inactief -

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Re: polyamorie

Berichtdoor Amada » zo 14 oktober 2012, 16:38

En hoe werkt dat dan? Je kan toch maar met 1 persoon samenleven, 1 persoon die moeder/vader is van kids?

Is die ander niet per definitie dan de 2e, de mindere?
Nee hoor, ik woon in een woongroep. :)

En Arthur Japin woont volgens mij ook met 2 andere mannen samen.

Niara
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 12:59

Re: polyamorie

Berichtdoor Niara » zo 14 oktober 2012, 17:30

@nypmh

Gewoon eens antwoord geven op een vraag, zonder al dat hypothetisch gekul, kan je dat?

Wie neem je mee naar een borrel ban je werk, wie neem je mee naar het kerstdiner, wie stel je op je verjaardagsfeestje voor aan je familie als JOUW partner?

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » zo 14 oktober 2012, 17:40

Over al dan niet nummer 1 zijn maak ik mij niet druk. Wat belang heeft voor mij is dat je werkelijk samen bent op de momenten dat je elkaar ontmoet. Mijn partner is al 40 jaar gehuwd, met een open relatie. Natuurlijk is de band met zijn echtgenote anders dan met mij. Dieper zeker ook in sommige opzichten, er zijn belevenissen in het leven die op beide personen merken hebben achtergelaten. Mijn vrienden en familie kennen hem als mijn partner en haar als een goede vriendin. Zijn vrienden en familie kennen mij als een heel goede vriendin. Alles hoeft niet helemaal uitgelegd te worden aan familie en sommige vrienden. Je voelt wel best wie de situatie aan kan, als dat dan ook moet .
Ik heb een paar mannen als vriend waar ik heel veel van hou. Ze zijn voor mijn omgeving gewoon goede vrienden, samen weten we wel wat we aan elkaar hebben.
Wat volgens mij in polyamorische relaties echt belangrijk is is erover te waken dat je voldoende tijd hebt om de relaties te beleven en te voeden.
Het is geen kwestie van afmeten en afwegen. Sommige mensen hebben nu eenmaal minder behoefte aan samen zijn en samen dingen doen , ik ben er nu zo eentje .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: polyamorie

Berichtdoor droomvlinder » zo 14 oktober 2012, 17:45

:? Niara : "Gewoon eens antwoord geven op een vraag, zonder al dat hypothetisch gekul, kan je dat?"
Wie ben jij om het antwoord van iemand anders zo te bejegenen.

En wat voorstellen op kerstdiners en feestjes betreft , als je voor een polyamorische manier van leven kiest omdat je van iemand of meerdere personen houd , dan kan je ook alleen naar een feestje .Het lijkt me echt niet zo nodig MIJN partners aan iedereen voor te stellen.
Wij vieren trouwens nieuwjaarsavond met z'n drietjes.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten