FEMEN

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

FEMEN

Berichtdoor Jippie » wo 20 juni 2012, 22:48

Our God is woman, our mission is protest, our weapons are bare breasts!

FEMEN is een Oekraïense feministische protestgroep die werd opgericht in 2008. De groep trekt regelmatig internationale persaandacht door topless of semi-topless te demonstreren. De groep demonstreerde onder andere tegen het sekstoerisme, prijsverhogingen en de executie van Sakineh Mohammadi Ashtiani.
Bij het EK vroegen ze met hun topless acties aandacht voor hun campagne tegen sekstoerisme in Oekraïne. De protesterende activisten werden gearresteerd door de lokale politie. Later zijn er nog eens drie verdwenen, waarschijnlijk ontvoerd door de geheime dienst. Het zal duidelijk zijn dat je beter even niet in hun schoenen kunt staan als je daar belandt.
Hebben ze wat bereikt met hun acties.. ik betwijfel het. Zullen ze wat bereiken door topless met leuzen te roepen? Ik weet het niet, het is mij te rommelig en ongestructureerd. Ik heb het idee dat ze de sympathie van de mensen niet aan hun kant hebben. Een stel schreeuwende dolle mina' s. Maar ze hebben wel een aantal duidelijke maatschappelijke punten waar ze niet omheen draaien en ze weten wat hun te wachten staat als ze weer door de bokito' s van de staatsveiligheid worden op gepakt. Ze riskeren vernederingen, folteringen, verkrachtingen en een totaal rechteloze behandeling met hun actie.
Wat denken jullie van deze vrouwelijke activisten?

Dat ze niet overal populair zijn blijkt wel uit de Anti Femen geluiden.

http://www.facebook.com/Femen.UA" onclick="window.open(this.href);return false;
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Johan_1979
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 februari 2009, 0:20
Locatie: Midden van het land

Re: FEMEN

Berichtdoor Johan_1979 » vr 22 juni 2012, 0:12

De vraag is inderdaad wat ze ermee bereiken, feit is wel dat ik het fenomeen al op enkele sites ben tegengekomen. Ze bereiken dus via de media een groter publiek. Als dat het doel is zijn ze daar dus in geslaagd, de vraag is alleen of er een oplossing voor de problemen komt...

Als er nog meer zomaar verdwijnen denk ik dat men er wereldwijd niet om heen kan om hier iets aan te doen.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » vr 22 juni 2012, 9:22

Als er nog meer zomaar verdwijnen denk ik dat men er wereldwijd niet om heen kan om hier iets aan te doen.
Dat geldt alleen als er mensen zijn die het constant onder de aandacht brengen anders zijn ze zo vergeten.
Iemand nog iets gehoord over el Mahdy?..WIE ???.. juist!

Maar wie maakt zich druk om sekstourisme?... behalve als het om kinderen gaat is er bijna niemand die zich er aan stoort.
Prostitutie is er altijd geweest en zal altijd blijven bestaan.
Dan staan er een aantal topless vrouwen te protesteren tegen sekstourisme.
De dubbele bodem van de slogan "f*uck the EK" wordt door door veel mensen waarschijnlijk niet eens begrepen en zullen er velen denken dat deze vrouwen gewoon anti-voetbal zijn.

Dat er 80.000 huisdieren zijn vergiftigd, afgeschoten en leven verbrand in mobiele crematoria om de straten er wat netter uit te laten zien tijdens het EK geeft al aan het organiserende land geen pardon kent voor alles wat niet in hun EK-kraam te pas komt. Dat is eigenlijk ook de enige reden waarom ik me afvroeg wie deze vrouwen zijn die het lef hebben om tegen het voetbal te protesteren.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: FEMEN

Berichtdoor Paniscus » za 23 juni 2012, 10:36

Gooi alles op een hoop en constateer dat wereld verrot is :-)

Waar gaat het nu over, waarover wil je discussiëren:
- antivoetbal;
- sekstourisme;
- politiek protest in Egypte;
- een groep die de EK aangrijpt om aandacht te krijgen;
- feministisch protest;
- huisdieren die worden geruimd;
- vrouwen die lef hebben.

Over welk oordeel zullen we het hebben :-) ?
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » za 23 juni 2012, 13:03

Over welk oordeel zullen we het hebben :-) ?
Het verbaasd met telkens hoeveel moeite je er voor doet om het zo te kunnen interpreteren dat je het niet berijpt.

Voor degenen die het niet begrijpen;
Het onderwerp van het topic geeft aan waar het over gaat, en daar staat dus FEMEN
FEMEN is een Oekraïense feministische protestgroep.
(nu zelf even googlen waar ze tegen protesteren anders raak je misschien in de war)
De vraag over het onderwerp waar dit topic over gaat, nadat je gelezen hebt hoe deze vrouwen aandacht vragen, is;
Wat denken jullie (op een site waar vrouwen, vrouwen rechten en vrouwenbelang voorop staan) van deze vrouwelijke activisten?
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: FEMEN

Berichtdoor Paniscus » za 23 juni 2012, 16:45

Wat grappig! Ik verbaas me er iedere keer weer hoe weinig moeite je doet om de betekenis van postings van anderen te begrijpen. Je haalt er van alles bij die de “zaak". Je geeft in je inleiding al een bepaald oordeel bovendien (Te rommelig te ongestructureerd, ideeën over wel/geen sympathieën, schreeuwende dolle mina’s, bokito’s). De tweede posting wordt dat nog aangedikt door er van alles bij te halen wat er niets mee te maken heeft sekstoerisme, dieren ruimen etc.)

Waarschijnlijk heb je geen ervaringen opgedaan in oost-europa landen en ga je af op telegraafachtige berichten in de media waarin head-lines wordt aangeven wat voor wantoestanden er kunnen zijn, zonder inleving in culturele achtergronden of geschiedenis. In die landen steekt het wat anders in elkaar dan hier in Nederland en het is erg makkelijk om vanaf hier er iets van te vinden.

De werkwijze van de Egyptische dame en Oekraïense aktiegroepen om met bloot aandacht te trekken (zelfs Jippie wordt wakker :-) ) dat mag van mij als ze daarmee hun zaak dienen. Hoewel ik deze methode niet echt feministisch vind, maar dat is persoonlijk. Ook kan deze aktie Femen_feestje op weinig sympathie van mij rekenen. Het is te agressief en het lijkt wel of de dame onder invloed is.

Of de dames van Femen gevaar lopen dat kan ik niet goed beoordelen maar met mijn ervaringen in oost-europese landen zal dat meevallen. Ik denk dat de Oekraïense dames na een tijdje het EK gewoon worden vrij gelaten maar dan heeft nagenoeg niemand meer aandacht voor ze, vrees ik.

De vrouwen zijn wel helden in mijn ogen, zij steken hun nek uit voor vrouwenrechten die wel verbeterd kunnen worden. De manier waarop zij dat doen vind ik minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij in Nederland de Phil Bloom periode hebben gehad.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » zo 24 juni 2012, 0:12

maar met mijn ervaringen in oost-europese landen zal dat meevallen
Hear, hear, de antropoloog spreekt, Timosjenko zuigt een lulverhaal uit haar duim, corruptie is een onterecht stigma, mensen mogen gewoon hun mening ventileren in de Ukraine en meneer kan aan mijn nicknaam zien welke kranten ik lees en welke mensen ik nooit heb ontmoet en denkt verder dat hij met een provinciaal te maken heeft die nooit buiten zijn dorp is geweest... denk wat je wil denken en als je ego daar van opknapt.. mijn zegen heb je.
Ik hoef mijn CV hier niet te laten zien, Ik stel alleen een vraag over hoe men over de groep Femen denkt... meer niet... en ja, ik heb zowaar ook nog een eigen mening over dingen en volgens mij mag je die in Nederland gewoon hebben.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Re: FEMEN

Berichtdoor Venus » zo 24 juni 2012, 0:44

en ja, ik heb zowaar ook nog een eigen mening over dingen en volgens mij mag je die in Nederland gewoon hebben.
En dat geldt dan voor iedereen, toch?

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » zo 24 juni 2012, 10:31

Natuurlijk geldt dat voor iedereen, maar daar heb ik dan ook weer een mening over... :mrgreen:

En aangezien ik mijzelf beter ken dan virtuele mensen die mij nooit hebben ontmoet zet ik wel eens kanttekeningen bij de mening van een ander.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Re: FEMEN

Berichtdoor Venus » zo 24 juni 2012, 13:10

Natuurlijk geldt dat voor iedereen, maar daar heb ik dan ook weer een mening over... :mrgreen:

En aangezien ik mijzelf beter ken dan virtuele mensen die mij nooit hebben ontmoet zet ik wel eens kanttekeningen bij de mening van een ander.
Maar die kant van jou kennen we ook hoor, die komt overduidelijk naar voren :-)
Het is mss een idee om meningen en feiten uit elkaar te houden. Ik kan nl een mening hebben, en daar kun jij wel kanttekeningen bij plaatsen, maar het is en het blijft mijn mening.
Een feit is voor mij toch iets anders dan een mening. En je vraagt naar onze mening, in je openingspost.
De vraag over het onderwerp waar dit topic over gaat, nadat je gelezen hebt hoe deze vrouwen aandacht vragen, is;
Wat denken jullie (op een site waar vrouwen, vrouwen rechten en vrouwenbelang voorop staan) van deze vrouwelijke activisten?
En dan krijg je dus de MENING van Paniscus:
De vrouwen zijn wel helden in mijn ogen, zij steken hun nek uit voor vrouwenrechten die wel verbeterd kunnen worden. De manier waarop zij dat doen vind ik minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij in Nederland de Phil Bloom periode hebben gehad.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » zo 24 juni 2012, 16:54

Een feit is voor mij toch iets anders dan een mening. En je vraagt naar onze mening, in je openingspost.
De vraag over het onderwerp waar dit topic over gaat, nadat je gelezen hebt hoe deze vrouwen aandacht vragen, is;
Wat denken jullie (op een site waar vrouwen, vrouwen rechten en vrouwenbelang voorop staan) van deze vrouwelijke activisten?

En dan krijg je dus de MENING van Paniscus:
De vrouwen zijn wel helden in mijn ogen, zij steken hun nek uit voor vrouwenrechten die wel verbeterd kunnen worden. De manier waarop zij dat doen vind ik minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij in Nederland de Phil Bloom periode hebben gehad.
Maar daar had ik ook geen commentaar op.
Ik heb wel een mening over het feit dat meneer denigrerend doet en het onder de noemer zet van telegraafnieuwtjes.

Zelf snap ik niet goed wat de groep Femen nu wil bereiken.
Dat ze lef hebben is een ding wat zeker is maar een duidelijk standpunt zie ik nergens terug.
Tegen prostitutie demonstreren is vechten tegen windmolens, dan moet je er een speerpunt uitpakken zoals gedwongen prostitutie of vrouwenhandel.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: FEMEN

Berichtdoor Laars » wo 27 juni 2012, 13:14

Goh interessant topic toch wel!

Het is van een hele andere orde en tijd dan de Dolle Mina's, maar we leven ook in een hele andere tijd!
Toen ik het las dacht ik in eerste instantie dat het wel wat overdreven is en dat de vrouwen stuk voor stuk bijzonder mooi zijn! Dus niet iedereen mag meedoen zou je bijna zeggen..
Aan de andere kant, we ge- en misbruiken het vrouwenlichaam ook als luxe promotiemateriaal bij de verkoop van dure auto's of we prikken haar veel te magere body op in een Jean-Paul Gaultier-creatie
Dus waarom dan ook niet voor dit doel?? Al is dat doel me nog niet helemaal duidelijk, ligt dat aan die vrouwen? De media of toch een zekere controle op de vrijheid van meningsuiting, gek toch dat het niet openbaar is wat zij precies denken... In die zin zou je beter begrijpen waarom ze voor deze manier kiezen... lijkt mij.. nergens een site te bekennen of heb ik niet goed gezocht dan?

Ook moet ik denken aan de Dolle Mina's, ik weet nog dat onze juf werd ontslagen omdat ze ging trouwen en ze geacht werd voor haar man te gaan zorgen. Ja, de school met de bijbel :wink:

Of de Dwaze Moeders van Argentinie, tjeem wat maakte dat een indruk in die tijd. Ik vraag me af of we dat met al die mediaprikkels nu nog via de tv serieus zouden kunnen nemen..

De Moeders van Srebrenica dringen in ieder geval niet door heb ik het idee, dus ja... het is iets van deze tijd? Je moet best wel iets doen voordat je aandacht krijgt voor je te maken punt? Het moet passen in deze tijd voordat de journalistiek uberhaubt denkt zich er in te 'willen' verdiepen > lees verdienen?

Laars, denkt nog us...
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: FEMEN

Berichtdoor Jippie » wo 03 oktober 2012, 22:38

En nu gaan we 'prik op de kaart' bloot in het Louvre staan voor 'even grabbelen' ...

we gaan een Tunesische vrouw steunen die onlangs door de politie zou zijn verkracht

Impressing..... :?
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast