Hoe omgaan met verschil in bestedingsruimte tijdens relatie?

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Hoe omgaan met verschil in bestedingsruimte tijdens relatie?

Berichtdoor If then... » vr 10 februari 2012, 11:36

Praktische vraag: hoe ga je er mee om als je vriend/vriendin het financieel stuk krapper heeft dan jij?
Natuurlijk kun je de avondje bioscoop of etentje een keer betalen maar het kan gevoelig liggen als je dat te vaak doet. Een weekendje weg of vakantie zit er niet in tenzij je hem trakteert maar dat voelt niet goed voor hem. Keer de boodschappen betalen omdat ik regelmatig mee-eet is al moeilijk genoeg.

Wordt het een toekomst van bankhangen of zijn er toch manieren om zo nu en dan samen er op uit te gaan zonder gekwetste ego's? Tips graag.

IF :!:

WhoAmI
Berichten: 641
Lid geworden op: wo 21 december 2011, 18:24
Locatie: Weer terug in het zuid-westen van den lage landen

Re: verschil qua financien

Berichtdoor WhoAmI » vr 10 februari 2012, 19:07

Dat is een lastige... Ik ken de frustratie als zal ik bijna altijd aan de goede kant van het verhaal zitten.
Mijn ex had het hier ook niet altijd even makkelijk mee (nou was ze sowieso al niet de makkelijkste, achteraf concluderend), maar toch...

Als je vriend/vriendin het hier moeilijk mee blijft houden en jij toch graag die dingen blijf doen wordt het best een heikel punt :cry:

Surya
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 februari 2012, 20:57

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Surya » vr 10 februari 2012, 21:22

ik heb het meegemaakt en het is wel lastig maar je wordt creatief...
naar het strand, ondergaand zonnentje ( denk even niet aan het weer nu) flesje wijn mee en lekker de duinen in..
vakantieveilingen.nl....als je mazzel hebt scoor je een avondje uit of een overnachting voor een paar euro.
ditzelfde geld voor marktplaats...
fijn weekend

Gebruikersavatar
junglelife
Berichten: 7571
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 20:25
Locatie: het zuiden

Re: verschil qua financien

Berichtdoor junglelife » za 11 februari 2012, 22:29

Best moeilijk IF,
Het zal er ook aan liggen in hoeverre jij bereidt bent om wat dingen te laten of minder ''luxe'' te doen.

Wandelen en fietsen met een picknickmand kost niet zoveel.

Filmpje huren i.p.v naar de bioscoop ( met wat lekkere hapjes op tafel )

Samen boodschappen doen en dan in de keuken om iets te maken wat je nog nooit hebt gemaakt,
gegarandeerd levert het lachsalvo''s op als je niet weet hoe of wat maar wel gezellig met een glaasje wijn erbij.

zoek samen op internet voor een goedkoop weekendje weg ( die zijn er echt wel ), leuke avond al met zoeken
en feest als je iets goedkoops hebt gevonden.

Ga schaatsen samen, kost nu nog niets ( euhhh na vandaag misschien niet meer mogelijk ), ga zwemmen, kost toch ook niet zoveel.

Ga lunchen met elkaar buiten de deur, is minder duur als dineren en je hebt toch de dag gebroken.

Zeg tegen hem dat je geen boodschappen meer meeneemt en neem hem dan 1x per maand mee uit eten of een uitje als bedankje.

Zoek op internet naar gratis entree museums of tentoonstelingen of uitjes waar wat te zien is.

Maak er een spannend spelletje van, zet een soort speurtocht uit met waar hij je dan kan treffen ( mijn fantasie gaat nu even op hol :lol: )

Kijk bij vakantieveiling, grouponacties enz. voor leuke kortingsuitjes.

sex in de duinen, in het bos, in de auto, parkeerplaats vliegtuig, boot, bus, tram, warenhuis, supermarkt, diepvries, koelkast.......enne......ja sorry moest even :mrgreen:

Succes Ifje :kiss:

Gebruikersavatar
Aphrodites' zoon
Berichten: 944
Lid geworden op: za 24 december 2005, 23:22
Locatie: De Betuwe naar Appels en Peren kijkend

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Aphrodites' zoon » wo 15 februari 2012, 1:49

Ex en ik betaalden vakanties etc naar rato van inkomen.
Ik betaalde ongeveer 2/3 en zij 1/3

Uiteindelijk toen zij veel meer ging verdienen dan ik draaide dat dus om en betaalde zij 2x zoveel als ik.
Try not to take things personally. What people say about you is a reflection of them, not you.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Re: verschil qua financien

Berichtdoor gurley » wo 15 februari 2012, 19:55

ik (met het mindere inkomen) zeg altijd: dit kan ik besteden aan een *whatever* voor jou (kost het meer dan leg je de rest er maar zelf bij

verder klinken de tips van jl wel prettig
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Re: verschil qua financien

Berichtdoor If then... » wo 15 februari 2012, 20:27

Bedankt voor de tips!
Komend weekend met een 2-voor-de-prijs-van-1-bon naar de sauna, dat scheelt aardig wat dus dan accepteert hij het wel van me.

IF :!:

WhoAmI
Berichten: 641
Lid geworden op: wo 21 december 2011, 18:24
Locatie: Weer terug in het zuid-westen van den lage landen

Re: verschil qua financien

Berichtdoor WhoAmI » wo 15 februari 2012, 21:05

Have fun!

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » do 16 februari 2012, 4:00

Ik heb een goede vriend (geen relatie) met een groot verschil aan inkomen. De deal die we hebben is: de ene keer verzin ik iets leuks & betaal ik, de andere keer is hij aan de beurt. Ik kan zo mijn mindere inkomen compenseren door creatiever te zijn, meer moeite te doen (om toch die bijzondere kaartjes voor een voorstelling te vinden) etc. Als hij de verantwoordelijkheid heeft hoef ik niet te rekenen en kan ik zorgeloos genieten.

Ook handig: het scheelt ons veel gedoe over wie er gaat betalen!!

Gebruikersavatar
Djinniyeh
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 05 november 2010, 11:41
Locatie: België

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Djinniyeh » do 16 februari 2012, 11:14

Zo doe ik het ook, ik heb een bevriend stel die makkelijk 4x zoveel verdienen als ik (each) en de overeenkomst is: de ene keer voor rekening van hen, dan voor mij. Of ik nu zelf kook of met hen ga eten, maakt allemaal niet uit en omgekeerd ook.

Als zij ervoor kiezen een restaurant met sterren te betalen is dat ook zo, geen van beide partijen heeft het er moeilijk mee want we weten dat we van beide kanten moeite doen de ander te plezieren.
Life is a gift, live it to the fullest ...

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » do 16 februari 2012, 19:58

Ik herinnerde me opeens dat ik de regeling met de vriend bewust zo heb afgesproken (hij wilde in eerste instantie best altijd betalen) omdat ik in een relatie slechte ervaringen met inkomensverschillen heb opgedaan.

Mijn -ex had nogal een verfijnde smaak & keurde in no time mijn huis, baan en een aantal andere zaken af als niet goed genoeg. "Kom jij maar liever naar mij, jouw huis is zo koud" "Betalen ze je maar zo weinig?" Dit had als gevolg dat ik me heel onprettig begon te voelen over een leven wat ik normaal gesproken als fijn & genoeg & rijk ervaar. Ook voelt het niet goed om van iemand afhankelijk te zijn (al was mijn -ex wel glashelder; de luxe levensstijl & smaak waren ten behoeve van zichzelf).

Mijn levensstijl (met minder geld) is het gevolg van een heel web van bewuste keuzes. Deze keuzes hebben ook voordelen. Als iemand je "armoede" (en de leuke kanten daarvan) niet deelt / of je vriend jouw "rijkdom" niet - leer je elkaar niet echt goed kennen & kom je ook niet dichter bij elkaar (was mijn ervaring).

Ik zou zeggen: gewoon een luxe weekendje ergens heen - volledig op jouw kosten. Maar dan ook een tweede leuk weekendje wat hij geregeld heeft (en dan in de stijl wat hij zou doen als hij jou niet kende - dus ok. misschien moet je in een tent slapen... ;-) )

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Re: verschil qua financien

Berichtdoor LittleMonkey » do 16 februari 2012, 20:11

Wat denkt iedereen leuk mee!
Is zo hartverwarmend...
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Mar » do 16 februari 2012, 22:08

.
Laatst gewijzigd door Mar op zo 17 maart 2013, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » vr 17 februari 2012, 14:23

@Mar - iemand streeft, denk ik, een bepaalde luxe & levensstijl na omdat dat bij die persoon past. Door mijn -ex heb ik ook goede dingen aan "spullen" ontdekt, die ik eerst niet zo zag. Het is stoer als iemand geld heeft om echt leuke dingen te doen.

Aan de andere kant ben ik me behoorlijk bewust als ergens geen intentie achter zit & iemand alleen een creditcard heeft laten wapperen. Mijn -ex was eigenlijk niet gewend om zelf bewust te consumeren & liet zich heel veel dingen door hypes, tends & "zo doen anderen dat ook" aansmeren.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Iago » zo 19 februari 2012, 10:58

Ik denk dat die bal voornamelijk bij jezelf ligt. Een relatie is altijd een beetje schipperen, maar als je jezelf moet gaan beperken omdat hij zich gekwetst kan voelen kan je het eigenlijk op voorhand wel schudden.

In mijn vriendenkring maakt niemand er een probleem van. Soms hebben we geld teveel, en dan lig je met een horde laveloos op een terras met een taprekening waar een gezin een maand van kan eten, en soms hebben we het niet en zoeken we elkaar op met een krat en een zakje sjips.
Maar dat is omdat we elkaar kennen.

Ik ken zijn omstandigheden niet, en weet ook niet of jij nou asociaal veel verdient of dat hij asociaal weinig, maar als je jezelf nu al weg begint te cijferen??
Nou ja, je houdt in ieder geval geld over dan ;)


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten