Voorlichting (zelf) Borstonderzoek

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Denk jij genoeg te weten over het borst(zelf)onderzoek?

Ja, ik weet waar ik op moet letten en doe het onderzoek regelmatig.
5
45%
Ja, ik weet waar ik op moet letten en doe het onderzoek zelden tot nooit.
3
27%
Nee, ik heb geen idee maar had/wil hier graag meer van weten.
0
Geen stemmen
Nee, ik vind het niet belangrijk 50 jaar is vroeg genoeg.
0
Geen stemmen
Nee ik weet genoeg, maar doe wel regelmatig een poging tot borst(zelf)onderzoek
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 05 augustus 2010, 22:52

- off topic -

Snel even gegoogled? Noem je dat onderzoek?
Je denkt toch niet dat het gevaar van deze stoffen aan alle kanten wereldkundig gemaakt wordt? Anders zat het ook echt niet meer in onze voeding...

Er is wel een boekje over verschenen:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

- back on topic -
In het artikel worden het onderzoeken genoemd, en het lijkt me dat ze bij de Universiteit van Wageningen toch best wel weten waar ze het over hebben.
Ik vraag me af waarom die stoffen nog wèl in onze voeding zitten, als ze echt zo slecht zouden zijn. Er zijn overal wel vervangers voor, dus hiervoor dan ook.

En dat boekje, dat is toch ook maar van 1 schrijver, 1 iemand die dat beweert? Dat is wat ik bedoelde te zeggen, tegenover elk positief onderzoek staat ook weer een tegenonderzoek. Er is gewoon niets bewezen, hetzij positief, hetzij negatief. Bij mij zou het dus een plaats tussen de sprookjesboeken krijgen :lol:

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » do 05 augustus 2010, 22:53

Het Ivoren Kruis adviseert om twee maal per jaar naar de tandarts te gaan om je gebit te laten controleren; ik volg dat advies op.

Het RIVM stuurt vrouwen tussen de 3o en 60 jaar om de vijf jaar een uitnodiging toe om ter controle een uitstrijkje te laten maken; ik neem deze elke 5 jaar aan.

Het advies om mijn borsten regelmatig zelf te onderzoeken, volg ik op; de twee jaarlijkse uitnodiging van het RIVM valt pas over 10 jaar op mijn deurmat, en deze zal dan ook door mij worden aangenomen.

Volg ik de adviezen op en neem ik de uitnodigingen aan uit angst?
Nee.
Wel uit liefde. En uit verantwoording. Voor mijn lijf en leden, voor mijn nakomelingen en dierbaren.


Inqui, vol liefde..
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Gebruikersavatar
amaretto
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 19:34
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Berichtdoor amaretto » do 05 augustus 2010, 23:07

goh Inqui, ik moet het je nageven. met één enkele post zet je de zaken weer in perspectief (toch voor mij.) waarvoor dank.
:kiss:

O
Berichten: 207
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 15:45

Berichtdoor O » do 05 augustus 2010, 23:27

In het artikel worden het onderzoeken genoemd, en het lijkt me dat ze bij de Universiteit van Wageningen toch best wel weten waar ze het over hebben.
Ondanks dat het niet over eten, maar over borsten gaat (het eten was immers een voorbeeld), reageer ik nog even kort omdat jij er ook op door ging.

Ik bedoelde niet hún onderzoeken, ik bedoelde jouw manier van onderzoek :wink: Snel googlen op het onderwerp, waarschijnlijk het eerste de beste artikel eruit plukken wat jouw mening staaft (waarschijnlijk stond ie ook nog in de bovenste vijf hits) en het hier neerzetten met vervolgens een dik autoriteitsargument :lol: ("ze zullen weten waar ze het over hebben"). Grappig, als autoriteit net ter discussie staat. Naar tegensprekende informatie wil je al bij aanvang niet kijken, want het kritische boekje (geschreven door een vrouw die "al meer dan veertien jaar de giftigheid van voedseladditieven bestudeert en tientallen internationale onderzoeken naast elkaar heeft gelegd"... maar die zal níet weten waar ze het over heeft?) belandt direct tussen de sprookjesboekjes. Prachtig voorbeeld van oogkleppen zou ik zeggen. Hoezo ga je ervan uit dat mensen altijd zelf denken (met je statistiek en je onderzoek)?

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » do 05 augustus 2010, 23:33

Oh, ok, verkeerd begrepen. Ik dacht dat het over hun onderzoeken ging, en nee, het was niet de eerste hit, maar ik dacht eigenlijk dat de Universiteit van Wageningen toch wel een begrip was. Ik heb ook op die mevrouw Couget gegoogled, en dan kom ik pagina's vol met commerciele sites tegen waar ik het boekje kan bestellen, maar weinig achtergrondinformatie over haar onderzoeken. Ik zette het er ook neer als voorbeeld, van een tegenonderzoek. Foutje mijnerzijds. En ik meende ook dat Laars het had over de invloed van eten op o.a. het voorkomen van kanker en ons lichaam, maar dat zal ik dan ook wel verkeerd hebben gehad. Ik zal volgende keer beter lezen! (uiteindelijk moet ik mijn onderschrift toch waarmaken
:wink: )

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » do 05 augustus 2010, 23:58

@amaretto: graag gedaan!


Het lijkt me zeer zinvol terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp, namelijk het nut dan wel noodzaak van voorlichting over (zelf) borstonderzoek.

Helaas wordt nog altijd maar liefst 1 op de 9 vrouwen door borstkanker getroffen.
Naar schatting zijn er ruim 100.000 vrouwen in Nederland die met borstkanker te maken hebben gehad.
Jaarlijks overlijden ruim 3400 vrouwen aan de ziekte.
Borstkanker is daarmee de kanker met het grootste aantal dodelijke vrouwelijke slachtoffers.

Zelfonderzoek is cruciaal in het vroegtijdig ontdekken van borstkanker.
Hoe sneller de vrouw zelf een knobbeltje ontdekt, hoe groter de kans is op een succesvolle behandeling.

Ik zie de voorlichting rond zelf-borst-onderzoek niet als angst inboezemen, maar als goede aanbeveling.


Inqui, realistisch van aard
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » vr 06 augustus 2010, 0:14

Mij lijkt het zinnig, om de voorlichting op zelfonderzoek uit te breiden, als jaarlijks bij zo'n 13.500 vrouwen tijdens het bevolkingsonderzoek een afwijking op de foto's geconstateerd wordt. Volgens mij moet dat aantal toch wel omlaag kunnen, als meer mensen zelf hun borsten zouden leren kennen en onderzoeken, zodat ze al in een eerder stadium ontdekken dat er iets mis is...

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » vr 06 augustus 2010, 0:23

Helemaal met je eens Venus!

En of een vrouw nu haar borsten al inzepend onder de douche
of bedachtzaam strelend op bed koestert / 'onderzoekt',
maakt helemaal niet uit.
Als ze zich maar bewust is van wat ze voelt,
en eventueel aan veranderingen ontdekt.


http://www.spaink.net/2006/09/25/publieke-middelen/


Inqui, op dreef
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Berichtdoor Laars » vr 06 augustus 2010, 1:12

Eehhhee… :shock:

@ Suzette….Tja, het is maar een mening! Toevallig die van mij, maar niet persoonlijk bedoeld toch?
Misschien iets te stellig, maar ik meen wel wat ik zeg…Soms willen we het gewoon niet weten!
Het is in ieder geval niet mijn bedoeling mensen te schofferen!
Als je goed leest heb ik geen kritiek op die tak van de gezondheidszorg die jij lijkt te benoemen, ik weet als geen ander dat de mensen aan het bed en alles wat daar bij hoort zéér hard werken!

Ik heb kritiek op de degene die de beslissingen nemen, het beleid bepalen.
Ook het privatiseren van de gezondheidszorg is een kwalijke zaak, steeds meer belangrijke beslissingen in de gezondheidszorg worden genomen door mensen die deze beslissingen eigenlijk niet kunnen en dus niet mogen nemen.
Als je de bouwfraude er nu eens bij pakt en Den Haag gaat op dezelfde manier (en zo gaat dat als het over veel geld gaat) de gezondheidszorg aanpakken? Geloof mij, de farmaceutische industrie is erger dan de bouwwereld.

@ Inqui, mooi geschreven…liefde voor je lichaam is ook je bewust zijn wat je er in stopt! (oeps...op dit forum...daarmee bedoel ik voeding :wink: )

@ Venus, ja een controlemiddel maar hoezo op vijftigjarige leeftijd? Wie bepaalt dat vraag ik me af…? Waarom niet eerder dan? Dat bedoel ik met mosterd na de maaltijd, als je iets doet , doe het dan goed!

Aspartaam is, onomstotelijk bewezen, een zeer kwalijke stof, maar misschien niet erger dan elke dag bier drinken….en dat is ook schadelijk maar het levert ontzettend veel geld op!
Daar kunnen we de gezondheidszorg dan misschien weer mee betalen??? Tja…opgelost!
Laars die af en toe van een stevige discussie houdt, niet meer en niet minder… :)
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Inquisitively
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 28 maart 2008, 17:10
Locatie: Midden des lands

Berichtdoor Inquisitively » vr 06 augustus 2010, 1:28

@Laars: mee eens: liefde voor je lichaam behelst zeer zeker meer dan enkel je lijf en leden regelmatig onderzoeken of laten controleren, maar goede voeding (alsook voldoende beweging, rust. reinheid en regelmaat enzoverder aan aanbevelingswaardigde zaken ter bevordering van een gezond lichaam en dito geest) is niet het onderwerp van deze discussie.

Ik ben niet wars van een ferme discussie over andersoortige onderwerpen, maar vind dat de focus op de oorspronkelijke discussie (voorlichting zelf borstonderzoek) nu door de vele off topic bijhaalselen verloren gaat, terwijl het aanvankelijke onderwerp mijn inziens alle aandacht waard is en ten volle verdiend.


Inqui
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between...

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Berichtdoor Mar » vr 06 augustus 2010, 7:03

Heb de opmerkingen gelezen over geld en gezondheidszorg en wat er zoal omheen hangt en loop met Laars mee.

Ik werk ook in de zorg en ik vind dat er wel degelijk slordig met (bepaalde) budgetten wordt omgegaan, dat ethische vragen vermeden worden door werkelijk alle partijen (politiek, burgers, ziek en gezond, wetenschap, farma-industrie, enz.), dat hypocrisie welig tiert.

Voorlichting en zuvere kennis kunnen geen kwaad, maar individuele laksheid voorkom je er niet mee. Mijn voorbeeld: toen ik mijn dietistendiploma haalde, in 1981, was al duidelijk dat obesitas, met daaraan geklonken kansen op kanker en nog een rijtje ziekten en kwalen, een groot probleem zouden worden. Er werden campagnes op gezet, met nihil resultaat. Dat ligt wel degelijk aan ook het publiek. Dat rookt, zuipt en vreet zich ziek. Veel voorspellingen komen uit/zijn uitgekomen.

Stellen dat in de ghz-sector geld verspild wordt (met deze stelling ben ik het eens) zegt verder helemaal niks over persoonlijke motivaties, maar alles over het gesignaleerd hebben over misstanden. Ik zie niet wat mis is met dat alert.
De keuze voor voorlichting hoort volgens mij tot die geld-discussie (evenals de vergoeding van de pil).


Enneh...O, pas op je stokpaardje! Laten draven, niet galopperen! :wink:
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1388
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Berichtdoor Paniscus » vr 06 augustus 2010, 9:57

Ooit heb ik eens ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar en kan het ook niet snel vinden met Google, dat afwijkingen aan de borst in een flink aantal gevallen door de man worden ontdekt. Niet door een bewust onderzoek maar tijdens het vrijen of andere leuke momenten.

Heeft iemand daar wel eens van gehoord of gelezen?
Misschien weer een extra check en eh... de meeste mannen vinden het helemaal niet erg om aan borsten te zitten :-)
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » vr 06 augustus 2010, 10:13

Ik ben het er helemaal mee eens dat het bevolkingsonderzoek jaren eerder zou mogen beginnen. In elk geval mag het 10 jaar vervroegd worden, maar beter zou nog zijn beginnen met 35. Maar blijkbaar is de kans om borstkanker te krijgen zoveel groter boven de 50, dat daar een grens getrokken is. Juist dan is het toch heel belangrijk dat in elk geval iedereen onder de 50 weet hoe ze zelf hun borsten moeten onderzoeken?

M.i. wordt er idd te veel geld verspild in de gezondheidszorg (voor zover ik dat als buitenstaander kan beoordelen) Wat mij het meeste stoort zijn de zakken met geld die naar de bobo's in de gezondheidszorg gaan, maar ook dat is weer een andere discussie :D

Anneniem
Berichten: 246
Lid geworden op: do 16 juni 2005, 14:38
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Anneniem » zo 22 augustus 2010, 15:23

Doordat ik ooit een borsteverkleining heb gehad met complicaties zit er littekenweefsel in mijn borsten..dit wisselt weleens in hoe het voelt. Afhankelijk van mijn cyclus zijn er soms knobbeltjes te voelen die erin horen..maar soms vind ik het lastig...ben blij als mijn vriend weet hoe mijn borsten voelen, waar welk stukje littekenweefsel zit...

Ooit heeft een arts mij voorgedaan hoe ik moest controleren...hij kon er geen wijs uit...hopelijk zal ik zelf voelen mocht er ooit helaas iets anders gaan voelen dan dat wat er standaard zit...
Ik ben meer dan dat wat mij overkomt.

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8418
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » zo 22 augustus 2010, 17:25

ik controleer mn borsten elke dag als ik in de douche ga,ik weet dat het wat overdreven is,maar ik doe dat al zolang dat het een gewoonte is geworden
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten